Kirjoittaja Aihe: BSM  (Luettu 2725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
BSM
« : Joulukuu 20, 2014, 21:09:07 »
C8:ssa tulee sopivasti tuulilasin kaukalon vesiputki BSM:n päältä ja kun tuo putki ei ollut kunnolla paikallaan eikä myöskään BSM:n kansi, oli vettä päässyt BSM:lle/sulakekoteloon.

Seurauksena kunnon sähkösekoilu: kaikki valot oli päällä, pyyhkijät pyyhki, pissapoika pumppasi ja vielä äänimerkkikin antoi merkkiääntä aina silloin tällöin. Jokin rele naksutti moottoritilan sulakekotelossa mielettömänä. Kuivateltiin hiustenkuivaajalla BSM:ää jolloin saatiin kaikki kuntoon ja päästiin takaisin. "Engine immobilizer fault"iakin herjasi, mutta viimein lähti käyntiin. Nyt otin BSM:n käteen ja päätyreleen (?) pinnien tinauksia oli hapettunut irti asti. Putsasin hapettumia ja laitoin BSM:n takaisin ja -yllätys, yllätys- auto toimii moitteettomasti! Ainoastaan (luultavasti) em. virheilmoituksen johdosta vikavalo palaa mittaristossa.

En ole vielä Lexian ääreen päässyt, mutta onko tuossa BSM:ssä paljonkin ylimääräisiä toimintoja, että muutaman liitoksen puuttuminen ei haittaisi toimintaa?
Onko noista BSM:istä jollain/jossain syvällisempää tietoa? Tässä on Delphin BSM B5.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
Vs: BSM
« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2014, 00:20:50 »
En kyllä varmemmin tiedä, mutta arvelisin että kaikki releet ja toiminnot ei ole jokaisessa autossa käytössä, ihan samaa BSM:ää kun voi löytyä eri malleista ja (pösöstäkin?), mutta montaa erilaistakin on samassa automallissa, riippuen auton varusteista.

Jos on samalla numerokoodilla osa, niin samannumeroisen voi vaihtaa toisesta autosta, ilman että tarvitsee mitään koodata (ainakin vanhemmissa näin, mutta joku varmaan tietää paremmin onko Sevelin tehtaiden C8:ssakin näin) (osanumeroita taitaa olla kahdet numerot?)

Osanumeroilla voi hakea myykö jostain hajottamosta, mutta suomalaiset firmat laittoi ainakin ennen vähän huonosti osanumeroita nettiin (www.varaosahaku.fi/tms.)


Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BSM
« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2014, 19:41:04 »
Varaosakauppiaat on jo onneksi oppineet kuviakin myyntikohteista laittamaan, joten se auttaa myös jos jaksaa jokaisen PSA:n automallin varaosat erikseen katsoa.

Kattelin nuo toiminnot läpi mitä tuon piirin kautta kulkee ja kaikki näyttäisi toimivan. Flektin nopeudet ja egr:n toiminta pitää vielä lexialla tutkia. Kohtuu yleinen malli näyttäisi olevan, kun 2001 vuoden c5:ssä ja 2004 vuoden 406:ssa ainakin on samalla varaosanumerolla (6500 Y1).

BSM:n numerosarjalla (9657608580 BSM B5) myös ainakin 206:ssa on sama. Voikohan sitten kuinka luottaa, että kaikissa mallisarjan autoissa on sama? Tuo 10-numeroinen lienee se määräävä numerosarja..? Ebaystä ainakin näyttää saavan, mutta olisihan noita 406:sia ja C5:sia Suomessakin pilvin pimein purettuina.

Toisaalta auto toimii nytkin ihan hyvin. Huomenna pitäisi taas 350km ajaa :)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BSM
« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2014, 20:45:03 »
hmmm... Peugeot 307:n 9650663880 BSM B5 tuntee myös varaosakoodin 6500y1 ja ulkonäöltään on täysin samanlainen eli kunhan boxissa lukee BSM B5 niin  ilmeisesti toimii?
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 399
  • Peukkuja: 14
Vs: BSM
« Vastaus #4 : Joulukuu 22, 2014, 03:06:09 »
Tuo taitaa ehkä olla sen elektroniikkamodulin osanumero 9650663880 (sellainen pieni musta kapea laatikko joka kiinnittyy itse BSM lootaan, elektroniikkatytärkortti?? )

Ainakin minusta näyttäisi tuolla numerolla tulevan erinäköisiä sulakebokseja, mutta en kyllä paria katsomalla nähnyt muita numeroita kuvisssa? (voi olla tietysti varaosien kuvaajallakin käynyt kämmi ja vääriä kuvia?)
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/9650663880/
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/OEM/9650663880

Voin muistaa väärin, mutta C5:ssa taisi olla toinen numero myös itse releet yms. sisältävässä isommassa muovilootassa, olikohan jossain kyljessä, tietääkö joku?

Pelkkä B5 ei riitä yksilöimään vaan täytyy olla osanumero/(t?) samoja, eri moottoreilla on ainakin myös erilaisia varusteiden ohella.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: BSM
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2014, 08:49:45 »
Voi ollakin elektroniikkamotun numero, mutta irti sitä ei saa piirilevystä kuin tinaukset aukijuottaen. Tosiaan muutamasta purkuautosta katsoin service.citroen(/peugeot).com:ista valmistenumeron syöttämällä varaosakoodeja ja huomasin, että aika monessa BSM on varaosakoodilla 6500y1. Kymmennumeroinen koodi on kuitenkin eri.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90