Jakopään remppa

Aloittaja Wilson, huhtikuu 10, 2007, 18:53:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Wilson

Olis tosiaan aika pikku hiljaa vaihtaa remmi ja kyselenkin että
Onko se kovakin homma ku on silmä määräisen kahtelun jälkee semmonen olo että aikaa kuluu?
Onko kustannuksista tietoo mitä työt maksaa noin suunnilleen?
Ja vielä että onko jotain mikä kannattas vaihtaa samalla? (vesipumppu,laturin hihna yms.)
Eka vaihto nimittäin eessä. :-\

Xantia 1,8i 8v 03/96

Citikka99

Olettaisin, että teetettynä osineen (vesipumppu, hihnat, kiristimet ym.) maksaa noin 300-350 euroa. Osien kustannus on n. puolet kokonaiskustannuksista. Veholla saattaa olla kalliimpi kuin muissa  citikkaan erikoistuneissa korjaamoissa.

Jussi

Osat viitisen kymppiä Motonetissä, työ pari tuntia omassa tallissa... rako on ahdas mutta ei mitenkään mahdoton.

Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla, vuotaa se sitten tai ei, siitä tulee kolmisen kymppiä lisää kustannuksia jos miesten tiimarin osat kelpaa.

... ja kun jäähdytin nesteiden kanssa joutuu lääräämään niin samalla vaihtaa myös ne. Mistä tulee parikymppiä lisää kustannuksia.

Summa summarum... missään tapauksessa en yli satasta suostuisi työstä maksamaan, enkä osistakaan, sisältäen vesipumpun, yli satasta.

Veholta saa varmasti saman Gates:n hihnan kuin Motonetistäkin, mutta pakattuna Citroen pakettiin ja kaksinkertaisella hinnalla.

Jaake

Lainaus käyttäjältä: Jussi - huhtikuu 11, 2007, 09:51:05
Osat viitisen kymppiä Motonetissä, työ pari tuntia omassa tallissa... rako on ahdas mutta ei mitenkään mahdoton.

Itse asiassa vaihtelin omaan Xantiaan tuossa viime syksynä ja oli helpoin hihnan vaihto mitä olen tehnyt. Sitroselta sarja jossa hihna ja rullat + vesipumppu, en muista paljonko maksu, ei kauheasti. Jäähytinnestettä ja tiivistemönjää sitten vaan ja lukitusainetta hihnapyörän pulttiin on hyvä laittaa. Tehokas kompura ja pulttipyssy on hyvä olla, koska se kampiakselin pään hihnapyörä ei irtoa helposti käsipelillä.

Mutta sikäli hyvä auto vaikka opetella itse hihnan vaihto, että jako ei voi mennä sekaisin, kun laittaa pultit/poranterät niihin kohdistureikiin. Ja automaattikiristimen toiminta kannattaa katsoa siitä mukana tulevasta kuvasta, menee hihna paljon joutusammin paikalleen...vaikka ohjeet onkin lahjattomia varten.

Koko hommassa meni muistaakseni vajaa kaksi tuntia ja siitäkin ainakin puoli tuntia ainoastaan se kiristimen toimintaa ihmetellessä.

Pasis

Lainaus käyttäjältä: Jaake - huhtikuu 12, 2007, 00:16:04
Lainaus käyttäjältä: Jussi - huhtikuu 11, 2007, 09:51:05
Tehokas kompura ja pulttipyssy on hyvä olla, koska se kampiakselin pään hihnapyörä ei irtoa helposti käsipelillä.

Maksaa vähän enemmän, kun ei ole tallia, kompuraa, eikä pulttipyssyä.  :-\

Jussi

Kyllä se käsipelillä irtoaa... ei tosin sitten enää kun auto on ilmassa. Pitää vääntää auki pyörät maassa ja iso vaihde päällä.

henu

Minä aukasin siten että laitoin avaimen asemiin hihnapyörän päähän ja avaimen varren runkoa vasten ja startilla näpäyttelin irti. Kiinnitys siten että vaihde silmään, avain runkoa vasten ja autoa nykyttellään taaksepäin.

Joku voi sanoa että auto ei kestä semmosta mutta niin sen saa vaihdettua  :)

ealab

Jos hihnapyörän pulttia availee tai kiristelee pukeilla ollessa: Käsijarru kiinni ja vaihde 5 kytkettynä, niin
navoissa oltava pyöränpultit pohjaan kierrettynä. Muuten kiekko on kiinnitysruuvien varassa. Turhaan ei liene pulteille anneta kiristystiukkuuksia. Yleensä ne vastaavat ao. pulteille sallittuja arvoja. Valmistuksessa pultit sitten valitaan käyttötarkoituksen ja tarvittavan rasituksen mukaan.

Wilson

Kävin ite kysyy liikkeestä niin sano että
työt ois 150€ ja sarja 38€. (sisältää kiristimen ja hihnan)
Kysyin samalla vesipumppua niin sano hinnaks 130€ ja xantiassa
kiristin on erikseen ja ei ole automaattinen!
Eli pumppu ja kiristin erillään. Mutta nyt ihmettelen että
miten voi Sitrosen sarja olla ton hintane ja sisältää pumpun+hihnan+kiristimen??????? :-\

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Wilson - huhtikuu 16, 2007, 17:38:22
Eli pumppu ja kiristin erillään.

Täytyy olla tavattoman hyvä vesipumppu kun maksaa satasen enemmän kuin kelvollinen vesipumppu :)

Motonet:

VESIPUMPPU    CITROEN XANTIA
Tiiviste (jos tarvitaan) sisältyy yleensä toimitukseen
1,6/1,8 (ei 16V). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-9352    29.00

Kiristin ei tosiaan 8v:ssa ole automaattinen, mutta kiristäminen ei oikeasti vaadi mitään erikoistyökaluja vaikka niin usein väitetäänkin.

Jaake

Lainaus käyttäjältä: Wilson - huhtikuu 16, 2007, 17:38:22
Kävin ite kysyy liikkeestä niin sano että
työt ois 150€ ja sarja 38€. (sisältää kiristimen ja hihnan)
Eli pumppu ja kiristin erillään. Mutta nyt ihmettelen että
miten voi Sitrosen sarja olla ton hintane ja sisältää pumpun+hihnan+kiristimen??????? :-\

Kiristin ei alunperin 16 venttiilisessäkään ole automaattinen, mutta sarjoissa on korvaava automaattikiristin. Sitrosen sarjaan siis kuuluu hinna, muistaakseni yksi rulla ja kiristin (automaattinen) hinta noin 100€. Vesipumppu on erikseen ja maksaa n. 40€.

EDIT: niin eipä näytä olevan 8 venttiiliseen sitten sitä automaattikiristintä saatavanakaan.

ealab

Automaattikiristin tuli Xa II:een -99:n puolivälissä. -00 1.8 16V:a on sellainen. Samoin siinä on apulaitehihnalle automaattitiukennin.

Citrung

Velipoika vaihtoi aikoinaan omaansa (xantia '97, 1.8 16v) hihnan ja kiristimen. Muisteli, että hihna olisi lähtenyt pois ja mennyt uusi paikoilleen ilman että irrottaa tuota kampiakselin hihnapyörää!
Onko mahdollista??
Omani on '96 2.0 16v, varmaan samanlainen on tuo vaihto kuin tuohon pienempäänkin?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Citrung - huhtikuu 18, 2007, 08:21:54
Velipoika vaihtoi aikoinaan omaansa (xantia '97, 1.8 16v) hihnan ja kiristimen. Muisteli, että hihna olisi lähtenyt pois ja mennyt uusi paikoilleen ilman että irrottaa tuota kampiakselin hihnapyörää!
Onko mahdollista??
Omani on '96 2.0 16v, varmaan samanlainen on tuo vaihto kuin tuohon pienempäänkin?

Miksi se kampiakselin hihnapyörä pitäisi irrottaa? Vai onko siellä sitten jotenkin todella ahdas kolo?

En ole ikinä 16 venttiiliseen vaihtanut...

EDIT: Ei ku joo... pitäsköhän juoda kahvia ennen kun alkaa laukomaan mitään älykästä :) Kyse on siis apulaitehihnaa pyörittävästä hihnapyörästä... mutta ei kai sitäkään pakko ole irrottaa jos suojus lähtee pois ilman irrotusta ja nokkahihnan saa pujoteltua paikalleen sen yli.

Citrung

...niin juuri! miksi irrottaa, jos mahtuu?? Kaikissa ohjeissa vaan se neuvotaan irrottamaan, eli mahtuuko??

ealab

Itse asiassa 1.8 16V suojus on poikki hihnapyörän kohdalta. Toisin, kuin mm.BX:ssä. Ja pitäisi saada poistettua ilman hihnap:n irroitusta? Eiköhän tuon pitäisi onnistua? Koetan vaihtaa uuden siivapyörän lähiaikoina ja tutkin hommaa jakohihnan osalta.

Teme

Tosi harvassa autossa saa hihnan vaihdettua ilman killa/urahihnapyörän irroitusta.
Ainakin toin 8V:n kuvassa näytti tarviivan irroittaa.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Citrung

Niinpä niin... Velipoika vaan kovasti väitti, että hoituu irroittamatta sitä!??  ???
Ilmoittelehan "ealab", sitten kun olet asiaa tutkinut...  :)

Jaake

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 18, 2007, 12:04:09
Itse asiassa 1.8 16V suojus on poikki hihnapyörän kohdalta. Toisin, kuin mm.BX:ssä. Ja pitäisi saada poistettua ilman hihnap:n irroitusta? Eiköhän tuon pitäisi onnistua? Koetan vaihtaa uuden siivapyörän lähiaikoina ja tutkin hommaa jakohihnan osalta.

Eipä se ainakaan mun autossa ollut poikki, eikä kyllä edes tullut mieleen alkaa sitä suojaa rikkomaan, kun pulttipyssy oli saatavilla. Enkä ole kyllä vielä ainakaan muistaakseni nähnyt yhtään muutakaan autoa, jossa tuota ei tarvitsisi irrottaa.

Haynesin/Alfamerin kirjassa oleva ohje, ette jakohihnan vaihdon yhteydessä pitäisi nokka-akselien hihnapyörien pultit löysätä, on sitävastoin täysin turha. Ei tarvitse, enkä kyllä ihan heti edes ymmärrä mitä järkeä siinä voisi edes olla.

Tervo

Lainaus käyttäjältä: Jaake - huhtikuu 18, 2007, 13:12:04
Haynesin/Alfamerin kirjassa oleva ohje, ette jakohihnan vaihdon yhteydessä pitäisi nokka-akselien hihnapyörien pultit löysätä, on sitävastoin täysin turha. Ei tarvitse, enkä kyllä ihan heti edes ymmärrä mitä järkeä siinä voisi edes olla.

Toi nokka-akselien pulttien löysääminenhän liittyy tuohon hihnan kiristysoperaatioon, joka näyttää ohjeen mukaan oikein tehtynä olevan kohtuullisen monimutkainen operaatio. Hihna kiristetään siten, että myös noiden hihnapyörien välinen hihnan osuus saadaan samaan kireyteen kuin muu osa hihnasta. Tällä saattaa olla merkitystä siinä vaiheessa, kun tosiaan haetaan sitä 100000 kilometrin vaihtoväliä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Tervo - huhtikuu 18, 2007, 16:49:38
Toi nokka-akselien pulttien löysääminenhän liittyy tuohon hihnan kiristysoperaatioon, joka näyttää ohjeen mukaan oikein tehtynä olevan kohtuullisen monimutkainen operaatio. Hihna kiristetään siten, että myös noiden hihnapyörien välinen hihnan osuus saadaan samaan kireyteen kuin muu osa hihnasta. Tällä saattaa olla merkitystä siinä vaiheessa, kun tosiaan haetaan sitä 100000 kilometrin vaihtoväliä.

Mulla on ollut tapana laittaa kone käyntiin hetkeksi ja tarkastaa kireys sen jälkeen uudelleen ennen kuin kokoan suojat takaisin... tietää sitten ettei johonkin väliin ole jäänyt löysiä majailemaan.

ealab

¨Pulttien löysääminen tarvitaan, kun remmi laitetaan paikalleen ja suoralta sivulta pitää saada löysät säätösivulle. Ja kun nokka- akselit ovat lukittu tapeilla. Enempi löysääminen myös helpottaa remmin laittoa, se kun on melkoisen sopiva. Kun hieman saa nokkapyöriä kallistettua, niin remmin saa niiden päälle helpommin. Ei pidä löysätä liikaa, ettei nokka- akselin ja lukituslevyn välinen kolo huku. Ohjeita liene syytä noudattaa. Kuten automaattikiristimen asento vesipumppuun nähden. Remmin saa kyllä muutenkin "oikeaan" tiukkuuteen säädettyä, mutta kun konetta veivaa käsin, niin kiristinkohdistus heiluu, kuin....
Lukitustappeina täälläpäin on 2 kpl 6mm pulttia pitkällä kierteettömällä osalla, joista kierre on katkaistu ja pää pyöristetty. Hihnapyörää varten 8mm, josta kierreosa ,n. 3 cm on sorvattu 6mm:si. Nämä ovat jämptejä tappeja.
Tässähän väänsin osin jo edellä esitettyä.

Tervo

Joo, katselin noita Haynesin kuvia, ja kyllähän toi nokkien rattaiden löysääminen liittyy nimenomaan tuohon kiristykseen. Eli 16V:ssä ei lukita noita hihnapyöriä, vaan niiden alla olevat stopparit, jotka ovat irti itse hihnapyöristä. Kun pultit löystää, saadaan kiristys tasaiseksi kautta koko hihnan, hihnapyörät siis pääsevät liikkumaan hiukan toisiinsa, ja kampiakseliin nähden, vaikka jako pysyy paikallaan. Ihan ymmärrettävä vaatimus siis.
8V:ssä taas lukitaan itse hihnapyörä, jolloin tätä rattaan löysäämistä ei tehdä.
Itse en ole (vielä) Xantian hihnaa vaihtanut, viime viikonloppu meni kuudestilaukeavan Coltin hihnassa :)

Jaake

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 18, 2007, 19:19:32
¨Pulttien löysääminen tarvitaan, kun remmi laitetaan paikalleen ja suoralta sivulta pitää saada löysät säätösivulle.

Ilmeisesti tuo sitten jotenkin liittyy tuohon manuaalikiristimeen. Ainakin automaattikiristimellä tuo kireys kyllä jakautuu muutenkin tasaisesti. En minä tiedä, en minä ainakaan viittinyt irrotella. Toisaalta en minä muutenkaan ohjeita noudata, saatikka lue ja siksi tuon automaattikiristimen löysäys hihnan päälle heiton ajaksi vähän tuottikin tuskaa.

ealab

Kiristin, kuin kiristin. Samalla tavalla ne poistavat liian vähät tiukkuudet. Jos halutaan jakohihnalta maximikäyttöikää (120tkm), niin ohjeet ovat sitä varten. Ja kun hihna vaihdetaan n.100tkm:n välein, niin se on hyvä. Mutta tämäkin voi tehdä tiukkaa, jos laitetaan ilman ohjeiden orjallista noudattamista. Tämä on käsitykseni.