C5 HDI 2,0 -2001 farmari

Aloittaja bilbo4u, joulukuu 28, 2015, 10:36:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bilbo4u

Terve

Kirjoitan muutaman sanasen sitikastani, joka on ollut nyt käytössäni syyskuusta saakka. Ostin sen noin 454000 ajettuna ja nyt tulee mittariin 460000 km.
Periaatteessa kaikki on mennyt hyvin. Auto on ollut nöyrä kulkuväline. Hyvin ja ripeästi kulkee pienellä kulutuksella. Alimmillaan olen saanut tietokoneen näyttämään keskikulutukseksi 4,7 l / 100km - aika hyvin :-)
Kun ostin auton putsailin sitä pihassa ja tutustuin menneisyyteen. Menneisyys oli onnistuneesti kadotettu kaikkien papareiden muodossa. Päädyin kuitenkin, että ainakin viime vuodet auton on ollut pääasiassa koiraomistajalla ja sillä on ajeltu hiekkateitä. Hiekkaa ja kuivunutta kuraa oli joka puolella. Konepellin saranapuolen kotelot olivat aivan täynnä, samoin auton alla olevat muovikotelot.
Korjauksia, joita olen tähän mennessä tehnyt on etupyörän laakerin vaihto (320€), öljyt ja suodatin (n. 40€), uusi soitin (55€), uudet pyyhkijän sulat (n.40€), lattiamatot (20€), termostaatti (20€), muovisia korikiinnikkeitä (n. 20€) ja puhdistusaineita (n. 20€).
Vikoja on ilmaantunut: apukuskin puhallin puhaltaa viileätä (tuttu vika monille), takaoven ikkuna irti alaosastaan, takaluukun ikkuna ei toimi, takalasin pyyhin on jumissa, apukuskin penkki irti etuosastaan (kadottanut jonkun tukiraudan), yksi ruiskusuutin tuhnuttaa ja dieselsuodatin hieman falkaskaa. Katteita puuttuu koneen alta, takakontin alta, pohjasta puuttuu palasia ja konehuoneesta on katteita kadonnut. Takakontin näkösuoja on myös saanut uuden kodin jo aiemmin.

Nyt pohjoisen reissulla pakkasta ollessa noin 15 astetta olivat jarrut jumissa ja niitä piti puhaltimen kanssa sulatella. Liekö joku vaijeri päästänyt vettä sisuksiinsa ja jäätyi? Toinen seikka tuli ilmi tankkautta yrittäessä. Tankki ei auennut ja auto piti viedä lämpimään - onneksi matkalle sattui S-Marketin lämmin halli. Vika oli vivussa, joka toimii keskuslukon kautta. Vipu oli aivan ruosteinen ja siten jumissa ja jäässä. Vipua on nyt rasvattu ja uskoisin sen toimivan - jäätynyt jarru voi teettää toistekin ongelmia, joten sen täytyy korjauttaa. Hyvin lähti kuitenkin 15 asteen pakkasesta käyntiin - "kuin palmun alta" :-)

Auto kuitenkin ostettiin hätävara-autoksi ja siihen tarkoitukseen se on ollut hyvä. Auto on mukava ja hiljainen ajaa. Kiihtyy tarpeeksi hyvin ja rullaa mukavasti, kun on käsivaihteinen. Kone ei syö öljyä ja käy nätisti. Hyviä koneita näkyvät olevan.
Siilinjärveltä Vantaalle yhdellä istumalla, joten penkitkin ihan istuttavassa kunnossa. 

Mukavasti sen 1100 km tankillisella ajelee, joten ei tarvitse usein tankata.

Mietin noita kilometrejä.  C5 on kuitenkin aika perusvarmaa tekniikkaa täynnä ja näköjään toimintavarma. Eihän tällaista autoa enää osteta loppuelämän autoksi, eikä vaihtohyvityshinta mielessä. Kaikki eteenpäöin ajetut kilsat ovat kotiinpäin. Tämänikäisessä autossa sallittakoot jo pienet nyanssia, jotka eivät menoa haittaa. Tavaratila on laaja, jonne mahtuu varmasti kaikki normi-ihmisen "keikkavarusteet".

Kovasti tässä mietin seuraavaa autoa, joka tulee olemaan myös C5, mutta minkä ikäinen - sitä en ole vielä ratkaissut.

bilbo4u

- Kovia pakkasia on pidellyt ja aika huono on ollut lähtemään, jos ei ole ollut lohkolämmitin päällä. Lämpeneminen on myös hidasta, eikä minun työmatkalla (15km) lämpöviisari vielä ehdi juurikaan muuttaa paikkaa. Ei loppumatkasta kuitenkaan kylmä ole ollut, joten olkoon näin.
- Huppua olen pitänyt pakkasilla päällä ja nyt ei ole ollut niitä huurtumisvaivoja enää.
- Hyvä on ollut ajella kuitenkin kun on hyvät talvirenkaat alla.

Megaman

^ Ja viimasuoja paikoillaan keulassa?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

kaselin

Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

bilbo4u

bilbo4u

Jankos

Webasto ei taida toimia jos ei lämpene.

Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

bilbo4u

Lainaus käyttäjältä: Jankos - tammikuu 22, 2016, 10:41:27

Webasto juu - ei paljoa kaupasta käsin lämmitä :-)

Jankos

Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - tammikuu 22, 2016, 10:44:06

Kyllä siinä webasto (ajonjaikaisesti toimiva alkuperäisenä) on vasemman etupyörän etupuolella, ainakin tehtaalta lähtiessä. Varmaankin vaan kuollut.
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

bilbo4u

Lainaus käyttäjältä: Jankos - tammikuu 22, 2016, 10:48:15
Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - tammikuu 22, 2016, 10:44:06

Kyllä siinä webasto (ajonjaikaisesti toimiva alkuperäisenä) on vasemman etupyörän etupuolella, ainakin tehtaalta lähtiessä. Varmaankin vaan kuollut.

Täytyy tutustua, kun pakkaset hellittää.    ...mielenkiintoista....

takku

Mulla kuoli kanssa tuosta edellisestä farkusta webasto. Oli hiukan viileää kabiinissa talvella.
Pitikö mun tämäkin vielä nähdä...
C5 2001 2.0 bensapatonki ja jokunen jenkkikatiska

bilbo4u

Lainaus käyttäjältä: takku - tammikuu 22, 2016, 11:25:35
Mulla kuoli kanssa tuosta edellisestä farkusta webasto. Oli hiukan viileää kabiinissa talvella.
Minulla ei ole ollut yhdessäkään omistamassani autossa webastoa, joten en sitä tästäkään osannut etsiä. Holotna on joo sisällä, mutta onne
ksi ei tuule :-)

kimmoa

C5, itsellä tosin 2.2-litrainen malli, lämpeni huomattavasti muutamalla pikkujutulla ja teki koko webastosta täysin tarpeettoman.

1. Viimasuoja paikalleen. Itse olen pitäny tätä kesät talvet hyvällä menestyksellä.
2. Etusäleikön alaosassa on ilmareiät, joista pääsee ilmaa syylärille. Tuki ne. Itse tein läpinäkyvästä polykarbonaattilevystä soiron, jolla nuo saa tukittua.
3. Konepellin ja etusäleikön/keulalla olevan palkin väliin tiiviste harmaasta solukumista, jota myydään raksa-/LVI-liikkeissä putkien eristämiseen.

Näillä webaston käynti kesken ajon jäi jo kutakuinkin pois, ainoastaan liikkeellelähtiessä pöhisee.

Varsinainen pommi tuli kuitenkin erään itseaiheutetun vian myötä. Keväällä asensin pohjaan suojamuoveja ja koska vanhat olivat menneet totaalisen paskaksi kynnöspelloilla ja peltoraivioilla ajaessa, piti tehdä metallista kiinnikkeet. Yhdelle kiinnikkeelle reikää poratessani pora lipsahti liian syvälle tuhoten webastolta kennolle menevän vesiputken, joka olikin jo aika ruosteessa. Korvasin putken kumiletkulla, remppaan meni kutakuinkin koko päivä nuo kiinnikkeet mukaanlukien. Nyt, yllätys, auto oli mukavan lämmin vaikka ajelin 30:n asteen pakkasella. Ilmeisesti se metalliputki ensinnäkin hukkaa lämpöä ulos, onhan metalli parempi lämmönjohde kuin kumi. Lisäksi putki saattoi olla jo mytevynyt osin tukkoon ruosteesta, mikä aiheuttaa taas sen, ettei kennolle enää tule kunnolla kuumaa vettä. Aiemmin kyydissä on hampaat lyöneet loukkua kun pakkasta on ollut 15 astetta. Nyt ei 30 astetta tuottanut mitään ongelmia vaikka webasto on poiskytketty! Isompi moottori toki tekee vähän enemmän lämpöäkin mutta tuskin ero kovin dramaattinen voi olla.

Niin, puuttuva/rikkinäinen konetilan pohjamuovikin vähentää kyllä lämpöä kajuutasta.

En ole ite huomannut suurta eroa lämpiämisnopeudessa webastolla tai ilman, jos autolla ajaa maantieajoa. Tyhjäkäynnillä ei tahdo lämmitä ilman webastoa.
Sitikka on kuin kondylooma: helppo saada, mahdoton päästä eroon.

Hujane

Anteeksi sivuhuomautus mutta ettei isompi moottori tuota niin paljoa lämpöä? ihme ku tuo audin 3.0 pata diesel siis pysyy -30 pakkasella tyhjäkäynnilläkin 70 asteessa ja ajaessa tulee vähän yli 90 astetta ja ilman viimasuojia,joo,ei kuulu sitikoihin,vaan vertailukuvana....nestetilavuus 12 litraa,aikapaljon saa pyörittää että tuo määrä lämpiää,mut sit lämmössä voittaa...Kylmänä eeberiä pakko pitää tunti että saa ensin käyntiin...

bilbo4u

Moottorin alla ei ole mitään suojaa, koska edellinen omista oli sen johonkin hukannut. Viimasuojan tein kovalevystä.
Toisena autona minulla on Jeep Cherokee 2,8D ja sen moottorin lämmöt ovat normaalit jo kolmen kilsan ajon jälkeen ilman viimasuojia ja pohjasuojia. Toki kakkuakin menee melkein tuplat ja kait se sieltä lämpökin tulee?

Lainaus käyttäjältä: kimmoa - tammikuu 23, 2016, 00:35:54
C5, itsellä tosin 2.2-litrainen malli, lämpeni huomattavasti muutamalla pikkujutulla ja teki koko webastosta täysin tarpeettoman.

1. Viimasuoja paikalleen. Itse olen pitäny tätä kesät talvet hyvällä menestyksellä.
2. Etusäleikön alaosassa on ilmareiät, joista pääsee ilmaa syylärille. Tuki ne. Itse tein läpinäkyvästä polykarbonaattilevystä soiron, jolla nuo saa tukittua.
3. Konepellin ja etusäleikön/keulalla olevan palkin väliin tiiviste harmaasta solukumista, jota myydään raksa-/LVI-liikkeissä putkien eristämiseen.

Näillä webaston käynti kesken ajon jäi jo kutakuinkin pois, ainoastaan liikkeellelähtiessä pöhisee.

Varsinainen pommi tuli kuitenkin erään itseaiheutetun vian myötä. Keväällä asensin pohjaan suojamuoveja ja koska vanhat olivat menneet totaalisen paskaksi kynnöspelloilla ja peltoraivioilla ajaessa, piti tehdä metallista kiinnikkeet. Yhdelle kiinnikkeelle reikää poratessani pora lipsahti liian syvälle tuhoten webastolta kennolle menevän vesiputken, joka olikin jo aika ruosteessa. Korvasin putken kumiletkulla, remppaan meni kutakuinkin koko päivä nuo kiinnikkeet mukaanlukien. Nyt, yllätys, auto oli mukavan lämmin vaikka ajelin 30:n asteen pakkasella. Ilmeisesti se metalliputki ensinnäkin hukkaa lämpöä ulos, onhan metalli parempi lämmönjohde kuin kumi. Lisäksi putki saattoi olla jo mytevynyt osin tukkoon ruosteesta, mikä aiheuttaa taas sen, ettei kennolle enää tule kunnolla kuumaa vettä. Aiemmin kyydissä on hampaat lyöneet loukkua kun pakkasta on ollut 15 astetta. Nyt ei 30 astetta tuottanut mitään ongelmia vaikka webasto on poiskytketty! Isompi moottori toki tekee vähän enemmän lämpöäkin mutta tuskin ero kovin dramaattinen voi olla.

Niin, puuttuva/rikkinäinen konetilan pohjamuovikin vähentää kyllä lämpöä kajuutasta.

En ole ite huomannut suurta eroa lämpiämisnopeudessa webastolla tai ilman, jos autolla ajaa maantieajoa. Tyhjäkäynnillä ei tahdo lämmitä ilman webastoa.

Megaman

Kyllä ne alustamuovit on ehdottoman hyvät varsinkin talvella. Pysyy paikat puhtaampana ja öljykin lämpenee.
Boxerista puuttui, tehtiin heti uusi, kun laturin alla näkyi maantie.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

bilbo4u

Sen verran autoa tutkin, että olin löytävinäni webaston pakoputken pään....eli laitteisto sijoittunee johonkin pakoputken pään ja akkukotelon väliin. Menee kesän hommiksi, jos auto vielä silloin minulla on. Johan ne pakkaset taisivat mennäkin.

kampiveivi

Lainaus käyttäjältä: kimmoa - tammikuu 23, 2016, 00:35:54
Yhdelle kiinnikkeelle reikää poratessani pora lipsahti liian syvälle tuhoten webastolta kennolle menevän vesiputken, joka olikin jo aika ruosteessa. Korvasin putken kumiletkulla, remppaan meni kutakuinkin koko päivä nuo kiinnikkeet mukaanlukien. Nyt, yllätys, auto oli mukavan lämmin vaikka ajelin 30:n asteen pakkasella. Ilmeisesti se metalliputki ensinnäkin hukkaa lämpöä ulos, onhan metalli parempi lämmönjohde kuin kumi. Lisäksi putki saattoi olla jo mytevynyt osin tukkoon ruosteesta, mikä aiheuttaa taas sen, ettei kennolle enää tule kunnolla kuumaa vettä. Aiemmin kyydissä on hampaat lyöneet loukkua kun pakkasta on ollut 15 astetta. Nyt ei 30 astetta tuottanut mitään ongelmia vaikka webasto on poiskytketty!

Omasta tuli kans tuo metelliputki poistettua kun asensin sen eberin tilalle. Hyvin on tarennut kovillakin pakkasilla eikä ole eberiä tarvinnut pitää koko aikaa ajossa päällä. Kyllähän tuollainen pitkä rautaputki kun on vielä asennuttu runkopalkin kylkeen haihduttaa mukavasti sitä lämpöä harakoille.

bilbo4u

Auto tuli ajamalla pihaan, mutta nyt ei edes lupaa. MIstä lähtisin vikaa hakemaan?  ???
Hehkuvalo sammuu pian - olisikohan polttoaineen saannissa se vika?

bilbo4u

ENGINE IMMOBILIZER FAULT - ilmaantui näyttöön. Eli ajonesto taitaa olla päällä...

Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - tammikuu 31, 2016, 18:10:39
Auto tuli ajamalla pihaan, mutta nyt ei edes lupaa. MIstä lähtisin vikaa hakemaan?  ???

bilbo4u

Enpä ollut moiseen törmännyt. Vika korjaantui seuraavanlaisesti:
1) Sulje kuljettajan ovi.
2) Kytke sytytysvirta päälle.
3) Odota 15 sekuntia.
4) Katkaise sytytysvirta ja ota avain pois virtalukosta.
5) Avaa kuljettajan ovi.
6) Sulje kuljettajan ovi.
7) Odota 20 sekuntia.
8) Käynnistä moottori.

Olipa erikoinen episodi  :-\  :)  ???

Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - helmikuu 01, 2016, 16:43:28
ENGINE IMMOBILIZER FAULT - ilmaantui näyttöön. Eli ajonesto taitaa olla päällä...

bilbo4u

Tänä aamuna ajonesto meni taas päälle. Noilla alla olevilla ohjeilla yritin onnistumatta. Irrotin akkukengän muutamaksi minuutiksi ja sitten toistin ohjeiden mukaan. Sitten käynnistyi.
Onko muilla ilmennyt vastaavaa ongelmaa?

Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - helmikuu 01, 2016, 17:06:12
Enpä ollut moiseen törmännyt. Vika korjaantui seuraavanlaisesti:
1) Sulje kuljettajan ovi.
2) Kytke sytytysvirta päälle.
3) Odota 15 sekuntia.
4) Katkaise sytytysvirta ja ota avain pois virtalukosta.
5) Avaa kuljettajan ovi.
6) Sulje kuljettajan ovi.
7) Odota 20 sekuntia.
8) Käynnistä moottori.

Olipa erikoinen episodi  :-\  :)  ???

Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - helmikuu 01, 2016, 16:43:28

bilbo4u

Tänään renkaita vaihtaessa hieman tutustuin auton tekniikkaan - joo jarrut olivat kunnossa ja levyt hyvät, joten perstuntumalla havaittu jarrujen hyvyys myös näkyi levyjen ja jarrukenkien hyvässä kunnossa. Siis otin akun irti ja sen alla olevan muovisen pohjan ja sieltä paljastui laatikko, jossa oli sulakkeita ja releille paikat. Releitä ei siis ollut. Lienevätkö vebastoon liittyviä, sillä vebastohan ei tässä minun kulkuvälineessä toimi. Vai mikä boksi se on? Akun paikoilleen laittamisen jälkeen meni taas ajonesto päälle, mutta nythän minä niksit jo tiesin, joten no hätä :-)
Syksystä lähtien on muuten sitikka ollut nöyrä palvelija, joten nyt onkin kova taistelu, että jatkanko sitikalla ajamista vai palaanko vakiautoon, eli Jeeppiin.  Kyllä tämä HDI 2.0 on vaan loistopeli - nyt 465000 mittasissa ja kulku jatkuu - ei syö öljyä ja on varma kulkija. Yksi suutin vuotaa (tsupsuttaa)  ja se täytyy jossain vaiheessa korjata.

bilbo4u

Lainaus käyttäjältä: bilbo4u - maaliskuu 27, 2016, 16:21:19
Tänään renkaita vaihtaessa hieman tutustuin auton tekniikkaan - joo jarrut olivat kunnossa ja levyt hyvät, joten perstuntumalla havaittu jarrujen hyvyys myös näkyi levyjen ja jarrukenkien hyvässä kunnossa. Siis otin akun irti ja sen alla olevan muovisen pohjan ja sieltä paljastui laatikko, jossa oli sulakkeita ja releille paikat. Releitä ei siis ollut. Lienevätkö vebastoon liittyviä, sillä vebastohan ei tässä minun kulkuvälineessä toimi. Vai mikä boksi se on? Akun paikoilleen laittamisen jälkeen meni taas ajonesto päälle, mutta nythän minä niksit jo tiesin, joten no hätä :-)
Syksystä lähtien on muuten sitikka ollut nöyrä palvelija, joten nyt onkin kova taistelu, että jatkanko sitikalla ajamista vai palaanko vakiautoon, eli Jeeppiin.  Kyllä tämä HDI 2.0 on vaan loistopeli - nyt 465000 mittasissa ja kulku jatkuu - ei syö öljyä ja on varma kulkija. Yksi suutin vuotaa (tsupsuttaa)  ja se täytyy jossain vaiheessa korjata.

kampiveivi

Ihan satavarma en ole mutta ainakin mitä itse tiedän noista webastoista ja ebereistä niin ei niillä pitäisi olla ulkopuolisia releitä. Yleensä yksi ulkopuolinen rele on joka ohjaa sisätilapuhallinta, ja sinun autossa ei ilmeisesti ollut kellokytkintä joten ei ko relettäkään. 
Minun käsittääkse se webaston ohjaus toimii siten että ohajus tulee suoraan auton tietokoneelta. Luultavasti se autosi webasto on mennyt "lukkoon" jonkun toimintahäiriön takia. Voit koittaa saatko sen lukon poistettua siten että laitat auton kylmällä ilmalla käyntiin jolloin webaston pitäisi lähteä käyntiin jos olisi kunnossa, sitten nyppäät webastolle menevän johtonipun liittimen auki ja annat sen olla irti pari minuuttia, ehkä kaueminkin. Auton voi siksi aikaa sammuttaa.  Sitten liitin kiinni ja auto käyntiin uudelleen. Webaston pitäisi tämän jälkeen yrittää käynnistyä. Kannattaa tarkailla heti kuuluuko webaston puhaltimelta ja polttoainepumpulta eloa. Joudut operaatiota varten irroittamaan sisälokasuojan tai etupuskurin.
Näin sain omasta lukkiintuneen webaston yrittämään käynnistymistä.