C5 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet vm.2001-2008

Aloittaja Aakku, helmikuu 22, 2006, 22:50:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

VeeCee5

Mulla C5 Hdi Break Autom. -04. Kml. ostettaessa 90 tkm, nyt n. 175 tkm. Huollettu säännöllisesti + laatikon öljyt vaihdettu kahdesti. Vm. -04:n huolto-ohjelmaan ei kuulu AL4:n öljynvaihto, pitää itse pyytää. Ja kannattaa merkauttaa toimenpide huoltovihkoon myös. Ei muita ongelmia kuin juuri napsutusta JOSKUS takapäästä ja pyöränlaakerit! Niitä palaa. Ensin vasen etu n. 100 tkm:n kohdalla, ja 160 tkm:n huollossa taakse molemmin puolin (takaparin hinta 700 egee !!!) Huoltopaperissa oli myös ilmoitus syöpyneistä ja vaihtokuntoisista takajarrun satuloista. Irrotin satulat, putsasin rungot teräsharjalla ja voitelin liukupinnat kuparitahnalla. Napsutus loppui ja leimakin tuli.
Oma kokemukseni Ceepusta on pelkästään positiivinen, kunhan löytyisi kunnon pyöränlaakerit.

Brevet

Tervehdys,

Kysymys vähän vanhemmista C5:sista. Mietinnässä on C5-farmari 2,0/2,2-litraisella dieselkoneella, lähinnä manuaali, vm. -02-03. Nykyinen VAG:n nokivasara nakuttaa tehokkaasti ja meluisasti jo kohti 400tkm rajapyykkiä ja kuluttaa kuin mopo, mutta C5:n mukavuus puuttuu.

C5-osaston ketjut kaikkine vikoineen on tullut kahlattua läpi silmät sirillään ja Alfamerin korjauskirjaakin ehdin jo plärätä. Nämä ehtoopuolen autot ovat kuitenkin edelleen vähän kysymysmerkki. Jos on päästy säästeliäästi ajelemalla tuonne yli 300tkm ilman suuria remppoja, niin mitkä noista vähän kalliimmista kohteista alkaa C5:ssa prakata todennäköisimmin? Turbo, suuttimet, venttiilikansi(pahvi), venttiilikoneisto, kytkin, vaihteisto, ilmastoinnin kompura, jousitusjärjestelmä, korkeapainepumppu, lämmityskenno, ECU,...?  Tai toisin päin, minkä korjaaminen tulee ihan oikeasti kalliiksi? Oletuksena on, että Alfamerin 'neljän ja viiden jakoavaimen hommat' jätetään autoasentajalle, muut tehdään itse.

Vaihtoehto kävi mielessä noin tuplahinnalla vastaava C5 II, vm. -05-06, runsaat 200tkm ja muutamassa vuodessa ehkä muutaman tonnin verran vähemmän korjattavaa - tai sitten ei. Jos nyt ensin kokeillaan lentävää mattoa tuolta sisäänajetusta päästä, -02/-03 ja yli 300tkm. Pyynnöt näyttävät olevan tyypillisesti 3500-5500EUR. Yksilöitä nuo ovat tietenkin, mutta jos nyt unohdetaan ääripäät, niin mitä tuossa kategoriassa autosta kannattaa oikeasti MAKSAA, jos lähdetään olettamasta, että kyseessä on asiallisesti ja säännöllisesti huollettu ja sillä hetkellä ilman aivan ilmeisiä vikoja oleva auto? Vai onko yli 300tkm ajetun C5:n ostamisessa ylipäätään enää järkeä?
2,2HDi Break '02

Cetä Viitonen

Lainaus käyttäjältä: Brevet - joulukuu 15, 2010, 08:16:08
Tervehdys,

Kysymys vähän vanhemmista C5:sista.... Vai onko yli 300tkm ajetun C5:n ostamisessa ylipäätään enää järkeä?

Viittaan Nettiauto-palstalta saamiini havaintoihin, joista voisi vetää joko tai johtopäätökset:

A) Suurin osa myytävänä olevista (ei niitä paljoaa ole) yli 300 tkm ajetuista C5: sta on dieseleitä (automaatilla usein) => Nämä vehkeet kestävät.

B) Suurin osa myytävänä olevista yli 300 tkm ajetuista C5: sta on dieseleitä (automaatilla usein) => Vain nämä enää jäljellä ja nyt viimeisetkin tee-se-itse -miehet (ja ammattilaiset) epätoivoisesti pyristelevät eroon näistä vikapesistä.

Tieteellistä totuutta ei saa, ellei sitten tee haastattelututkimusta, mutta itse uskon, että vaihtoehto A) pitää kutinsa. C5 isona dieselinä todennäköisesti on hintansa väärti vielä noillakin kilometreillä. Tarjontaa on vähän, koska alan miehet pitävät näitä edukkaita ja mukavia pelejä pitkään.

Brevet

Lainaus käyttäjältä: Cetä Viitonen - joulukuu 16, 2010, 10:21:19
A) Nämä vehkeet kestävät.
B) Vain nämä enää jäljellä ja nyt viimeisetkin tee-se-itse -miehet (ja ammattilaiset) epätoivoisesti pyristelevät eroon näistä vikapesistä.

Olen itsekin selaillut tarjontaa läpi, sekä myytäviä että "myytyjä". Noissa enemmän ajetuissa 'Myydyt'-kategorian autoissa toistuu hyvin usein sama kaava eli auto ollut myynnissä todella pitkään / lopulta poistettu myynnistä ('Ei myynnissä') / laitettu ehkä vielä uudelleen ja myyty polkuhintaan / tai luovuttu kokonaan auton myynnistä.

Lieneekö niin, että noista ei kertakaikkiaan enää tarjota edes jokseenkin järkevää summa auton kuntoon nähden ja autot ajetaan lopulta myyjän toimesta siihen 'fataalivikaan' asti itse? Hintaansa nähdenhän tuo on kaiketi ok peli. Jos ei ole pakottavaa tarvetta pääsä eroon, niin kannattanee lennellä matollaan niin kauan kuin se kohtuukustannuksin on järkevää.

Pointtina lähinnä se, että jos tuollaisen menee sitten hankkimaan, niin siitä lienee sen jälkeen jo pahuksen vaikea päästä eroon ilman tolkutonta (suhteellista) tappiota. Ts. jos siitä ei saa mitään hintaa enää irti, niin eipä siitä kannatta lähellekään pyyntihintoja maksaakaan.

Tässä nyt ollaan toki jo muutenkin sellaisessa hintaluokassa, että nämä mahdolliset 'tappiot' ovat esim. yksistään auton vuosittaisiin käyttökustannuksiin nähden jo enemmän kuin pienet. Helpompihan näitä on kuitenkin laskeskella näin paperilla kuin jälkikäteen pari myynniltään mahdotonta ongelmavehjettä vikoineen pihassa.
2,2HDi Break '02

takku

Sanoisin jotta hintaansa nähden parhaita autoja mitä olen koskaan omistanut.
Vuosittain ajoa tulee 55-60tkm ja vähimmillä vioilla olen taääs patonkidiisselissä päässyt.
Ostin auton kun siinä oli 135tkm mittarissa ja nyt taulussa on 275tkm.
Fillarin laakerit on vaihdettu kerran, jakopään hihna ja vesipumppu 140tkm kohdalla ohjelman mukaisesti (kuului myyntihintaan), 1 kpl kallistuksen vakaajan pää, Ilmamäärämittari, jarupalat, renkaat (2 kautta renkailla ajoa), useampi öljyt/perushuolto normaalisti, jokunen ajovalopolttimo.

Aikaisemmat diisselkatiskat Omega TDI ja MB C 220TDI eivät pääse lähellekkään noita huoltokustannuksia.
Seuraava auto on todennäköisesti myös C5 diisselpatonki joskus parin kolmen vuoden päästä. :D
Pitikö mun tämäkin vielä nähdä...
C5 2001 2.0 bensapatonki ja jokunen jenkkikatiska

japa

Eiköhän se mene niin, että mitä enemmän on valmis itse autoa korjailemaan, sitä halvempi auto kannattaa ostaa ;) Nettiautoa kun selaa, niin hintataso tulee aika äkkiä tutuksi. Kylläkin niin, että tietää minkä ikäisen ja paljonko ajetun voi halvimmillaan saada. Sitten kun huomaa, että tuohon hintaan on joskus saanut, ei millään voi maksaa enempää. Todellisuudessa sen halvimman kunnosta ei ole minkäänlaista käsitystä. ??? Ja Citikoissa, jos missä, autojen kunto (ja hinta) vaihtelee.

2,0 hdi dieselkoneiden kestävyydestä ei kannata murehtia. Varmaan kestää sen mitä muutkin (VW, MB jne.) . Kannentiivisteen vuotoja on joissakin 2000-luvun alun yksilöissä ollut (varmaan jo korjattu) ja kampiakselin hihnapyörät on hajonneet. Jälkimmäinen on joitakin moottoririkkojakin aiheuttanut apulaitehihnan suikaleiden tunkeuduttua jakohihnakoteloon. Apulaitteetkin on kestäviä. 2,2 dieseli ei ole niin yleinen ja millainen kuva itselle on jäänyt, niin se ei olisi yhtä luja kuin kaksilitrainen. Tämä siis vain minun mielikuvani.

Automaattivaihteiset jätetään suosiosta väliin ellei sellaista ehdottomasti halua. Ihan vaan jos riskejä haluaa välttää. Pätenee jossainmäärin kaikkiin merkkeihin, mutta...

C5 ei yleisesti ole laadukkaimpien automallien maineessa, mutta viat ovat usein varsin pieniä ja harmittomia. Mitä isän 2001-vuoden C5:een on korjailtu, niin oven lukko ja sisäpuolinen ovenkahva ja jotain muuta pientä. Sähköikkunoita on pariin kertaan 'koulutettu' uudelleen. Ajettu tällä on tosin vain joku 30tkm kolmen vuoden aikana. Joissakin autoissa on kylläkin ollut kiusallisia vikoja, kuten ajovalot ei syty yms harmillista.

Jousituksen takia en jättäisi ostamatta -pikemminkin päinvastoin :)

Itse ostelin C5:sta parikin vuotta, mutta päädyin lopulta Peugeot 406:een, kun huippuyksilö osui kohdalle. Kannattaa niitäkin siis katsella C5:n ohella ja tietenkin Xantiaakin. :)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

KariM

Olikos 2,2 HDI:ssä hiukkassuodatin aina? Sinällään savun siivilöinti on tärkeää ja suotavaa, mutta en minä sellaista järjestelmää omalla rahalla ylläpidettäväkseni oikein ottaisi, ainakaan jos halpa ajo on tavoitteena. Muuten 2,2:ssa on säätyvine imukanavineen ihan mielenkiintoista (mutta vika-alttiutta kasvattavaa) tekniikkaa.

Se huomioitava seikka noissa kaikkein halvimmissa on, että koska huollot ja korjaukset maksavat suhteessa auton arvoon jo melko paljon, on mahdollista että niistä myös laistetaan. On joukossa toki niitäkin, joiden omistajat ovat huolehtineet omaisuudestaan pieteetillä.

joolsa

Hei
Miten ongelmainen on 2001 vuosimallin automaattilaatikko kun kyseessä on V6 kone?
Mistä tiedän onko niitä magneettiventtiileitä/öljyjä laatikkoon vaihdettu jos olen hankkimassa ko. autoa. Kuuluuko automaattilaatikon öljynvaihto huolto-ohjelmaan jos määräaikaishuollot on tehty säännöllisesti mutta mitään erillistä merkintää laatikon öljynhaihdoista saati sitten magneettiventtiilien vaihdosta huoltokirjassa ei ole.
Onko tuossa versiossa juurikin nelipykäläinen automaatti?
Mitä muita normiC5 ongelmien lisäksi kannattaisi huomioida tuossa versiossa kuin puolat ja laatikon toiminta?
C5 2,0 -04

Jasu

V-kutosessa ei ole koskaan ollut AL4-laatikkoa, vaikka neipykäläinen laitteessa olisikin. Aiemmin käytetyt nelipykäläiset ovat (jos en ihan väärin muista) ZF:n valmistamia, eikä niissä ole ollut oikeastaan mitään huolta...

Ei taida senkään öljynvaihto kuulua huolto-ohjelmaan, mutta kyllä siitä huolimatta niitä öljyjä vaihtaa kannattaa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

tlundkvi

Lainaus käyttäjältä: joolsa - tammikuu 19, 2011, 13:32:00

Mistä tiedän onko niitä magneettiventtiileitä/öljyjä laatikkoon vaihdettu jos olen hankkimassa ko. autoa. Kuuluuko automaattilaatikon öljynvaihto huolto-ohjelmaan jos määräaikaishuollot on tehty säännöllisesti mutta mitään erillistä merkintää laatikon öljynhaihdoista saati sitten magneettiventtiilien vaihdosta huoltokirjassa ei ole.

Magneettiventtiilit eivät kuulu säännölliseen huolto-ohjelmaan, vaikka ne saattaa mennä automaattilaatikoissa. Kai varmin merkki ehjästä kunnosta on toimiva laatikko. Öljyt on hyvä vaihtaa 60tkm välein, tai varmuuden vuoksi jos ei ole tietoa edellisestä vaihdosta. Alkuperäiset tulppien tiivisteet kannattaa hommata samalla, eivät maksa paljon.

Ralle

Lainaus käyttäjältä: KariM - tammikuu 19, 2011, 21:37:15
Lainaus käyttäjältä: Jasu - tammikuu 19, 2011, 19:47:48
ZF:n valmistamia

Juu, 4HP20.

Pakko kysyä lisää :D Onko siis ekoissa CFemmoissa tuo laatikko ZF:n tekele? Vaiko kaikissa tuo AL4:n  ???

KariM

I-koppaisissa 2.2hdi:ssä ja V6:ssa on ZF 4HP20. Pienempikoneisissa sekä bensoissa että dieseleissä AL4. Kaikki nelivaihteisia.

CelaVii5

C5 II HDi 136 -05 koeajettu. Vikalistaa, mitä maksaa seuraavien korjaus noin arviolta?

- kytkin narahtaa poljettaessa, ottaa kiinni kulmikkaasti ja lisäksi kun vaihde vapaalla poljin hieman painettuna tyhjäkäynnillä kuuluu "louskutusta" --> painelaakeri vissiin lopussa, mutta entäs vauhtipyörä, mitkä on sen oireet?
- vilkkuviiksi ei palauta, lienee uusissa?
- parkkitutka ei toimi, vieläkö noita korjataan takuuseen vai joutuuko kustantamaan korjauksen itse?

KariM

Yksi vaihtoi juuri tuollaiseen pelkän kytkimen tässä taanoin. Hintaluokka kytkinpaketille oli englannista jotain reilu 200e. Sitroseltakin taisi saada kohtuuhintaan. Merkkitiskillä kytkin yli 400e ja vauhtipyörä 800+e.

Vilkkuviiksi on mitä todennäköisimmin hajalla. Jos auto on liikkeessä myynnissä, niin tämän luulisivat ainakin korjaavan samaan hintaan?

Parkkitutkista taitaa vieläkin olla kampanja, tarkista tilanne valmistenumerolla merkkihuollosta.

CelaVii5

Joo kattelin nytten noita hintoja, Auto-artikkelissa esim. 199€ pelkkä kytkin, 650€ vauhtipyörän kera. Toi vauhtipyörä lienee kiinteä tohon hintaan...? Motonetin hinnastossa on kytkimen kohdalla ko. autoon:
"Kaksoismassavauhtipyörä PSA 2,0-HDi   84-2232   C5 2,0HDi 80kW ->05 (ei 66/100kW) [2001 - 2005]   499.90 €". Sisältääköhän toi siis kytkinpaketin ja vauhtipyörän? "Pelkkää" kytkintä ei motonetin hinnasto tunne. Ja tossa vielä puhutaan kaksoismassasta...  ???

Vauhtipyörähän vaihtuu käsittääkseni samalla vaivalla kuin kytkinkin? Ilmeisesti ainakin jostain Peugeotista on hajonnut laatikko kaksoismassavauhtipyörän lauetessa, joten lienee varminta vaihtaa tuo samalla?

Auto on yksityisellä myynnissä, joten siksi kyselen, liikkeeltä toki vaatisin näiden vikojen korjausta ennen kauppojen tekemistä.

C5_una

Lainaus käyttäjältä: japa - joulukuu 16, 2010, 18:39:09
Eiköhän se mene niin, että mitä enemmän on valmis itse autoa korjailemaan, sitä halvempi auto kannattaa ostaa ;) Nettiautoa kun selaa, niin hintataso tulee aika äkkiä tutuksi. Kylläkin niin, että tietää minkä ikäisen ja paljonko ajetun voi halvimmillaan saada. Sitten kun huomaa, että tuohon hintaan on joskus saanut, ei millään voi maksaa enempää. Todellisuudessa sen halvimman kunnosta ei ole minkäänlaista käsitystä. ??? Ja Citikoissa, jos missä, autojen kunto (ja hinta) vaihtelee.

2,0 hdi dieselkoneiden kestävyydestä ei kannata murehtia. Varmaan kestää sen mitä muutkin (VW, MB jne.) . Kannentiivisteen vuotoja on joissakin 2000-luvun alun yksilöissä ollut (varmaan jo korjattu) ja kampiakselin hihnapyörät on hajonneet. Jälkimmäinen on joitakin moottoririkkojakin aiheuttanut apulaitehihnan suikaleiden tunkeuduttua jakohihnakoteloon. Apulaitteetkin on kestäviä. 2,2 dieseli ei ole niin yleinen ja millainen kuva itselle on jäänyt, niin se ei olisi yhtä luja kuin kaksilitrainen. Tämä siis vain minun mielikuvani.

Automaattivaihteiset jätetään suosiosta väliin ellei sellaista ehdottomasti halua. Ihan vaan jos riskejä haluaa välttää. Pätenee jossainmäärin kaikkiin merkkeihin, mutta...

C5 ei yleisesti ole laadukkaimpien automallien maineessa, mutta viat ovat usein varsin pieniä ja harmittomia. Mitä isän 2001-vuoden C5:een on korjailtu, niin oven lukko ja sisäpuolinen ovenkahva ja jotain muuta pientä. Sähköikkunoita on pariin kertaan 'koulutettu' uudelleen. Ajettu tällä on tosin vain joku 30tkm kolmen vuoden aikana. Joissakin autoissa on kylläkin ollut kiusallisia vikoja, kuten ajovalot ei syty yms harmillista.

Jousituksen takia en jättäisi ostamatta -pikemminkin päinvastoin :)

Itse ostelin C5:sta parikin vuotta, mutta päädyin lopulta Peugeot 406:een, kun huippuyksilö osui kohdalle. Kannattaa niitäkin siis katsella C5:n ohella ja tietenkin Xantiaakin. :)

Minä ostin vajaa vuosi sitten 1,8 16V hatchbackin (bensa) vm. 2003. Mittarissa oli silloin noin 150000km. Nyt on vajaat 170000 mittarissa. Mitään muuta en ole siihen tehnyt kuin vaihdatin öljyt ja suodattiminen, tulpat, vaihdatin jarrunesteet ja vaihdoin itse jarrupalat eteen kesällä. Alussa oli tehonpuutetta ja nykimistä. Putsasin kaasutinsprayllä kaasuläppäkoteloa ja vika loppui siihen, nykyään olen oikein tyytyväinen suorituskykyyn. Kuskinovesta oli sisäkahvasta kulahtanut kumipinta jonka rapsutin kokonaan pois ja ruiskutin siihen muovipuskurimaalia-hyvä tuli.
Kerran tein 1500km kiertolenkin kahdessa päivässä nyt talviaikaan. Auto pelasi lman mitään murheita ja kyyti oli todella mukavaa.
Juuri nyt pitää ottaa ja vaihtaa tuo kuskin oven sisäkahva joka äskettäin tipahti lattialle kun olin avaamassa ovea. Tuo onkin ainoa ongelma tähän asti. Ellei sitä lasketa että kuskin puoleinen ajopoltin on pitänyt pari kertaa vaihtaa ja vaatii akun irrottamisen että pääsee käsiksi. Samoin pitää lasit opettaa sen jälkeen uudestaan mutta pikkujuttu kun sen tietää. Tuolla pitemmällä keikalla oli kulutus 6,4-6,5l /100km (98 oktaanista).
Mutta tyytyväinen olen ollut ostokseen joka silloin maksoi noin 7000€.

KariM

Itse kävin heti auton ostettuani varaosatiskiltä uuden kiinnivetokahvan kuskin oveen, maksoi siihen maailmanaikaan n. 13e. Avauskahvat ovat kestäneet, ja kiristelin joskus tankojakin tuon takia. Omilla kirurginkäsilläni polttimot vaihtuvat ilman akkujumppaa :)

Oman 2,5v omistuksen aikana korjattua: Takaluukun lasin avaussysteemit, ulkolämpöanturi, käsijarruvaijerien kuoret + putket, pakosarja, yksi jarrusylinterin kumi, yhden takajousisylinterin tiivisteet, vetoakselin stefa, ajovalopolttimoita, parkki sekä toinen kilpivalo, kaukosäätimen patteri ja flektin toinen etuvastus sekä sulake. Ei siis mitenkään viatonta menoa, mutta onneksi sentään enimmäkseen itse tehtynä varsin edullisia pikkujuttuja.

Miju

Moikka vaan kaikille,
olen ostamassa ko. autoa http://www.automaa.fi/vaihtoautot_hakutulos.aspx?vaihto=k&cid=2257&vid=NHB883 ja kysymys kuuluukin että mitä kaikkea kannattaa testata ja ottaa huomioon.
Ja onko muuten ko. auto kellekkään tuttu?

Olen uusi näiden sitikoiden kanssa eli tarvis vähän jelppiä. Selailin kyllä foorumilta kaikenlaista mutta jäi hieman epäselväksi mikä malli oli aina kyseessä. :)

Kannattaako yleensäkään hankkia tuota yksilöä? Olen pitkään ollut Alfa Romeo ihminen henkeen ja vereen, joten olen tottunut hieman epämääräisiin ongelmiin:) Mutta nyt pakon edessä joudun vaihtamaan rakkaan Alfani ehkäpä juuri tähän autoon. Vaimoni sai juuri kortin ja ei yksinkertaisesti yllä polkemaan kytkintä Alfassa:(, joten automaatti farmari olisi tarpeen ja olen kuitenkin pääosin kuullut hyvää c5:sta. Mutta Foorumin selailu vain sai epäilemään C5 "ominaisuuksia".

Kiitos kaikille vastauksista.

Edit: unohdin mainita, että katsoessani autoa, huomasin perän olevan todella alhaalla verrattuna keulaan, miten tuon oikein pitäisi toimia?

C5_una

Kannattaa kokeilla miltä se yksilö tuntuu ajaa. Itselläni ei ole Alfasta kokemuksia. Voisin kuvitella että on aika paljon kovempi alusta kuin näissä sitikoissa. Mutta ajaessa auton ainakin kuuluu olla vaaterissa. Esim. ajovaloilla ei ole erillistä korkeudensäätöä vaan säätö tapahtuu säätämällä koko auto oikeaan asentoon kuormasta riippumatta. Puhun lähinnä -03 mallin kokemuksella. Mielestäni ei pitäisi perän tai keulan laskeutua sen kummemmin säilytyksessä. Tosin itselläni saattaa ikäänkuin korjailla asentoaan kun avaa keskuslukituksen. Samoin myös hydraulipumppu alkaa käydä hetkeksi.

Itselläni kävi tuuri vaikka ostin yksityiseltä. Jos liikkeestä ostaa niin eiköhän viat tuollaisissa asioissa korjata vaihtoauto takuuseen tai vastaavaan jos havaitaan vikaa kohtuullisen ajan sisällä.
Kannattaa tarkistaa että jakopään hihna on vaihdettu noilla kilometreillä ja muutenkin huollettu ohjelman mukaisesti ja viimeistään vaatia että huollot tehdään ennen luovutusta ellei ole tehty. Itseä arvelluttaa eniten automaattivaihteisto.
Varsin ruosteettomia kaikki ranskalaiset, Rellu siis mukaanlukien. Mutta silti minun mielestäni kannattaa ruostesuojata hyvässä paikassa tuo Citikka tai ainakin pitää ruostesuojaus kunnossa. Itse ainakin haluan että minulta ostava saa myös pelleiltään kunnossa olevan auton eikä mitään ruostekasaa, tai sitten voin itse pitää autoa pitempään mikä vasta säästöä tuokin. Tiedän että kaikki ei todellakaan ajattele samalla tavalla. Toisaalta melko huolettomia nämä ranskalaiset tosiaan ruostemielessä, moniin muihin merkkeihin verrattuna.

Lainaus käyttäjältä: Miju - maaliskuu 04, 2011, 14:48:51
Moikka vaan kaikille,
olen ostamassa ko. autoa http://www.automaa.fi/vaihtoautot_hakutulos.aspx?vaihto=k&cid=2257&vid=NHB883 ja kysymys kuuluukin että mitä kaikkea kannattaa testata ja ottaa huomioon.
Ja onko muuten ko. auto kellekkään tuttu?

Olen uusi näiden sitikoiden kanssa eli tarvis vähän jelppiä. Selailin kyllä foorumilta kaikenlaista mutta jäi hieman epäselväksi mikä malli oli aina kyseessä. :)

Kannattaako yleensäkään hankkia tuota yksilöä? Olen pitkään ollut Alfa Romeo ihminen henkeen ja vereen, joten olen tottunut hieman epämääräisiin ongelmiin:) Mutta nyt pakon edessä joudun vaihtamaan rakkaan Alfani ehkäpä juuri tähän autoon. Vaimoni sai juuri kortin ja ei yksinkertaisesti yllä polkemaan kytkintä Alfassa:(, joten automaatti farmari olisi tarpeen ja olen kuitenkin pääosin kuullut hyvää c5:sta. Mutta Foorumin selailu vain sai epäilemään C5 "ominaisuuksia".

Kiitos kaikille vastauksista.

Edit: unohdin mainita, että katsoessani autoa, huomasin perän olevan todella alhaalla verrattuna keulaan, miten tuon oikein pitäisi toimia?

Cetä Viitonen

Lainaus käyttäjältä: Miju - maaliskuu 04, 2011, 14:48:51
Moikka vaan kaikille,
olen ostamassa ko. autoa http://www.automaa.fi/vaihtoautot_hakutulos.aspx?vaihto=k&cid=2257&vid=NHB883 ja kysymys kuuluukin että mitä kaikkea kannattaa testata ja ottaa huomioon...
...Edit: unohdin mainita, että katsoessani autoa, huomasin perän olevan todella alhaalla verrattuna keulaan, miten tuon oikein pitäisi toimia?

-Perän pitäisi olla tasossa, tuossa on jotakin vuotoa eli ehkä kannattaa tuo yksilö unohtaa...(kun muitakin on tarjolla)

Jos se oli optinen harha niin:

-Testaa maavaran säätö ja säädöissä pysyminen (sisällä etupenkkien välissä nosto/laskukytkin). Kuormaa autoon 4 isoa kaveria ja nosta ylös, jos hydraulipumppu on kunnossa, ei mitään erityisiä ilmoituksia kojetaululle ajolenkin aikana tule (hydraulic suspension fault),

-Automaattilaatikon moitteeton toiminta,

-Takalasin toiminta (pyyhkimen alla kumisuojattu kytkin, josta lasi ponnahtaa auki),

-Pysäköintitutkien toiminta (aja lähelle seinää eteenpäin/peruuttaen ja kuuntele sekä katso näyttöä, älä kuitenkaan törmää ;-),

-Lyhdynpesinten toiminta (jos ei toimi, voi pyytää hinnanalennuksen. Eivät kuitenkaan toimiessaan auta juuri mitään, vievät vaan vettä),

-Takalasin lämmittimen toiminta (saatavissa hinnanalennusta, ei pari lankaa haittaa tietenkään),

-Perän nosto/laskukytkimen toiminta, on siellä takapaksissa oikealla puolella. Kun auto on seisahduksissa (moottori kiinni), voi tuosta kytkimestä nostaa/laskea perää kuormauksen helpottamiseksi.

-Istuimen lämmittimen toiminta (etupenkeissä tunnuttava peffassa ja selässä lämpimältä aika pian),

-Sivupeilien toiminta (sähköiset kaikki säädöt)

Jos kaikki toimii, on auto todennäköisesti myös asiallisesti pidetty ja huollettu.

-Sitten toki huoltokirjan merkinnät jne.

P.S. Tarkista, että vaimo tykkää ajella tällaisella "lotjakkeella", on meinaan sisältä katsoen paljon suurempi kuin miltä ulkoapäin näyttää. Kääntösädekään ei ole sieltä pienimmästä päästä. Säädettävää maavaraa hyödyntämällä tosin pääsee sellaisiin paikkoihin talvella pysäköimään, joista Alfa-kuskina voi vain haaveilla  :)

mkh

Itse kävin tänään koe ajamassa http://www.nettiauto.com/citroen/c5/3873487 tätä C5 ja pari asiaa jäi mieltä vaivaamaan ja ajattelin kysästä täällä mieli pidettä.

1) Kytkin otti aivan ylä asennossa ja terävän tuntuisesti. Huoltokirjasta / kuitti kasasta ei löytynyt mitään mainin mahdollisesta kytkinrempasta ja tässä 80kw mallissahan on se kaksoismassavauhtipyörä. Eli onkohan kytkin lopussa???

2)Alle n. 2000 kierroksen todella hengetön ja muutenkin meno oli aika laiskan tunutuista vrt. omaa 66kw xsaraa, korjaatuisi mitä ileisimmin ilmamassa mittarilla?

3)Auton käytyä jonkun aikaa tyhjäkäynnillä hydrauliikka tuntui säätelevän korkeutta korin liikkeiden ja äänien perusteella. Auton oven aukausun jälkeen jäi tunne että kori haki korkeuttaan kohdalleen. Normaalia???

4)Rengas melu oli ton kokoiseen autoon kova, renkaana oli nokian hakkapeliitta 4:set. Eritoten melu kuului takaapäin. Ettei vaan takapyörän laakeri (t)

5)Takaluukun jousi hässäkkä oli ilmeisesti kuoleentunut kun ei meinannut jaksaa pitää luukkua ylhäällä.

Ilmastointi oli ilmeisesti huollettu kun alkoi hetkessä alkavan puhaltaa viileää

Pientä käytön jälkeä siellä täällä mutta en ole uutta ostamassakaan.

Lupasi tosta nykysesta -00 xsarasta paljon rahaa joka kyllä pistää miettimään.

Kiitoksia jos joku viitsisi heittää noihin mietelmiini jotain kommenttia.

Megaman

^ Muuta en pysty sanomaan, kuin että lampunpesureiden päällä olevat muovilätkät on tuossa laitettu ristiin...tulee heti sellainen epäsiisti ja huolimaton ensivaikutelma. :)

Jos tuntuu, että useampi kohta aiheuttaa kysymyksiä, kannattanee siirtyä seuraavaan tarjokkaaseen. Kytkin voi ainakin olla noilla kilsoilla vaihtoa vailla...

Kovin paljoa se ei sais paikoillaan hakea korkeutta, se pitäisi säätyä yleensä oikeaan korkoon jo ennen käynnistystä keskuslukon auettua.

Takaluukun jouset jos on kuoleentuneet, ei sekään ole helppo/ilmainen korjattava. Koko sisäkatto purettava alas jne.

Rengasmelukaan ei pitäisi olla normaalia kovempi, paljon riippuu tietysti renkaista.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

citcanttu

Tuolla aiemmin puhuttiin sitruunasta taksissa. Vanhemmalla veljellä Hgissä yksi c5 ja nyt menossa kolmas iso c4. Kommentti: ei valittamista. Joten meille tulossa c5 erittäin edulliseen hintaan! Se citroën-mukavuus!
Meillä oli aiemmin lähinnä vaimon käytössä c3. Olennaisin vika oli paikallinen kauppias ja maahantuoja. Kesti kolme kuukautta saada takuukorjaukseen itsestään haljennut tuulilasi!