Kirjoittaja Aihe: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto  (Luettu 2804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« : Huhtikuu 11, 2014, 10:04:35 »
Takajarruremontti (levyt ja palat) pitäisi tähän perheen toiseenkin autoon tehdä ja olisi mukava tietää ennakkoon, jos jarrumännät täytyy kiertää takaisinpäin.
Lähteeköhän levy pois ilman jarrusatulan irrotusta? Entäpä onko käsijarrun suhteen jotain huomioitavaa?

Auto on 2005 vuoden C8 2,2 bensakoneella.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2014, 10:15:46 »
Jaahas...tässä videolla ainakin sanoo, että pitää kiertää :) Eli motonetin kautta kotiin.

http://www.youtube.com/watch?v=ZLxNMzRWMSg
 
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 637
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2014, 22:09:01 »
Video kertoi etujarruista. Levyjen ja napojen vastinpinnat puhtaiksi, voi käyttää sitten niihin sopivasti vaikka pyöränmutteritervasuihketta. C8-takajarruissakin lienee kierrettävä mäntä. Sen saa myös vinkan ja rälläkkäavaimen kera kierrettyä. Katso, että uudet palat liikkuvat kevyesti, panttailematta. Kaavaa palojen paikat puhtaiksi ruostekarpasta satuloista. Koska muuten alkanee jarrut jumitella. Nähty on, tosin Pösö 407:ssa ja Stilossa, niissä lienee sama satularakenne. Käytä esim. Ate-jarruosarasvaa* satulan liukutappeihin ja palojen "tukikohtiin". *Myös Al-tahnan ja potkuriakselirasvan sekoitus toimii hyvin ja kauan. Pelkkä Cu-, tai Al-tahna kyllä häipyy.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 13, 2014, 08:36:41 »
Kiitokset vastauksesta ja vinkeistä. Videolla vaihdettiin kyllä nimenomaan taakse jarruosia.

 Palat tuli eilen vaihdettua. Vastinkappaleet olen aina puhdistanut huolella ja laittanut kuparitahnaa. Ferodon paloissa oli kaksipuolinen teippi palan takana ilmeisesti kitinänvaimennukseksi..?
Levyjä en vaihtanutkaan. Toisaalta siksi,että eivät olleet kovin kuluneet ja toisaalta koska eivät lähteneet suosiolla irti. Riittävän isoa ulosvetäjää minulla ei ollut saatavilla. Hioin sen pienenkin olakkeen pois. Onpahan katsastusinssille tärppinä. 125tkm tuolla on muuten vasta ajettu.

Terva oli hyvä vinkki. Olen käyttänyt kuparitahnaa navan ja jarrulevyn väliin ja edestä irtosi levy vielä vuoden jälkeen renkaanvaihdossa. Aluvanteille pitää nimittäin ottaa irti tuo ohjaustappi mikä on samalla jarrulevyn lukitsin.

Käsijarruvaijerin otin irti ennen satulan irotusta, koska jollakin oli tullut ongelmia jarrurempan yhteydessä. Ei tarvinnut kuin jousta vääntää takaisinpäin ja ottaa vaijerin pää pidikkeestään.

Jarrumäntää sai kyllä vääntää kunnolla aluksi eli työkalu oli tarpeen. Motonetin vääntimestä tosin piti Dremelillä tehdä paremmin istuva. Jarrunestesäiliön korkki minulla oli auki
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa börde

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 27, 2015, 12:44:47 »
Onkohan tietoa mikä on C8n takajarrulevyjen minimipaksuus?

Toisaalta, harvoin niitä pystyy niin loppuun ajamaan ja omassa taitaa epäilyttää enemmän ovatko levyt kuluneet liian epätasaisesti ja onko niissä liikaa ruostetta.

Onkohan muita lähteitä joista saisi vinkkejä jarrujen huoltoon? On vähän nuukuus iskenyt ja aloin miettiä josko pitäisi itse pitkästä aikaa ryhtyä toimeen. 90-luvun horollasta viimeksi putsannut jarrusatulat ja vaihdellut palat ja levyt. Mietin myös jarrunesteen vaihtoa.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 277
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2015, 13:25:58 »
Jarrulevyn paketissa lukee minimipaksuus 10mm, mutta kun levy on uutena 12mm, niin jotenkin tuntuu hassulta. Älä osta halvimpia jarruosia! Ostin pari vuotta sitten Motonetin palat eteen ja vinkuu ärsyttävästi. Tilasin Ferodon palat myös eteen Mister-autosta.

Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2015, 16:34:37 »
Totta toi 10mm nykypalat sorvaa levyjä kuluvat hapiaan, vinkumiseen on montaa syytä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa fakkfeis

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • CeeKasi
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2015, 07:00:12 »
Älä osta halvimpia jarruosia! Ostin pari vuotta sitten Motonetin palat eteen ja vinkuu ärsyttävästi. Tilasin Ferodon palat myös eteen Mister-autosta.


Samaa mieltä täällä, ei kannata ostaa motonetin paloja, ovat lisäksi ylihinnoiteltu. Samat LPR:n palat saisi huomattavasti halvempaa lahden toiselta puolelta:
Motonet <-> Viro (esim. spareto.com)
etupalat: 39,90e <-> 17,09e
takapalat: 14,90e <-> 9,62e
Citroen C8, 2.0, 2004, EX: Grand Scenic -05, Baleno -98, Elantra -94, 306 -95, Civic -90, 323 -90, 323F -89

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 727
  • Peukkuja: 8
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #8 : Huhtikuu 28, 2015, 07:15:03 »
www.jarrupalat.fi on nopea toimittamaan. Sieltä ECB-Ultimax vakiopalat ja/tai Mister-Auton jarrulevytarjoukset ovat olleet myös ok  :).

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #9 : Huhtikuu 28, 2015, 07:55:20 »
Jarrupalat kallein mahdollinen
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa börde

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2015, 09:19:35 »
Kiitoksia,

Palojen tilanteesta en ole varma, mutta kevyttä vinkunaa on alkanut kuulua  :).  Voipi tulla niiden vaihto vastaan jos levyt vielä kelpaa vielä katsastuskonttorissa. Tosin en ole varma kuuuluuko vinkuna edestä vai takaa.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 9
Vs: C8 - takajarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2015, 11:03:38 »
Jos eivät liiku kunnolla vinkuvat
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82