Kirjoittaja Aihe: C6:n jousituksesta  (Luettu 5632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hangaround

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
C6:n jousituksesta
« : Elokuu 10, 2015, 08:33:15 »
Terve. Uutena täällä kyselen seuraavaa:

Hankin 97 tkm ajetun C6 bensan (vm-2007) kesäkuussa. Auto on toiminut muuten hienosti, mutta monissa muissakin topiceissa esiinnoussut jousituksen kovuus eritoten pienillä nopeuksilla on riesana. Kun sain auton, niin oikeassa etupyörässä kolahteli (esim. ajettaessa kuoppiin ja töyssyihin)  ja kun Vantaan Autokorjaamossa asiaa tukittiin, niin päädyttiin vaihtamaan vuotava jousisylinteri uuteen. Kolahtelu loppui, mutta yleinen kovuus on edelleen ilmeinen. Alusta on siis jämähtänyt ainakin joltain osin jäykkään tilaan. Vertailin kulkua myös H3+ jousituksella varustetun C5:n kanssa ja tämä minun C6 oli jonkin verran kovempi. Asiaa on myös tutkittu Lexialla, mutta tuttuun tapaan vikakoodeissa ei löytynyt mitään ko. asiaan viittavaa. Luettuani asiasta eri foorumeilta olen siis tietoinen niistä kaikista moninaisista mahdollisuuksista, missä alustan kovuden aiheuttava vika voi sijaita vaikkei vikakoodit kerrokaan mitään.  Kokemukseni perusteella Vantaan Autokorjaamosta ole liene moisissa finensseissä apua vaikka perusjutut hoitaakin ihan hyvin.  Eli kysymys kuuluu: mikä taho/kuka olisi vihkiytynyt tähän asiaan eli etsimään moisen ongelman aiheuttajaa? Itse en ole tähän kykenevä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2015, 12:58:41 kirjoittanut hangaround »

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 736
  • Peukkuja: 8
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2015, 16:50:36 »
Jousipallojen kunto ja/tai AMVARin sopeutuskorkeudet syyniin.

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2015, 18:19:40 »
Joo vaikuttaisi siltä, että yksi tai osa jousipalloista on liian tyhjiä. Jos pallot on alkuperäisiä, on paine varmastikin laskenut. Sinällään jousituksen sport-asennon käyttäminen ei tee C6:sta kovaa, se lähinnä vaimentaa keinumisliikkeitä pois. Kuten JPL tuossa jo esittikin, myös oikealla korkeudella on merkitystä. Säädin alkukesästä omani korkeudet ja selvä ero tuli ajoon, vaikka korkeus ei ollutkaan pielessä kuin kymmenisen milliä. Eli muuttui pehmeämmäksi ajaa.

Poissa xmakko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2015, 19:03:24 »
Mistäs nuo AMVARin oikeaat korkeustiedot löytää? Ja voiko C6 pallot paineistaa vai tilata uudet, näkyy koko satsin hinta olevan noin 400 ainakin tuolla.   http://www.sphere-shop.co.uk/27-hdi-602-c.asp   , Sitronenhan myy samoja palloja.
C6 2.7 HDI Pallas -07, C3 PureTech 82 Feel
ex C4 2.0 VTR -05
ex XM 2.5 TD Break -99, ex XM 2.0 -98,
ex BX 1.9 TRS Break -87,ex Visa 1.1RE 82,
ex BX 1.9 GT -85, ex BX 1.6 TRS -83

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 736
  • Peukkuja: 8
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2015, 21:05:33 »
Citroenin Service Boxista. Etuapurungossa ja takarungossa on tasaiset kohdat, josta mitataan auto tasaisella alustalla ( Noin 200 - 120 mm). Vaatii testerin. AMVARi on sukua 407V6 jousitukselle, vain kaasupallot puuttuvat. AMVARi ohjaa myös ohjaustehostusta ja Xenon valojen korkeussäätöä. Alla boxi 7715. Kokeilitko buutata akun napaa irroittaen?

http://c6owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?17700

https://mail.google.com/mail/u/0/?shva=1#inbox

Poissa hangaround

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2015, 21:19:04 »
Kiitos hyvästä infosta. Tuo n. 400€:n pallosatsi ei kuulosta hintavalta, mutta onko niiden vaihto kuinka kallista teettää jossain osaavassa pajassa? Ja suostuuko ylipäätään tekemään jos tuo omat osat? Ja mikä lienee Sitrosen hinta moisille? Toisaalta kannattanee tutkia ensin, että onko palloissa vikaa ja jos kyllä, niin kuinka monessa ennenkuin vaihtaa kaikki. Onko Hgissä hyvää pajaa tähän pallo/korkeudensäätöhommaan?

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2015, 22:34:57 »
Hangaroundin kanssa ihmeteltiin tosiaan tuota jousituksen kovuutta jokunen viikko sitten, ja tosiaan kova se jousitus on meikäläisen C5 II:n (H3+) rinnalla. Pitäisi ymmärtääkseni olla lähinnä päinvastoin. Maantienopeuksissa C6 vei kyllä voiton. Vaikea sanoa kun C6-kokemukset rajoittuvat vain ja ainoastaan tähän kyseiseen yksilöön.

Leksalla katselin jousituksen ja AMVARin sielunelämää, eikä sieltä mitään merkittävää silmille hyppinyt. Korkeudensäätömittauksia ei olisi pystytty epätasaisella sepeliparkkiksella tekemään, eikä noita tarkkaan mittaamiseen tarvittavia härpäkkeitäkään olisi tarjolla ollut. Leksalla katsoen sekä AMVAR että jousitus antoivat noista korkeuksista ihan uskottavan näköisiä lukemia, mutta mistäpä sen tietää jos referenssikorkeudet ovat pielessä. Ne C6:n korkeudensäätöohjeet muuten löytyvät tästä linkistä, vaatii C6ownersiin rekisteröitymisen.

Ymmärtääkseni C6:n pallot ovat C5:n tapaan tuplakalvoisia eivätkä hukkaa ajan myötä painetta lainkaan samaan malliin kuin vanhemmat pallot vaikkapa CX-, Xantia- ja XM-osastossa. Mahdotontahan se ei kuintenkaan ole, ja tiettävästi noitakin on joskus hajonnut. Mutta ehkä ennen koko pallosatsin vaihtoa kannattaisi tsekkauttaa kaikkien pallojen kunto ja paineet jottei maksa turhasta.

Varmaan seuraavaksi sen jälkeen jokaisen nurkan korkeudensäätöasetuksien tarkastus ja korjaus mikäli tarpeen, sitten tutkimaan AMVAR-aktuaattoreiden toimintaa? Eikös AMVAR-palikka ole kiinteähkö osa jousitolppaa? Toinen etutolppa tuohon potilaaseen oli juuri vaihdettu, ja juuri se kulma tuntui aavistuksen verran toista jäykemmältä (epätasaisella alustalla tosin).

Patongin puolella ds-jekkeri tiesi kertoa että pienikin heitto korkeudensäätöasetuksissa voi jäykistää jousitusta. Mainitsi myös takahydrauliikkablokista joka oli vaihdettu - siinä oli ollut tiettävästi mekaanista vikaa joka ei missään vikakoodeissa näkynyt. Kuitenkin lienee rahallisesti aika lailla isompi juttu kuin nämä aiemmin luetellut jutut.

Eli herkkää leksatouhua korkeudensäätöjuttujen parissa olisi varmaan tarjolla jollekin osaavalle joka malttaa mitata ja säätää puusilmäisen tarkkaan pieteetillä ja hartaudella. Julkusen paja Loimaalla? Mitenkäs pääkaupunkiseudun kaupalliset toimijat?

Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 74
  • Peukkuja: 1
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2015, 17:55:43 »
Mistäs nuo AMVARin oikeaat korkeustiedot löytää? Ja voiko C6 pallot paineistaa vai tilata uudet, näkyy koko satsin hinta olevan noin 400 ainakin tuolla.   http://www.sphere-shop.co.uk/27-hdi-602-c.asp   , Sitronenhan myy samoja palloja.

C6:n palloja paineistetaan Englannissa, joku Pleiades-niminen firma, löytyy C6owners-sivustolta. Postituskuluja tulee varmasti jonkin verran, jos sinne lähettää. Muita paikkoja paineistukselle ei ole tullut vastaan. Itse tilasin uudet pallot myös sphere-shopista, kylläkin Ranskasta, vuosi sitten keväällä. Sieltä tulee noita IFHS-palloja, hinta oli 430 eur/7 kpl kuljetuksineen postiin. Nuo eivät ole Citroenin alkuperäisiä palloja, mutta ilmeisesti parhaita tarvike-palloja. En osaa sanoa, mitä Sitronen myy, osanumeron perusteella olisivat Citroenin alkuperäisiä. Autossani oli alkuperäiset pallot vuodelta 2006 ja paineet olivat kaikissa jonkin verran laskeneet (n. 25 %) ohjearvosta. Ovat nyt "varapalloina" ja mahdollisesti paineistan ne myöhemmin, jos nuo IFHS-pallot eivät kestä.

Pallojen vaihtohan on aika helppoa, jos vaan on irroitustyökalu ja pallot eivät ole jämähtäneet kiinni. Citroen-huollot kyllä pystyvät vaihtamaan, olikohan vaihdon ohjeaika joku 2-3 tuntia 7 pallolle. Itse vaihdoin 2 etupalloa, Vehossa sitten loput 5 ja niiden paineenmittaus, maksoi yhteensä n. 250 eur.

Jos on alkupään C6 ja alkuperäiset pallot, paine on erittäin todennäköiset laskenut yli 10 %, jolloin vaikuttaa jo ajamiseen. Tällöin vaihto/paineistus parantaa kyytiä.

Poissa hangaround

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2015, 11:40:53 »
Kiitos kovasti. Aika varattu viikolle 36 Rekaraan pallojen sekä korkeudensäätöasetuksien tsekkaukseen ja mahd. korjauksiin. Palaan asiaan sitten ja kerron auttoiko toimenpiteet.

Poissa Gamma

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2016, 18:04:21 »
Auttoiko?

Poissa hangaround

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2016, 09:14:37 »
Pallot ja korkeudet oli ok. Loppujen lopuksi vaikutti siltä, että renkaiden vaihto Nokian kitkoihin auttoi paljon. 


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #11 : Syyskuu 25, 2017, 19:32:26 »
Sitikka taitaa tykätä matalista rengaspaineista muutenki.. Mutta asiaan: kertooko esim. etuiskarien kuluneisuudesta (vai yhtään mistään) että esim hidastetöyssyn "laskeutumisessa" kolahtaa? Pallot piti olla aika vasta vaihdettu ja uusilta nuo maaleiltaa näyttikin. Eli kolahdus tulee siitä mielestäni kun iskari pääsee kolahtaan maksimipituuteensa (miksi ihmees siellä ei oo järeitä kumeja tms..). Toisinsanoen auto menisi paremmin jos etuiskarien (ulosjouston) vaimennusta olisi enemmän?

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 458
  • Peukkuja: 7
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #12 : Syyskuu 26, 2017, 13:07:43 »
Sitikka taitaa tykätä matalista rengaspaineista muutenki.. Mutta asiaan: kertooko esim. etuiskarien kuluneisuudesta (vai yhtään mistään) että esim hidastetöyssyn "laskeutumisessa" kolahtaa? Pallot piti olla aika vasta vaihdettu ja uusilta nuo maaleiltaa näyttikin. Eli kolahdus tulee siitä mielestäni kun iskari pääsee kolahtaan maksimipituuteensa (miksi ihmees siellä ei oo järeitä kumeja tms..). Toisinsanoen auto menisi paremmin jos etuiskarien (ulosjouston) vaimennusta olisi enemmän?

C6:ssa toi on vielä suht vaimea kolahdus, C5 X7:ssa toi suorastaan pamahtaa kun joustovarat loppuu. Noin mennyt kahdessa C6:ssa ja neljässä C5:ssä, en usko kaikkien olleen hajalla  ;D
Saab 9-5 2.0T XWD Aero -10, BMW 535d -11

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #13 : Syyskuu 26, 2017, 13:23:29 »
Oisko aihetta säätää maanvaraa hieman alemmas? Oisko liian korkealla kulkeva keula ja toi pohjaaminen ulosjoustossa merkittävä tekijä siinä miksei etujousisylinterit kestä?

Mitenkähän AMVAR muuten vaikuttaa tohon ulosjouston herkkyyteen? C5 kai aina kuitenkin jousipallojen reiät vaimentaa ulosjoustoa, mutta C6 suoraan hidastetöyssyyn ajettaessa tuskin? Vai iskeekö siinä vaimennus peliin heti kun havaitaan reilu sisäänjousto hidastetöyssyn etureunalla?

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #14 : Syyskuu 26, 2017, 17:06:33 »
Oisko aihetta säätää maanvaraa hieman alemmas? Oisko liian korkealla kulkeva keula ja toi pohjaaminen ulosjoustossa merkittävä tekijä siinä miksei etujousisylinterit kestä?

Mitenkähän AMVAR muuten vaikuttaa tohon ulosjouston herkkyyteen? C5 kai aina kuitenkin jousipallojen reiät vaimentaa ulosjoustoa, mutta C6 suoraan hidastetöyssyyn ajettaessa tuskin? Vai iskeekö siinä vaimennus peliin heti kun havaitaan reilu sisäänjousto hidastetöyssyn etureunalla?

Näitä itekki miettyny. Ja tekeekö 6 saman kuin 5 eli laittaa alustan "kovaksi" kun jarrua painetaan. Ainakin joskus tämmösen olin testerillä kattovinaan.


Tuo peruskorkeuden säätö pitää kattoa, oliko jollain linkkiä suomenkieliseen ohjeeseen?

Paikalla Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 705
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #15 : Syyskuu 26, 2017, 17:33:04 »
Joo, C5:lla (vm 2011) töyssyistä olen huomannut ettei kannata jarrutella. Ainoastaan takapää voi "kolahtaa" jos tiputus on töyssyssä jyrkkä, etupää ei kyllä "kolahtele" yhtään. Mitä kovempaa ajaa töyssyyn, sitä paremmin se menee. :)
Hitaasti jos haluaa ajaa, niin melkein parempi valita Sport-moodi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2017, 21:05:18 kirjoittanut Zego »

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #16 : Syyskuu 26, 2017, 17:43:50 »
Kyllä mun kakkoskoppaset 5set on keulasta kolahtaneet - jos ovat kolahtaneet. Olleet 06-07 h3+ alustaisia.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #17 : Marraskuu 02, 2017, 15:45:11 »
Yksi 06 C5 kolahteli keula kun oli liika matalalla. Eli tarkkaa se on kai tuo korkeus. Pitää ettiä aikaa ja innostusta tehdä tarkistus/säätö.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 165
  • Peukkuja: 2
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #18 : Marraskuu 17, 2017, 08:20:45 »
Lisätäänpä tähän kysely: millä korkeudella autosi on? Yritin eilen tehdä säätöä ja sainkin keulaa alemmas kuten halusin. Mutta ihan varmuudeksi olisi mukava tietää millä muut ajaa. Auto muuttui paljon vähemmän heijaavaksi kun laskin sitä. Vaikuttaisi myös että ulosjouston kolahdus vaimeni/hävisi - pitää koeajaa lisää töyssyjä.

Mulla nyt kaaresta keskiöön edessä 40cm, takana 39.5cm. Noin arvoja, pitää vielä tarkistaa todella tasasella alustalla.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 387
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: C6:n jousituksesta
« Vastaus #19 : Marraskuu 17, 2017, 11:14:16 »
Minulla hävisi ulosjouston kolaus kun vaihdoin koko jousitolpan uuteen. Oikealle puolelle en vaihtanut ja siellä kolahteli kun vaihdoin auton pois. 
Minulla olisi kaupan uusi jousitolppa oikealle puolen ja käytetty vasen tolppa aj. 82 tuh. Uusi tolppa tilattu Citroen Accesoriekselta.
Termostaattikotelokin uusi löytyy.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer