korjasin viimein xantia breakin takaoven haitarikumijohdot

Aloittaja pasi.r@pp.nic.fi, helmikuu 15, 2006, 08:43:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasi.r@pp.nic.fi

Eilen se tapahtui, korjasin viimein kuskinpuoleisen takaoven haitarijohdon, korjauksen suoritin takaoven ollessa kiinni etuoven puolelta, josta pääsee paremmin käsiksi piuhoihin, sieltä olikin kohtalainen sauma tinata kolme johtoa yhteen, ekaksi nypläsin mattoveitsellä palan haitarikumesta veke>

jippii nyt k-lukko toimii taas  ;D joka ovessa, vielä olis toinen takaovi(sisävalo ei syty ja toinen takaluukun haitarijohto(ikkunanlämmitin ei toimi) korjattavana)

niin alunperin vinkin noihin vikoihin sain sitruunapatongista, kiitos siitä senaikaisille keskustelijoille!

Xanteri

Jep, tuttua hommaa. Tein saman johdotusrempan oman Xanttuni kuskin oveen ja toiseen takaoveen. En tosin viillellyt kummihaitaria rikki, vaan kaivoin haitarin päät esiin ja vaihdoin kerralla kaikki haitarin sisällä kulkevan johdot pakkasen kestävään silikonijohtoon.

Noissa johdotusrempoissa on ensiarvoisen tärkeää, että vaihtaa uuden johdon koko kumihaitarin matkalle, ja liitokset pitää sijoittaa mahdollisimman kauaksi haitarista. Tämä sen takia, että se alkuperäinen johto ei yksinkertaisesta kestä pakkasessa vääntelyä vaan katkeaa ennen pitkää jostain kohtaa.

Patongin puolella on tosiaan keskusteltu asiasta paljonkin, ja sieltä minäkin sain hyviä ohjeita johtojen uusimiseen.

pasi.r@pp.nic.fi

jaa, sinähän teitkin asian kunnolla, minulla ko ei ole aikaa nykyään(laiska) kuin pikakorjauksiin tallin puolella(2- pientä lasta+vaimo päivät niitä hoitamassa kun itse olen töissä)
tosiaan korjailen itse päivisin töissä(PKC-Electronics Raahe)kaikenlaista elektroniikkaa ynm. jotka pitävät myös piuhoja sisällään ja en silti viitsinyt panostaa ovien johtoihin niinkuin Xanteri, hmmm.laiskuutta.
Juu tuo meidän firman omistava PKC-Group:han tekee mm. johtosarjoja esim. Scaniaan ynm. oisko pitänyt tilata mittatilaus johtosarjat oviin ;)

pasi.r@pp.nic.fi

minä olen tehnyt sillai helpommin, että jättänyt "kumitulpat" läpivientihin ja joko tinannut poikki olleet suoraan tai jatkanut myös poikki olleita hiema.on ainakin mulla myös siten kestäneet korjaukset, enkä jäljelle jääneissä ole havainnut nirhaumia, tuo jotenkin auttaa kun johdot pääse vapaammin elämään ilman haitaria, tinauskohdat olen raakasti peittänyt vaan mustalla eristenauhalla, ei kutistesukalla onnistunut peittää lyhyiden matkojen vuoksi koska kutistui ennenaikojaan.onhan nuo johdot tosin nyt kokoajan ikäänkuin näkösällä kun ovi on auki, on  kuitenkin nyt nätti tsekata että kunnossa, eikä ne ole mua senkoommin häirinneet koska ovat suurimman osan ajasta kuitenkin piilossa.

Xanteri

Kyllähän nuo johdot voi noinkin korjata miten sä teit, ja jos joku johto napsahtaa jatkossa poikki, niin se on helppo korjata kun kumi on jo valmiiksi auki. Tuo minun tyylini on sen verran vaivalloinen, että sitten kun rupeaa hommaan niin on järkevää vaihtaa kaikki johdot.

Patonkikuski

Itsekki vaihtasin kyllä suosiolla sen johdon koko sen haitarikumin matkalta, ei siinäkää mene kuin puolituntia per ovi, ja varmasti kestää.
Omassa xsarassani olivat vehon pojat korjanneet takaluukun johtosarjan ainoastaa juottamalla uudestaan kasaan ja johtohan oli sitten poikki juotoksen vierestä. ite vaihdoin sitte automaatiorobooteissa käytettävään silikoni johtoon tuon vaihdoin koko haitarin kohan+10cm siitä yli uuteen johtoon, toivottavasti nyt kestää.

pasi.r@pp.nic.fi

jaa, no en menis sanomaan miten ovat vehonpojat sen kuorineet/juottaneet, oon jotakuinkin 7-vuotta juotellut lähes päivittäin työmaalla korjarina/testaajana kokopäiväisesti, on siellä tullut nähtyä jos jonninmoisia johtokytkentöjä/juotoksia, liekö kokemus vaikuttanut että meidän xantussa on pelkästään juattamalla udestaan kestänyt ihan ok. vaikkakin huonommilla vehkeillä juotettu mitä töissä.Tottakai se on parempi jos vaihtaa koko johtonivaskan,tulee siistimpikin kun haitarikumi on päällä, itse oon pikkukorjauksissa senverta laiska että en viitsi ruveta kylmässä tallissa kyykkimään moisten takia 8)

keijokos

Korjaustapoja on monta mutta ihmettelen kun minulta on viisi johtoa poikki ja niistä ainakin neljä valkoista (ehkä se yksi niistä on beige) että miten tietää mihin ne pitäisi yhdistää. Tietäiskö joku vai pitääkö vain kokeilla. Ja toinen asia löyytyykö ne johdot jos sen ovien välisen verhouksen poistaa eli voiko sinne tehdä ne liitokset?

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: keijokos - maaliskuu 15, 2006, 16:47:25
Korjaustapoja on monta mutta ihmettelen kun minulta on viisi johtoa poikki ja niistä ainakin neljä valkoista (ehkä se yksi niistä on beige) että miten tietää mihin ne pitäisi yhdistää. Tietäiskö joku vai pitääkö vain kokeilla. Ja toinen asia löyytyykö ne johdot jos sen ovien välisen verhouksen poistaa eli voiko sinne tehdä ne liitokset?

Johdot on numeroitu muistaakseni nelinumeroisilla koodeilla. Numerot on merkitty johtoihin aika harvalla välillä, eli numeroita voipi joutua hieman etsiskelemään.

Muistaakseni johtoja ei saa näkyviin poistamalla etu- ja takaoven välisen verhouksen. Itse tein liitokset siten, että poistin alkuperäistä johtoa kumihaitarin pituuden verran ja korvasin sen uudella silikonijohdolla, joka oli jonkin verran pidempi kuin alkuperäinen poistettu johdonpätkä. Näin sain sijoitettua liitokset selkeästi pois kumihaitarista melko pitkälle kotelon ja oven sisään. Lisäksi johtoihin tuli vähän lisää elämisvaraa (alkuperäiset johdot ovat nimittäin melko lailla "määrämittaisia" ja ovat tästä syystä melko pinkeällä kumihaitarin sisällä,mikä omalta osaltaan lisää johtojen katkeilua).

Quincy

Heh kuinkas sattuikaan.
Itse korjasin Xantia Breakin kuskin puolen takaluukun haitarin johdot tossa viime viikonloppuna. Nyt olisi edessä molempien etuovien piuhat ja ehkä jopa takaovienkin. Ainoa asia mikä jäi ihemetyttämään noissa johdoissa oli se että mitkä ne kaksi vihreetä piuhaa on jotka menee tyhjään liittimeen mikä on takaluukun verhoilun alla? Ja mitä ihmeen johtoja menee siellä apparin puolella olevassa haitarissa? Noi etuovien piuhat menee korjattavaksi sen takia kun laittaa takalasinlämppärin päälle niin sulake kärähtää ja tuolta #sitruuna kanavalta nuo viisaat patonki miehet ehdottivat tarkistamaan ovien johdot. Kyseessä on siis vm-00 Xantia Break.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Quincy - maaliskuu 29, 2006, 01:50:47
Ainoa asia mikä jäi ihemetyttämään noissa johdoissa oli se että mitkä ne kaksi vihreetä piuhaa on jotka menee tyhjään liittimeen mikä on takaluukun verhoilun alla? Ja mitä ihmeen johtoja menee siellä apparin puolella olevassa haitarissa?

Jos tarkoitat tuolla apparin puolen haitarilla sitä toista takaluukun kumihaitaria, niin takaluukun sähkölaitteiden johtojahan sielläkin menee. Luukussa on kuitenkin aikas paljon sähkövempeleitä, joten yhteen haitariin eivät varmaan mahtuisi kaikki johdot. Sen kummemmin en kyllä osaa sanoa, että minkä sähkötoimisen laitteen johdot menevät missäkin haitarissa. Varminta on uusia johdot molemmista haitareista, niin sen jälkeen kaikki vempeleet toimivat taas oikein.

Asiaan liittyen tärkeä tiedotus kaikille faceliftattujen Xantia Breakien omistajille: kannattaa uusia takaluukun johdot ajoissa. Jos nimittäin käypi niin, että takaluukun keskuslukituksen piuha katkeaa sopivalla hetkellä, luukkua voi olla pirun vaikea saada auki (siinähän ei ole lukkopesää lainkaan).

Xari

LainaaAinoa asia mikä jäi ihemetyttämään noissa johdoissa oli se että mitkä ne kaksi vihreetä piuhaa on jotka menee tyhjään liittimeen mikä on takaluukun verhoilun alla?

Olisiko se "tyhjä liitin" takakontin sisävalojen elohopeakytkin?

On jos niiden johtojen päässä oli sellainen pieni pyöreäpäinen mötikkä joka siellä luukussa kiinni.

andre

Lainaus käyttäjältä: Xari - maaliskuu 30, 2006, 15:18:02
LainaaAinoa asia mikä jäi ihemetyttämään noissa johdoissa oli se että mitkä ne kaksi vihreetä piuhaa on jotka menee tyhjään liittimeen mikä on takaluukun verhoilun alla?

Olisiko se "tyhjä liitin" takakontin sisävalojen elohopeakytkin?

On jos niiden johtojen päässä oli sellainen pieni pyöreäpäinen mötikkä joka siellä luukussa kiinni.

Ei se oikeastaan mikään muukaan voi olla.

Quincy

Se tyhjä liitin...
Se on vaahtomuoviin kääritty ja teipattu sinne luukkuun kiinni. Ruskea väriltään. Mielestäni se kyllä näyttää liittimeltä mihin sais jotain kiinnikkin. Mutta pitänee tutkia asiaa tarkemmin tossa ens viikonloppuna kun laitetaan loput johdot kuntoon.

Sitsoeeni

Lainaus käyttäjältä: Xanteri - helmikuu 15, 2006, 08:57:05
Noissa johdotusrempoissa on ensiarvoisen tärkeää, että vaihtaa uuden johdon koko kumihaitarin matkalle, ja liitokset pitää sijoittaa mahdollisimman kauaksi haitarista. Tämä sen takia, että se alkuperäinen johto ei yksinkertaisesta kestä pakkasessa vääntelyä vaan katkeaa ennen pitkää jostain kohtaa.
Onko johdoissa niin paljon löysää, että niitä saa vedettyä oven sisältä? Vai onnistuisiko se siten, että laittaa katkenneeseen kohtaan pätkän lisää ja työntää löysät pois siten, että haitarin matkalle jää uusi johto ja alkuperäinen johto työnnetään piiloon molemmista päistä? Pitäisi saada Xantian oikean takaoven valokytkin toimimaan.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Sitsoeeni - lokakuu 13, 2007, 13:05:27
Onko johdoissa niin paljon löysää, että niitä saa vedettyä oven sisältä? Vai onnistuisiko se siten, että laittaa katkenneeseen kohtaan pätkän lisää ja työntää löysät pois siten, että haitarin matkalle jää uusi johto ja alkuperäinen johto työnnetään piiloon molemmista päistä? Pitäisi saada Xantian oikean takaoven valokytkin toimimaan.

Johdoissa ei ole muistaakseni juurikaan löysiä. Mielestäni paras tapa korjata on juurikin noin miten kuvasit, eli koko haitarin matkalle uutta johtoa ja alkuperäiset johdot oven/tolpan sisään (vanhasta voi halutessaan ottaa pienen pätkän pois, niin johto asettuu nätimmin oven sisään ja haitariin).

ealab

Voisi olla hyvä saada vinkkiä mainituista robo- silikonijohtimista. Löytyneekö kauppalaatuna esim. ELFA:sta.