Kirjoittaja Aihe: Defan toiminta  (Luettu 1579 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 379
  • Peukkuja: 3
  • C5
Defan toiminta
« : Lokakuu 24, 2014, 09:32:48 »
Pakkasta 5 astetta ja lämmitin n. tunnin. Lämmöt nousi mittarin mukaan n. 70 asteeseen. Kovimpas nopeasti lämpeni.
Eka startilla ei luvannutkaan, toisella lähti huonosti takerrellen käyntiin ja lämpö mittari  putos hetikohta ihan alas.

Miksi moinen? Asensin Defan ohjeen mukaan lämmittimen letkuun auom. laatikon vaihdevivun yläpuolelle.

Rupesin miettimään nesteen kiertosuuntaa joka on päinvastoin kuin käynnissäollessa eli nyt neste meni lämmittimeltä egr:n lämmönvaihtimien kautta koneen päälle termostaattikoteloon. Ja kaikki lämpötilanmittaus anturat on siellä jotka tulkitsi että kone on lämmin niin siksi lähti huonosti käyntiin. Ilmeisesti koneen lämpötila anturi on letkussa joka kierrättää nestettä termarilotelon ja vesipumpun välillä kun termari on kiinni ja anturi lämpenee kun on korkeimmalla kohdalla.

Toista kylmästarttia en ole vielä tehnyt mutta tuli vaan mieleen että eikös lämmitetyn nesteen pitäis kiertää toisin päin kuten Webaston ohjeessakin on eli ensin lämmityslaitteeseen ja sieltä vesipumpulle lämppärin putkea pitkin niin lämpiäisi ikäänkuin alhaaltapäin.

Onko kellä kokemuksia Defan lämppärin toiminnasta? Webastoa en aio kuitenkaan laittaa kun minulla on auto normaalisti lämpimässä tallissa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 019
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: Defan toiminta
« Vastaus #1 : Lokakuu 24, 2014, 11:06:01 »
Kone tarviis varmaan ryyppyä/kylmärikastusta jota se ei saa kun kuvittelee olevansa lämmin. Kiertovesipumppu varmaan pelastais tossa tilanteessa. Lohkolämppäriä nuihin sitikan isoihin koneisiin ei taida oikein saada mut parempia letkulämppäreitä kylläkin.
If in doubt, go flat out.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 379
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: Defan toiminta
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2014, 18:19:51 »
Lämpömittarinanturi on lämmityslaitteen letkussa termostaattiktoelon jälkeen, paikassa jossa se aistii lämmöksi suoraan Defalta tulevan lämpötilan, siksi käynnistyy huonosti. Eli Defan ohje huono ainakin ilman kiertovesipumppua. Pitänee kai se hankkia, maksaa vain niin älyttömästi, yli 300€. Tai sitten vaihtaa paikkaa että kiertää toisimpäin lämmitys, samaan suuntaan kuin koneen pyöriessä.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa Joerkka

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 843
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Defan toiminta
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2014, 08:37:08 »
Pakkasta 5 astetta ja lämmitin n. tunnin. Lämmöt nousi mittarin mukaan n. 70 asteeseen. Kovimpas nopeasti lämpeni.
Eka startilla ei luvannutkaan, toisella lähti huonosti takerrellen käyntiin ja lämpö mittari  putos hetikohta ihan alas.

Miksi moinen? Asensin Defan ohjeen mukaan lämmittimen letkuun auom. laatikon vaihdevivun yläpuolelle.

Rupesin miettimään nesteen kiertosuuntaa joka on päinvastoin kuin käynnissäollessa eli nyt neste meni lämmittimeltä egr:n lämmönvaihtimien kautta koneen päälle termostaattikoteloon. Ja kaikki lämpötilanmittaus anturat on siellä jotka tulkitsi että kone on lämmin niin siksi lähti huonosti käyntiin. Ilmeisesti koneen lämpötila anturi on letkussa joka kierrättää nestettä termarilotelon ja vesipumpun välillä kun termari on kiinni ja anturi lämpenee kun on korkeimmalla kohdalla.

Toista kylmästarttia en ole vielä tehnyt mutta tuli vaan mieleen että eikös lämmitetyn nesteen pitäis kiertää toisin päin kuten Webaston ohjeessakin on eli ensin lämmityslaitteeseen ja sieltä vesipumpulle lämppärin putkea pitkin niin lämpiäisi ikäänkuin alhaaltapäin.

Onko kellä kokemuksia Defan lämppärin toiminnasta? Webastoa en aio kuitenkaan laittaa kun minulla on auto normaalisti lämpimässä tallissa.


Besavehkeissä (miksei risselikin) auttoi se, että lokolämppäripiuhan poisottamisen jälkeen odotin 30 s virrat päällä, jonka jälkeen lähti kun palmun alta. Ilmeisesti koneäly (ECU+imuilman lämpövastus+ulkolämpömittari) sai niin ristiriitaista tietoa, ettei kone halunnut lähteä heti. Aika halpa kokeilu.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 010
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Defan toiminta
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2014, 10:36:07 »
Rupesin miettimään nesteen kiertosuuntaa joka on päinvastoin kuin käynnissäollessa
Asiasta enempää tietämättä, voisin uskoa "vian" olevan tuossa. Helppo kokeillakin, vaihtaa pumpun toisinpäin ja katsoo käytöksen..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 129
  • Peukkuja: 23
Vs: Defan toiminta
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2014, 17:47:24 »
Pumppuahan tuossa ei ollutkaan?

Myös minun mielestä Jalmari 53:n järkeily menee oikein.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 379
  • Peukkuja: 3
  • C5
Vs: Defan toiminta
« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2014, 19:51:50 »
No niin, nyt sain vihdoin viimein Defan asennettua pumppuineen. Lämpeneminen tapahtuu nyt niinkuin pitääkin, koko moottori lämpiää tasaisesti. 2 tuntia lämmitys päällä niin koneen lämpötila oli noussut 5:stä 35:een asteeseen. Defan vastus ei kuumennut käsin kosketellessa yhtään putkea lämpöisemmäksi. Pumppu pyörittää vettä 950 l/h niin ei kerkiä vastus kuorta kuumentaa. Alla kuva asennuksista. Kiertosuunta on termostaattikotelosta pumpulle, vastukselle josta lämmityslaitteen kautta koneen vesipumpun liitäntään, kuten kiertää vesi koneen pyöriessäkin. Kuva otettu etummainen sisälokasuojan osa poistettuna.

GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer