Kirjoittaja Aihe: Nostaminen hallitunkilla  (Luettu 6650 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 707
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Nostaminen hallitunkilla
« : Maaliskuu 29, 2014, 21:55:30 »
Olisiko ohjeita hyville nostokohdille Citroen C5 III:lle? Muovia taitaa tuolla pohjassa olla melkoisen paljon.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2014, 22:32:06 »
Manuaalissahan nuo ovat mainittuina... Tosin sitä omaa kokemusta aiheesta ei vielä ole :-[
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

VTSBOY

  • Vieras
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2014, 00:16:27 »
Manuaalissahan nuo ovat mainittuina... Tosin sitä omaa kokemusta aiheesta ei vielä ole :-[

jeps, juuri noista nostaa, niin tietää mistä lähtee ensiksi citikka ruostumaan :laugh:

itse olen aina nostanut akselin alta.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2014, 11:51:59 »
Helma kyllä viimeinen vaihtoehto hallitunkilla nostamiseen, apurungon kiinnityskohdat ainakin kestää, ja vetokoukku takana jos on.

Ja saahan ne pyörät ilmaan puupölkylläkin ;)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 707
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2014, 12:31:06 »
Kuva nostokohdista olisi kiva. ;)
Nyt vasta huomasin että väärälle alueelle meni. :(

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2014, 12:47:27 »
Helma kyllä viimeinen vaihtoehto hallitunkilla nostamiseen

Monessa autossa vieläpä nuo tunkin viralliset nostopisteet on suunniteltu s.e. siihen sopii just eikä melkein vain se auton oma tunkki. Ja tuohon kun menet sitten hallitunkkia, hirveimmillään sitä 20...30e halpis "hallitunkkia" tarjoamaan, niin siitähän ei tule kuin iso :'( ennemmin tahi myöhemmin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 437
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2014, 13:00:27 »
Ja ei nuo kohdat oikeasti kestä sitä oman tunkin käyttöäkään. Jos maapohja ei ole todella tukeva niin helposti se omakin tunkki taittaa niitä peltejä, eikä se oma tunkki edes renkaan vaihtoon ole tarkoitettu vaan vararenkaan vaihtoon tiellä.

Eli tunkki sinne alle joko tukivarsien tai apurungon jne alle. Etupyörän takapuolelta kun nostaa apurungon kiinnityspisteestä niin koko kylki nousee aika helpolla ylös. Mutta tuollakin on hyvä pitää tunkin rungon välissä jotain laudanpätkää ettei tule jälkiä.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 707
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2014, 13:14:40 »
Sekun vaan ei ole ihan selvää meille jokaiselle mikä on "apurunkoa" ja mikä ei mutta silti haluaisimme vaihtaa renkaat autosta ihan itse! ;)

Pakko myöntää että aikaisemmin olen aina autot nostanut hallitunkillakin noista reunoista käyttäen sitä bilteman pehmeää jack padia (jota ei enää saa) ja reunat on toistaiseksi säästyneet. Minulla toki autotalli käytössä joten pinta on tasainen. Todella paksu kangas tms. riittävän tukeva mutta pehmeä materiaali, voisi kenties olla hyvä idea (tai sitten ei?) laittaa vielä hallitunkin jack padin lisäksi?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2014, 13:22:53 »
Ja ei nuo kohdat oikeasti kestä sitä oman tunkin käyttöäkään. Jos maapohja ei ole todella tukeva niin helposti se omakin tunkki taittaa niitä peltejä, eikä se oma tunkki edes renkaan vaihtoon ole tarkoitettu vaan vararenkaan vaihtoon tiellä.

Totta tuokin. Ennen wanhaan ne nostokohdat oli tehty todella tukeviksi ja tunkkikin oli "patarautaa" = molemmat oikeasti myös kestivät sitä käyttöäkin 8)

Tietty C5 kyseessä ollen, hydellä auto ylös, palikoita alusta täyteen ja hydellä renkaat ylös = ei tartte tunkkia ja vaihtaa kaikki 4 kulmaa kerralla ;D Tuo renkaanvaihto kun nyt kuitenkin on 2x vuodessa tapahtuva juttu, niin miksei autovalmistajakin voisi ihan hyvin sen noin suunnitellakin tässä tapauksessa = olisi jälleen listassa yksi pointti lisää mihin ei jokainen kinneri kykenekään :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2014, 13:46:26 »
Tuo renkaanvaihto kun nyt kuitenkin on 2x vuodessa tapahtuva juttu, niin miksei autovalmistajakin voisi ihan hyvin sen noin suunnitellakin tässä tapauksessa
Loppujen lopuksi tuo kahdesti vuoteen tapahtuva renkaanvaihtelu on suhteellisen pienen osuuden suoritettava, maailman autoilijoiden mittakaavassa. Isompi osa maailmaa on sellainen missä ei edes tunneta näitä kausivaihtoja...

Ei taida tehtaan paljoa stressiä ottaa pienten markkina-alueiden murheista, ehkä jotain pientä talvivarustetta voidaan lisätä, mutta muuten saadaan nauttia lähinnä lämpöisempiin olosuhteisiin suunnitelluista väkkäröistä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 049
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #10 : Maaliskuu 30, 2014, 16:16:22 »
Tietty C5 kyseessä ollen, hydellä auto ylös, palikoita alusta täyteen ja hydellä renkaat ylös = ei tartte tunkkia ja vaihtaa kaikki 4 kulmaa kerralla ;D Tuo renkaanvaihto kun nyt kuitenkin on 2x vuodessa tapahtuva juttu, niin miksei autovalmistajakin voisi ihan hyvin sen noin suunnitellakin tässä tapauksessa = olisi jälleen listassa yksi pointti lisää mihin ei jokainen kinneri kykenekään :)

Ei onnistu kuin toinen sivu kerrallaan, pölkky alle ja jousitus alas, kallistuksenvakaajat nostaa pyörät ylös pölkyn puolelta, jousitus itse ei nosta ylöspäin.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2014, 18:52:11 »
Ei onnistu kuin toinen sivu kerrallaan, pölkky alle ja jousitus alas, kallistuksenvakaajat nostaa pyörät ylös pölkyn puolelta, jousitus itse ei nosta ylöspäin.
Heh, arvasinhan mä että jonkun on pitänyt tätäkin joskus kokeilla ;D

Itse kävin juuri chekkaamassa nuo oman C5:n korvakkeet ja ihan normi-mestoilta ne vaikutti, mitä noissa nykyautoissa on jo muutaman vuoden ollut. Samaten tunkki oli ihan perinteikäs lattapää-saksitunkki, joten en näe mitään estettä miksei kunnon hallitunkillakin noista samoista korvakkeista voisi sitruunaa nostella 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #12 : Maaliskuu 30, 2014, 20:38:26 »
Ei onnistu kuin toinen sivu kerrallaan, pölkky alle ja jousitus alas, kallistuksenvakaajat nostaa pyörät ylös pölkyn puolelta, jousitus itse ei nosta ylöspäin.
Heh, arvasinhan mä että jonkun on pitänyt tätäkin joskus kokeilla ;D
Tuohan oli arkipäivää D-mallien ja Sm:n omistajille. Ei niissä edes ollut tunkkia, vaan nostokorvakkeeseen sopiva "pönkkä" jolla sitten auton omaa hydrauliikkaa käyttäen nostettiin kylki kerrallaan ilmaan...

D-mallissa takaloksu pois, niin sai kummankin renkaan pois, Sm:ssä saa vähän enemmän kikkailla. Eturengas lähtee näppärästi, takimmaista vaihtaessa pitää hyödyntää takakontista löytyvää vipua jolla saa takajousituksen pysymään ylhäällä kun edestä paineet poistetaan...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Vs: Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #13 : Maaliskuu 30, 2014, 21:02:08 »
Ja saahan ne pyörät ilmaan puupölkylläkin ;)
pölkyllä minäkin olen vaihtanut ja välissä on ollut pala kumia...roiskeläppää.
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Poissa Harba

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2014, 22:49:12 »
Tunkinkorvakkeista on maali lohkeillut, niin kannattaisiko noihin laittaa esim. Ferrexiä suojaksi?
Vikakoodien luku

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 707
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2014, 21:16:40 »
Aika vähän jää siihen muovireunaan millejä noihin tunkinkorvakkeisiin, mietin miten jack padi painuu ja painaa niitä sitten...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 707
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #16 : Huhtikuu 03, 2014, 07:53:35 »
Joko HiTec vaihdoit renkaat? Minkälainen Jack Pad tai pehmuste sulla on tunkin ja auton välissä?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 652
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #17 : Huhtikuu 03, 2014, 08:22:34 »
Ite vaihdoin syksyllä renkaat nostamalla hallitunkilla kynnyskotelosta ilman pädiä, mutta paikkasin lohkeilleen massan heti pensselöimällä uutta tilalle. Ei noi padit kestä tuossa kohdassa kun on terävää reunaa...

Joku fiksu ja filmaamiskykyinen voisi ottaa kuvat niistä apurungon / tukivarren korvakkeista tms. mistä kannattaisi mieluummin nostella.  :P

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 289
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #18 : Huhtikuu 03, 2014, 09:14:44 »
Sisäkumin pätkä on mun mielestä oikein hyvä pehmuste tunkin ja nostokohdan väliin. Polkupyörän sisäkumi on ihan uutenakin halvempi kuin tuollainen padi. Kottikärrynrenkaan sisäkumi on toisaalta parempi, kun sitä ei tarvitse niin tarkkaan asetella :)
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #19 : Huhtikuu 03, 2014, 09:42:59 »
Joko HiTec vaihdoit renkaat? Minkälainen Jack Pad tai pehmuste sulla on tunkin ja auton välissä?

Nope, nyt tulevana viikonloppuna vasta ajattelin vaihdella kun tänäänkin on lupailtu vielä lunta. Mutta jos vaihdan itse, niin auton omalla tunkilla mennään ja jos ajan faijan luokse, niin siellä on kunnon hallitunkki, jossa on nuo tarvittavat pehmikkeetkin jo tunkkiin kiinni pultattuina = ei tartte mitään irrallisia lisäpehmikkeitä :)

Sen verran kuitenkin varoituksen sanaa että sen lätkäkiekon tms. pitää mahtua sinne tunkin kupin sisään kunnolla. Jos vain laitat kiekon siihen kupin päälle ja rupeat nostelemaan, niin riskinä on että tuo kiekko pullahtaa välistä ja... No sanotaan että siinä tulee nopeasti äitiä :'( Jos ei satu Teroa leukaan, niin ainakin auto ottaa osumaa ja sepäs se vasta >:( kun ihan omaa tyhmyyttään...
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 707
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #20 : Huhtikuu 03, 2014, 11:08:54 »
Meinaan kun näytti siltä että muovireunukset eivät ole kovin paljon ylempänä kuin ne nostokohdat autossa...

Poissa TSV

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 0
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #21 : Huhtikuu 03, 2014, 21:06:30 »
Käviskö nostopalaksi tunkin väliin esimerkiksi jääkiekiekko josta vetästy sirkkelillä ura keskelle ?
http://www.ebay.com/itm/Solid-Vulcanized-Rubber-Floor-Jack-Disk-Pad-Adapter-for-Pinch-Weld-Side-Lip-Disc/231160148095?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222008%26algo%3DSIC.MOTORS%26ao%3D1%26asc%3D21400%26meid%3D5948175906539882930%26pid%3D100011%26prg%3D9407%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D231024104995
Tuossa kallis versio ajatuksesta toteutettuna.

Ei tuon luulisi mihinkään tunkin välistä lipsuvan ja jos lipsuu teet jotain väärin  :)
Citroen C5 Exclusive Farmari 136HDI 2.0 Automaatti.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 8
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #22 : Huhtikuu 03, 2014, 21:18:04 »
Mun motonet hallitunkissa on Jack Padi joka on yhtäleveä kuin kuppi johon se painetaan.Oiskos 4cm.Onpa hyvä ominaisuus,ko tunkki menee perheen autojen nostokohtiin ja ei jää jälkiä liian leveästä Jack padista helmoihin.Myös tunkin sovittaminen helmapellin nostokohtaan on helppoa kun ei tarvi liian suurihalkaisijaisen jack padin kanssa tunata.Vanhan biltema tunkin liian leveä Jack padi lensi heti roskiin, ja tilalle tuli fillarin ulkorenkaasta viritelmä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2014, 21:41:29 kirjoittanut Pasi A S »

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 743
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #23 : Huhtikuu 03, 2014, 21:19:14 »
Perhana tollanen kiakko täytyy väkästellä iltapuhteina :D
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 675
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Nostaminen hallitunkilla
« Vastaus #24 : Huhtikuu 05, 2014, 19:38:48 »
Joko HiTec vaihdoit renkaat? Minkälainen Jack Pad tai pehmuste sulla on tunkin ja auton välissä?
Nope, nyt tulevana viikonloppuna vasta ajattelin vaihdella kun tänäänkin on lupailtu vielä lunta. Mutta jos vaihdan itse, niin auton omalla tunkilla mennään ja jos ajan faijan luokse, niin siellä on kunnon hallitunkki, jossa on nuo tarvittavat pehmikkeetkin jo tunkkiin kiinni pultattuina = ei tartte mitään irrallisia lisäpehmikkeitä :)

Ja niinhän se meni, faijan tallilla ja vaihdeltiin samalla heitinkin 2x autojen alle kesäkäpälät kun kerran vauhtiin päästiin ;D Eli faijan kunnon pehmustetulla tunkilla X7:n nostokorvakkeista kulma ylös ja kiekkoa vaihtoon. Ja pitää kyllä sanoa että aika "mielenkiintoisen" näköinen tuosta tuli noilla 17" kesäaluilla :o Sinällään vänkää että pultit vaikutti ihan PSA:n tyypillisiltä prikka-versioilta, mutta Citroën alut nuo ei kuitenkaan ole ???
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2014, 20:32:34 kirjoittanut HiTec »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...