Defan akkulaturin riittävyys Webaston kanssa?

Aloittaja Marjo, marraskuu 14, 2013, 11:21:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marjo

Kysymys teille, joilla on webasto ja Defan akkulaturi. Auto oli tänä aamuna 3 tuntia akkulaturissa ja sinä aikana 30 min käytin webastoa ja kun menin autolle irroittelemaan piuhan ja starttasin niin economy mode...  ??? Kerran kävi myöskin niin että akkulaturi oli ollut useamman tunnin (siis lähes koko päivän) käytössä auton ollessa hallissa ja samalla ovet ja takaluukku auki noin 3 tuntia eli sisävalot paloivat sen ajan. Startatessa economy mode! Mikä tuossa nyt mättää, ihan kun laturi ei pelittäisi vai voiko akku ottaa noin heikosti virtaa vastaan...?
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Basbarduu

Saattaahan se olla akkukin tai sit voi olla että auto laskee jotenkin kuluvan virran määrän ja pistää sit economy modeen. Pitäs laittaa emännälle toi laturi kiinni mut se on koko ajan liikkeellä niin ei oo saanu aikaseks.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Tepi

Eipä siitä economy modesta kannata huolehtia, kunhan auto lähtee käyntiin. Defan laturilla olen pärjännyt, vaikka on ainoastaan 2h tolppa ajastinkellolla.

Webastoa ei kyllä tarvii koskaan käyttää 30min. Itselläni on nyrkkisääntö, että yhtä monta minuuttia kuin pakkasastetta kuitenkin vähintään 10min.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

oddjob58

Xsarassa ainakin tuo economy mode menee päälle kun joku laite, radio tai vaikka takaluukku on auki 30 min. Akun lataus ei vaikuta  siihen.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Marjo

arvasin että joku kommentoi tuota 30 minuuttia :) Ikkunat oli niin tiukassa jäässä aamulla että annoin puhallella ihan rauhassa, ettei joudu raaputtelemaan edes takimmaisia laseja. Tuskinpa olisi 10 min riittänyt sulattamaan kunnolla kun ei ole riittänyt ennenkään vastaavissa olosuhteissa.

Olen ilmeisesti ymmärtänyt tuon economy moden väärin, luullut että se nimenomaan kertoo siitä että akun varaustaso ei riitä kaikkeen...
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

oddjob58

Economy moden tarkoitus on estää akun tyhjenemistä jos esim. radio on unohtunut päälle.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

TeURaS

Defan akkulaturissa on semmoinen idea, että se on pidettävä jatkuvasti virrassa. Laturi itse lopettaa latauksen kun akku on täynnä. Itselläni on auto laturissa kiinni aina.
Economy mode tosiaan menee päälle vaikka auto on laturissa. Itse siivosin tuossa eräs päivä autoa ja kun ovet oli auki auto meni economy modelle sisävalojen takia vaikka oli latauksessa.
Eli normaalia on tämä economylle meneminen.

Basbarduu

"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Sitrö_ön

Minulla tuo laturi on 10-15 h/vrk päällä kesät talvet. Eco modessa ei ole ollut koskaan. Talvella kylmä akku ei ota virtaa vastaan max 1-2 A/h. Webastoa käytän reilusti 20-35 min. En raaputtele enkä palele, koska kyseinen vempele on hankittu.
Lamppuja menee säännöllisesti 1/kk, nytkin on puolet valoista mykkinä. En tiedä onko Defa-laturilla vaikutusta...
Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - marraskuu 14, 2013, 15:26:03
Lainaus käyttäjältä: TeURaS - marraskuu 14, 2013, 14:28:28
Laturi itse lopettaa latauksen kun akku on täynnä.
Ja menee ylläpitolataus -tilaan.
tuo on tärkeä huomio!
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Vauhti

Webaston ohjeen mukaan Webastoa tulisi käyttää vähintään 20 minuuttia, jotta ei karstottuisi.
Myöskin perusperiaatteena kannattaa pitää, että jos Webastoa käytetään 20 minuuttia, pitää ajomatkan sen jälkeen olla sama 20 minuuttia, jotta ehtii akku lataantua.
Itsellä tuo Defan akkulaturi käytännössä aina päällä, kun auto on katoksessa.
Olen kytkenyt moottorinlämmitimen/sisätilalämmittimen kokonaan pois käytöstä ja akkulaturin tilalle, eli siis käytän normaalia lohkolämmittimen johtoa ja katoksen pistorasiaan tulee kokoajan sähkö.