Puhti kadonnut 2.0 Hdi

Aloittaja tgp, kesäkuu 03, 2015, 20:02:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tgp

-03 mallin 80 kW 2.0 Hdi koneesta on puhti pikkuhiljaa kevään aikana kadonnut. Ajettu 427 tkm.
Koneen käytös on siis muuttunut hiljakseen, kaikki toimii muuten aivan normaalisti.
Mitään vikailomoituksia ei ole tullut ja juuri mitatut päästötkin ovat kunnossa, savut oli 1,3.
Huolto-ohjelmaa on noudatettu paikallisessa ammattiputiikissa ja muutoinkin auto on pidetty aina katsastuskunnossa.
Aivan kuin ajelisi turbottomalla dieselillä.

Mitä raati ehdottaisi vianhakuproseduuriksi, asioita joita voisi tehdä itse ilman ammattitason välineitä?

Teme

Katoppa välijäähyltä imusarjaan tuleva letku.
Mulla alkoi pienestä repeämästä ja halkes kokonaan ja puhti pois.

Kaveri autoon jarrulle, ykkönen silmään ja rasitusta. Kuulee vieressä suhinasta.
Samalla huomaa onko ahtopainetta kun letku pullistuu.

Pian joku sanoo ettei saa tuolloin eteen mennä  ;D ;D
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Hujane

egr auki,ilmamäärämittari rikki,ahtopainesolenoidille menevä letku poikki...siinäpä alkuunsa....

savijo

Mulla oli hukkaporttia ohjaava solenoidi rikki ja ei meinannut jaksaa paikoiltaan lähdettäessä kiivetä tallin kynnyksen yli.

Kun siis hukkaportti oli koko ajan auki.

Aakku

Mites katalysaattori?
Mulla haettiin turbon puolelta vikaa, mutta syypää olikin tukkeutunut katalysaattori.
Citroën 2CV AZ Berline -56

tgp

Näistähän on hyvä aloittaa.
Ainakin välijäähyltä imusarjaan tuleva paksu letku on täynnä halkeamia...

tgp

Paljon halkeillut ylempi letku näyttää pullistuvan aika paljonkin, halkeamat avautuvat, mutta varsinaista vuotosuhinaa en huomannut/kuullut. Liekö koneen huutaessa paljon mahdollistakaan kuulla...jatketaan tutkimuksia.

Jankos

Ilmamäärämittarin puhdistus tai vaihto. Varsinkin jos on varmaa ettei ole koskaan vaihdettu :D
Rallia ranskalaisella :D
www.facebook.com/RapideRallyTeam/

tgp

On varmaa, ei ole koskaan mittaria käpistelty.
Olisko jollakin valmiiksi kuvaa, mistä se mittari/anturi löytyy?

japa

Välittömästi ilmansuodattimen jälkeen moottorille menevässä ilmaputkessa. Et voi erehtyä, kun eihän siinä muuta ole mihin sähköliitin menee. Äärimmäisen helppo vaihtaa :) Toki puhdistuskin voi riittää ja siihen on ihan oma ainekin olemassa. En sitten tiedä miten eroaa jarrujen puhdistusaineesta...
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Jankos

Jep ilmanputsarin jälkeen. Jarrukliinerillä olen niitä putsaillut.

Mutta, nyt katselin että savutusarvo on selvästi normaalia korkeampi. Ja jos olisi massamittari rikki niin se olisi lähellä nollaa, eli ennemmin kyllä imupuolella turbon jälkeen vuotoa.

No obd testerillä näkisi sitten minkämoisia lukemia ilmaa menee koneeseen.

tgp

Kiitos, putsausta koitetaan seuraavaksi.

tgp

Ei näytä kauhian pahalta, vai mitä mieltä kokeneemmat?

Jankos

Ei niissä mitään näykään ja silti ei kulje. Ja jos jollain koskee niin rikki menee.

Joker-1979

Lainaus käyttäjältä: Jankos - kesäkuu 11, 2015, 07:18:56
Ei niissä mitään näykään ja silti ei kulje. Ja jos jollain koskee niin rikki menee.

Jep. Varovasti paineilmalla voi kokeilla jos haluaa puhdistaa, muuten ei kannata ylimääräisiä koskea.
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

tgp

Loppu hyvin ja auto kulkee taas, aivan "pirellä" pitää ettei vauhti karkaa.
Pieni vikarypäs aiheutti menohalujen hiipumisen. Ilmamassamittarissa oli kuin olikin lanka poikki, turbon ohjauksen ja egr-venttiilin alipaineletkut rikki.
Ajeltiin siis vapaasti hengittävällä turbomoottorilla turhan pitkään(4000 km) ja vikaa ihmetellessä.
Paikallinen Ammattiliike hoiti asian kuntoon tehokkaasti.
Vianhaku ja korjaus oli 2 tunnin homma, olis vaan pitäny ennemmin viedä asiantuntijan hoitoon.

INikki

Lainaus käyttäjältä: tgp - elokuu 03, 2015, 20:24:49
Ilmamassamittarissa oli kuin olikin lanka poikki
Olisiko mennyt poikki tuossa kuvaussessiossa, kun alimmassa kuvassa vielä molemmat langat ehjiä.

Reverend

Lainaus käyttäjältä: Jankos - kesäkuu 08, 2015, 11:42:07
Jep ilmanputsarin jälkeen. Jarrukliinerillä olen niitä putsaillut.

Mutta, nyt katselin että savutusarvo on selvästi normaalia korkeampi. Ja jos olisi massamittari rikki niin se olisi lähellä nollaa, eli ennemmin kyllä imupuolella turbon jälkeen vuotoa.

No obd testerillä näkisi sitten minkämoisia lukemia ilmaa menee koneeseen.

Esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-200ml

c5sella

Tollahan on ajettu liki puoli milliä ei se ihme kun jo puhti pois

tgp

Vaan kun on paikat kunnossa niin ei paljon ajetut metrit haittaa. Kaasua komisario Palmu.......

Reverend

Lainaus käyttäjältä: c5sella - elokuu 04, 2015, 07:08:24
Tollahan on ajettu liki puoli milliä ei se ihme kun jo puhti pois

Täällä kanssa 418tkm alkuperäistä mm. maf ;)