Renkaiden vaihto-operaatio

Aloittaja marx, maaliskuu 23, 2007, 19:00:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marx

Ensimmäistä kertaa asialla olevana haluaisin kysyä perusasioita. Jos olen oikein ymmärtänyt Xsaran tunkki on piilotettu auton alla olevan vararenkaan sisään. Takaronkissa on jonkinlainen mutteri, joka avataan sivuluukun takana olevan rengasraudan päällä. Ja mitä sitten tapahtuu? Romahtaako vararengas maahan vai mitä? Sitten löytänen tämän tunkin, joka ilmeisesti ei ole tavallinen saksitunkki. Onko sen käytössä jotain erityistä? Jonkinmoiset paikat sille olen näkevinäni helmoissa. Saakos sen vararenkaan helposti takaisin auton alle vai olisko parempi jättää sikseen, nostaa auto tavallisella saksitunkilla ja unohtaa tämä viritys, kunnes joskus tienpäällä vararengasta tarvitsee???
Kertokaa toki tietäväiset ihmiselle, jonka vararengas on aina ollut auton sisällä ja tunkki käsillä.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Citrung

Moro!
Jos kyseessä on samanlainen systeemi kuin xantiassa, ja siltähän tuo kuulostaa, se todellakin irtoaa ruuvaamalla kontin puolelta sitä ruuvia ja sitämukaa se rengas sieltä hivuttautuu alemmas...
Itse olen sitä rengasta kannatellut, ettei rymähdä ihan holtittomasti maahan. Takaisin sen saa kun nostaa sitä rengasta ja tähtää sen jenga-osan takaisin ruuviin... Kuulostaa suht monimutkaiselta ja sitähän se onkin! Olenkin hoidellut auton nostamiset hallitunkilla, käytän vararengasta alhaalla vain paineiden tarkastusta varten... Olen myös kuullut, että autoissa joissa ei ole juuri koskaan vararengasta/tunkkia tarkistettu, on tullut tienpäällä sitten ongelmia tyhjän renkaan ja ruostemöykyksi muotoutuneen tunkin kanssa... 

marx

Eli toisella kädellä avaat ruuvia ja toisella pitelet rengasta! Ei taida olla tavallisen konttorityöläisen voimille sopivaa touhua. Voiko tämä todella olla näin vaikeaa? Olisiko viisasta ottaa kerran se tunkki pois sieltä auton alta ja olla panematta takaisin? Vararengasta en todellakaan ole tarvinnut koskaan 30 vuoteen! Onko tämä citikan tunkki välttämätön vai voinko jättää senkin sinne auton alle homehtumaan?

JoneTolppa

itselläni sitä ruuvia ruuvaamalla (takakontista löytyy rengasavain jonka toinen pää sopii siihen) rengas hiipii alaspäin tiettyyn pisteeseen asti. sen jälkeen se kehikko sen ympäriltä vapautetaan haasta jonka toinen pää on se ruuvi siä kontissa. itselläni liikkui kyllä aika jouheesti enkä voimaa joutunut käyttään. eli ei sitä rengasta tarvi kannatella.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: JoneTolppa - maaliskuu 23, 2007, 19:54:24
itselläni sitä ruuvia ruuvaamalla (takakontista löytyy rengasavain jonka toinen pää sopii siihen) rengas hiipii alaspäin tiettyyn pisteeseen asti. sen jälkeen se kehikko sen ympäriltä vapautetaan haasta jonka toinen pää on se ruuvi siä kontissa. itselläni liikkui kyllä aika jouheesti enkä voimaa joutunut käyttään. eli ei sitä rengasta tarvi kannatella.

Just näin miten Jone kertoi, eli sitä ruuvia ei tarvitse kuin löysätä sen verran, että vararenkaan "kehysrauta" nousee ruuvin päässä olevan koukun yli vapaaksi. En kokenut tuota Xantiassa tuota vararengassysteemiä kovinkaan hankalaksi, vaikka joka renkaanvaihdon yhteydessä ronkin tunkin vararenkaan sisästä pois.

marx

Juu tämä pitää nyt todellakin kokeilla. Auto on tosiaan aivan uusi, talvirenkailla ostettu ja ajattelinpa, että ensimmäinen citroenini sisältää näitä "citroenismejä". Vai onko muissakin nykyautoissa (itse siis ajellut Ladoilla aiemmin) samankaltaisia systeemejä? Vaikuttaa vaan niin hankalalta; Ladassa siis vahva tunkki takaronkissa ja nostit esim keskeltä niin nousi koko puoli ja vaihdoit molemmat pyörät. Varapyöräkin siellä takaronkissa montussa. Koskaan en tosin sitä tarvinnut!
Pitänee opetella "eurooppalaisille tavoille".
Mutta sanokaas vielä, onko tämän Citroen-tunkin käyttö välttämätöntä vai voinko käyttää vanhaa saksitunkkiani (en toki antanut sitä vanhan romuni mukana)?

JoneTolppa

Lainaus käyttäjältä: marx - maaliskuu 23, 2007, 20:20:33
Vai onko muissakin nykyautoissa (itse siis ajellut Ladoilla aiemmin) samankaltaisia systeemejä?

no ainakin 405 pökötissä oli. ja sen vuosimalli oli -89 :). kyllähän tuo aika yleistä on koska viehän se vähemmän tilaa siä alla. kannattaa samalla kun "avaat" vararenkaan niin putsata suolapaska ym. pois sieltä. ettei vaan rupee ajan kanssa aiheuttaan jatkotoimenpiteitä :)

Gusse

Ei ole välttämätöntä käyttää auton omaa tunkkia. Ihan voi käyttää sitä tallinperältä löytyvää saksitunkkia. Sitäpaitsi Xsaran tunkki on malliltaan saksitunkki.
exät  XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 118d -12, E91 320i -09, BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus W -13, E87 116i -07, 147 -07, GT -05, 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE, Volvo 460

ealab

Huolehdi kuitenkin varapyörän kannattimen kierteestä. Pitämällä se vaseliinissa, alustamassassa tms. Lähtee tarvittaessa ja koska tahansa auki.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: ealab - maaliskuu 23, 2007, 23:07:13
Huolehdi kuitenkin varapyörän kannattimen kierteestä. Pitämällä se vaseliinissa, alustamassassa tms. Lähtee tarvittaessa ja koska tahansa auki.

Jep, tämä on erittäin tärkeä ohje! Aikoinaan kun ostin Xantian ja yritin ensimmäisen kerran avata tuota varapyörän kannatinpulttia meinasi usko loppua. Oli meinaan hitsautunut h**vetin tiukkaan kiinni. Tappelin todella kauan pultin kanssa ennen kuin se tajusi antaa viisaampana periksi ja aukesi kovan kirskahduksen säestämänä.

Eli etenkin jos kesä- ja talvirenkaanvaihdot suorittaa jollain erillisellä halli- tai saksitunkilla jolloin vararenkaan pulttia ei tule auottua jopa vuosikausiin, niin kannattaa huolehtia, että vararenkaan saa tarvittaessa sujuvasti pois telineestään.

jsi

Xantian vararenkaan takaisinlaiton totesin vaikeaksi/mahdottomaksi.  Sen kehikon ja takahelmapellin välissä ei ollut tilaa pujottaa koukkua kiinni, eikä myöskään kehikon ja renkaan välissä.  Kahdelta ihmiseltä hoituu niin, että koukun ollessa kokonaan irti toinen nostaa kehikon renkaineen ylös, ja toinen alkaa kiertää koukkua kiinni.  En ehkä saanut työnnettyä rengasta tarpeeksi perälle, jotta tilaa olisi jäänyt "eteen". 

KariM

Lainaus käyttäjältä: jsi - maaliskuu 24, 2007, 17:32:19
Xantian vararenkaan takaisinlaiton totesin vaikeaksi/mahdottomaksi.

Sama huomattu. Edellisellä kerralla koukku oli pujotettu renkaan ja telineen välistä, eikä sitä kerta kaikkiaan mahtunut irroittamaan muuten kuin kokonaan irti kiertämällä. Vararengas on käyttämätön 185/65-15, eikä sen kanssa jää tilaa koukun etupuolelta irroittamiseen. Nyt muutama päivä sitten jälleen hiki virtasi, kun yritin äheltää koukkua takakautta paikalleen. Lopulta onnistui, kun sitä veivasi tarpeeksi alas jotta sen sai pujotettua sivuttain paikalleen. Seuraavalla kerralla sahaan puskuriin isomman kolon tuolle  >:(

Quincy

Ei minulla ole tarvinnut missään sitikassa tota vararenkaan tappia kokonaan aukaista. Ensimmäisellä kerralla kyllä tuli omaa tyhmyyttä se kokonaan aukaistua. Renkaan pitää olla kunnolla siinä kehikossa niin kyllä sen kehikon saa nostettua sen koukun yli. Sitikoita mihin olen joutunut renkaita vaihtamaan on ollu BX, Xsara, Xantia.
Ainakin tuossa Xsarassa oli todella tarkka se että vararengas oli todellakin oikeassa kohdassa.
-Q-

Agentti 309

Sen verran vielä että ainakin vanhemmassa -98 Xsarassa tuo auton mukana tuleva rengasrautaveivi on käyttökelvoton rimpula, jolla ei oikeasti voi normaalikireyksistä rengaspulttia avata. Tunkin veivinä kapistus vielä menettelee, mutta muuten täysi susi. Vipuvartta ei saa aikaiseksi oikein millään ja jos saakin, vääntyy veivi mutkalle. Muutoin auton vararenkaan sijoittelu on mielestäni sangen toimiva, koukun kannatinruuvia ei tarvitse paljoa löysätä, kun kehikon reunan saa näppärästi nostettua koukun yli. Maantieolosuhteissa ainoastaan polvet pölyttyvät ja kädet rapaantuvat, mikä kuitenkin on pieni hinta matkan jatkumisesta.

andre

Lainaus käyttäjältä: Agentti 309 - maaliskuu 25, 2007, 10:21:29
Maantieolosuhteissa ainoastaan polvet pölyttyvät ja kädet rapaantuvat, mikä kuitenkin on pieni hinta matkan jatkumisesta.

Nuokin haitat on helposti vältettävissä kunhan tavaratilassa on pala muovia tai kumimatto ja remonttihanskat.
Varapyörän pois saannin kanssa ei ole ollut kummassakaan Xantiassa mitään ongelmia. Pultin kierteen sekä sen turvakoukun jousen voitelen samalla kun pyöränpultitkin renkaiden vaihdon yhteydessä.

jsi

Jaake

Aina oppii, vai siellä se Xantian tunkki on. Minä kun luulin, että edellinen omistaja on jostain syystä pitänyt tunkin itsellään. No mulla on aika kasa työkaluja ja hallitunkki aina muutenkin peräkontissa. Ei välttämättä oman auton takia, vaan lähinnä siksi, että työkalut ovat yleensä silloin samassa paikassa kuin itse olen, eikä tarvitse miettiä, että voisihan tuonkin homman tehdä jos olis vehkeitä.

SantaC

Lainaus käyttäjältä: Jaake - maaliskuu 25, 2007, 22:19:49
Aina oppii, vai siellä se Xantian tunkki on. Minä kun luulin, että edellinen omistaja on jostain syystä pitänyt tunkin itsellään.

Mäkin meinasin mennä jossain vaiheessa liikkeeseen, josta auton ostin (käytetty xsara), valittamaan tunkin puuttumista. Onneksi en mennyt.. :)

Kenguru

Lainaa
Turvakoukun jousi??  Onko siellä kaksi koukkua?

Niin siellä on sellainen turvakoukku joka jousivoimalla pysyy asennossa missä se pystyy koppaamaan putoavan vararenkaan kelkan. Vähän vastaava kuin konepellin tuulihaka. Jousi ja koukku jumittavat ja mulla ainakin koukku on ihan väännettävä pois tieltä.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

Pasis

Lainaus käyttäjältä: JoneTolppa - maaliskuu 23, 2007, 20:35:19
Lainaus käyttäjältä: marx - maaliskuu 23, 2007, 20:20:33
Vai onko muissakin nykyautoissa (itse siis ajellut Ladoilla aiemmin) samankaltaisia systeemejä?

no ainakin 405 pökötissä oli. ja sen vuosimalli oli -89 :). kyllähän tuo aika yleistä on koska viehän se vähemmän tilaa siä alla. kannattaa samalla kun "avaat" vararenkaan niin putsata suolapaska ym. pois sieltä. ettei vaan rupee ajan kanssa aiheuttaan jatkotoimenpiteitä :)

Se että pösöstä ja sitikasta löytyy samanlainen viritys, ei se tee siitä vielä yleistä. Yleensä tavaratilan alla olevat vararenkaat ovat välipohjan alla sisäpuolelta otettavissa.

KariM

Lainaus käyttäjältä: Kenguru - maaliskuu 26, 2007, 07:23:55Niin siellä on sellainen turvakoukku joka jousivoimalla pysyy asennossa missä se pystyy koppaamaan putoavan vararenkaan kelkan. Vähän vastaava kuin konepellin tuulihaka. Jousi ja koukku jumittavat ja mulla ainakin koukku on ihan väännettävä pois tieltä.

Mielenkiintoista, pitääpä etsiä. Tämänlaisella vararengastelineellä varustettuja eri automalleja on itselläni ollut puolenkymmentä, enkä vielä ole huomannut toista koukkua. Aina oppii.

Xari

LainaaSe että pösöstä ja sitikasta löytyy samanlainen viritys, ei se tee siitä vielä yleistä.

Pakkohan sen on olla yleinen kun sama löytyy myös vanhemmista Relluista :P

Kannattaisi varmaan vetää siihen vanteeseen jotain ruosteenestoainetta,ainakin 12v Rellun varapyörän vanne oli sen näköinen ettei sillä kovin lujaa olisi uskaltanut ajaa jos olisi pitänyt alle laittaa :-\

Pasis

Lainaus käyttäjältä: Xari - maaliskuu 26, 2007, 12:00:57
LainaaSe että pösöstä ja sitikasta löytyy samanlainen viritys, ei se tee siitä vielä yleistä.

Ah, niin ranskalaista. Ei taida mahtua enää konehuoneeseen, muutenhan se olisi siellä vieläkin.  ;D

marx

Juu meinasin unohtaa kertoa miten meni. Varapyörän lasku/nostomekanismi oli helppo oppia. Vaati tosin takaisinpantaessa selälläänkäyntiä. Tunkki löytyi, mutta osoittautui melkoiseksi venkulaksi, eikä sillä pyöränavaimellakaan mitään tee. Onneksi löytyy tukevampia ennestään. Olkoon nuo alkuperäiset mukana jos tulee tarve tien päällä vaihtaa niin eiköhän tuo kirouksen voimalla mene. Ei ole tosiaankaan kolmeenkymmeneen vuoteen yhtään rengasta mennyt! Vois itse asiassa riittää joku paikkausspray hanskalokerossa...

JoneTolppa

Lainaus käyttäjältä: Pasis - maaliskuu 26, 2007, 13:00:41
Lainaus käyttäjältä: Xari - maaliskuu 26, 2007, 12:00:57

Ah, niin ranskalaista. Ei taida mahtua enää konehuoneeseen, muutenhan se olisi siellä vieläkin.  ;D

myöskin ihka ekassa autossani joka oli fiat ritmo 70 cl-87 oli vararengas takaluukun alla :) takalasitarran mukaan auto oli "petojen sukua". mihin ovat hävinneet nuo mahtavat 80-luvun maahantuojan tarrat?