Kirjoittaja Aihe: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana  (Luettu 6193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 12Soupapes

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 6
C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« : Heinäkuu 17, 2015, 22:51:21 »
Tuli ongelma jota ei paikallisella pajalla ainakaan vielä ole pystytty ratkaisemaan:
- auto antaa Antipollution fault herjaa, tämä yleisellä tasolla
- lähtee kylmänä käymään nätisti vaikka em. herja on päällä
- käy ja kulkee nätisti kunnes sen sammuttaa ensimmäisen kerran (koneen lämmettyä), sitten lähtee käymään kolmella pytyllä.
(Autolla ajettu n. 200 000, ei mekaanisia ongelmia, ei syö öljyä, ei nakuta)

- vaihdettu uusiksi tulpat ja sytytyspuolakasetti ja nollattu vikakoodi (näytti sytytyskatkosta 2. pytylle)
- toimi pajalta haettaessa noi 40 km, sitten samat oireet, lähtee aina kylmänä nätisti käymään, vetää hyvin, kulutus normaali,  kunnes sammuttaa
- vaihdettiin toinen puolakasetti, ei vaikutusta, samat oireet, sama vikakoodi (2. sytytys)

Mikä logiikka on siinä että herjaa saman sylinterin sytytystä vaikka on kokeiltu jo kahdella eri puolakasetilla ja uusilla tulpilla?
Muita ajatuksia?
BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa

Poissa 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2015, 00:06:46 »
Suutin viallinen.
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2015, 17:02:48 »
Sama vika Rahikaisella. Auto samanlainen, ajettu 167t. Tämä ilmoittaa aina suutinvian kakkosessa. Vaihdettu uusi ja vaihdettu keskenään, ei auta. Antipöllö tulee aina muutaman kymmenen kilometrin jälkeen, harvemmin kaupunkiajossa. Pitempään ajettuna herjailee myös palamisvikoja nelospytyllä. Olen tilannut puolan ja ajattelin vaihtaa sen, mutta edellä olevan perusteella, auttaneeko tuokaan. Kumma vika kun ei ole pidemmänkään reissun aikana tuhonnut kattia. Palamishäiriöt ovat hetkittäisiä nykäyksiä, korkeintaan 5 sek ja taas mennään kaikilla pytyillä. Parissa liikkeessä käytetty, mutta aina sama vika, myös omalla testerillä: 2:n suutinvika. 

Poissa 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2015, 00:24:14 »
No mikä on se kakkonen tuossa moteurissa?
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 670
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2015, 08:11:18 »
Onneksi suuttimet ei ole kalliita ainakaan Mister Autossa. Toi on 1.8 koneeseen. En tiiä sitten onko 2.0 koneeseen paljonkaan kalliimpi.

http://www.mister-auto.fi/fi/ruiskutusventtiili/citroen-c5-break-de-1-8-16v-85kw_v16245_g3905.html

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2015, 10:26:49 »
No mikä on se kakkonen tuossa moteurissa?

Huoltomiehen mukaan toinen vauhtipyörästä lukien. Ja vaihdettiin keskenään kakkonen ja kolmonen, että olipa kummin päin tahansa lukien, niin se ei ainakaan vaikuttanut menoon mitenkään. Ellei puolan vaihto auta, olisi seuraavaksi kuulemma tiedossa ohjelmien päivittämistä. Uskon ja luulen, että kyseessä on todennäköisimmin sähköinen vika, joka ei liity ohjelmiin. Käyttäytyminen viittaisi puolasarjaan, mutta ainakaan aloittajallahan sen vaihto ei vaikuttanut mitään.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 545
  • Peukkuja: 14
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2015, 10:38:05 »
Vika ruiskusuuttimelle menevissä sähköjohdoissa?
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 632
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2015, 10:51:22 »
Omalle kohdalle kun noita on osunut, niin on vika ollut joko puolassa tai suuttimissa.
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa 12Soupapes

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #8 : Heinäkuu 19, 2015, 10:55:29 »
No mikä on se kakkonen tuossa moteurissa?

Huoltomiehen mukaan toinen vauhtipyörästä lukien. Ja vaihdettiin keskenään kakkonen ja kolmonen, että olipa kummin päin tahansa lukien, niin se ei ainakaan vaikuttanut menoon mitenkään. Ellei puolan vaihto auta, olisi seuraavaksi kuulemma tiedossa ohjelmien päivittämistä. Uskon ja luulen, että kyseessä on todennäköisimmin sähköinen vika, joka ei liity ohjelmiin. Käyttäytyminen viittaisi puolasarjaan, mutta ainakaan aloittajallahan sen vaihto ei vaikuttanut mitään.
Omassa autossa on herja tullut vain 2. sytytyksestä, joten mortin autoon nähden vikailmoitus on hieman erilainen. Kokeilen alkavalla viikolla kuitenkin suuttimen vaihtoa. Minulla ei aivan täyttä uskoa ole vikakoodien täsmäävyydestä (vrt. tietokone). Esim tämän sepustuksen mukaan http://www.obd-codes.com/p0200 suutinvika voi näkyä myös sytytysvikana - tosin en tiedä miten relevantti tämän on sitikan suhteen.

Puolakasetissa vaihtuu kerralla kaikki puolat, ja siihen tulee vain 3 johtoa, +,- ja väylä, joten sen kanssa ei kovin paljon arpomista ole.
BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #9 : Heinäkuu 19, 2015, 11:22:40 »
Suuttimien johtosarjassa ongelma?

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 534
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #10 : Heinäkuu 19, 2015, 11:29:46 »
Puolakasetissa vaihtuu kerralla kaikki puolat, ja siihen tulee vain 3 johtoa, +,- ja väylä, joten sen kanssa ei kovin paljon arpomista ole.
Ei sinne mitään väylää tule, +12v ja moottorinohjaimelta 1/4 ja 2/3 puolien ohjaukset.
Rallia ranskalaisella :D

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 696
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #11 : Heinäkuu 19, 2015, 12:04:21 »
Puolakasetissa vaihtuu kerralla kaikki puolat, ja siihen tulee vain 3 johtoa, +,- ja väylä, joten sen kanssa ei kovin paljon arpomista ole.
Ei sinne mitään väylää tule, +12v ja moottorinohjaimelta 1/4 ja 2/3 puolien ohjaukset.
Onko 2004 vielä hukkakipinäpuola - jos on, niin ihmetyttää mistä ECU osaisi antaa vikakoodia 2. sylinteriin sytytyskatkoksia (kun hukkakipinäpuola antaa aina kipinän samalla 2 ja 3 sylintereihin)

Jos on alkuperäinen vikakoodi, niin sen voisi laittaa esille, ECU kun ei taida millään pystyä erottelemaan onko suutin- tai puolavika siellä itse osassa, jommankumman pään liittimessä (Isossa ECU-liittimessäkin voi olla katkoksia) tai johdossa vai jopa ECUn sisällä.

Poissa 12Soupapes

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #12 : Heinäkuu 19, 2015, 12:36:05 »
Puolakasetissa vaihtuu kerralla kaikki puolat, ja siihen tulee vain 3 johtoa, +,- ja väylä, joten sen kanssa ei kovin paljon arpomista ole.
Ei sinne mitään väylää tule, +12v ja moottorinohjaimelta 1/4 ja 2/3 puolien ohjaukset.
Onko 2004 vielä hukkakipinäpuola - jos on, niin ihmetyttää mistä ECU osaisi antaa vikakoodia 2. sylinteriin sytytyskatkoksia (kun hukkakipinäpuola antaa aina kipinän samalla 2 ja 3 sylintereihin)

Jos on alkuperäinen vikakoodi, niin sen voisi laittaa esille, ECU kun ei taida millään pystyä erottelemaan onko suutin- tai puolavika siellä itse osassa, jommankumman pään liittimessä (Isossa ECU-liittimessäkin voi olla katkoksia) tai johdossa vai jopa ECUn sisällä.
Alkuperäistä vikakoodia ei minulla ole nyt, auto on pajalla, mutta luetaan se uudelleen huomenna.
Taitaa olla hukkakipinäpuola. Jos kerran puolakasettiin ei mene älyä (liittimessä 3 valkoista johtoa), niin silloinhan sieltä ei myöskään voi tulla yksilöityä sytytysvikaa. Korjaamolla käytettyä vikakoodilujan mallia en tiedä, antaako ne yleisesti aina samoja vikakoodeja?
BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 546
  • Peukkuja: 6
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #13 : Heinäkuu 19, 2015, 12:47:14 »
Ymmärtääkseni ECU osaa haistaa sytytyskatkoksen sylinterin kampiakselin asentosignaalin perusteella. Puolahan ei tiedä syttyikö seos sylinterissä vai ei.

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 534
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + AR156STW+ Ducatoja
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #14 : Heinäkuu 19, 2015, 12:56:57 »
Ymmärtääkseni ECU osaa haistaa sytytyskatkoksen sylinterin kampiakselin asentosignaalin perusteella.
Nimenomaan, jos moottori ei kiihdy, vaan hidastuu jonkin sylinterin palotapahtuman jälkeen niin tulee vikakoodi sytytyskatkoksista. Eikä siinä eritellä johtuuko sytytyskatkos puuttuvasta kipinästä vaiko bensasta. Kumpi tahansa puuttuu niin tulee käyntiin sytytyskatko.

Jos sytytyskatkoissa ei tulpat ja puolakansi tee muutosta, niin sitten viereisten suuttimien johtojen vaihto ristiin. Ja jos sittenkin vika pysyy samassa sylinterissä niin suutinvika (tukossa siis).

Aloittajankin suutin saattaa alkaa sohlamaan vasta lämmettyään. Käytettykin suutin sinne kelpaa oikein hyvin.
Rallia ranskalaisella :D

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 696
  • Peukkuja: 17
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #15 : Heinäkuu 19, 2015, 15:06:52 »
Noin voisi ollakin, mutta ainakin mortin suutinvian luulisin taas olevan sähköiseen mittaukseen perustuvan: suuttimen käämin vastus rajojen ulkopuolella tai oikosulku maihin/plussaan.

Mutta vastaavasti jos on katkoksia sylinterissä 2 ja se saatu pyörimisnopeuden perusteella selville, niin yhtä hyvin mikä tahansa mekaaninen vika aiheuttaisia samaa, vaikka vuotava venttiili. En tosin keksi miksi ei ekalla käynnistyskerralla tee samaa, mutta en keksi miksi mikään sähköinenkään vika käyttäytyisi noin. Hydraulisissa venttiilinnostimissa on ollut jumeja, mutta todella kummalta kuulostaisi noin käyttäytyvä jumi?

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 395
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #16 : Heinäkuu 19, 2015, 15:45:05 »
Vaihtakaa koneeseen 0-öljyt niin saattaa olla että häiriöt häviää,omassa ainakin on auttanut.Kun ostin tämän c5:sen 03 2.0l niin moottori kävi ontuen ja pakoputkessa sutkutti,nyt ei minkäänlaisia häiriöitä.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #17 : Heinäkuu 26, 2015, 18:11:16 »
Vika ruiskusuuttimelle menevissä sähköjohdoissa?

Alan kallistumaan tälle vaihtoehdolle. Nyt on taas vaunua vedetty parituhatta kilometriä rytkytellen välillä kolmella pytyllä. Alkumatkasta, kun alkoi rytyyttämään, vaihdoin uuden puolasarjan. Nelisen kymmentä kilometriä mentiin neljällä pytyllä, sitten muutama kymmenen kilometriä välillä kolmella pytyllä ja loppumatka, n. 150 km nykimättä.

Sen olen pannut merkille, että kylmänä ei ilmoittele vioista, eikä nyi. Kun öljyn lämpötila on saavuttanut normaalin tason (viisari vaakatasossa), syttyy antipöllö-herja ja ajoittainen nykiminen alkaa. Ja aina sama ilmoitus: sytytys/suutin häiriöitä kakkossuuttimessa. Kylmänä kone käy taas normaalisti ja häiriövalokin sammuu toisinaan ilman poistamista.
Kerran tien päällä, kun nytkytteli tyhjäkäynnillä, heiluttelin kakkosen suuttimen johtoja ja itse suutinta, jolloin alkoi käydä neljällä. Se oli kuitenkin lyhytaikainen ilo. Sitä ihmettelen, ettei katti ole reagoinut mitenkään näihin juttuihin.

Poissa mortti

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #18 : Syyskuu 01, 2015, 21:08:37 »
Mitenkäs 12Soupapesin kävi, löytyikö ratkaisu ongelmaan. Kun toisen palstan keskustelu omalta osaltani ratkaisi ongelman, niin ajattelin liittää sen tännekin. Jotta joskus ratkaisu voi olla varsin yksinkertainen:

Lainaus käyttäjältä: jakew - Elokuu 29, 2015, 22:24:55

Sytytysjärjestys vauhtipyörästä lukien: 1-3-4-2.

Edit: Hyvää yötä ja anteeksi... Luki- ja ymmärryshäiriö.
-----------

Olikohan noinkaan. Monenlaista ajatusta on virinnyt asian tiimoilta ja hyvä niin. Kaikki on koitettu sen kakkosen suhteen. Nykitti niin keleesti, vaikka mitä yritettiin. No ajattelin, että kokeillaan nyt vielä jakewin ymmärryshäiriötä. Otin sen kakkosen, eli normaalisti ykkösen suuttimen liittimen auki, putsailin, raaputtelin ja kiristin liittimen "tinnejä". Laitoin paikoilleen  ja totta vie. Nykimiset loppuivat siihen. Nyt on ajettu maantiellä lähes 2000 km, eikä ole kertaakaan nykäissyt saati antipöllö ilmoittanut olemassaolostaan. Lukijakaan ei löydä virheilmoituksia. Näin lähes viidensadan arvoinen vika osoittautui arvottomaksi. Helvetti näitä nykyvehkeitä, eikä talonpoikaisajattelu liiaksi viriä korjaamoissa. Tietsikka vaan kiinni liittimeen ja arvotaan seuraava vika, asiakashan maksaa viulut.

Poissa 12Soupapes

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 6
Vs: C5 2004 2.0 bens. käy 3 pytyllä kuumana
« Vastaus #19 : Syyskuu 01, 2015, 22:43:31 »
Itse asiassa auto tuli vastikään jälleen käyttökuntoon, ehtikin seistä 6 viikkoa ongelman takia.
Lainattiin toisesta samanlaisesta koko suutinlinja ja sillä lähti toimimaan.

Voi olla hyvinkin vain hapettunut liitin jossain suuttimessa, selvinnee sekin ajallaan koska se toinenkin C5 on tarkoitus saada liikenteeseen.

Jokunen vuosi sitten lähetin XM V6:n suuttimet huoltoon erääseen suutinhuoltoon erikoistuneeseen helsinkiläisliikkeeseen. Kun lähetys saapui takaisin oli mukana lappu että yhtä suutinta ei voitu huoltaa, kela poikki. Olin äimistynyt koska suuttimet olivat sinänsä toimivia lähtiessä. Tutkin sitten hylätyn suuttimen liitintä ja olihan sen liitinnastoissa kevyttä hapettumaa, mutta mittarilla sai selkeästi lukeman. Kaikki suuttimet autoon paikalleen ja kävi nätisti 6:lla. Olisi varmaan pitänyt huoltaa suuttimet ennen suutinhuoltoon lähettämistä. ??? Reklamoin asiasta ja sainkin jonkinlaisen hyvityksen.
BX 16V -88
XM TurboD12 -90
XM TurboD12 A Pallas -94
XM 3.0 A Pallas -91
XM TurboD12 A Break -98
.... ja pari varaosaa