Kirjoittaja Aihe: Katsastustarinoita  (Luettu 175715 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 699
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • ajossa: 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #825 : Syyskuu 25, 2019, 20:29:21 »
<
 Menisköhän Range päästöistä läpi pienkonebensalla, jos on bensakoneella?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 216
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #826 : Syyskuu 25, 2019, 21:20:15 »
^Saattaisi auttaakin, mutta eniten nyt vaikuttaa kun katti on tallissa. Ekan vaimentimen tilalle menee, alkuperäiset on pilalla glykolikylvyn ansiosta. Uudet katit on myös tallissa, mutta en niitä laita kun on epävarmaa lähteekö lambdat ehjinä irti, ja toisesta kannesta (tai lohkosta, toivottavasti ei) puskee kiehutusmehua pakoputkeen...

Joo, toisen kannen jo vaihdoin, toinen pitäis vaihtaa, nyt ei ehkä ehdi viikon sisällä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 754
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #827 : Syyskuu 25, 2019, 23:50:57 »
<
 Menisköhän Range päästöistä läpi pienkonebensalla, jos on bensakoneella?

Niin ja/tai uskaltaisiko siihen tankata bensan lisäksi RE85:ttä? Voisi alentaa päästöjä jos toimii vaikka jollain 25% seoksella.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 216
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #828 : Syyskuu 26, 2019, 09:31:34 »
<
 Menisköhän Range päästöistä läpi pienkonebensalla, jos on bensakoneella?

Niin ja/tai uskaltaisiko siihen tankata bensan lisäksi RE85:ttä? Voisi alentaa päästöjä jos toimii vaikka jollain 25% seoksella.
Uskaltaa, toimii hyvin, mutta ei isommin vaikuttanut päästöihin. Kokeiltiin seoksilla 20%, 30% ja 50% eikä niistä ollut isoakaan merkitystä ennen ylimääräisen katin asennusta. Jompikumpi tai molemmat alkuperäiset katit oletettavasti pilalla, lisätty katti toimii muuten mutta kun on turhan kaukana niin ei pysy toimintalämpötilassa kauaa tyhmäkäynnillä...

Tuli ihan paljon vuosi sitten taisteltua tuon päästöongelman kanssa, tuli samalla tutustuttua paikalliseen korjaamoyrittäjään jolla oli paljonkin tietoa tuommoisista. Itselle ei olisi edes tullut mieleen kattivika, kun ei ole tullut oikeastaan ollenkaan tuijotettua mittarien lukemia. Ja joo, kikkailua tämä on, mutta on kyllä tarkoitus korjata ihan oikeastikin tuo, kun vaan jaksaa ja ehtii...

Itse moottorinohjaus kaikkineen vissiin on kunnossa, ja moottori muutenkin, poislukien jäähdytysnestevuoto joko palotilaan tai pakokanavaan, kun tuntuu voimaa löytyvän eikä kuluta ihan ylettömiä. Vastaaviin lukemiin menee mitä kuuluu muillakin tuommoinen menevän, asettuu ajosta riippuen 12-14 litran välille. Etanolilisän kanssa 3-5 litraa enemmän. Piti kyllä tuo toinenkin kansi vaihtaa kesän lämpöisillä, ei vaan aina mene nuo suunnitelmat todellisuutta vastaten, eniten itsellä hidastaa kevään takaraivolleen kaatuminen, mieli haluaisi touhuta paljonkin enemmän mitä kroppa antaa myöten...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 216
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #829 : Syyskuu 26, 2019, 17:47:44 »
^Väliaikatietona, menee päästöistä ysikasilla. Käytin huolella lämpöiseksi, tuoretta bensaa tankissa, katti paikallaan ja "putki punaisena" mittaamoon. Tyhmäkäynnillä rimaa hipoen, kierroksilla kirkkaasti läpi...

Saattaa hyvinkin olla huomisen ohjelmassa suikkapiälle esittely...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 216
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #830 : Syyskuu 27, 2019, 13:50:51 »
Niinhän siinä kävi, että siukkapiätä käytiin tapaamassa, tällä kertaa kohta kolmevuotiaan apurin kanssa. Puolisen tuntia etuajassa, ja ennen sovittua aikaa oltiin jo pihalla. Sama sälli katselemaan, joka Sm:n katsoi toissapäivänä...

Ei se mitään sanomista tuosta keksinyt, huomautin sitten takalulmalla ollessani ettei huomannut selkeää vikapaikkaa, uteliaana kysyi mitä löysin, ja havaitsin matkalla pakoputken takimmaisen kiinnikkeen irronneen putkesta. Meinasi kyllä että olettaa tuon vikapaikan korjaavani ilman paperiin merkittyä kehotustakin...

Viikon saldona siis kolme huomautuksetonta leimaa, kahden päivän välein. Kaipa nuo ainakin jossakin kunnossa ovat..? Tälle vuotta on kolme aiempaakin käyntiä, Wanhus-Dyane huomautuksetta sekin, ainoa mikä piti käyttää kahdesti on tuo tämän vuosituhannen keksintö eli -03 C8, tuorein pomppasi helman mätäviasta (ja päästöistä, joka asettui pakoputken vuotojen poistolla)...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 445
  • Peukkuja: 6
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #831 : Syyskuu 27, 2019, 17:35:41 »
Mielenkiinnosta kysyn, että missä kohtaa oli kasissa pehmeää? Minulla pysyi hyvin pellit ja pohja kunnossa.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 216
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #832 : Syyskuu 27, 2019, 19:31:49 »
Helmassa, kuskinpuolella, liukuoven keskivaiheilla ja sen takana... Ei oo vuotanu öljyä tarpeeksi jotta olisi jatkuva ruosteenestokäsittely käynnissä...


Tuosta näkee suurinpiirtein seudun. Ja kyllä sinne vielä jäi sellaista minkä saa papatella paremmaksi, mutta tuossa kohtaa loppui hitsauskipinä. Sekin on kyllä tiedossa, että kun sitä nyt on menty hitsaamaan, niin aika paljon äkimmin saa tehdä uudelleen, mutta jospa tuo nyt jonkun vuoden kestäisi niin alkaa olla paalivalmista muutenkin...

On tuolla jo ikää, ja maantietä on nähty, ja varmasti on liukuovesta kulkiessa potkittu helmaakin. Kolhukin oli lisänä, liekö sitten sinkkikerrokseen tullut roso mistä on kuppa päässyt alulle? Vuosimallia -03, ajettu vähän yli neljä satkua, Suomiyksilö vieläpä että on koko ikänsä saanut suolakylpyä osakseen...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa Samone

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 445
  • Peukkuja: 6
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #833 : Syyskuu 27, 2019, 21:39:47 »
Kiitoksia, olihan poikkeuksellisen hyvin vastattu. Täytyy ihan hattua nostaa. Omalla yksilöllä kilometrejä takana vain puolet tuosta, vaikka samaa vuosimallia ja Suomeen ensirekisteröity yksilö tämäkin. Varmuudella olet tuon pariin otteeseen nähnytkin.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 216
  • Peukkuja: 23
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #834 : Syyskuu 27, 2019, 21:51:07 »
^Joo, näin muistelen. Taisit kyytiäkin joskus Joutsassa omallasi tarjota. Tuommoiseksi möhkäleeksi yllättävän kätevä laite, eikä kuitenkaan liian iso pyörittelyssäkään...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, C8 V6 -03

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95 sekä L-R Series 2a 63

Poissa romi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 1
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #835 : Lokakuu 01, 2019, 16:51:50 »
Jos kolisee, niin turha tarjota leimalle ja muutenkin, kolina on out.

On se ennenkin katsastettu niin, että jotain kolinaa on ollut ja leima tullut.
C5 III BlueHDI 180 tourer (2017)
Ex C5 II 2.0 VTR berline (2006)

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #836 : Lokakuu 11, 2019, 17:55:57 »
Meni läpi, ihan kirjaimellisesti. Noh, pieni paikka ja kovaa ajoa taas vuodeksi eteenpäin...ainakin :). Puuttuuko tästä b-pilarin kohtaa jokin pala muovia vai onko tosiaan lähes ainoa kohta mistä hakulla voi koittaa koputtaa. ???
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 754
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #837 : Lokakuu 11, 2019, 23:03:02 »
Meni läpi, ihan kirjaimellisesti. Noh, pieni paikka ja kovaa ajoa taas vuodeksi eteenpäin...ainakin :). Puuttuuko tästä b-pilarin kohtaa jokin pala muovia vai onko tosiaan lähes ainoa kohta mistä hakulla voi koittaa koputtaa. ???
Siis tämä on C5 mk1? Mun kakkoskoppasessa oli ainakin joka paikka massattu missä ei ollut muovia suojana. Tuossa ei näy suojamassaa... ruostetta kylläkin.  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 754
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #838 : Lokakuu 31, 2019, 22:33:56 »
Niin kävin muuten auton katsastamassa tänään ja hyväksyntäleima tuli. Tosin jarruissa oli vähän epätasapainoa mutta sallituissa rajoissa sentään. Ja haljennut tuulilasikin kelpasi edelleen vaikka niin niistä peloteltiin kun säädökset muuttui ettei kelpaisi enää jos lasissa jotain vikaa on.  :laugh:
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #839 : Marraskuu 04, 2019, 18:16:10 »
Noh, pieni paikka ja kovaa ajoa taas vuodeksi eteenpäin...ainakin :).

Ei ollutkaan ihan pieni paikka. Muovit kun otti pois, oli ko. palkki n. 70cm matkalta aivan puhki ruostunut. Kannattaa tsekata omansa ettei pääse yllättämään. Kartturin puolella ei  vastaavaa ongelmaa havaittavissa.
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 947
  • Peukkuja: 2
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #840 : Marraskuu 04, 2019, 18:32:08 »
Paljonko ajettu Velmanterin C5?  etelä-Suomen autoja?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa A.Di Maria

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 7
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #841 : Marraskuu 06, 2019, 11:01:05 »
Meni läpi mutta mutta...
Korjauskehoitus: Ympäristöhaitta moottori likainen edestä.

Auto ei tiputtele öljyä ollenkaan mutta silti tommoinen tuli. Uudella moottorilla ikää vasta noin 3,5 vuotta ja 65tkm.

Ensi viikolle varattu aika moottorinpesuun. Uskaltaako tuollaisen tehdä talvella tai ylipäätänsä ikinä?
Moottori on THP 1,6 turbo joka on c4 2010 Loebissa kiinni.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 754
  • Peukkuja: 16
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #842 : Marraskuu 06, 2019, 11:41:47 »
Kyllä moottorin uskaltaa pestä mutta toki varovainen pitää olla, erityisesti kaikenlaisten sähkölaitteiden kanssa. Painepesuri olisi parasta pitää kaukana moottoritilasta... Kas kun katsastusmies ei tarkemmin arvioinut likaisuuden syytä, onkohan siellä oikeasti öljyvuoto? Se pitää tuossa pesun yhteydessä tai jo ennen sitä tutkia tarkkaan.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 230
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #843 : Marraskuu 10, 2019, 15:49:36 »
Paljonko ajettu Velmanterin C5?  etelä-Suomen autoja?

270tkm pääosin etelä-Suomen teitä.
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 686
  • Peukkuja: 7
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #844 : Joulukuu 25, 2019, 21:26:05 »
C5 2002 oli katsastuksessa ja takaiskaritestissä tuli selvästi eri arvot, jotain 50/70. Mietin kuinka se voi olla, eikö pallon systeemi ole niin yksinkertainen ettei voi tehdä tuota? Vai onko pallossa joku osa joka hajoaa? Pallot on IFHS comfortit. Eikä ole kuin pari-kolme vuotta vanhat.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 031
  • Peukkuja: 29
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #845 : Joulukuu 26, 2019, 08:11:22 »
Eikö tuosta testistä kirjoiteltu ettei toimisi hydelle?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 821
  • Peukkuja: 19
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #846 : Joulukuu 26, 2019, 12:43:53 »
Eikö tuosta testistä kirjoiteltu ettei toimisi hydelle?
Se ei toimi oikein millekään, eikä luvuista ole mitään iloa absoluuttisina arvoina, mutta saman akselin eri puolien erot pitäisi kuitenkin tunnistaa melko hyvin. Mutta kaikenlaiset erot voivat johtua muustakin kuin iskunvaimennuksesta, esimerkiksi renkaiden ilmanpaineiden erot, kynkän laakereiden jumitus... vaikuttavat tuloksiin. Pallon vaikutuksen saisi ainakin diagnosoitua vaihtamalla ne keskenään ja uusi mittaus.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 12
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #847 : Joulukuu 26, 2019, 12:58:53 »
Mulla on Sätkässä massaiskarit ja kitkat. Katsastaja halusi kuitenkin tehdä koneella iskaritestin. Heittoa oli jonkin verran. Pyysi sitten minua istumaan hanttarin puolelle, niin jopa oli arvot liki tasan.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa purflux

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 686
  • Peukkuja: 7
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #848 : Joulukuu 26, 2019, 18:47:26 »
Se ei toimi oikein millekään, eikä luvuista ole mitään iloa absoluuttisina arvoina, mutta saman akselin eri puolien erot pitäisi kuitenkin tunnistaa melko hyvin. Mutta kaikenlaiset erot voivat johtua muustakin kuin iskunvaimennuksesta, esimerkiksi renkaiden ilmanpaineiden erot, kynkän laakereiden jumitus... vaikuttavat tuloksiin.

Kyllähän alustasta kuuluu naksahdus kun menee autoon jos on pari päivää ollut parkissa, ehkä kynkässä on pientä ongelmaa, tosin uusin laakerit n. 3v sitten. Kuitenkin huomaan myös hidastetöyssyissä epäsymmetriaa että jotain siellä on. Luulisi että IFHS pallot on hyviä kun niitä on myyty iätajat.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 434
  • Peukkuja: 10
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #849 : Joulukuu 26, 2019, 20:13:28 »
Kyllähän alustasta kuuluu naksahdus kun menee autoon jos on pari päivää ollut parkissa, ehkä kynkässä on pientä ongelmaa, tosin uusin laakerit n. 3v sitten.

Mikä siellä vois naksua? Kun mulla naksahtaa juuri tuolleen kerran, jos on seisonut edellisestä päivästä, mutta kun sama naksu esiintyi sekä ennen että jälkeen kynkkäremontin... Vaihdoin laakerit kummaltakin puolelta ja perä alkoi liikkua tasaisemmin, mutta naksuminen jatkui.
C5-I 2.0i At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10, Chrysler Sebring 2.0i -03