Ilmanvaihto C5

Aloittaja Ville k, tammikuu 16, 2014, 22:06:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville k

Onko todellakin niin, että automaattiasennossa sivuikkunoille tuleva ilmavirta on lähes olematon. Napista yläsuuttimiin painettuaan ilmaa kyllä tulee riittävästi, mutta automaatilla se on kuin keuhkotautisen kissan henkäys.

On ainut auto, ainakin mulla, missä automaatti-ilmastoinnissa joutuu ilmansuuntausta itse säätelemään, että pysyy kunnolla sivuikkunat auki.

Eihän se tietenkään mikään ongelma ole, mutta kuitenkin....

Pezi

Minä oon pannu merkille, että oletusarvosesti "kylmänä" ajelemaan lähdettäessä puhaltelee nimenomaan ikkunalle ja jaloille niin kauan, kunnes kabiinin lämpötila alkaa nousemaan, jonka jälkeen kyllä puhaltaa sivuikkunoillekin. Alkuun meinaa vähän huurtaa sivulaseja, mutta hetken päästä helpottaa. Ei minulla ainakaan ole tarvinnut automaattiasentoon kajota, hyvin on pelannut. Eri asia toki jos autossa on kosteutta sisällä liiaksi, sillon on varmasti säädettävä käsin. Ja autoni on -08 confort tourer.
DS5 Hybrid4 Sport Chic 2014
ID 20 D-Super -72
B11 Normale -55

CelaVii5

Onhan se raitisilmasuodatin vaihdettu ajallaan? Mulla ainakin tuulilasin oikean alakulman huurtuminen väheni selvästi kun vaihdoin suodattimen hiljattain. Etusivuikkunat on kyllä pysyneet automaattiasennolla auki aina.

MartyMcFly

Yleisesti neuvotaan sulkemaan keskikonsolin suuttimet talveksi, jolloin kaikki tuo ilmamäärä ohjautuu sivuventtiileistä sivuikkunoille. Olen itse noudattanut tätä ohjetta muutaman vuoden ja on toiminut, eikä tuo ole sanottavasti muuten vaikuttanut kabiinin lämpötilaan tai sen tasaisuuteen. Lämppäriä voi pitää silti ihan automaattiasennossa.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

CelaVii5

Auton lämmityslaitteen käyttö on valitettavasti monille melkoista salatiedettä. Tiedän esim. yhden tapauksen jolla on puhallus suunnattu ainoastaan tuulilasille kesät talvet. Mukava istua kyydissä talvella kun pää kiehuu ja jalat jäätyy. Ja tämä ei ollut kohdistettu mitenkään aloittajaa kohtaan.  :)

Mullakin on noi kojelaudan keskisuuttimet kiinni, päätysuuttimia pidän auki suunnattuna sivulaseille. Ei niistä kyllä tunnu automaattiasennossa paljoakaan ilmaa tulevan, mutta ilmeisesti auttaa asiaan osaltaan.

West

En ole koskaan ajatellutkaan, että automaatti-asento pystyisi kaikissa tilanteissa säätämään puhallusta oikein. Eihän se mitenkään voi nähdä huurtuuko ikkunat vai ei, tai onko jalassani talvikengät vai tarvitsenko nopeammin kuumaa sandaaleista pilkistäville varpaille. Tulee kyllä säädettyä talvella pääasiassa käsin, vaikka se automaattikin asiansa yleensä ajaa.

Ainoa oma harmituksen aihe on tuulilasille menevä puhallus, joka jättää alareunat kylmiksi. Joskus niiden aukeaminen kestää turhan kauan.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Megaman

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 17, 2014, 09:21:22
Auton lämmityslaitteen käyttö on valitettavasti monille melkoista salatiedettä.

Jeps. Tuli mieleeni vanha naapuri, jonka 323:lla kuljettiin aikoinaan töihin.

Kun auto oli kylmä, se veti noi kaksi vas. puoleista liukusäädintä oikeeseen reunaan ja sitten kun oli auto lämmin se vetäs samat kasi säädintä vasempaan reunaan. :)Puhallus oli kokoajan täysillä ja  mm. Takalasinlämppäri oli AINA päällä.

Jonkun viikon päästä sain luvan käyttää apukuskin puolelta noita säätimiä, saatiin lämpöä tasaisesti... ;)

C5:ssa en juurikaan käytä Auto-asentoa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bomba Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309...

Ville k

Just joo.

Kummasti en vaan aikaisempien autojeni kanssa ole joutunut automaattiasentoon kajoamaan tai sulkemaan keskisuuttimia tms. kikkoja.

Ongelma on sivuikkunasuuttimet joista ei omassa autossa automaatilla tule juurikaan ilmaa.

No, itsepä autoni olen valinnut ja ei tuo nyt ongelma ole. Tuntuu vain typerältä tehdä koneelle annettuja tehtäviä itse. Vähän kuin automaattivaihteistolla ajo itse vaihtaen....

Se siitä.

Citrung

Juu. Enpä minäkään ole tuota Auto-moodia hyväksi havainnut, varsinkaan talvella. Ja automaattiakin käsken monesti manuaalisesti..  :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009