Xsara - Ilmastointi pätkii

Aloittaja janne h, huhtikuu 14, 2007, 16:48:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

janne h

Kun Xsarassa laittaa ilmastoinnin päälle niin se käy n. 10 sekuntia ja tämän jälkeen se alkaa pätkiä. Eli menee koko ajan päälle ja pois... päälle ja pois. n. 5 sekunnin välein. Kuuluuko muka olla tollanen? Ihan kuin se kompura nostaisi aluksi paineet sinne mutta ne ei pääse missään välissä purkautumaan sieltä eteenpäin vaan kompura menee aina uudestaan pieneksi ajaksi päälle ja sammuu heti koska paineet on tapissa. Tuntuis että kylmää ei tule mutta en ole pitkään sitä uskaltanut pitää päällä kun tuo ei tunnu normaalilta.

Huollatin sen tossa tammikuussa ja mielestäni ennen sitä se ei ollut tuollainen. Tosin ostin auton vasta loppuvuodesta että en oo oikein päässyt sitä ennen testaamaan etten ole varma menikö se päälle kylmän kelin takia loppusyksyn aikana.
Voiko sen ilmastoinnin huoltaa jotenkin väärin ja mikähän tuon aiheuttaa?

Meikäläisellä on tuo 1.8 16v VTS.

Sitikkapuoskari

Olisko laitettu liikaa kylmäainetta- siltä kuulostaa..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

janne h

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - huhtikuu 15, 2007, 01:53:12

Voi vi..u. Aina ku siihen puljuun oon kärryn vieny ni aina on saanu vieä takasin ku jotain on tehty päin persettä.
Voikos se hajottaa jotain kun oon sitä tossa käytelly.
Mistä tuo siis käytännössä johtuu? Katkooko joku ylipaineventtiili jotain vai mitä se liika kylmäaine siellä touhuaa?

Niin ja paljonkohan sitä kylmäainetta kuuluisi olla? muistaakseni niillä oli tarkoitus laittaa jotain 950 grammaa, tai milliä... yksikköä en muista mutta kun se imi aineet ulos ni lukema oli jotain 450.

Petsku73

Missä käytät autoasi huollossa?

janne h

Lainaus käyttäjältä: Petsku73 - huhtikuu 15, 2007, 12:26:00
Missä käytät autoasi huollossa?

En viitti mainita ku on tutun firma. Ei siis Veho eikä muukaan Citikan huolto. Itseasiassa en oo siellä teettäny ku ilmastoinnin huollon ja jotain lisävarusteiden asennuksia. Joka kerta on vaa saanu mennä uudestaa ja se on perseestä mennä tutulle valittamaa. Siksi haluaisinkin ensin varmistaa että onko nyt kyse tosiaan kylmäaineen liiallisesta määrästä vai voiko kompurassa tms. olla jotain mätää. Viime kesänä on kyllä toiminut täysin moitteettomasti edellisellä omistajalla ja minulla teki tota pätkimistä heti huollon jälkeen, ajattelin että se johtu kylmästä säästä mutta näköjään ei.

Patonkikuski

jep niin kuullostat itelle laitettiin nykasen autosähkö tms (Tattiksella) liikaa kylmä-ainetta niin +25 ja yli pätki kylmästöinti mutta alle sen ei. vein takasin pajalle ja ottivat sitten jonkin verran pois ja nyt on toiminut ok.

Patonkikuski

Lainaus käyttäjältä: Patonkikuski - huhtikuu 15, 2007, 12:50:49

jep niin kuullostat itelle laitettiin nykasen autosähkö tms (Tattiksella) liikaa kylmä-ainetta niin +25 ja yli pätki kylmästöinti mutta alle sen ei. vein takasin pajalle ja ottivat sitten jonkin verran pois ja nyt on toiminut ok.

edit tuo 950g kylmä ainetta kuullosta kyll ihan liialle omassa autossani on muistaakseni alle 800g tehtaan ilmoittama määrä.

janne h

Lainaus käyttäjältä: Patonkikuski - huhtikuu 15, 2007, 12:52:12

edit tuo 950g kylmä ainetta kuullosta kyll ihan liialle omassa autossani on muistaakseni alle 800g tehtaan ilmoittama määrä.

mikä kone sulla on? Vuosmalli?

Ja pystyykös sitä ainetta siis ottamaan pois vai onko koko huolto tehtävä uudestaan oikeilla määrillä?

Patonkikuski

Lainaus käyttäjältä: janne h - huhtikuu 15, 2007, 13:04:31

Ja pystyykös sitä ainetta siis ottamaan pois vai onko koko huolto tehtävä uudestaan oikeilla määrillä?

2.0 16v on mun kone, vuosimalli 00 . Pystyvät ottamaan pelkästään poiskin sitä ainetta.

toi  mun auto on ykköskorimallia, mutta ilmeisesti siinä on 2:s korimallin ilmastointi. koska 1:n kylmäainemäärillä teki tuon temppuilun ja 2:s korin määrällä toimii ok.

janne h

Lainaus käyttäjältä: Patonkikuski - huhtikuu 15, 2007, 13:17:13
Lainaus käyttäjältä: janne h - huhtikuu 15, 2007, 13:04:31

2.0 16v on mun kone, vuosimalli 00 . Pystyvät ottamaan pelkästään poiskin sitä ainetta.

toi  mun auto on ykköskorimallia, mutta ilmeisesti siinä on 2:s korimallin ilmastointi. koska 1:n kylmäainemäärillä teki tuon temppuilun ja 2:s korin määrällä toimii ok.

Jaa mulla sama juttu eli -00 vuosmalli. Oiskohan siinäkin sitten jotain tollasta juttua. onhan siinä uudemman mallin valkonen mittaristokin että jos se on sitten joku välimalli. Mistähän vois saada oikean määrän selville. Veho tuskin on halukas puhelimessa niitä sanomaan? Kaikesta ku varmaa pitäis saada rahat.

Maus

Tällä ensimmäisellä sivulla on muuten tällä hetkellä jo kolme avattua keskustelua koskien Xsaran ilmastointia...

Mutta oli mulla asiaakin  ;D Eli minulle laitettiin 2.0l Vts Xsaraan vm-99 kylmäainetta 750g (oli menny täysin tyhjäksi lahduttimen puhjettua).

Veholta huollosta kysellessä sanoivat että 700g - 750g ovat noihin laitelleet. Itse en tietenkään kummiskaan veholla ilmastointia huollattanu :)

En tiedä onko ilmastoinnissa samat osat ja siten sama tilavuus, luulisin että kennot ainakin ovat samat (lauhdutin ainakin on). Ilmankuivaimia on kaiketi 4 eri versiota olemassa joten tekee tietysti pientä variaatiota tuohon järjestelmän tilavuuteen.... mahtoivatkohan juuri tästä syystä sanoa että 700 - 750g kylmäaineen määräksi *pohtii*

No tuolla määrällä ainakin nyt ilmastointi on pelannu, ja kun ulkolämpötila on 20c niin ilmasuuttimista tulee noin 7-8c asteista ilmaa.

Larsmo

Minä yritin juuri äsken ilmastoinnin toimivuutta. Syksyllä ostin jo kylmien tultua tuon auton ja nyt tuntuu siltä ettei kaikki ole kohdallaan. Xsarassani on automaatti-ilmastointi, mutta missään vaiheessa en (ei auto-asennossa eikä myöskään nupin ollessa kaakossa) saa tulemaan kylmää ilmaa, ainoastaan sellaista normaaliauton viimaa. Tämä on eka autoni jossa on ilmastointi ja en ole osannut aiemmin epäilläkään. Mitään eroa en moottorin käynnissä huomaa onko ilmastointinappi pohjassa vai ei. Enkä tiedä missä tämä kompura on jonka pitäis ääntää(?).
Paska juttu. Taitaa olla jo 6kk ollu tuo mulla tuo auto. Jos vika olemassa niin en varmaan saa enää autoliikettä vastaamaan tästä.

janne h

Lainaus käyttäjältä: Larsmo - huhtikuu 15, 2007, 15:59:39
Minä yritin juuri äsken ilmastoinnin toimivuutta. Syksyllä ostin jo kylmien tultua tuon auton ja nyt tuntuu siltä ettei kaikki ole kohdallaan. Xsarassani on automaatti-ilmastointi, mutta missään vaiheessa en (ei auto-asennossa eikä myöskään nupin ollessa kaakossa) saa tulemaan kylmää ilmaa, ainoastaan sellaista normaaliauton viimaa. Tämä on eka autoni jossa on ilmastointi ja en ole osannut aiemmin epäilläkään. Mitään eroa en moottorin käynnissä huomaa onko ilmastointinappi pohjassa vai ei. Enkä tiedä missä tämä kompura on jonka pitäis ääntää(?).
Paska juttu. Taitaa olla jo 6kk ollu tuo mulla tuo auto. Jos vika olemassa niin en varmaan saa enää autoliikettä vastaamaan tästä.

Ilmeisesti sieltä on aineet vaan kadonnu niinku ajan myötä käy, niin vie se huoltoon vaan. Tietty voi olla lauhdutinkin paskana mutta n 100 euron huollolla saattais selvitä. Ja tuohan on sellainen juttu että jos kerran oot sen liikkeestä ostanu niin kannattaa sinne olla asiasta yhteydessä koska se kompura ei lähde alle 6 asteen lämpötiloissa päälle että sitä ei oikein voi talvella testata.

KariM

Lainaus käyttäjältä: Larsmo - huhtikuu 15, 2007, 15:59:39
Mitään eroa en moottorin käynnissä huomaa onko ilmastointinappi pohjassa vai ei. Enkä tiedä missä tämä kompura on jonka pitäis ääntää(?).

Kompura on moniurahihnan pyörittämä mötti jakopäässä. Ulkonäöltään se muistuttaa etäisesti laturia, mutta tähän tulee kaksi letkua. Itse hihnapyörä pyörii tietysti aina, mutta hihnapyörän päätylevy (ja sen välityksellä itse kompura) pyörii vain silloin kun magneettikytkin vetää. Tämä siis perinteisessä ei-muuttuvakierrostilavuuksisessa kompurassa. Eos. missä vaiheessa Sitikoissa on siirrytty uudempiin, omassa -99:ssä on tuollainen vanhanaikainen.

janne h

Lainaus käyttäjältä: janne h - huhtikuu 15, 2007, 11:20:52

Voi vi..u. Aina ku siihen puljuun oon kärryn vieny ni aina on saanu vieä takasin ku jotain on tehty päin persettä.
Voikos se hajottaa jotain kun oon sitä tossa käytelly.
Mistä tuo siis käytännössä johtuu? Katkooko joku ylipaineventtiili jotain vai mitä se liika kylmäaine siellä touhuaa?

Niin ja paljonkohan sitä kylmäainetta kuuluisi olla? muistaakseni niillä oli tarkoitus laittaa jotain 950 grammaa, tai milliä... yksikköä en muista mutta kun se imi aineet ulos ni lukema oli jotain 450.

No ni oikee kylmäainemäärä on maahantuojan mukaan 950g +/- 25g. Niin se muistaaksen pitikin olla. Siis mikä ihme tuossa on?
Huollossa sanoivat jotain että flekti on 2 nopeuksinen ja jos toinen nopeus ei toimi niin se ei anna käynnistää ilmastointia. Onkohan oireena silloinkin pätkiminen? Ja kuuluuko flektin lähteä pyörimään samalla sekunnilla kun painaa ilmastoinnin päälle?

Edit: kokeilin ilmastointia uudelleen niin flekti käynnistyy hitaalle nopeudelle heti ja menee nopealle nopedelle n. 20 sekunnin päästä. Ja toisesta flektistä oli näköjään koko siipipyörä irronnut. tarvii laittaa kiinni ja kokeilla onko vaikutusta -> enpä usko...

Toiminta on tarkalleen sellainen että kompura on päällä n. 40 sekuntia. Lopussa kompuran ääni hieman kovenee ja sen jälkeen se sammuu ja yrittää mennä päälle uudestaan n. 5 sekunnin välein. Flekti toimii. Kenno ei tuntunut lämpenevän ja kylmää ei tule. Mikä on??

janne h

Oisko kellään lisävinkkejä tähän. Kylmäainetta oon nyt vähän päästelly pois mutta toiminta ei tunnu muuttuvan. Ei viittis vieä uuestaan huoltoon ennenku tietäis mikä mättää.

Kapteeni Camembert

Kävin juuri huollattamassa ilmastoinnin. Ja onneksi, kylmäainetta oli jäljellä alle 300 grammaa, kun Saaran täysi määrä on 750 grammaa. Huoltosetä sanoi, että kesällä ilmastointini ei olisi enää pelittänyt.

En oikein tajua kuinka ilmastointiainetta voi edes olla liikaa? Jos ilmastoinnin teettää valtuutetulla ilmastointihuoltamolla (muitakin kuin merkkiliike), laittaa huoltokone automaattisesti oikean määrän ainetta. Samalla se putsaa ilmastoinnin kosteudesta ja öljystä, sekä tutkii onko vuotoja. Jos ilmastointiaineen antaa kulua liian vähiin, voi pahimmassa tapauksessa hajota kompura tms., ja silloin ei enää pikkurahalla selviäkään.

Kylmäaineiden täydet määrät vaihtelevat huomattavasti automerkeittäin. Aasialaisissa voi olla 400 g, Mersuissa liki 1000 g.   

Hessu

Kone laittaa ainetta (öljyä ja kylmäainetta) sen verran kuin käyttäjä määrää joten ei se sen automaattisempi ole.

Tuo alipaineistus on tietysti hyvä kaasujen ja jonkin verran öljynkin poistamiseen järjestelmästä mutta eipä se mikään tiiviystesti ole. Itselläkin meni "testi" läpi liehuvin lipuin mutta kun laitettiin koneet käyntiin niin parissa minuutissa oli vajaa kilo R134a:ta hengitysilmaamme sulostuttamassa. Tuollainen 16 baaria ylipainetta löysi siis reiän jota tyhjiöimällä ei havaittu. Uudet osat on hommattu, viikonloppuna pitäisi pultata uusi kenno ja kuivain paikoilleen, saa nähdä falskaako kompuran akseli seuraavaksi.

Taannoinen Xantia kävi yhdessä kylmälaitefirmassa jossa tyhjään laitteistoon laitettiin 15 bar typpeä ja tarkkailtiin paineiden pysymistä noin 3 tuntia. Siinä ajassa ei laskenut yhtään mutta kyllä se aina talven jäljiltä silti tyhjä oli.
DS 21 Pallas -66, ZX 1.9 -91, C6 3.0 -06

Sitikkapuoskari

Väriaine kannattaa laittaa aina kun täytetään.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: janne h - huhtikuu 18, 2007, 14:53:51

Toiminta on tarkalleen sellainen että kompura on päällä n. 40 sekuntia. Lopussa kompuran ääni hieman kovenee ja sen jälkeen se sammuu ja yrittää mennä päälle uudestaan n. 5 sekunnin välein. Flekti toimii. Kenno ei tuntunut lämpenevän ja kylmää ei tule. Mikä on??

Vanha viesti, mutta jos tästä jollekin apua olisi..?

Tämä nyt kuulostaa siltä että kuivain/suodatin olisi tukossa. Xm:ni ilmastointi käyttäytyi juurikin näin, parani kuivaimen vaihtamalla. Vaan eipä systeemissä kylmäainekset kuukautta pitempään pysyneet, olkoon siis ilman..!
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

CitikasC4

Tere!

Itsellä oli vastaavanlainen vika.... Xsara 1.8 16v -99. Soitin vehoon, että sekoilee ilmastointi. Sanoivat, että ota huurteenpoisto pois päältä(suuttimien asentokytkintä kääntämällä pois tuulilasikuvasta). Se ominaisuus ohittaa ilmastointinapin ym.

Tällainen "vika" itsellä ja täysin vastaavalla tavalla käyttäytyi. Loppui kun käänsin suuttimien suuntausta

Kapteeni Camembert

Lainaus käyttäjältä: CitikasC4 - huhtikuu 11, 2008, 15:52:10Tällainen "vika" itsellä ja täysin vastaavalla tavalla käyttäytyi. Loppui kun käänsin suuttimien suuntausta

Mihin suuntaan sä ne suuttimet suuntasit?

CitikasC4

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni Camembert - huhtikuu 15, 2008, 09:06:26
Lainaus käyttäjältä: CitikasC4 - huhtikuu 11, 2008, 15:52:10Tällainen "vika" itsellä ja täysin vastaavalla tavalla käyttäytyi. Loppui kun käänsin suuttimien suuntausta

Mihin suuntaan sä ne suuttimet suuntasit?

Siis mikä tahansa muu suunta kuin se myötäpäivään viimeinen(saattaa huurteenpoisto toimia jo 1/2 välissä edellisestä kuvasta). Käännä vaikka toiseen äärilaitaan. Jos ongelma jatkuu silti, niin sitten tämä ei ollut oikea ratkaisu. Itse en vain tiennyt sellaista edes olevan, kun oli "uusi" auto ja varustettu ilmastoinnilla.

CC-CAR

mun berlingossa on kylmäainetta karvan vajaa 900,grammaa.
Mutta missä vaiheessa se kuivain menee vaihtoon,?

MStr

Missä se ilmastoinnin tarkistus-silmä sijaitsee? Kun en äkkiseltään sitä löytänyt...
Ja miten sitä sitten tulkitaan?