Kirjoittaja Aihe: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen  (Luettu 6934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« : Marraskuu 16, 2013, 21:22:09 »
Picasson kytkin on jo kuukauden päivät pitänyt ikävää naksuntaa ja pari kertaa on poljinkin jäänyt pohjaan. Kytkinrempan tein tasan vuosi sitten, joten epäilys kohdistui vaijeriin. Vaihtotyön rimpuilin tähän tapaan.

Poistin ilmanputsarin ja muut kilkkeet vaihteiston päältä että vaijeriin pääsi käsiksi.

Irroitin kytkinvaijerin vaihteiston puoleisen pään:


Suojapaneeli pois niin polkimet tulevat näkyviin:


Nysväilin vaijerin irti kytkinpolkimesta. Olisi kannattanut suosiolla irroittaa kytkinpoljin.

Vanha vaijeri oli tosi tiukassa ja polkimen puoleiset osat tulivat pitkän taistelun kanssa pala kerrallaan ulos. Nyt kun tietää rakenteen, niin romut voisi raakasti lyödä polkimen puolelta vasaralla ja sopivalla pultilla ulos.

Uusi vaijeri oli ostettu Artikkelista. Artikkelin kaverit varoittelivat irroittamasta automaattisäädön kiinnipitoholkkia ennen kuin vaijeri on asennettu. Neuvosta ei paljoa iloa ollut, kun kyseisen muovihokin onnettomat kiinnityskorvakkeet murtuivat irtipoikki ottaessani vaijerin pussista ja kolauttaessani sen työpöydälle. Onneton viritys. Tästä sitten tulikin mukava lisätyö kun sai hetken miettiä tilanteen korjaamisen keinoja kun säätöä ei saa ulkoapäin vapautettua.

Kiristinmekanismin saa auki näin:


Tässä näkyy hajonnut holkin rimpula ja nippusideviritys holkin korvaajaksi:


Automaattisäätö on toteutettu 12:lla kuulalla:


Ujutellaan mekanismi takaisin paikoilleen:


Nippusiteet tiukalle ja varmuuden vuoksi laitoin vielä klemmarit vähän venyneiden pidäkkeiden päälle:


Vanha ja uusi:


Tähän reikään vaijeri pitäisi pujottaa. Hankala paikka kun mistään ei oikein näe:


Ei meinannut asennus oikein luonnistua, joten tilaa saadakseni irroitin kytkinpolkimen. Ja sehän taas fiksusti onnistuu vasta jarrupolkimen irroituksen jälkeen. Alhaalla näkyy holkki vaijeria varten.


Rasvasin vaijerin kiinnitysosan ja sihtailin sen paikoilleen. Sitten asensin polkimet ja viritin vaijerin vaihteiston puoleisen pään paikoilleen. Nipparit poikki ja vaijeri säätyi oikeaan mittaan.

Nyt toimii kytkin napsumatta ja pehmeästi.

Hintaa rempalle tuli 49 € ja aikaa paloi kaikkine harmeineen puoli päivää.

Poissa SininenKausi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 40
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2014, 14:02:28 »
Suuret kiitokset ohjeista. :)

Omasta Xsara Picassosta (2001, 1.8 bensa) meni kytkin. Kerran se narahti jäi pohjaan, kytkin ei irrottanut. Nostin kytkimen ja se toimi hetken, mutta teki saman uudestaan, eikä polkimen nosto auttanut enää mitään. Koska kytkin itsessään ei ole luistanut, eikä mitään ja toimi kuitenkin hetken polkimen noston jälkeen normaalisti, niin ajattelin, ettei vika voi olla itse kytkinlevyissä.

Selailin nettiä ja löysin tämän kirjoituksen, joka osoittautui todella hyödylliseksi. Irrotin ilmanputsarin, viritin puhelimen kuvaamaan kytkinvaijerin vaihdelaatikon puolta ja painoin kytkintä pari kertaa. Video osoitti, että vaijeri ei vedä itse kytkintä kuin muutaman millin nykäyksen ja sitten poljin napsahtaa tunnottomana pohjaan, eikä vaihdelaatikon päässä tapahdu mitään. Ajattelin, että vian on pakko olla vaijerissa. Tämän kirjoituksen avulla vaijerin irrotus onnistui "helposti". Täytyy huomenna käydä ostamassa uusi, mutta onkohan tämä nyt siis itsestään säätyvä malli? Näyttää täysin samalta kuin kuvissa tuo vanha.

Täytyy vielä todeta, että en ole koskaan nähnyt missään autossa näin idioottimaisia ratkaisuja kuin sitikassa on. Ihan uskomatonta typeryyttä. Ja samaa on tullut ennenkin vastaan. Citroen taitaa olla joku ranskalaisten kehitysvammaisten insinöörien tukityöllistyspaikka....
Kun ei enää muu auttanut, oli pakko ostaa Citroen.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2014, 17:08:44 »
Miten kävi asennuksen kanssa? Menikö ongelmitta? Itselläni tosiaan paukahti automaattisäätö auki kun otin vaijerin ulos myyntipussista. Sen saattaminen takaisin oli varsin mukava homma...

Poissa SininenKausi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 40
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2014, 22:26:02 »
Miten kävi asennuksen kanssa? Menikö ongelmitta? Itselläni tosiaan paukahti automaattisäätö auki kun otin vaijerin ulos myyntipussista. Sen saattaminen takaisin oli varsin mukava homma...

Meni yllättävän hienosti, kiitos vinkkiesi, joiden avulla osasin välttää sudenkuopat. Ilman niitä olisi varmasti ollut paljon hankalampi homma.

Itsellä uudessa kytkinvaijerissa oli kierrettävä on/off-nappi, joka vapautettiin asennuksen jälkeen. Onneksi tosiaan varoitit siitä, koska en lue koskaan ohjeita ja olisin varmasti vääntänyt siitä napista jo ennen asennusta, jos en olisi tiennyt, että niin ei kannata tehdä...

Suuret kiitokset vielä...  ;D
Kun ei enää muu auttanut, oli pakko ostaa Citroen.

Poissa torneol

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 1
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2017, 22:17:48 »
Mitäs sitten, kun vaijeria ei saa työnnettyä niin pitkälle että ne klipsut ottaa kiinni? Saatiin kuitenkin vaijerin toinen pää kytkimeen oikein kiinni ja toinen pää polkimeen. Tuntuu toimivan normaalisti, se että toimiiko säätö oikein, on toinen juttu. Ei jää kantamaan eikä luista. Onko se vaan kowaa ajoa?

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 236
  • Peukkuja: 9
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2017, 17:59:02 »
Ite kyr........nyin expertissä tohon automatti säätöön ostin manuaalisesti säädettävän vaijerin 1000kertaa parempi.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa torneol

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 22
  • Peukkuja: 1
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #6 : Kesäkuu 13, 2017, 16:38:47 »
No en ihmettele...  Toistaiseksi toiminut, manuaali naru tulee seuraavaksi jos tuo vielä mulla porsii.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Xsara Picasso - Kytkinvaijerin uusiminen
« Vastaus #7 : Kesäkuu 13, 2017, 18:53:03 »
Jos kytkinvaijeria ei saa työnnettyä niin pitkälle, että klipsut ottaa kiinni niin kytkimen tuntuma jää vähän huonoksi kun vaijerin ulkokuori pääsee hitusen liikkumaan poljinta painettaessa. Ja kun vielä se paksu kumiklunssi painaa vaijeria alaspäin lisäten ulkokuoren liikettä.

Kantsii kokeilla ruiskauttaa jotain rasvaa  sinne rintapellin läpivientiholkkiin niin saa työnnettyä sen viimeisen puoli milliä että nipsut napsahtaa paikoilleen. Hankala kyllä työntää kun ei oikein kunnolla ulotu. Jos on kaveri jeesimässä kabiinin puolelta niin ehkä hitusen helpottaa.