C5 tuli taloon

Aloittaja bomag, marraskuu 16, 2013, 15:21:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bomag

morjesta kaikille, 
Ostettiin  C5.n vm. 2006 farmarin... alku ei nyt vain näytä lupaavalta .. kotiin päästyämme saimme ensimmäisen vika ilmoituksen
"brake pads worn" - Jarrupalat ovat kuluneet tai sitten johto poikki siispä kysyn
Voiko nuo johdot pätkäistä poikki ja teipata umpeen?

kaselin

Voi ainakin 2003 mallissa on pätkästy.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: bomag - marraskuu 16, 2013, 15:21:57
morjesta kaikille, 
Ostettiin  C5.n vm. 2006 farmarin... alku ei nyt vain näytä lupaavalta .. kotiin päästyämme saimme ensimmäisen vika ilmoituksen
"brake pads worn" - Jarrupalat ovat kuluneet tai sitten johto poikki siispä kysyn

Kyllä voi. Toisaalta, miksi katkaista, jos toimivat. Ei kait kysymyksessä ole vika, jos vikavalo ilmoittaa jarrupalojen loppuun kulumisesta. Jos palat ovat todella vaihtotarpeessa, silloin laite toimii kuten on tarkoitettu. Myöskään jarrupalojen loppuun kuluminen ei taida olla varsinainen vika. Ilmoitus onkin luettava tiedoituksena ja hyvä niin.

bomag

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - marraskuu 16, 2013, 15:48:08
morjesta kaikille, 

Kyllä voi. Toisaalta, miksi katkaista, jos toimivat. Ei kait kysymyksessä ole vika, jos vikavalo ilmoittaa jarrupalojen loppuun kulumisesta. Jos palat ovat todella vaihtotarpeessa, silloin laite toimii kuten on tarkoitettu. Myöskään jarrupalojen loppuun kuluminen ei taida olla varsinainen vika. Ilmoitus onkin luettava tiedoituksena ja hyvä niin.

Onhan se noinkin.. ehjää ja toimivaa ei kannata rikkoa jos ei ole aivan pakko  :)

kurtsi

Onneksi olkoon kulkineen johdosta.
Toivottavasti tarjoaa hienoa autoilua, ja mahdollisimman vähän vikoja.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

kaselin

Eipä ei niitä tarvinne katkoa kyllä ne on ihhan ite menny poikki ja irti turhat vempaimet ainakin mun käytössä.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

hyper

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - marraskuu 16, 2013, 15:48:08
Ei kait kysymyksessä ole vika, jos vikavalo ilmoittaa jarrupalojen loppuun kulumisesta. Jos palat ovat todella vaihtotarpeessa, silloin laite toimii kuten on tarkoitettu.

Juuri näin. Minulla jarrupalan kulumisesta metalliin asti kertoi vain helinä, kitinä ja vinkuminen... ja kun jälkimmäistä tapahtuu ihan ehjilläkin jarrupaloilla niin kyllä se kojetauluun tuleva ilmoitus on ihan hyvä olemassa.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Kalljo12

Onnea matkaan. Mulla muutaman kuukauden omistuksessa 2006 C5 2.0 Bensa AUT.

So far...

Katalysaattori-pakosarja ~ 1000e
Sähköinen kaasupoljin ~ 350e
Laatikon magneettiventtiilit ~ 750e
Tutkissa häikkää - ei kiinnosta korjauttaa

Check engine oil level aina käynnistäessä vaikka parasta mahdollista litkua sisässä ja tarkistettu viikoittain.

Enkä usko että tähän loppuu. Nyt ymmärrän citikkauskollisuuden kun tähän rässeliin menee niin perkeleesti rahaa niin kovalla vauhdilla ettei tätä raaski vaihtaa kun uutta osaa on puolessa vuodessa enemmän kun auton hankinta-arvo :)
Citroen C5 mk2 -06

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: Kalljo12 - marraskuu 16, 2013, 23:42:50

So far...

Check engine oil level aina käynnistäessä vaikka parasta mahdollista litkua sisässä ja tarkistettu viikoittain.

Enkä usko että tähän loppuu. Nyt ymmärrän citikkauskollisuuden kun tähän rässeliin menee niin perkeleesti rahaa niin kovalla vauhdilla ettei tätä raaski vaihtaa kun uutta osaa on puolessa vuodessa enemmän kun auton hankinta-arvo :)

Minulla on pieni epäilys vikaluettelosta päätellen, että autossa on pitkitetty esimerkiksi lambda-anturin tai kaasupolkimen kunnostusta. Sen seurauksena polttoaineen syöttö on ollut pielessä eli katalysaattoriin on mennyt polttoainetta. Myös automaattilaatikon öljynvaihdosta kannattaa huolehtia. Sen opin aikoinani Saabin omistamisen aikana.
Nykyisissä autoissa keskusyksikkö eli se boxi ottaa jonkinlaisen varajärjestelmän käyttöön mm. jos lambda on epäkunnossa ja hyväksyy pielessä olevan polttoaineen syötön ja moottori pelaa normaalisti. Toki ilmoittelee silloin tällöin polttoainepuolen häiriöstä. Kokematon voi silloin käsittää sen jonkinlaiseksi tyyppiviaksi, joka ei vaikuta mihinkään.

Kalljo12

Lainaus käyttäjältä: Citikka99 - marraskuu 17, 2013, 08:52:17
Lainaus käyttäjältä: Kalljo12 - marraskuu 16, 2013, 23:42:50

So far...

Minulla on pieni epäilys vikaluettelosta päätellen, että autossa on pitkitetty esimerkiksi lambda-anturin tai kaasupolkimen kunnostusta. Sen seurauksena polttoaineen syöttö on ollut pielessä eli katalysaattoriin on mennyt polttoainetta. Myös automaattilaatikon öljynvaihdosta kannattaa huolehtia. Sen opin aikoinani Saabin omistamisen aikana.
Nykyisissä autoissa keskusyksikkö eli se boxi ottaa jonkinlaisen varajärjestelmän käyttöön mm. jos lambda on epäkunnossa ja hyväksyy pielessä olevan polttoaineen syötön ja moottori pelaa normaalisti. Toki ilmoittelee silloin tällöin polttoainepuolen häiriöstä. Kokematon voi silloin käsittää sen jonkinlaiseksi tyyppiviaksi, joka ei vaikuta mihinkään.

Näinhän siinä monesti käy käytettyä ostaessa. Edellinen omistaja pimittää kasan kalliita vikoja jotka seuraava sitten maksaa. Onneksi hankintahinta oli niin edullinen että ei nyt silleen harmita. Nyt kun nuo kuntoon laittaa niin mielenkiintoista miten "normi" arki lähtee rullaamaan. Talvi vähän jännittää mutta öljyt ja silikonit joka paikassa, viimasuoja paikallaan ja akku kunnossa. Pitäs pärjätä. Wait and see :)
Citroen C5 mk2 -06

bomag

Jaaha pakkasta on taasen tulossa. Ovien tiivisteet tarvitsevat  alkutalven käsittelyn eli rättiin raaka jäähdytysnestettä jolla pyyhitään ovien tiivisteet.. ei jäädy kiinni - kuten eräs kuorma-auto kuski totesi kun kysyin onko tuo hyvä systeemi? Vastaus oli lyhyt ja ytimekäs "aivan kuningasta".
Saman olen todennut itse kaikkien silikoni kokeiluiden jälkeen, jäähdytysneste on paras tapa välttyä tiivisteiden jäätymiseltä.
Sitä en tiedä onko "oikeaoppinen" tapa, mutta toimii ja se riittää minulle.

jarmot

Lainaus käyttäjältä: bomag - marraskuu 20, 2013, 18:58:23
Jaaha pakkasta on taasen tulossa. Ovien tiivisteet tarvitsevat  alkutalven käsittelyn eli rättiin raaka jäähdytysnestettä jolla pyyhitään ovien tiivisteet.. ei jäädy kiinni - kuten eräs kuorma-auto kuski totesi kun kysyin onko tuo hyvä systeemi? Vastaus oli lyhyt ja ytimekäs "aivan kuningasta".

Tuotahan pitää kokeilla. Onko värillä väliä?
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

bomag

Lainaus käyttäjältä: jarmot - marraskuu 20, 2013, 19:19:32
Lainaus käyttäjältä: bomag - marraskuu 20, 2013, 18:58:23

Tuotahan pitää kokeilla. Onko värillä väliä?

Ei hajuakaan, ihan normi vihreällä olen pyyhkinyt.

Prof. Dr. Holzauge

C5:n perusominaisuus on ovitiivisteiden infernaalinen kitinä. Jossain vinkattiin Shellin tiivistesuojan suuntaan. Ostin mokoman ja kas, kitinät lähtivät sillä jo nopealla huitaisulla. Siisti puikko on se, eikä ollut kalliskaan. Ja kehuvat että auttaa myös jäätymisongelmiin. Silikonisuihkeet ja -puikot kannattaa kitinän torjunnassa unohtaa, ne vain pahentavat ongelmaa.

Zego

Silikoni ei kuulu autoiluun (ainakin näin nopsaan ajateltuna).

hyper

Kyllä se silikoonikin auttaa kun sitä levittää sekä tiivisteisiin että oviin ja karmeihin niihin kohtii joita vasten tiivisteet painuu.

Glykolin (tai muun jäähdytinnesteen) kanssa en menisi kyllä tuonne lutraamaan, se ei välttämättä tee hyvää tiivisteille eikä maalipinnoille. Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu sitä varten, ovia ei.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

-pk-

Tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/crc-silikonirasva-100ml on pitänyt kitinät pois jo kolme vuotta. Tuubi oli toisenvärinen (harmaa) mutta uskoisin että aine oli samaa ranskanrasvaa. Vain sinne tiivisteen onkaloon ettei töhriinny tekstiilit - mutta runsaasti.

Kaasumies

Kuinka paljon shellin tiivistesuoja maksaa ja saako sitä vielä? Ainakaan googlaamalla ei löydy kuin keskusteluja aiheesta.
Seuraavat tiedot löysin jostain bemariforumilta.

"Ei sisällä silikonia eikä hiilivetyjä.

Kasvisöljyä, parafiiniöljyä, vaseliinia sisältävä kumitiivisteiden tiivistesuoja.

Ominaisuudet:
Estää tehokkaasti kumitiivisteiden kuivumisen ja jäätymisen
Pakkaus 38 ml puikko"

JarnoF

morjesta kaikille, 

Mun mielestä sulla on oikee lähestymistapa ongelmaan. Ammutaan viestintuoja! Jarrut mahdollisesti hengenvaaralliset -> anturi pois toiminnasta.

Päteekö muihinkin ongelmiin?
Turvavyö ei kelaudu -> lopetetaan käyttäminen
Ajovalo pimeä -> Sammutetaan toinenkin
Tuulilasi halki/naarmuilla, ei nää ulos -> ajetaan silmät kiinni?

(ja ei sitte palkokasveja nenään pikku vinoilusta, jooko?)

Prof. Dr. Holzauge

Lainaus käyttäjältä: Kaasumies - marraskuu 21, 2013, 08:12:20
Kuinka paljon shellin tiivistesuoja maksaa ja saako sitä vielä? Ainakaan googlaamalla ei löydy kuin keskusteluja aiheesta.
Itse ostin pari kuukautta sitten Tampereelta Sammon valtatien Shelliltä. Muutaman euron se taisi maksaa. Varmuuteenhan pääsee kun soittaa lähi-Shellilleen ja tarkistaa etukäteen onko tuotetta hyllyssä.

Kaasumies

5:80 tampereen lahdenperänkadun shellillä. Soittamallahan asiat selviävät...

KariM

Toimiiko tuo Shellin tatina nukkatiivisteisiin? Minulla niiden jäätyminen on ovenkahvojen jäätymisen ohella jokatalvinen riesa. Sisempien tiivisteiden kanssa ei ole ollut ongelmaa, pl. narina, mutta siitä en osaa häiriintyä.

Kaasumies

Ainakin bemareissa auttaa. Sattumalta eksyin semmoselle kun googlasin tota tiivistesuojaa. Pitää koittaa omaankin kun saan oman putkilon. Tosin mulla ei ole pitkään aikaan narissu.

bomag

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - marraskuu 21, 2013, 09:45:02
morjesta kaikille, 

Mun mielestä sulla on oikee lähestymistapa ongelmaan. Ammutaan viestintuoja! Jarrut mahdollisesti hengenvaaralliset -> anturi pois toiminnasta.

Päteekö muihinkin ongelmiin?
Turvavyö ei kelaudu -> lopetetaan käyttäminen
Ajovalo pimeä -> Sammutetaan toinenkin
Tuulilasi halki/naarmuilla, ei nää ulos -> ajetaan silmät kiinni?

(ja ei sitte palkokasveja nenään pikku vinoilusta, jooko?)

Jos viestintuoja ei tuo hyvää sanomaa, joutaa sen ampuakin samoin kuin pianistin. No ei vain.
Mikäli systeemi toimii niin ihan ok, mutta jos varoitusviestit tulevat turhaan menettävät varoitusviestit aikaa myöten merkityksensä - minulla kun ei ole rahaa niin paljon että korjaisin ehjää.
Toki auto nostetaan ylös ja jarrut käydään läpi - jo ihan siitäkin syystä että katsastusasemat tuntuu olevan jarrulevystä kovin tarkkoja.
Minulle on jo käynyt kaksi kertaa että olen vienyt auton suoraan huollosta katsastukseen ja molemmilla kerroilla hylky kuluneista jarrulevystä.
Soitin huoltoon että miten on kun tuli hylky vaikka pyysin tarkistamaan nimenomaan jarrut että ovat ok? - vastaus oli "no jo on tarkkoja."
En mitä tätäkään pahalla mutta joskus tuntuu, että katsastuskonttoreilla alkaa olemaan "rahastuksen ajat" tai sitten relluissa ja sitikoissa on tiukemmat toleranssit.. mene ja tiedä.

Sitten olen jo menettänyt luottamuksen ns. "täyteen huoltokirjaa".. on kyllä leimat joka kohdassa, mutta kumma juttu kun ilmaputsari on tainnut unohtua vaihtaa huolloissa eikä C4 mennyt sen vuoksi päästöistä läpi, en nimittäin usko että ilmaputsari menee sellaiseen kuntoon 20 000 mikä meilläkin oli..veikkaan ettei ollut ikinä vaihdettu. no se tästä avautumisesta.

ps. en ota palkoa nenään - kevyt kollega vittuilu toimii aina..

Ristus

Huomenta vaan kaikille. Uusi olen tällä foorumilla ja puolivahingossa tuli Citronisti itsestäkin, kun eilen käytiin hakemassa siipalle C5 1,8 2002 Break sitikka ja siipan vanhempi kulkine Xsara 1,6 2000 siirtyi nyt minun työmatka-/yleiskulkineeksi.
X-saara on palvellut hyvin useamman vuoden ja toivottavasti C5 on yhtä luotettava pirssi.
Jotain pikkuvikaa tuossa on, mutta se on ihan tiedostettu jo ostotilanteessa.
Tähän mennessä selvinneitä vikoja on ajotietokoneen nappi viiksen päässä ja takaluukun lasi ei aukea. Nappi pitää askarrella kuntoon, kunhan jaksaa. Onneksi täältä löytyy kattavat ohjeet moiseen projektiin. Takalasia tutkailen varmaan siinä vaiheessa, kun takaluukun nostajat vaihdan vähemmän väsyneisiin. Eli joskus kun aurinko taas lämmittää.
Muuten autossa pelaa kaikki niinkuin pitääkin.