Laatikko C5: ssä ollee kehittymätön kapistus?

Aloittaja kalevi, elokuu 12, 2015, 20:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Prof. Dr. Holzauge

Paljonko autolla on ajettu? Onko moottorinohjauksen vikakoodit tsekattu?

toiras

Mulla on sama vika/ominaisuus ei vikakoodeja,merkkiliike epäili että saattaa korjaantua kaasupolkimen kalibroinnilla.Kun lueskelee noita koeajoja al4:lä niin kyllä niissä vain puhutaan laatikon nykimisestä.Jos vika korjaantuu niin kerrotko miten.Täälläkin on ollut sitä humppaamista kylmänä muuten vaihteet pelaa pehmeästi.

toiras

Se jäi sanomatta että sport asennossa ei mitään nykimistä auto on c5 03 200t ajettu.

Strombi

Autolla ajettu 226 tkm, moottorinohjauksen vikakoodit tsekattu, yksi löytyi, lisäilmapumppu. Samoin laatikon vikakoodit luettu ja olihan siellä mg-venttiilien tökkimisestä tulleita. Mullakaan ei sport-asennossa mitään nykimistä. Laatikko vaihtaa hyvin, niin hyvin kuin AL4 nyt yleensä voi, pehmeämmin venttiilien vaihdon jälkeen. Kerron kyllä miten korjauksen kanssa kävi :)

P.S onko kellään tietoa tuon öljynpaineenanturin mittausarvoja, voisi ensin kokeilla mitata yleismittarilla anturin vastusarvoja ja yrittää saada siitä jotain osviittaa sen kunnosta?

Prof. Dr. Holzauge

Onko jotenkin varmuudella poissuljettu se, että nykiminen ei voi tulla muualta kuin laatikosta? Kun sport-nappi pohjassa ei kerran nyi, onko silloin ollut kolmonen vai nelonen valittuna? Sikäli kun sport-nappi pohjassa neloselle vaihdetaan myöhemmin, jolloin ollaan kenties jo ohitettu kierroslukualue jossa nykiminen ilmenee.

Strombi

Kolmonen päällä ja sport-moodilla nostaa vauhdin n. 90 km/h ennenkuin 4.vaihde kytkeytyy ja tuossa nopeudessahan se ei enää muutenkaan nylkytä vaikka ajaa ilman sporttia. Olen kokeillut kolmosella samoilla kierrosluvuilla kuin mitä se nelosella on kun nykii mutta ei mitään oiretta. Kun painaa nelosella kaasua mutta ei niin paljon että vaihtaa pienemmälle, nykiminen lähes loppuu, samoin ei nyi jos on vaikka kärry perässä. Silloin kun kuormitus on kevyttä=nykii. Aivan kuin ecu käskisi pudottaa bensan syöttöä pois. Joskus voi mennä tovin matkaa ilman oireita.

Reverend

Joskus teki "lastutettu" auto tuota samoissa vauhdeissa ja pintakaasulla. Ilman lastua vika poistui.

Janne L

Audi A4 tdi Q

Strombi

Lainaus käyttäjältä: Janne L - lokakuu 19, 2015, 17:39:44
Jonkun sylinterin venttiilit jumittaa?

En usko koska silloinhan se temppuilisi muillakin vaihteilla. Epäilen että paineanturi antaa virheellistä infoa eculle ja se toimii sen mukaisesti.

toiras

Mitä mieltä asiantuntiat ovat laatikon luistamisesta hetkenaikaa kylmänä,onko kysymys öljyjen lämmittämisestä niinkuin foorumilla on joskus kerrottu.

Strombi

Lainaus käyttäjältä: toiras - lokakuu 20, 2015, 19:46:57
Mitä mieltä asiantuntiat ovat laatikon luistamisesta hetkenaikaa kylmänä,onko kysymys öljyjen lämmittämisestä niinkuin foorumilla on joskus kerrottu.

Paljonhan täällä on ollut siitä puhetta ja koska tuo ominaisuus tuntuu olevan kaikilla niinkuin mullakin niin itse pidän sitä normaalina. Oma kuljin on tuota tehnyt kokoajan.

Mutta heitetäänpä tähän perään toinen kysymys. Onko muilla tullut eteen että kytkinpakka olisi irti/väljä ja siitä tuo nykiminen?

toiras

Tuo täytyy vielä testata,toivottavasti ei mene metsähallituksen puolelle on tuota ikää niinpaljon että ei kaikki pelaa niin kuin nuoremmilla :|

Strombi

Nyt kun tässä on jonkun aikaa ajeltu venttiiliremontin jälkeen, niin laatikko toimii muuten hyvin, vaihdot yms, eikä herjoja ole tullut mutta tuo nykiminen 75-85 km/h vauhdissa nelosella vaan ärsyttää, muilla vaihteilla toimii hyvin. Voisiko vika olla jossain lock-up venttiilissä joka ei toimis oikein ja yrittää löysätä turbiinilukkoa? Sport-moodilla ei ole mitään ongelmia mutta meneehän siinä vaihdot pidemmälle ja tuolla moodilla nelonen kytkeytyy päälle just siinä vauhdissa, jossa normiasennolla nykiminen loppuu. Sievällä pintakaasulla ajettaessa nelosella n. 80-85 km/h voi mennä pitkään ettei nykimistä ole mutta jos joutuu kaasua vähän löysäämään, niin johan alkaa. Onko noista sivussa olevista (viisi sivussa ja yksi pohjassa) venttiileistä joku niistä joka pitää lock-up tilan päällä nelosella ja siitä aiheutuisi ongelma?

Teme

Lainaus käyttäjältä: Strombi - lokakuu 18, 2015, 20:58:01
ärsyttävä nykiminen 70-85 km/h vauhdissa tasakaasulla ajettaessa ja vain 4. vaihteella.

Mulla on tuo sama nykiminen 80-85 vauhdilla ja vaan nelosella. Oon jo tottunut.
Sielu ja mg:t vaihdettu.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Jasu

Turbiinilukitus toimii saman venttiilin ohjaamana, riippumatta siitä onko Sport- vai joku muu ohjelma. Samaten, vaihteesta riippumatta, sama venttiili sen turbiinin lukittaa...

Mutta, kun mainitset että nykimistä tulee kaasun asennosta riippuen, olisin varsin varma väittämään ongelman olevan moottorinohjauksen eikä vaihteiston ohjauksen syytä. Toki väärässä voin olla, mutta mielellään kuulisin perustelut jos olisin...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

toiras

Strombi

Lainaus käyttäjältä: Jasu - marraskuu 01, 2015, 19:15:40
Mutta, kun mainitset että nykimistä tulee kaasun asennosta riippuen, olisin varsin varma väittämään ongelman olevan moottorinohjauksen eikä vaihteiston ohjauksen syytä. Toki väärässä voin olla, mutta mielellään kuulisin perustelut jos olisin...

Hyvinkin voi olla moottorinohjauksessa jotain häikkää, silläpä tuolla aikaisemmassa viestissä mainitsin epäilyni laatikon pohjassa olevaa paineanturia kohtaan koska sehän antaa eculle tietoja ja moottorinohjaus toimii sen mukaisesti, mene ja tiedä sitten. Onko Temellä kuin kauan nykinyt entä oletko syytä syvemiin selvitellyt? En oikein jaksa uskoa heiluvaan kytkinpakkaan. 

Se vaan on mielenkiintoista, miksi se tekee sen vain just tietyllä nopeusalueella?

Teme

70 tkm olen tuolla ajanut kun ostin sen laatikkovikaisena (MG:t) ja koko ajan ollut tuollainen
Sporttia en ole kokeillut, yli 90 kun on vauhtia (todellista) nykiminen loppuu.
Kolmosella ei tuota tee. Sielun vaihto ei vaikuttanut asiaan.

black_van

Samaa tekee pintakaasulla täälläkin. aikoinaan jaksoin etsiä syytä mutta sittemmin olen luovuttanut. Tekee tosiaan pintakaasulla tuota ja kesällä jostain syystä asiaa ei juuri huomaa, näin viileillä ilmoilla enemmän eikä siihen auta se että ajaa reilusti niin että laatikko lämpeää, jotenkin ulkolämpötilaan sidoksissa. Niin pientä ettei jaksa häiritä enää koko asia.
Käytin aikoinaan päivityksessä, öljyjä on vaihdeltu ja vikakoodeja etsitty. Vantaan Autokorjaamo sanoi että yleistä tuollainen,ei heilläkään ollut eväitä asiaan,kuulemma enemmän sääntö kuin poikkeus

toiras

Kyllä tällä foorumilla löytyy varmaa tietoa näillä kokemuksilla,mutta haluaako automegan mies kertoa.

Prof. Dr. Holzauge

Strombi

Lainaus käyttäjältä: toiras - marraskuu 01, 2015, 21:30:29
Kyllä tällä foorumilla löytyy varmaa tietoa näillä kokemuksilla,mutta haluaako automegan mies kertoa.

Itseäni tuo nykiminen nyppii sen verran, että jos jollakin asiasta on tietoa niin olisi tosi mukavaa jos kertoisi. Olen ulkomaisia sivustoja kahlannut läpi mutta törmännyt lähinnä vain niihin perusongelmiin, mihin niitä magn.venttiileitä yks sun toinen on jo vaihtanut. Selvyyttä nykimiseen ei sieltä ole löytynyt.

Teme

Mulla nykimistä esiintyy vaan nelosella, ei kolmosella samalla kierrosaluella.
Varmaan moottoriohjaus saa virheellistä tietoa laatikolta/nopeudesta.

keijok

Liki kolmenkymmenen vuoden kokemuksella erilaisista automaateista ajattelin jakaa näkemyksiäni tähän keskusteluun. Nykiminen yleisestikin automaattivaihteisessa on hyvin, hyvin harvoin laatikon aiheuttamaa, siksi tässäkin tapauksessa kallistun minäkin moottorinohjauksen puoleen (kuten muutama muukin). Mietitäänpäs hetki teoriaa ja automaatin sielunelämää; moottorin pyöriminen muutetaan laatikon akselien pyörimiseksi nestekytkimellä ja ohajus on sähköistä nesteen virtauksen ohajusta. Jos muutoin ehjässä askissa turbiinin lukitus nykisi päälle/pois se tekisi moottorille vain kierrosten vaeltelua, ehkä hetkittäistä "tempomista" ennemmin kuin nykimistä. Turbiinin lukitus auki ei nykiminen edes teoriassa voi laatikosta johtua koska turbiinihan nielee nesteeseen kaiken liikkeen. Ja ylipäätään mikä siellä nykisi? Jos pannat luistaa se on eri asia ja ilmenee voimattomuuden tunteena. Jos taas aski arpoo ohjauksen/ohjelman vuoksi mitä vaihdetta käyttäisi niin senkin huomaa kyllä. Samoin venttiilivian/solenoidivian huomaa varsin selvästi töksähtelynä tai vielä useammin vikatilana johon laatikot yleisestikin varsin herkästi menevät. Toki, jos laatikon öljynpaine äkillisesti laskisi ja nousisi edestakaisin niin se voisi tuntua nykimisenä mutta silloin olisi turbiinissa/öljynkierrossa sen verran vikaa että menisi kyllä vikatilaan.

Paljon on AL4:sta parjattu mutta se on silti se on kunnossa olleessaan ihan yhtä hyvä tai huono kuin kaikki muutkin automaatit. Itsellä on kokemusta kahdesta C5:sta ja yhdestä Renaultista tuolla laatikolla, yhteensä neljännesmiljoona kilometriä ja pehmeämmin vaihtavaa saa hakea. Se, että AL4 joskus toimii epäjohdonmukaisesti on enempi ohjelmistokysymys ja ennenkaikkea laatikon ja moottorin välisen keskustelun syytä.