Kirjoittaja Aihe: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?  (Luettu 2967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nafta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
  • C5 '02 2.0 16V
Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« : Heinäkuu 22, 2014, 11:45:35 »
Tuli nettiautossa vastaan pakettiautoksi rekisteröity XM Berline (http://www.nettiauto.com/citroen/xm/6577564). Tästä juolahti mieleen saisiko Xantian ja C5n Berline -malleja rekisteröityä pakettiautoksi, kuten niin monia muitakin ranskalaisia viistoperiä (Citroen C1, C2, C3, C4, Peugeot 106, 205, 306, Renault Clio).

Katsastusasemat eivät osaa auttaa, koska eivät ole farmareita eivätkä löydy poikkeuslistasta (http://www.trafi.fi/filebank/a/1356086637/586cd2dedae8e6ec6315b5423d26319f/10958-pakettiautolista.pdf). Peugeotitkaan eivät löydy listasta, mutta ainakin 106sta löytyy netin syövereistä todistukset ja ohjeet pakettiautoksi muuttamista varten. Löytyyköhän Xantialle ja C5lle vastaavia?

Olen yrittänyt sähköisesti lähestyä Auto-Bonia asian tiimoilta, mutta ei varmaan löydy mielenkiintoa vanhojen mallien asioita hoitamaan. Tein ketjun tänne, jotta asia tavoittaisi useamman henkilön, ehkä myös jonkun jolla olisikin maahantuojalta todistukset tähän muutokseen? XMn todistukset pitäisi myös löytyä joltain tai sitten joku katsuri on virheellisesti rekisteröinyt tuon XMn pakuksi?

Ei tietenkään haittaa vaikka myös joku jolla on suhteita, kiusaisi maahantuojaa tällä kysymyksellä. :)

Poissa nafta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
  • C5 '02 2.0 16V
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2015, 21:08:30 »
Nostetaas vanhaa. Olisi autonvaihto edessä ja Citroen Xsara (facelift) edullisella hinnallaan, hyvillä varusteilla ja pienellä kulutuksellaan kiinnostaisi kovasti.

Olisi muutama kysymys Berline-mallin Xsaran rekisteröimisestä pakettiautoksi. Noita pre-faceliftejä on pakettiautoina aina silloin tällöin näkynyt, mutta faceliftejä ei ole omaan silmään osunut yhtään. Saako faceliftinkin rekisteröityä pakettiautoksi?

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia Xsaran muuttamisesta pakettiautoksi? Millä tavalla tuo onnistuu kun trafin pakettiautolistat ei tunne Xsaraa? Onko saatavilla jotain maahantuojan todistuksia kuten Peugeotilla on joistain malleista?


Poissa nafta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
  • C5 '02 2.0 16V
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2015, 23:14:30 »
Liekkö TraFin järjestelmästä tieto löytyy? Täytyypä joltain konttorilta kysäistä, jos sopiva yksilö tarjoutuu.

Aikoinaan netistä löysin tehdastekoisen 6N (94-01) VW Polonkin pakettiautomainokset Itävallasta, mutta eipä niitä täällä pakuksi saa. Ei taida vielä se tieto noista muiden maiden tyyppihyväksynnöistä liikkua Suomeen saakka muuten kuin hirveän paperisodan jälkeen.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 698
  • Peukkuja: 17
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2015, 23:21:37 »
Lainaus
Pakettiautoksi muutettavalla henkilöautolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko ATJ:n tyyppihyväksyntätiedoista TYYTIstä tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot
sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581757/7ff59db0f2b249b586c2759be0be8a99/15856-Edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf

Onkohan guossa luettelossa ollenkaan vanhempia malleja, tuossa on myös toinen vaihtoehto, että tieto löytyy tietojärjestelmästä? (mutta väitetään että vastaavat tiedot?), mutta toisaalta Golffin malleja on -80 luvulle 1983.

Eiköhän tuo ole vain jonkun kiireessä virittelemä ohje ja lista, tosin mikä on selkeä rakennemuutos ja kenen mielestä?
Lainaus
Ajoneuvon luokittelu pakettiautoksi
Ajoneuvon luokittelu perustuu puitedirektiivin 2007/46/EY liitteen II määritelmiin ja lähtökohtaisesti ajoneuvon valmistajan tekemään luokitteluun. Jälkeenpäin tehtävän luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin
päällekkäisen luokituksen välttämiseksi.

Tuollahan se oli sanottu, ettei kaikki ole listassa:
Lainaus
Lista automalleista, jotka voidaan katsastuksessa hyväksyä pakettiautoksi (N1). Lista ei ole kattava (ks. tarkemmin Katsastuksen ohjeet -> Edellytykset pakettiauton luokitteluun).
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastajille/autovalmistajien_ohjeita
http://www.trafi.fi/filebank/a/1415098168/ee99d45a72ba43be7d533984bd1bb073/16100-pakettiautolista_-14.pdf

Täytyyköhän noista esimerkkiautoista napata rekisterinumero ylös, vai löytääköhän katsurit aina noita rinnakkaismalleja, jos sellainen tyyppihyväksyntä on olemassa?

[Edit] Nuo trafin ohjeethan jatkuu myös jotenkin: Ei koske kaikki korimalleja, kuten farmari ja monikäyttö, eli niitä saa muuttaa muutenkin...

Poissa sulo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 202
  • Peukkuja: 1
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2015, 00:13:15 »
http://cars.trovit.ie/index.php/cod.frame/url.http%253A%252F%252Fwww.carsireland.ie%252F1218188/id_ad.R91p1Mob1b1a/what_d.citroen%20xsara%20van/origin.2/section.1/section_type.1/pop.1

Ei siis pitäis olla ongelma?? Näkyy olevan tehdastekoinen.

Minä kysyin katsastuskonttorilta muutama vuosi sitten 2001 mallin hb saaran pakettiautoksi muuttamista. Tuota faceliftimallia ei kuulema ole tyypitetty tehtaan puolesta pakettiautoksi. 2000 ja vanhemmat mallit ovat. Näin vastattiin mulle silloin. Kuinkahan kävisi, jos esim. tuon kuvan kanssa menisi konttorille tinkaamaan? Maahantuojallahan tieto ainakin pitäisi olla.. kait?

Poissa nafta

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
  • C5 '02 2.0 16V
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2015, 01:23:01 »
Lainaus
Pakettiautoksi muutettavalla henkilöautolla tulee olla rinnakkainen luokittelu pakettiautoksi valmistajan toimesta ja luokittelun tulee ilmetä joko ATJ:n tyyppihyväksyntätiedoista TYYTIstä tai AKEn internetsivuilla olevasta vastaavat tiedot
sisältävästä M1/N1-rinnakkaismalliluettelosta.
Aloituspostauksen liittyvää C5 ja Xantia -kantaa asiaan kysyin konttorilta Nettiautosta otetuilla rekisterinumeroilla. Vastaus tuli nopeasti kun auto ei ollut farmari eikä löytynyt tuosta TraFin pakettiautolistasta. Taitaa tuo TYYTIn tutkiminen jäädä monesti tekemättä katsastajilta. Olisipa mukavaa jos tällaiset tiedot olisivat julkisia eikä jonkun laiskan virkamiehen tai virkamiehen tekemän listan takana.

Täytyyköhän noista esimerkkiautoista napata rekisterinumero ylös, vai löytääköhän katsurit aina noita rinnakkaismalleja, jos sellainen tyyppihyväksyntä on olemassa?
Riippuu varmaan katsastajasta suostuuko perustamaan päätöksensä muutoskatsastuksesta tuollaiselle esimerkkirekisterinumerolle. Onhan noita mahdottomia rekisteröitäviä jokunen joskus Nettiautossakin näkynyt, mm. Golf IV hb ja Seat Leon mk1. Näissä tapauksissa on varmaan kyse katsastajan "virheestä", tai muista voitelurahoista... Tahallisena tuollainen pykäliin perustumaton pakettiautohan voidaan katsoa veropetokseksi? :)

Mutta jos harvinaisiin pakuihin törmää niin kannattanee ottaa se rekisterinumero ylös ja mennä vertailemaan sitä konttorille henkilöautomalliin. Eihän sitä tiedä vaikka lupa heltiäisikin.

Jos joku bongaa Berline-mallin facelift-Xsaran pakuna niin rekisterinumeron voi laittaa tähän triidiin tai yv:llä. Kävisin kiusaamassa katsastajia konttorilla. :)

Kuinkahan kävisi, jos esim. tuon kuvan kanssa menisi konttorille tinkaamaan? Maahantuojallahan tieto ainakin pitäisi olla.. kait?
Kuvastahan ei varsinaisesti voi päätellä onko kyseessä tehdastekoinen vai kotikutoinen malli, jos onkin hyvin tehty? Näin voisin ajatella konttorilla vastattavan.
Lisäksi voivat vielä vaatia tuota 3-ovisuutta mikä tuossa yksilössä on.

Auto-Bonilta kyselin aloituspostaukseen liittyen C5:n ja Xantian osalta tätä asiaa sähköpostilla. Kukaan ei vastannut. Yritin myös saada yhteyttä maahantuojan sivustolta kysymyslomakkeen kautta ilman vastausta. Ei taida nämä vanhojen sitikoiden rassaajat kiinnostaa maahantuojaa paskan vertaa.

Poissa EFL605

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 104
  • Peukkuja: -4
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2019, 00:30:45 »
https://www.leboncoin.fr/voitures/1590816261.htm/
Ranskasta saa 2-paikkaisia pakettiauto- Citroen C4:ia. Onko kellään tietoa saako nämä kivuttomasti Suomessa pakettiautoksi ?
Itselle riittäisi hyvin tuollainen 2-paikkainen.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 698
  • Peukkuja: 17
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2019, 11:45:58 »
Kannattaa varmaan kysellä ensin konttorista tai Traficomista, kotimaassa nuo vaatii että on tyyppihyväksytty rinnakkaismalli pakettiautoksi, tosin ei kai tuosta mitään autovero iloa ole, eli vain vuosittainen käyttövoimavero on halpa, vai mietitkö kannattaako silti hakea Ranskasta asti, onko olennaisesti halvempi veroineen kuin käytetty Suomesta jonka muutoskatsastaisi?

Jos oikein tulkitsin, niin ei ole viime vuonna syyskuussa päivitetylle listalle tullut, mutta sehän ei mitään todistanutkaan:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/valmistajien-ohjeet-katsastajille, sen alta (autovalmistajien...) löytyy linkki vanhaan trafiin:
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1538127150/68bb22fd7d47ffd7b026b55101615899/31929-pakettiautolista_9_2018.pdf
Eikös tuo joka on listoilla ole vanhempi C4?

Poissa mustis

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 1
Vs: Berlinen rekisteröinti pakettiautoksi?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2019, 17:49:53 »
Puolenkymmentä vuotta sitten kyselin rellu laguna hb.n katsastamista pienemmälle dieselverolle.
Kaikki huippuideat tyrmättiin mm. Retkeilyauto, avolava, bx van tyyli ja huoltoauto.