Air doser

Aloittaja C4owner, marraskuu 25, 2015, 10:55:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C4owner

Moro!

Kävin tuossa Veholla lukemassa vikakoodit ja antoi tämmöisiä
Imukanavan läppä vika ja hehkut.
Vaihtoon menee mutta vaikuttaako tuo läppä jotenkin hiukkaspolttoon? Ilmeisesti hehkut vaikuttaa kun ei ole tässä 1000 kilsan aikana ainakaan polttanut kertaakaan. On vaan vähän hintavia hommia että pitää vähän porrastaa. Hauskaa tässä on että Vehon hinta-arvio kummatkin vaihdettuna muutama kymppi vajaa tonni....

jruoho

Moro,

Jos tuo imukanavan läppävika viittaa air docer:iin ("kaasuläppä") niin sekin voi vaikuttaa hiukkaspolttoon. Hiukkaspoltossahan halutaan hetkellisesti nostaa pakokaasujen lämpötilaa - välijäähdyttimen ohittaminen nostaa ainakin imuilman lämpötilaa, eli auttaisi osaltaan myös pakopuolelle.

Tietoa mulla ei taaskaan ole, mutta varmasti arvauksena parempi kuin ei mitään :) Hyvällä säkällä joku paremmin tietävä ojentaa, tai vahvistaa..

Servicen mukaan se air docer maksaa mun autoon (1.6 HDi) tasan 500 € (sis alv). Sen vaihto on helppo homma, joten työn osuus lienee pieni.

Jarkko

C4owner

Nyt täytyy tarkentaa kun sain lapun käteen.

Imuilman moottoroitu läppä vika.
P2123
P1470

Onko kommentteja mitä tarvii vaihtaa ? Onko sittenkään tuo docer

C4owner

Lainaus käyttäjältä: jruoho - marraskuu 25, 2015, 21:21:08
Moro,

Jos tuo imukanavan läppävika viittaa air docer:iin ("kaasuläppä") niin sekin voi vaikuttaa hiukkaspolttoon. Hiukkaspoltossahan halutaan hetkellisesti nostaa pakokaasujen lämpötilaa - välijäähdyttimen ohittaminen nostaa ainakin imuilman lämpötilaa, eli auttaisi osaltaan myös pakopuolelle.

Tietoa mulla ei taaskaan ole, mutta varmasti arvauksena parempi kuin ei mitään :) Hyvällä säkällä joku paremmin tietävä ojentaa, tai vahvistaa..

Servicen mukaan se air docer maksaa mun autoon (1.6 HDi) tasan 500 € (sis alv). Sen vaihto on helppo homma, joten työn osuus lienee pieni.

Jarkko

Ilmeisesti on halventunut kun oli 490 vaihdettuna. Vai mitäköhän ne meinaa vaihtaa.

C4owner

Pidin obd mittaria kiinni tossa tre-Hki motarilla ja näky mielenkiintoisia lukemia. Autohan tekee välillä sitä että menee limb modeen ja kulkee kaasu pohjassa 100 km/h. Nyt kuulu kaks naksausta eli alko ilmeisesti polttamaan. Ahtopaine ja ahtoilman lämpö veti ihan sekasin. Lämpö seilas 20-80 välillä sekunnin välein ja paine 0.8-2.2. Tyhjäkäynnilläkin näytti 2 Bar. Tätä kesti noin 10 min jonka jälkeen lukemat palautu normaaliks

C4owner

Jatketaan yksinpuhelua jos tästä on joskus jollekin hyötyä.
Ecomodderssin sivulta löyty tietoa toiminnasta.

The airflow can be restricted in two places: one ("warm air doser", WAD) is between the 'to' and 'from' intercooler stretches, this is normally closed, forcing air through the IC. Second ("cold air doser", CAD) is on the exit from the IC, this is normally open.

When starting a cold engine, the WAD opens to allow warmer air into the engine. Once the temperature rises, WAD closes, directing air to the intercooler.

During normal operation, when exhaust gasses are recirculated into the engine, the WAD is closed and the CAD is partially closed, restricting the amount of air that goes to the manifold (also, the variable turbine pumps less air, I'm guessing). This reduction of air pressure in the intake allows more EGR to enter the cylinder.

When the diesel particulate filter needs to be burned out, the WAD opens again, helping to raise exhaust temperature.

Itsellä oli lämminilma venttiili kiinni ja kylmäilma venttiili täysin auki. Autolla oli kyllä ajettu joten lämmin kone. Tän mukaan kylmäilma venttiili. Pitäisi olla puolivälissä lämpöisessä koneessa. Siihen vikakoodiiin viittaa joten ei kai auta nii kuin vaihtaa koko ilmanjakaja.

jruoho

Ei se yksinpuhelu turhaa ole. Kyllä näitä joku ehkä lukee, luulisin :)

Purkuosan ostin itselleni, kun kohdalle osui. Mulla oli kuoressa vain pientä halkeamaa (ilmeisesti ylikiristetty ne putkiklemmarit).