Kirjoittaja Aihe: Citroen ZX:n 1,9 TD:n syöttöpumppu  (Luettu 2797 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Peukkuja: 0
Citroen ZX:n 1,9 TD:n syöttöpumppu
« : Marraskuu 17, 2014, 14:39:10 »
Vaihdoin Lucaksen tilalle toisen Lucaksen ja naftan kanssa oli ongelmia. Avasin pumpun päädystä olevan 24 mm kierteellä olevan pötkilön johon menee yksinäinen virtajohto ja sisäpuolella on liukuri  jousella ja liukurin alapäässä jousen päässä kumipää joka estää nahtan kulkemisen tai sallii sen. Kiinnityskohdan pohjassa on siis kaksi reikää eli toinen sivussa ja toinen reunassa. Viallisessa pumpussa se jousi oli kuoleentunut tai katkennut sisään yläpäähän eikä liukuri enää juuri liikkunut. Mikä tämän komponentin tehtävä on ja miten sen saa pantua takasin kasaan kun se painava liukuri holahtaa paikalleen laitettaessa alas ja jousi jää yläosaan kiinni suoraan jos jää. Kun koko hempelettä pyörittää kiinni ei tiedä jääkö jousi mihin asentoon ja jääkö koko systeemi edes pelaamaan. Nyt naftaa valuu aika nopeasti (varsinkin jos auton perä alhaalla) takaisin tankkiin ja ennen käynnistystä täytyy kumipumpulla aina täyttää suodatinallas. Sitten taas pelaa ja vetää varsin hyvin. Jos pumppu olisi kädessä niin silloin olisi tietysti helppo kiertää komponentti jousineen alapuolelta kierteeseen ja pohjaan mutta nyt täytyy yrittää yläviistosta ja liukuria on vaikea pidätellä putoamasta. Mikä tämän koko vempeleen tehtävä on ja jos se laskee naftaa takaisinpäin niin pitääkö sitten laittaa esim. ylimääräinen sähkökäyttöinen venttiili joka estää nesteen paluun tankkiin. Kumipumppu on varsin pian löysä kun lopettaa ajamisen eikä polttoainetta valu mistään muualta..  Jos joku viisaampi viittis kertoa. Tack

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Citroen ZX:n 1,9 TD:n syöttöpumppu
« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2014, 20:15:06 »
Se on pysäytyssolenoidi.
Kyllä sen sinne saa, luisti vaan ensin ja solenoidi sitten.
Jos lähtee käyntiin ja pysähtyy, sitten toimii.

Siis kyseessä tämän näkoinen, jompikumpi

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41nRsTbF4NL._SX300_.jpg

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41nQxr2eOcL._SX300_.jpg

Sulla on ilmavuoto jossain putkessa esim tankin päällä, siitä ongelmat
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen ZX:n 1,9 TD:n syöttöpumppu
« Vastaus #2 : Marraskuu 17, 2014, 21:11:08 »
Kiitokset vastauksesta. Tuo on siis pysäytyssolenoidi ja näyttää tutulta. Käynnistyy ja sammuu mikäli naftaa on putkessa. Mutta naftaa ei tipu mistään. Olisiko siis järkevää vaihtaa koko imuputki aina kumipumpusta tankkiin. Onko iso projekti ja pystyykö nykyistä putkea mitenkään testaamaan tankkiin päin. Olisiko ideaa kellään.  Tänään oli nokka hyvin korkealla mäessä ja nafta pakeni filtterikotelosta varttitunnissa. Ja taas piti pumpata kumipumpulla.....

Poissa hovilainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Peukkuja: 0
Vs: Citroen ZX:n 1,9 TD:n syöttöpumppu
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2014, 21:06:04 »
Ilmavuoto löytyi!  Se saakelin musta muovinen naftafiltteripönikkä vuosi ilmaa jonkun ihme metalliosan kautta. Onneksi en heti alkanut repimään uutta pa-letkua tankkiin vaan maltoin odotella jonkin aikaa. Homma nyt hoidossa!