Kirjoittaja Aihe: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...  (Luettu 3735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Pitäisikö palstan otsikkokin olla syyskuusta lähtien Citroen & DS foorumi? Perustelen sillä, että Citroen näkee tällä hetkellä kovasti vaivaa saadakseen stand-alone DS brändin nousuun ja erottaakseen sen omaksi merkiksi tarkoituksena saada asiakkaat maksamaan enemmän tuosta "premiumista" kuin perus Citroenista. Koska ihmiskunta on vielä niin neandertaalinen, että ajattelee että sama tuote kalliimmalla hinnalla sen-täytyy-olla-parempi, niin autetaan PSA:ta sen ihmisluonnon heikkouteen perustuvassa strategiassa. If you can't win them, join them.


Tämmöinen tuonne Citroen logon perään yläriville.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 755
  • Peukkuja: 8
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2015, 14:20:14 »
No ei. Sama herkku eri logolla ei muuta makua.  :)

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2015, 16:28:32 »
Ainoa oikea DS poistui markkinoilta jo 40 vuotta sitten, joten ei mitään turhaa nimikikkailua. ;)
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2015, 20:34:14 »
Turhaa nimikikkailua? Tuon olisi joku voinut kertoa Piechille, Winterkornille ja kumppaneille VW Groupin johdossa jotka myyvät samaa autoa menestyksekkäästi 4 eri merkillä; Skoda, Seat, VW ja Audi.

Se nyt vaan on sillein, että DS ei ole enää Citroen DS kuin muutamassa takapajulassa ja syyskuun jälkeen ei niissäkään. Jos haluaa saada niitä hienoja C-Citroeneja tulee PSA:n tehdä kunnolla voittoa ja siihen voittoon auttaa Volkkarilta opittu nimikikkailu. Monikin PSA:n tuote pääsisi nopeammin tuotantoon ja niissä olisi enemmän uusia teknisiä ratkaisuja jos olisi enemmän rahaa, joten toivoa sopii, että nimikikkailu toimii.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 718
  • Peukkuja: 23
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2015, 20:37:43 »
Olen samoilla linjoilla että DS-merkin autot saisivat olla erikseen.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 755
  • Peukkuja: 8
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2015, 21:19:14 »
Turhaa nimikikkailua?
Se nyt vaan on sillein, että DS ei ole enää Citroen DS kuin muutamassa takapajulassa ja syyskuun jälkeen ei niissäkään.

Aika näyttää ja kun on kuitenkin PSA-tuote, niin ei kannata höttyillä :-).

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 459
  • Peukkuja: 15
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #6 : Kesäkuu 29, 2015, 01:56:37 »
Oma mielipide olisi ettei foorumin nimeä/sisältöä tuon takia tarvitse (ainakaan heti) muutella vaikka Citroen-merkki tietyllä tavalla jakaantuukin kahtia?

Toki luontevammin DS:t löytää silti täältä Citroënin alta kuin vaikka Peugeotin, eli se puoltaisi vaikka logonkin lisäämistä, mutta kukapa silti tietää mihin suuntaan brändit kehittyy - nykyisellään kai Ranskassakin voi mennä ensin citroen.fr ja sieltä löytää PSA:n autobrändit Citroen ja DS eikä sekään saa ihmisiä aivan sekaisin?

On toki ds.fr olemassa ja ainakin vielä hieman kömpelösti pääsee psa-peugeot-citroen.comistakin näkemään DS:nkin
http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/automotive-brands

Ehkä tekniikka-osioissa täytyy jatkossa harkita tuleeko DS:t ihan omikseen, mutta itse silti kannatan jonkinlaista isommiksi ryhmiksi niputtamista malleissa, mikseipä sitten tuon summittaisen kokoluokan mukaan, vaikka aika vähän nytkin C1:llä ja C3:la on yhteistä? Täydellistä ja kaikkeen sopivaa tuosta ei saa oikein millään, kun tekniikassa vaikka moottorimurheet voivat ulottua melkein koko mallistoon yhteisenä, kun taas joku toinen tietty ongelma voi koskea vain yhden mallin yhtä malliversiota (tai vain tiettyä valmistuserää hdestä osasta)

Sitten on vielä kaikki yhteistyökuviot muiden autotehtaiden kanssa ja eri markkina-alueilla vielä erilaisia, C1, Sevel, Dongfeng, Mitsubishi, Ford ja kaikki meenneet ja tulevat...

No ei tämä silti vielä yhtä hämärää ole kuin vaikka englantilaisten kuviot esim. Minin kanssa...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 312
  • Peukkuja: 12
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #7 : Kesäkuu 29, 2015, 09:36:30 »
Sanoisin että oma alakategoria vaan DS:lle tuonne tekniikkakeskusteluun, tässä vaiheessa tuskin muuta tarvitaan. Myöhemmin sen sitten näkee miten paljon DS:t lopulta tulevat eroamaan sitikoista. Ja sekin varmaan jo aiheuttaa sekaannusta ja DS3/4/5 kysymyksiä tulee sinne DS osastolle...

Uusimmassa TM:ssä on muuten jo ajettu DS.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 264
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #8 : Kesäkuu 29, 2015, 11:29:22 »
Turhaa nimikikkailua? Tuon olisi joku voinut kertoa Piechille, Winterkornille ja kumppaneille VW Groupin johdossa jotka myyvät samaa autoa menestyksekkäästi 4 eri merkillä; Skoda, Seat, VW ja Audi.

Se nyt vaan on sillein, että DS ei ole enää Citroen DS kuin muutamassa takapajulassa ja syyskuun jälkeen ei niissäkään. Jos haluaa saada niitä hienoja C-Citroeneja tulee PSA:n tehdä kunnolla voittoa ja siihen voittoon auttaa Volkkarilta opittu nimikikkailu. Monikin PSA:n tuote pääsisi nopeammin tuotantoon ja niissä olisi enemmän uusia teknisiä ratkaisuja jos olisi enemmän rahaa, joten toivoa sopii, että nimikikkailu toimii.

Se ero näillä nimikikkailuilla kyllä on, että noi VAG-merkithän on oikeita vanhoja autonmerkkejä, jotka on säilytetty ja ovat kerääntyneet samaan konserniin, kun taas PSA on pilkkomassa omaa merkkiään osiin saadakseen uuden "keinotekoisen" merkin.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #9 : Kesäkuu 29, 2015, 12:48:11 »
Se ero näillä nimikikkailuilla kyllä on, että noi VAG-merkithän on oikeita vanhoja autonmerkkejä, jotka on säilytetty ja ovat kerääntyneet samaan konserniin, kun taas PSA on pilkkomassa omaa merkkiään osiin saadakseen uuden "keinotekoisen" merkin.

Kaikki merkit/brändit ovat keinotekoisia.

Joo, mutta sama tekniikka on noissa neljässä VAG autossa.
No, otetaan sitten vaikka Toyota - Lexus, Nissan - Infiniti, Honda - Acura verrokit. Niissä vaan taitaa ainakin leksuksessa olla eri tekniikka kuin avensiksessa.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2015, 15:03:18 »
PSA omistaa myös Talbot ja Panhard automerkit/brändit.

Talbot ei oikein sovellu "premiumiksi" ja nimen englantilaisen alkuperän vuoksi ei oikein edusta ranskalaista "premiumia" eikä PSA jostain syystä halunnut käyttää Panhardiakaan vaikka englanninkieliselle väestölle Pan Hard olisi ollut helppo lausua ja ymmärtää ja merkin juuretkin ovat Ranskassa. Mutta ilmeisesti sekään ei sovellu ranskalaiselle automerkille nimeksi kun kalastellaan rikkaita kiinalaisia jotka ovat jo tottuneet yhdistämään luksuksen ja: Hermeksen, Yves Saint Laurentin, Diorin, Möet & Chandonin, Chateau Lafite Rothchild, Chateau Latour, (kiinalaiset ostavat kahden em. mainitun viinin koko tuotannon joka vuosi, maksoi mitä maksoi ja hinta on jo tähtitieteellinen), Cartier, Louis Vuitton...

DS = dessee = jumalatar. Ja sitähän se on:









Minusta Citroen olisi voinut DS-brändillä skipata koko audi, bemari, mersu- "premium"-pelleilyn ja mennä suoraan Bentley, Rolls-Royce, Maybach, Ferrari -luokkaan ja rahastaa kiinalaisia ihan olan takaa. Designin puolesta rahkeet olisivat riittäneet.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 459
  • Peukkuja: 15
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #11 : Kesäkuu 29, 2015, 15:28:28 »
Mieluusti toivotamme tervetulleeksi vaikka olisi sitikassa jonkun muun tekemä tekniikkakin/kokonaan jonkun muun kasaama (vaikka Maseratin kone :) ) PSA:n muista merkeistä ja muutenkin liittyvistä vekottimistakin mahtuu varmaan hyvin keskustelemaan, mutta ei täällä kai silti pösöjäkään erikseen tarvetta logoina korostella.

Jos kyse on siitä että DS:n omistaja tuntee väärin kohdelluksi kun merkkiä ei mainita foorumin bannerissa tai nimessä, niin kertokaa vain (niiden tulevien DS:ien?, kai Ranskassakin suurin osa DS:stä on vielä Citikan logoilla ja merkillä? Ainoastaan "Nouvelle DS 5" on ainakin netissä DS-logolla?).

Volkswagen Group on siinä ihan hyvä vertailukohta, mutta niillä on suomessa vielä enemmän erillisiä foorumeita kuin sitikoilla, taitaa olla kymmeniä, mutta ei sielläkään helppoa ole sanoa mikä on mikäkin, onhan vaikka Audilla on lähes sama malli kuin Lamborghinilla, mutta ei se silti kaikista Skodista Lamborghineja tee (tai Porscheja, Bugatteja... nuo oikein pienet luxusmerkit ei taida olla hirveän tuottoisia, ehkä muuten vaan kohottavat merkin arvoa?).

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #12 : Kesäkuu 29, 2015, 15:51:17 »
Niin, siis kyllä ne kaikki Citroen DS:t muuttuvat viimeistään seuraavassa malliuudistuksessa pelkiksi DS:ksi, myös Suomessa. Ja jottei tulisi tarvetta erilliselle DS-foorumille, niin yritettäisi pitää nekin vähät kirjoittelijat tällä palstalla. Johan täällä netissä on nämäkin vähät PSA-nettikeskustelija-resurssit jo nyt jaettu usean palstan kesken.

Tekniikkaosioon jossain vaiheessa DS-osio, Citroen uutisten rinnalle DS-uutiset ja foorumin otsikoksi Citroen & DS-foorumi. Ei ehkä nyt vielä mutta viimeistään ensi vuonna. Eikös VW, Skoda, Audi ja Seat-ihmisillä ole vagarena palsta? En kuitenkaan menisi niin pitkälle, että kaikki PSA:n merkit laitettaisi samalle palstalle mutta DS kun on perimältään Citroen, niin luontevinta olisi laajentaa vain tätä foorumia pikkuisen.

Ja turha tuosta on emoyhtiö PSA:ta tai sen Citroen-osastoa syyttää, syyttäkää mielummin niitä jotka ostavat kääpiö Audi A1:n tai susiruman BMW 116i:n mielummin kuin samalla rahalla Citroen C5:n. Citroenilla kun ei saa (kuten ei Peugeotillakaan) statusta. Ja status on vain korvien välissä oleva tunnetila.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #13 : Kesäkuu 29, 2015, 15:56:07 »
Volkswagen Group on siinä ihan hyvä vertailukohta, mutta ei sielläkään helppoa ole sanoa mikä on mikäkin...

Fabia=Polo=A1=joku Seat
Octavia=Golf=A3=joku Seat
Superb=Passat=A4=joku Seat

Kaikki käytännössä samoja autoja eri kuorissa ja eri hinnalla. Joku asiaan enempi perehtynyt voi lisätä nuo Seatit. :D
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa M.M.A

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #14 : Kesäkuu 29, 2015, 16:01:12 »
Ibiza, Leon, Exeo

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 459
  • Peukkuja: 15
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #15 : Kesäkuu 29, 2015, 16:49:11 »
Jos noin paljon yksinkertaistaa, ei PSA:llakaan ole tulevaisuudessa (kolmella merkilla varustettuna) kuin kaksi eri automallia CMP-platform ja EMP2 platformiin perustuvat.

Citikkakin on käyttänyt samaa alustaa ennenkin eri autoissa ja eri sukupolvissa, mutta kyllä ne silti voi eri utoiksi laskea (vaikka eka C5, C6 ja nykyinen C5 on minusta hyvinkin kaikki eri autoja)

VW group on tosin noita kierrättänyt, edellisen sukupolven A4 poistuessaan kierrätettiin paljon Seat Exeoksi, mutta niin kai kaikki tekee, Pösön Sitikan ja DS:n kohdalla samoja osia hyödynnetään, esimerkiksi:
207, 208, C3, DS3 ja C4 Cactus voisi siis kaikkien sanoa olevan sama auto (ja liuta muitakin vielä), mutta minusta aivan turhaan...

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 819
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #16 : Kesäkuu 29, 2015, 16:57:55 »
Tuleekohan DS:lle oma marmoripöytä viereen. Oleskelutiloihin nahkasohvat ja pukumiehet palvelee.

Jos näin tapahtuu, niin on aivan yhtä kornin näköistä kuin Toyotalla. Samoissa tiloissa on rahvaitten tojo tiski ja sitten sivummalla on pramea Lexus tiski herrasväelle. Silti molemmat automerkit menee samasta ovesta halliin ja samat huoltomiehet vaihtavat öljyjä.

Jotenkin tuntuu, että nämä DS touhut on tarkoitettu enemmän tuonne Kiinan suuntaan. Siellä saattaa tuollainen feikkitouhu mennä paremmin läpi.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 577
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #17 : Kesäkuu 29, 2015, 21:15:01 »
Suomessa niillä ei ole varaa tehdä kuin noita myymälän-nurkka-DS-myymälöitä mutta Ranskassa ja "maailman 200:ssa suurimmassa kaupungissa" niitä tullaan myymään omista liikkeistään.
Ilmeisesti DS myyntitilan seinät ja lattiat tulee olla mustia. Näin luin jostain. :D
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 755
  • Peukkuja: 8
Vs: Kun Citroen ja DS eroavat syksyllä omiksi brändeikseen...
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2015, 21:46:44 »
Ilmeisesti DS myyntitilan seinät ja lattiat tulee olla mustia. Näin luin jostain. :D

Saas nähdä ja valaisinkauppias kiittää  :).