Kirjoittaja Aihe: Zx:n ABS-ongelmat  (Luettu 1878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hovilainen

• "C3"
  • Peukkuja: 0
Zx:n ABS-ongelmat
« : Joulukuu 21, 2014, 08:25:54 »
Minulle tullut  3 Zx:ää eikä yhdessäkään toimi ABS:t. 2 pitäisi kunnostaa käyttöautoksi. Mikä näissä oikein on kun kaikissa mölöttää merkkivalo mittarissa ja Xsaroissa en ole törmännyt vastaavaan. Onko ZX:ssä ABS:ssa jokin heikko kohta ABS:ssa joka pettää? Voisko joku jeesata. Vm-97 ja Breakia ovat. ABS-antureita en ole vielä mitannut, mutta onko tiedossa tyyppivikapaikkoja ja jos on niin mistä lähteä etsimään? Kiitos!

Poissa ealab

• "C8"
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Zx:n ABS-ongelmat
« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2014, 18:18:14 »
Hammaskehäkin voi olla poikki, ei ole niin tavatonta. Tällöin, vaikka kehä vielä olisi paikallaan, olisi 1 isompi rako hammasten välillä.....juuri Xantiaan vaihdoin oik. etukehän. Biltemasta ostettu. OK. Voisit myö mitata anturit ABS-yksikön pistokeliittimiltä. Tyypillinen anturin Ohmiarvo on 1 kOhm. Nastajärjestystä en tähän löydä.

Poissa Kenguru

• Yleishärö =)
  • "C8"
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2015, 21:26:14 »
Taka-akselin päällä oleva liitos renasi mulla monta kertaa.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Työtön

• "C1"
  • *
  • Peukkuja: 0
« Vastaus #3 : Elokuu 01, 2017, 03:58:13 »
Minulle tullut  3 Zx:ää eikä yhdessäkään toimi ABS:t. 2 pitäisi kunnostaa käyttöautoksi. Mikä näissä oikein on kun kaikissa mölöttää merkkivalo mittarissa ja Xsaroissa en ole törmännyt vastaavaan. Onko ZX:ssä ABS:ssa jokin heikko kohta ABS:ssa joka pettää? Voisko joku jeesata. Vm-97 ja Breakia ovat. ABS-antureita en ole vielä mitannut, mutta onko tiedossa tyyppivikapaikkoja ja jos on niin mistä lähteä etsimään? Kiitos!

Tähän kysymykseen ei varmaan löydy mitään laajempaa vastausta mistään? Hankin juuri minulla jo muutaman vuoden ajan seisoneen lahohelmaisen ABS-ZX TD breakin kaveriksi toisen samanlaisen, vähemmän lahoilla helmoilla mutta se on viisipaikkainen pakettiauto. Turbo viheltää iloisesti, mutta sitä ei onneksi juuri kuule katkenneen pakoputken vuoksi. Jarruja on vain nimeksi, mutta siinä vanhemmassa autossani niitä ei ole senkään vertaa.

Viisipaikkaisen pakettiauton säilyttäminen liikenteessä tuntuisi kuitenkin hyvältä idealta, mutta lokakuun katsastuksesta voi olla vähän kova homma päästä läpi, kun auton jarrut eivät osoita minkäänlaista merkkiä ABSien olemassaolosta, eikä edes vikavalo pala. Edellinen omistaja epäilikin ABS-pumpun olevan konehuoneessa lähinnä koristeena. Minä epäilen katsastusmiehen edellyttävän ABSeilta vähintään jonkin sortin hyvää yritystä toimia.

En ymmärrä absien päälle juuri mitään. Miten tuota absien toimimattomuutta kannattaisi lähteä selvittämään? Onko siihen olemassa mitään huolto-ohjetta tai lohkokaaviota, minkä mukaan edetä vian selvittämiseksi? Siellä jarruissa on ilmeisesti jotain kehiä ja antureita? Ajattelin verrata toisesta autosta, että puuttuuko joku rele ja sitten selvittää, onko ABSien varoitusvalosta mahdollisesti irroitettu hehku. Tavalliset jarrut siis toimivat heikosti  mutta ne lukkiintuvat. Myös käsijarru ottaa tosi ylhäältä.