Grand C4 Picasso Etuiskarien yläpää

Aloittaja Tahma, heinäkuu 14, 2015, 20:35:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tahma

Tuli vaihdeltua iskarin yläpään laakeri Youtuben https://www.youtube.com/watch?v=CIigznlDiXY iskarin irti otto ohjeilla.
Helppoa kuin heinän teko.

Nyt jäi vaivaamaan yläpään kiinnitys autoon. Ohessa kuva.

Onko tosiaan niin että yläpää on "kelluva"?
Eli ei kiristy kunnolla auton iskari kuppiin.
Tarkastin toisenkin puolen ja se on samanlailla "kiinni".

Kertokaa viisaammat niin ei tarvi vaivata pientä päätä.

Nmanner

Ainakin 307 pösössä jäi hiukka samantyylisesti auki, ja näihin sopii etupään osista aika moni sama osa.

Laitoihan yläpään muuten kohdalleen? Siellä oli semmoiset syvennykset peliissä, jotka osuu yläpään laakerikupin olakkeiden kanssa linjaan. Itse niputin 307 ensin vahingossa värään asentoon. (uskoisin että tässä on semmoiset kanssa en oo satavarma) Pitäisi itselle vaihtaa yläpään laakerit, kun ovat ihan loppu ja ruosteessa.
C4GP -2007 2.0HDI BMP6 263tkm, nyt jo 304 tkm

Tahma

Juu kyllä tarkastin niiden nystyröiden tarkoituksen. :)

Ja tuli itekin selviteltyä hieman ja kyllä ne taitaa olla näin kiinni.
Erikoista mutta mikässiinä kun insinööri on sen semmoseks suunnitellu.

Tuli vaan mieleen että jos pyyhkäsen hiakkatiellä reipasta vauhtia kuoppaan niin onko mahdollista että yläpää hieman liikahtaa?

Nmanner

Minulla 307 kolisi etupää jousten vaihdon jälkeen (laitoin siihen -40mm jouset) ja purin tolpatkin irti uudelleen ja ihmettelin hommaa.
Kolina ei loppunut muuten kuin myymällä auto pois, ei se ainakaan vakaajan pystytangoista tullut, liekö ollu madallusjousissa jotain vikaa.

Kokeilin niinkin että laitoin semmoisia kumimatosta leikattuja "prikkoja" juuri tuohon yläpultin ja korinväliin väliin kun se näytti mielestäni jäävän samalla tavalla irvistämään pösössäkin. Ei auttanut kolinaan ainakaan.

Luulisin että yläpään kiinnityksen mahdollinen välys on niin pieni että yläpää pysyy niissä ohjuriurissa jotka siellä alapuolella on.
C4GP -2007 2.0HDI BMP6 263tkm, nyt jo 304 tkm

kaselin

Siinä videossa joka on sun linkissä jäi iskari samanlailla pysäytä se kuva kun katsot niin näet.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Tahma

Niinhän tuo taitaa olla. Kun tarkemmin tsuumaili.

No joka tapauksessa korjaus ilmeisesti onnistunut kun kolinat lakkas uusien osien myötä.
Samalla vaihtu koiralluut, kun kopistelivat joka kiven muruun.
Alla oli originellit MUOVISET luut.
Jotenkin ei oikein mun järkeen käy, että laitetaan muovisia hilppeitä alustan osiin.
Uudet on ehtaa terästä ja mieli on parempi. :)

Taas saa mennä hetken aikaa kolinoitta.

Pasis

Onpas se iskarin yläpää saatu hankalaan paikkaan.

oddjob58

Lainaus käyttäjältä: Tahma - heinäkuu 17, 2015, 12:04:20
Jotenkin ei oikein mun järkeen käy, että laitetaan muovisia hilppeitä alustan osiin.

Oli jo aikanaan Peugeot 406 takapään alkuperäiset koiranluut muovista valmistetut.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Tahma

Lainaus käyttäjältä: oddjob58 - heinäkuu 17, 2015, 15:13:05
Lainaus käyttäjältä: Tahma - heinäkuu 17, 2015, 12:04:20

Oli jo aikanaan Peugeot 406 takapään alkuperäiset koiranluut muovista valmistetut.

Juu niin on.

Ukolla on kyseinen laitos, mutta ne sentään on hiukan järeämmät, kun taas nuo oli alle pikkurillin vahvuset.

eju

Tollaiset ensin ja nyt siellä on kumiosat 2 x pidemmät, mutta en ole tyytyväinen. " Romistaa" iskariin tai kallistuksen vakaajaan.
Noi muovimallit oli minulla 1 v noin 15 000 km. Pirun jäykät on osa kahden tangon nivelistä, että ehkä saattaa narista.
Mutta kait se kolina tulee siitä ku iskari vanhenee, niin toi pallonivelen "pultti" alkaa hakkaamaan reunaan.
Tuossa lieriövaimentimessa hiekkatiellä on kummallista rominaa, 160 000 ajettu auto vm 2009 C4. iskarit vaihdettu 15 000 km sitten.
Mistä löytää teräsmallit ? Lieneekö niillä sama kohtalo. et kumminkin alkaa koliseen.

Tahma

Kyllähän ne aina rupeaa kolistamaan jossain vaiheessa, kun kuluvat tarpeeksi.

Itte olen käyttänyt autoissani joko Lemförderin, Febin tai Ruvillen alustan osia.
Ovat mielestäni kestäneet kohtuu hyvin.

Mutta ajot tosiaan n. 95% päällystetyillä teillä.
Onhan se selvää että hiekkatiet kuluttavat auton ripustuksia aivan eri tavalla kuin asvaltti tiet.
Ei ole niin paljoa kuoppia eikä ole sitä hienoa pölyä joka tunkeutuu joka paikkaan ja kuluttaa osia sisältäpäin.

GC4P

Mistä ostit yläpään laakerin? Tuli just itselle hylky leimalla näistä.

Edit. Itselleni vastaten; esim. Motonetistä..

t.Rasmus

GC4P

Lainaus käyttäjältä: GC4P - huhtikuu 19, 2016, 12:24:35
Mistä ostit yläpään laakerin? Tuli just itselle hylky leimalla näistä.

Edit. Itselleni vastaten; esim. Motonetistä..

t.Rasmus

Eipäs taidakaan saada. Katsoin vähän hätäisesti..

Tahma

Ite kävin hakeen ihan normi varaosa kaupasta. Tampereella esim. Helmisen autovaraosa jankassa.