C5 I:sen automaattipyyhkijät toimii/ei toimi

Aloittaja Joker-1979, joulukuu 11, 2014, 21:32:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joker-1979

Emännän autossa tuo automaattipyyhkijä toimii oudosti. Kun sen kytkee päälle, toimii normaalisti n. 5 pyyhkäisyä, kunnes lopettaa toimimasta. Alkaa sitten taas toimimaan kun resetoi viiksellä ja kytkee taas päälle. Tosin taas vain sen muutaman pyyhkäisyn kunnes taas sama juttu. Pimeällä ei meinaa toimia ollenkaan.

Onko kellään ollut vastavaa? Missä vois olla vika? Sadetunnistimessa? Viiksessä (en usko)?  ???
Renault Kadjar 1.5 dCi Bose -16 + Citroen Jumpy III 2.0 BlueHDi 120 -17

yason

Kysynpä samassa ketjussa, että mitä ne on ne kaksi mustaa anturia siinä peilin sivuilla? Toinen, pitkänmallinen on liimattu tuulilasin yläreunaan ja toinen lyhyempi on tarralla kiinni kattoverhoilussa. Kumpaankin menee näkyvät johdot. Olen ymmärtänyt, että se varsinainen sadetunnistin on siinä keskellä peilin sisällä, jossa on musta kohta tuulilasin ulkopuolella.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

KariM

Sade- ja valoisuustunnistimien silmät on sillä mustalla alueella, näkyvät ulospäin ihan selvästi. Nuo kaksi muuta ihmettelemääsi kuulostavat minulle täysin tuntemattomilta. Jälkiasennusvarusteita? Minulla on lasiin liimattuna Webaston antenni, ja kattoverhoilussa oli joku handsfree-mikrofoni.

Lainaus käyttäjältä: Joker-1979 - joulukuu 11, 2014, 21:32:42
Missä vois olla vika? Sadetunnistimessa?

Kummallista tämäkin käytös mielestäni. Onko tuulilasi alkuperäinen vai vaihdettu? Jos sadetunnistimen sijasta kelpaa tavallinen tihku, etkä kaipaa valoisuustunnistimen palveluita, pitäisi tilanne korjaantua sadetunnistimen johdon irrottamisella.

Megaman

Lainaus käyttäjältä: yason - joulukuu 12, 2014, 18:31:20
Kysynpä samassa ketjussa, että mitä ne on ne kaksi mustaa anturia siinä peilin sivuilla? Toinen, pitkänmallinen on liimattu tuulilasin yläreunaan ja toinen lyhyempi on tarralla kiinni kattoverhoilussa.

Mulla oli kanssa pitkänmallinen anturi, veikkasin sitä Nokian autosarjan lisäantenniksi ja pienempi oli mikki?
Varustetaso SX + Business Pack
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

yason

Lainaus käyttäjältä: Megaman - joulukuu 13, 2014, 00:05:16
Lainaus käyttäjältä: yason - joulukuu 12, 2014, 18:31:20
Kysynpä samassa ketjussa, että mitä ne on ne kaksi mustaa anturia siinä peilin sivuilla? Toinen, pitkänmallinen on liimattu tuulilasin yläreunaan ja toinen lyhyempi on tarralla kiinni kattoverhoilussa.

Mulla oli kanssa pitkänmallinen anturi, veikkasin sitä Nokian autosarjan lisäantenniksi ja pienempi oli mikki?
Varustetaso SX + Business Pack

Noni, tää selvittää. Autossa oli joku nokian kännykkäteline, joten nuo on varmaan siitä sitten lähtöisin. Revinpä irti moiset turhakkeet.
C5-I 2.0i AT -03, DS5 Hdi163 Sport Chic -12, Renault Talisman TCe160 Sport Tourer -19

Seevitska

Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika. Itsekin olen noitunut useasti tuota automaattiasentoa, kun välillä ei pyyhi minuutteihin ja sitten taas alkaa vispaamaan lähes kuivaa lasia maksiminopeudella. Yleisesti ottaen toimii kuitenkin ihan ok:sti.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Joker-1979

Lainaus käyttäjältä: Seevitska - joulukuu 13, 2014, 10:41:51
Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika. Itsekin olen noitunut useasti tuota automaattiasentoa, kun välillä ei pyyhi minuutteihin ja sitten taas alkaa vispaamaan lähes kuivaa lasia maksiminopeudella. Yleisesti ottaen toimii kuitenkin ihan ok:sti.

Jos tuo on ominaisuus, niin on kyllä ihmeellistä. Kyllä tuo taitaa jotenkin olla sökö, koska se tosiaan toimii sen muutaman pyyhkäisyn ihan ok, kunnes lakkaa toimimasta täysin. Pimeällä siis ei toimi juuri ollenkaan. Sitä jos lasi on alkuperäinen, niin siihen osaa vastata. Täytyy kuitenkin varmaan vaihtaa jossain vaiheessa, koska ylärajassa menee halkeama juuri noiden antureiden ympäri.

Kun tuota valoisuusnanturia (tämä taitaa olla se isompi neliskanttinen silmä joka näkyy yläpuolelta?) vertaa omaan autoni anturiin, niin se näyttää vähän oudolta. Harmaalta, ihan kuin siinä olis kaihi..  :)

Täytyy nyt ensiapuun kokeilla tuota sadetunnistimen johdon irroitusta. Oli sekin paljon parempi kuin ei mitään.

black_van

Xantioissa tuo sadetunnistin vielä oli järkevä toiminnaltaan, viitosen sadetunnistin ihan vitsi. Omasta irrotin piuhat ja olen tyytyväinen kuin epätoivoisesti koittaa elää epäloogisen sadetunnistimen kanssa

KariM

Mun vitosessa sadetunnistin ohjaa pyyhkimiä useimmiten ihan kivasti, tykkään. Ei se kaikissa ole huono.

yason

Lainaus käyttäjältä: KariM - joulukuu 14, 2014, 10:14:57
Mun vitosessa sadetunnistin ohjaa pyyhkimiä useimmiten ihan kivasti, tykkään. Ei se kaikissa ole huono.

Kyllä mullakin useimmiten. Sitten on näitä, että pienellä tihkulla se jauhaa jatkuvasti ja sillan ali ajaessa ruikauttaa supervauhdin päälle. Joskus niinkin, että ei pyyhkäise ajoissa, mutta luonne on yleensä yli-innokas.

Ikäni olen softaa tehnyt, niin tuon saisi varsin helpolla itseoppivaksi joidenkin järkevien rajojen sisällä. Tyyliin siten, että aina kun kuljettaja laittaa tihkun päälle tai pyyhkäisee lasin puhtaaksi vivusta alas painamalla, se muuttaisi pyyhkäisyn käynnistämisen raja-arvoja kyseisellä sadekuormalla siten, että pyyhkäisy alkaisi herkemmin. Samoin, kun kuljettaja laittaa pyyhkijät pois päältä, niin se on selvä signaali ohjelmalle laittaa muistiin, että nyt olisi tarvetta lopettaa pyyhkiminen tai ainakin hidastaa sitä. Lisäksi pyyhkijöiden pitäisi toimia selkeämmin johonkin edeltävien sekuntien keskiarvoon perustuen, jotta pienet muutokset säässä eivät välittömästi aiheuttaisi pyyhkimien villiintymistä. Nyt vaikuttaa siltä, että sadetunnistinautomatiikḱa luottaa liikaa aina sen tietyn hetken lukemiin, joissa on kuitenkin aina mukana kohinaa.

Joker-1979

Sadetunnistinpiuha otettu irti, ja nyt toimii tihku mallikkaasti. Melkoinen parannus ainakin tähän C5-yksilöön  :angel:

Velmanteri

Saakos tuota "tihkun" herkkyyttä säädettyä?
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Joker-1979

En usko vian olevan herkkyydestä kiinni. Tämä siis toimi ihan ok, kunnes lakkas kokonaan. Viiksen resetoinnilla taas toimi hetken.

Ykkökoppasen ajoteitokoneesta en tiedä saako sieltä säädetty (viiksen nappi hajalla ja pois pelistä), mutta kun ei tuota löydy II-koppasestakaan, niin menee varmaan Lexia-hommiksi.

KariM

Lainaus käyttäjältä: Joker-1979 - tammikuu 08, 2015, 13:37:43
Ykkökoppasen ajoteitokoneesta en tiedä saako sieltä säädetty (viiksen nappi hajalla ja pois pelistä)

Ei saa säädettyä tuolta eikä leksallakaan.

Joker-1979

On käynyt mielessä että vois kokeilla tuota sadetunnistimen vaihtoa. Purkuosana ei paljoa kustanna, varsinkaan ebaystä.

tarttis

Itsellä toimii yleensä hyvin, ja jos alkaa kiukuttelemaan niin kunnon pesu lasille ja taas toimii. Ilmeisesti oikeanpuoleinen sulka jättää hieman jotain kalvoa tunnistimen kohdalle, vaikka uudehkot sulat onkin.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

vko

Uudet pyyhkijänsulat kehiin niin toimii jonkin aikaa hyvin. Valitettavasti ei kovinkaan kauaa. Ainakaan minulla.

Joker-1979

Lainaus käyttäjältä: vko - tammikuu 12, 2015, 07:40:37
Uudet pyyhkijänsulat kehiin niin toimii jonkin aikaa hyvin. Valitettavasti ei kovinkaan kauaa. Ainakaan minulla.

Tässä yksilössä on ihan sama onko uudet hyvät sulat tai vanhat sohlot..

Janne L

Lainaus käyttäjältä: KariM - tammikuu 08, 2015, 13:50:44
Lainaus käyttäjältä: Joker-1979 - tammikuu 08, 2015, 13:37:43
Ykkökoppasen ajoteitokoneesta en tiedä saako sieltä säädetty (viiksen nappi hajalla ja pois pelistä)

Ei saa säädettyä tuolta eikä leksallakaan.

Ai ei? Mikä se herkkyyden säätö automaattiseen pyyhintään on?
Audi A4 tdi Q

KariM

En tiedä, ei ole omassani sellaista näkynyt.