Xsara - Huollosta kysyttävää

Aloittaja Larsmo, huhtikuu 04, 2007, 08:02:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Larsmo

Heipähei,

autoni on xsara sport wagon 2.0i -00 vanhempikorinen.

Huollosta:

autolla ajettu 135tkm ja huoltokirjassa ei juurikaan leimoja ole. Jossain 60tkm kohdalla muistaakseni viimeksi. Jotain autoon on toki tehty, joku ed. omistajista on jotain merkintöjä rustaillut.

Ajattelin teettää tuon 60tkm huollon, eli jossa tehdään "kaikki mahdollinen". Kannattaako nuo irto-osat (tulpat, suodattimet jne) ostaa esim sitroselta tai muualta vai onko ne merkkiliikkeen hinnat ihan samoissa? Ja laittaako ne edes merkkiliikkeissä muita kuin omia itse myymiään osia autoihin?  ???
Vai kannattaisikohan käydä jossain muualla kuin merkkikorjaamolla? En ole koskaan ennen autoa huollattanut, tähän mennessä olen ajanut niin vanhoilla romuilla että ei ole ollut tarvetta mihinkään määräaikaishuoltoihin :) (Citikkahuoltoon olis 20e etuseteli, se antais vähän hintatasoitusta verrattuna muihin korjaamoihin, joissa 10e pienempi tuntitaksa)

KIITOS jos vaivaudutte vastaamaan kokemattomalle.

ps.
onko muilla foorumilaisilla 120km tuntinopeudessa ilmestyvää kimeää piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip-ääntä, jonkin sortin ylinopeusvaroitin lienee kyseessä? Minulle tuo ilmestyi sen jälkeen kun auto kävi syksyllä merkkikorjaamolla jonkun sähkönohjausboksin vaihdon takia.

ps2.
niin ja mites muuten teillä muilla tuo tyhjäkäynti, minulla kierroslukumittari tekee pientä liikettä?

Pasis

Merkkihuoltoon voi viedä omat öljyt, mutta eivät taida itse hankittuihin huolto-osiin kovin positiivisesti suhtautua. Kysyä aina voi.
60 tonnin huolto voi maksaa merkkiliikkeessä osineen yli 400 € ja ei-merkkiliikkeessä alle 200 €, joten ei se 20 € etuseteli kauheasti lämmitä. Itse en veisi merkkiliikkeeseen, varsinkin jos auto toimii moitteetta, mutta sehän on jokaisen oma päätös.
Onko jakohihnan vaihdosta merkintää ? Se on sitten muutama satanen lisää, jollei ole ja kannattaa vaihdatta nopeasti = heti.

Larsmo

Lainaus käyttäjältä: Pasis - huhtikuu 04, 2007, 08:35:10
Merkkihuoltoon voi viedä omat öljyt, mutta eivät taida itse hankittuihin huolto-osiin kovin positiivisesti suhtautua. Kysyä aina voi.
60 tonnin huolto voi maksaa merkkiliikkeessä osineen yli 400 € ja ei-merkkiliikkeessä alle 200 €, joten ei se 20 € etuseteli kauheasti lämmitä. Itse en veisi merkkiliikkeeseen, varsinkin jos auto toimii moitteetta, mutta sehän on jokaisen oma päätös.
Onko jakohihnan vaihdosta merkintää ? Se on sitten muutama satanen lisää, jollei ole ja kannattaa vaihdatta nopeasti = heti.

Mistä tuo hintaero tulee? Tuntityönähän ne tekevät tuon huollon? (Jakohihna on vaihdettu vasta.)

Pasis

Lainaus käyttäjältä: Larsmo - huhtikuu 04, 2007, 08:53:39

Mistä tuo hintaero tulee? Tuntityönähän ne tekevät tuon huollon? (Jakohihna on vaihdettu vasta.)

Eiköhän ne yleisimmät huollot ole kuitenkin ns. pakettihinnoiteltu. Uskon, että merkkiliikkeen ja ei-merkkiliikkeen työn hintaero olevan enemmän kuin mainitsemasi 10 €/h. Se voi olla jopa 30 €/h ja öljyt ja huolto-osat maksaa yleensä merkkiliikkeessä eniten.

Xari

LainaaMistä tuo hintaero tulee? Tuntityönähän ne tekevät tuon huollon?

Tuntityönä veloitataan,urakalla tehdään,mitä enemmän töitä jää tekemättä sitä enemmän asentaja tienaa ::)

Itse veisin johonkin Citroëniin erikoistuneeseen pienkorjaamoon tai jokun isomman varaosaketjun huoltoon (Osaset,Autoasi,Fixus,Bosch....)

Tosin itse en teetä muuta kuin öljynvaihdon,sitä kun on turha tehdä itse kun homman saa töineen tarvikkeiden hinnalla vaikka Mobil pikavaihtopaikoissa,muut pienimmät työt teen itse,tietää ainakin mitä ja miten on tehty ;)

Tyhjäkäynnin heittelyyn voisi auttaa lisäilmaluistin puhdistus tai vaihto,juttua hommasta löytyy kyllä täältä jostain.

Petsku73

Itse juuri eilen käytin 99 2.0VTS saarani 120 huollossa Vantaan autokorjaamossa.
Tuohan on ns iso huolto, eli melkein kaikki vaihdetaan, poislukien jakopäänhihnaa.
Hinta olisi ollut ilman lisätöitä noin 330€, ja lisätöineen 420€.
Lisätöitä tuli seuraavanaisesti:
Laturin hihnan vaihto.55€ osineen töineen. Lamppuja noin kymmenkunta. Koiranluun laitto. (oma osa)

Uskoisin että huolto tehtiin vähintään yhtä hyvin kuin esim Veholla, jollei paljon paremminkin. Ja hinta oli varmasti puolet pienempi.

120 vauhdissa ei ole vielä mitään piiiiiiip ääniä tullut.
Kierrokset eivät kyllä kovin paljoa vaella tyhjäkäynnillä sen jälkeen kun ne ovat tasoittuneet. Tosin ilmastointi jos on päällä, saattaa ne hieman vaihdella, kun kompura taikka jokin lähtee päälle.

JoneTolppa

itse otin huoltohinnoista selvää citikan oston jälkeen. leijona-autohuolto tampereella tarjosi 180tkm huoltoa hintaan 230e. itse pidin hintaa kohtuullisena ja paikalla on kaiken lisäksi citikka/pösö tuntemus. kunhan aika koittaa niin taidampa tuohon tarttua. löhmien vaihdosta pyysivät muuten 130e. siihen ei uutena patonkikuskina ole vielä kauheasti kommentoitavaa.

edit. ja autohan on -99 xantia joten huoltokaan ei varmasti kovinkaan paljon eroa.

ealab

Tämä Xantia- kuskille! LHM:n vaihtoon kommenttia: Vaihda tai vaihdata LHM jarrujen ilmauksineen lähiaikoina ja aina n. 60 tkm:n välein. Tarkista myös varaajapallon kunto. Varaaja/pumppu ei saisi naksua alle 20 s välein. Jos 10 s, niin pian uusi pallo.

Igor

Lainaus käyttäjältä: Larsmo - huhtikuu 04, 2007, 08:02:00
onko muilla foorumilaisilla 120km tuntinopeudessa ilmestyvää kimeää piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip-ääntä, jonkin sortin ylinopeusvaroitin lienee kyseessä? Minulle tuo ilmestyi sen jälkeen kun auto kävi syksyllä merkkikorjaamolla jonkun sähkönohjausboksin vaihdon takia.

Kyseessä on tosiaan ylinopeusvaroitin jonka saa säädettyä haluamaansa nopeuteen. Tai kokonaan pois päältä. Itse olen havainnut jälkimmäisen hyväksi vaihtoehdoksi.

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

JoneTolppa

Lainaus käyttäjältä: ealab - huhtikuu 05, 2007, 08:23:04
Tämä Xantia- kuskille! LHM:n vaihtoon kommenttia: Vaihda tai vaihdata LHM jarrujen ilmauksineen lähiaikoina ja aina n. 60 tkm:n välein. Tarkista myös varaajapallon kunto. Varaaja/pumppu ei saisi naksua alle 20 s välein. Jos 10 s, niin pian uusi pallo.

juu siis taisit ymmärtää väärin. en osannut hintaa kommentoida. itse löhmit on edellisen omistajan toimesta vaihdettu viimeksi 40tkm. sitten. systeemi on khyl kunnossa. ei pumppu pahemmin naksu, mitä nyt kylmästä käynnistäessä hetken hakee asentoa ja naputtaa mutta loppuu sit.
mut jos tässä samassa ketjussa osais joku kertoo tason missä nesteenvaihtohinta pyörii. itsekin sen voisi tehdä mutta ihminen on joskus laiska :)

Larsmo

Lainaus käyttäjältä: Igor - huhtikuu 05, 2007, 15:32:42
Lainaus käyttäjältä: Larsmo - huhtikuu 04, 2007, 08:02:00

Kyseessä on tosiaan ylinopeusvaroitin jonka saa säädettyä haluamaansa nopeuteen. Tai kokonaan pois päältä. Itse olen havainnut jälkimmäisen hyväksi vaihtoehdoksi.

Itse en osaa sitä kyllä laittaa pois päältä. Ohjekirjakaan ei tunne koko asiaa.