Kirjoittaja Aihe: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?  (Luettu 3589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa xanc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 0
C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« : Joulukuu 23, 2015, 10:17:26 »
Mitä työkaluja tarttee kotioloissa ja miten vaihto etenee ykköskoppaisen C5:n raidetangon ulkopään vaihdossa? Varsinaista selkeää ohjetta en yrityksestä huolimatta palstalta löytänyt.

Poissa Muumuupapa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2015, 16:03:06 »
1. Etupää tunkilla ylös ja pukki alle.

2. Pyörä irti.

3. Irroitusöljyä varren lukitusmutteriin ja pallonivelen mutterin juureen.

4. Pidä tauko

5. Löysää varren lukitusmutteria hieman - puoli kierrosta riittää. Kierteet on hyvä puhdistaa ennen tätä. Lukitusmutteri voi olla tiukassa, joten pitkävartinen jako-tai kiintoavain olisi hyvä olla.

6. Avaa pallonivelen mutteri ja irroita pallonivel olkavarresta. Tässä voisi olla paikallaan käyttää pallonivelen ulosvetäjää, mutta voi irrota jo kevyesti naputtelemallakin. Vältä kuitenkin lekaa ja liikaa voimaa.

7. Kierrä raidetangon pää irti. Älä koske varren lukitusmutteriin äläkä päästä sitä liikkumaan.

8. Säädä uuden raidetangon pään lukitusmutteri samalle etäisyydelle pallonivelen keskikohdasta kuin vanhassakin. Jos raidetangot ovat identtiset, voit mitata etäisyyden myös kierteen päästä.

9. Kierrä uusi raidetangon pää paikoilleen lukitusmutteriin asti.

10. Kiinnitä pallonivel olkavarteen ja kiristä mutteri.

11. Kiristä varren lukitusmutteri.

12. Kiinnitä pyörä ja laske auto alas. Valmis.

Työkaluksi riittää parhaimmillaan tunkki ja yksi iso jakoavain. Vaihtoehtoisesti kiintoavaimet  (17 ja 15mm?), isot putkipihdit, ulosvedin, pyörän mutterin avain, työntömitta ja irroitusöljy.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2015, 16:29:29 kirjoittanut Muumuupapa »

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 359
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #2 : Joulukuu 23, 2015, 19:54:09 »
Hyvä konsti on myös laskea montako kierrosta raidetangonpäätä pitää pyörittää, että se lähtee irti. Sitten laittaa uutta (samanlaista!) yhtä monta kierrosta kiinnipäin. Toki lisäksi hyvä mitata. Jos ratti jää asennuksen jälkeen vinoon, niin on mentävä pyöriensuuntaukseen. Muutenkin uudelleensuuntaus on suositeltavaa, niin jää väärään kulmaan ja pilaa ajo-ominaisuuksia ja renkaita.

Hyvä myös muistaa, että raidetangonpäähän tuleva mutteri ei ole normaalikierteillä. Eli jos kiristys menee yli, on ostettava uusi mutteri autotarvikeliikkeestä eikä prisman mutterihyllystä :)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2015, 20:52:49 »
Tarvike päissä on vaan mitta eroja sen verran että ei kierteitten laskeminen auta, varminta viedä vaihdon jälkeen suuntauksen.

Itse tuppasn vaihtamaan ulko ja sisäpäät kerralla ja sitten suoraan suunnattavaksi, pärjää taas 200tkm
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 106 S16
Citroen 11B

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 385
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #4 : Joulukuu 23, 2015, 22:37:51 »
Kun mittaat vanhan pallonivelen keskeltä tangon päähän esim.työntömitalla ja uusi nivel samaan paikkaan niin ei ole väliä vaikka onkin erilainen nivel eikä tarvii kulmia säädättää.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 814
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #5 : Joulukuu 24, 2015, 09:25:10 »
Niin, jos kulmatoleranssit ovat esim. 0-3mm, niin siinä ei pienet muutokset haittaa ja jos uusi kulma on näiden arvojen sisällä. Mutta jos haluaa kulmien olevan esim 0,5-1mm, niin säätötarkistusta vaan.

Poissa Sit-iikka

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 94
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2017, 15:40:39 »
Vanhaa aihetta ylös...

Sinänsä mukavaa kahtastusukkelia ahisti Sitikkani väljä raidetangon ulompi pää oikealla. (Myöskin laahaava jarru edessä vasemmalla.) Kesäloma pärähti tiskiin, joten nyt on aikaa opetella lisää korjuuhommia. Onneksi eivät lopu koskaan (kesäloma loppuu joskus...)

Auton keula on nyt ylhäällä ja pyörät irti edestä sopivista syistä sopivasti molemmin puolin. Kysynpä onko tapana vaihtaa raidetangon osat pareittain, vai onko väliä? (Vuosi sitten katsuria ahisti koiranluu edessä vasemmalla ja silloin vaihdoin vaan sen ahistavan ja hyvin on mennyt.)

Em. ohjeilla selvinnen raidetangon päästä, jossain toisessa ketjussa juteltiin kiinnitysmomenteista erinäisiin osiin. Kuinkahan vakavaa tuhoa saa aikaan, kun ei omista momenttihärpäkettä vaan vääntelee ranteen ja ajatuksen yhteispelillä?

-iik
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 16:45:55 kirjoittanut Sit-iikka »
Citroën C5 2.0I SX Berline 2004
Citroën Xsara Picasso 1.6 2006
-
Ekkönää rääkkääkkää sitä sitikkaa? No rääkkäänhän mää, ekkönää nää...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2017, 16:27:24 »
Varo vaan ranteita ja rystysiä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 599
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 09, 2017, 16:51:08 »
Kysynpä onko tapana vaihtaa raidetangon osat pareittain, vai onko väliä?

En muista koskaan vaihtaneeni pareittain mutta onhan siinä se hyvä puoli että menee samalla aurausten säädöllä. Ehkä mieluummin yksi puoli ja laadukas osa.


Momenteista ei tarvitse välittää tuossa, paitsi ettei kartiota kiristä turhan kireälle kun sen joskus joutuu avaamaan.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 917
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 09, 2017, 17:03:06 »
Minä vaihdan aina pareittain raidetangonpäät, siinä säästää yhden pyöränkulmien säätö kerran (täällä 70€).
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 286
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 09, 2017, 19:32:53 »
Suikkaukko käski vaihtaa sisimmäiset vaihdoin samalla kaikki 4 sisä ja ulko reilu kympin kipale, ei tarvii ensivuonna ruveta ulompia vaihtaan kopkop.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2017, 17:24:45 »
Suosittelen merkkaamaan ratin asennon ennen vaihtoon ryhtymistä (silloin kuin auto menee suoraan). Kohdistusmerkin tekemiseen riittää maalarinteippi, kynä, viivoitin ja lopuksi mattopuukolla kahteen osaan (kuva ohessa). Sitten normaalit vaihtotoimenpiteet, jonka yhteydessä mahdollisimman tarkasti raidetangonpään pituus samaksi kuin ennen. Koeajolle ja tarvittaessa säätö siten, että kohdistusmerkki on samassa kuin ennen vaihtoa.

Äskettäin vaihdoin C5:een kuskinpuolen raidetangonpään, koska kesällä laakerinvaihdon yhteydessä korjaamo rikkoi suojakumin. Mittaamalla uuden osan samaan pituuteen kuin entinen, ratti kääntyi hieman oikealle jonka huomasi helposti tuosta merkistä. Säätämällä puoli kierrosta raidetankoa pidemmäksi merkit asettuivat vastakkain, joten ~0,75mm olisi mennyt pieleen ilman kohdistusmerkkejä ratissa (kierteen nousu 1.5mm). Lopullinen virhe aurauksessa olisi ollut vielä isompi, kun otetaan huomioon pyörän kehän etäisyys verrattuna raidetangon kiinnityskohdan etäisyyteen pyörännapaan nähden.

Tuohan ei sitten toimi, jos vaihtaa/säätää molempia puolia yhtäaikaa.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 599
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2017, 20:29:05 »
Hyvä konsti ja varmaan riittävän tarkka. En vaan tiedä mihin kojelaudassa teippi tulee, tuleeko mittarin lippaan?

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2017, 00:04:01 »
Tuo kuva tosiaan on turhan läheltä, jotta saisi selvää tuon teipin sijainnista.. Teippi ja kohdistusmerkki on ohjauspylvään suojamuovissa sekä ratissa.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 300
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #14 : Marraskuu 27, 2017, 06:57:59 »
Molempia vaihtaessa, jos malttaa, niin vaihtaa ensin vain yhden ja säätää kuten edellä, ja vasta sitten toisen.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 682
  • Peukkuja: 16
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2017, 08:31:26 »
Kannattaa muistaa myös että tuolla tavalla ei välttämättä tule oikeaa arvoa, vaan pikemminkin sama joka oli ennenkin.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 814
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2017, 09:18:13 »
Ja kuten jo kerrottukin, säädettäväksi* vaan, jos haluaa jonkin tarkan kulman. Mutta jos niinkin tarkasti, kuin 0-3mm, sitten voinee luottaa omiin, "noin"-säätöihin. *Tai itse säätäen, jos tehty mittalaite, "makrometri". Sellainen on täällä, Xantiaan sopiva, nyt pitäisi vaan mittalaitteen runkoa jatkaa C:ttä varten. Tosin on jo kerran jatketty, Xantiaa varten, Warren jäljiltä! Autot senkun levenee....  :)

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 599
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #17 : Marraskuu 27, 2017, 10:32:50 »
Itse kanssa käytän makrometriä, eli teleskooppitanko jonka päissä on poikittaissuuntaiset n. 15cm lattaraudat joiden päät on vielä vähän taivutettu jotta ne osuu sopivasti vanteeseen. Poikattaissuuntainen osuus on vain sitä varten että tanko mahtuu suorana vanteen mittauspisteeseen.

Tässä on vaan mitattava auto alaslaskettuna ja pyöriä pitää rullata jotta ripustusten jännitys purkautuu. Siis jos ei rullata, pyörät on luonnottomassa asennossa koska rengas ottaa maahan eri geometriassa kuin normaaliasennossa.

Keulan on myös pakko olla niin korkealla että mahtuu alle mittaamaan, siis vaatii jotkut rampit tai ihan montun.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 814
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #18 : Marraskuu 27, 2017, 12:13:51 »
Itse "heitän" mittalaitteen auton alta, mitattaessa etupyörien takaa.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 530
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #19 : Marraskuu 27, 2017, 12:26:10 »
Aloittajan tapa on vääräksi todistettu näissä piireissä moneen kertaan, mutta vastaavasti sen teen aina :D

Meillä on käytössä mittaustanko missä niin pitkät tangot että ei tarvitse auton alta viedä. Eli tanko pyörien etupuolella maata vasten ja vanteen ulkoreunasta mittaus. Lisäksi tuossa on digitönärille kiinnitys, eli näkee heti tuloksen milleissä.


Rallia ranskalaisella :D

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 814
  • Peukkuja: 5
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #20 : Marraskuu 27, 2017, 16:23:08 »
Ulkoreunana renkaan jalan kylkikohta.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #21 : Marraskuu 27, 2017, 17:35:30 »
Aloittajan tapa on vääräksi todistettu näissä piireissä moneen kertaan, mutta vastaavasti sen teen aina :D

Mihin tapaan viittaat viestilläsi?
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa leikhan

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 01, 2019, 17:53:18 »
Vaihdoin -06 malliseen sisäpään tangon, hyvin irtosi putkipihdeillä. Mutta mihin se letkun toinen pää tulee mikä lähtee siitä haitarimuovista, kun ei ollut missään kiinni, katsastuksessakin sitä ihmeteltiin, kun roikku irrallaan.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 445
  • Peukkuja: 4
  • C5
Vs: C5 I ja raidetangon ulkopään vaihto-ohje?
« Vastaus #23 : Maaliskuu 01, 2019, 18:56:59 »
Se letku menee toisen puolen haitarikumiin.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer