C5 - Takapään kolinat

Aloittaja C5power, helmikuu 12, 2007, 18:11:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sitröön

Ois hienoa tietää miten pallojen testaus tehdään,ois varmaan apua monelle kotinikkarille. Eihän pallojen irroittelussa hirveesti aikaa tuhraannu, mutta se turha osien ostelu...

C5 Shadow

Minulla oli sama. Keroivat että näissä II koppaisissa palloja on vaihdeltu huomattavasti enemmän kuin I koppaisissa.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: sitröön - maaliskuu 12, 2007, 21:28:17
Ois hienoa tietää miten pallojen testaus tehdään,ois varmaan apua monelle kotinikkarille. Eihän pallojen irroittelussa hirveesti aikaa tuhraannu, mutta se turha osien ostelu...

Vehon huoltoneuvojan puheista ymmärsin, että pallot pitää irrottaa autosta testaamista varten. Pitää seuraavan kerran Veholla käydessä kysäistä tarkemmin, miten pallojen testaaminen tapahtuu.

Mulla muuten kolisi tuo takapää ihan siitä lähtien, kun ajoin auton liikkeestä ulos. Eli joko tehtaalla oli laitettu valmiiksi rikkinäiset pallot tai sitten ne ovat rikkoutuneet matkalla tehtaalta maahantuojalle.

Jalamari 53

Tuntuu tutulta kun olen lukenut noita juttaja kolinoista. Kolina esiintyy esim. nyt keväällä kun ajaa pyykkilauta soratietä. Kolinaa ei esiinny tasaisella tietenkään mutta soralla se jopa ärsyttää.

Autoni on uudempi koppainen C5 automaatti vm 05.

Minulla kolisee takaa oikealla takana niinkuin joku osa olisi irti, esim puskurin sisällä joku muoviosa.

Olen irroittanut vararenkaat, kääntänyt penkit, eristänyt bensaputken, lokaria kirinyt, ei helpota.

Bensatankkia en vielä ole kerennyt tutkia, onko sen päällä jotakin joka pääsee heilumaan.

Seuraava vaihe on joka tapauksessa että vaihdan Comfort pallot taakse ja katsotaan mitä tapahtuu, pallot jo tulossa.

Onko kenellä nyt parempaa tietoa?

t. Epätietoinen
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Jalamari 53 - huhtikuu 19, 2007, 08:57:07

Minulla kolisee takaa oikealla takana niinkuin joku osa olisi irti, esim puskurin sisällä joku muoviosa.

t. Epätietoinen

Ihan samalla lailla kuvailisin sitä ääntä, mikä meikäläisen koslan takaosasta tuli kuopissa. Eli ihan kuin jokin olisi irrallaan esim. vararenkaan syvennyksessä. Kyllä se taitaa pallo tai pallot olla mitkä sullakin kolisee.

SEE5

Myös tekisi mieli Comfort palloja. Auto tuntuu minun makuun turhan tukevalta ja jos vielä tuo takapään tömähtely vähenisi. Mietityttää vaan miten auton takuun käy kun siihen on sitten vaihdettu muita kuin alkuperäisosia. Periaatteessa kai pienellä printatun mukaan Veho voisi alkaa nipottaa vaikka korjattava vika olisikin joku muu kuin palloihin suoraan liittyvät eli hydrauliikka ym viat.

Jalamari 53

Minulla loppu takuu viime viikolla ja kuulemma äänet on takapäässä normaalit mitä pitää C5:lla olla. Eli ei ole Veho enää huolehtimassa/valittamassa.

Auton osti vasta kuukausi sitten eli vielä on kuherruskuukausi menossa.

Toinen asia joka pistää korvaan on käyntiinlähtö, eli vähintään puolen tunnin seisomisen jälkeen lähteentiin kuin riiseli eli kilahdellen. Eli hydrauliset venttiilisäätö koneisto vuotaa öljyt pois. Tämäkin on kuulemma tyyppiominaisuus. Laitan aiheesta uuden keskustelun.

Kun Comfort pallot alle niin raportoin välittömästi, eli ensi viikon lopulla mikä vaikutus Comfort palloilla on kolinoihin.
GS Pallas 79 ....22 sitikkaa.....C5X Hydrid Shine Pack Launch Edition vm 23, Citroen C3 Joy vm 23

C5 Shadow

Lainaaja kuulemma äänet on takapäässä normaalit mitä pitää C5:lla olla
Paskapuhetta :police:. Sieltä ei pidä kuulua mitään kolinoita.

Jalamari 53

Olen samaa mieltä,  ei saa kuulua kolinoita vaan Veho on täysin voimaton ja luovuttanut koko homman tutkimisen.

Muuten, onko toi sun tuo vihreä C5, minulla taitaa olla aivan samanlainen vihreä.

C5 Shadow

LainaaMuuten, onko toi sun tuo vihreä C5, minulla taitaa olla aivan samanlainen vihreä.
Jos minua tarkoitit, niin musta on minun pirssini.

läjjeejä

yksi kohta joka kolisee takaapurungon etuhelat  ottakaa se helan alatuki irti 18mmhylsyllä  ja katsokaa onko kiilloittunut tai kulunut kuopille vanhassa02 on tasapintaiset  kun uusissa on enemmän tuota joustavaa kumia tuossa helassa .omaan 355ykm ajettuun vaihdoin kaikki helat apurunkoon eteen sekä taakse raudalla väännellen heiluu paljon vähemmän eli tukevoituu vielä nuo uudet laakerit takatukivarsiin niin se vastaa uutta autoa.

Jalamari 53

Lupasin kommentteja kun saan Comfort pallot alle. Eli tuloksena kolisematon auto, kolinat takaa hävisi samantien Comfort palloilla.

Eli suosittelen lämpimästi Comfort palloja niille uudemman kopan C5 omistajille joilla on jousitus mallia Hydroactive 3, siis yhteensä neljä palloa.

Laitoin eteen ja taakse Comfort pallot já tulos on minun mieleen, miellyttävän kissamaisen pehmeä, kolisematon kulku.

Samoja Comfort palloja kokeiltiin ensin vanhempikoppaiseen 3+ versioon ja se meni noillaversion 3 Comfort palloilla kuin vesisängyksi, keinuen hyllyen kulkijaksi, eli liian pehmeäksi.

;D ;D

TeeKoo

Jalamari on ystävällinen, ja kertoo, mitk äpallurat laittoi. Ja oliko break vai sedan?
TeeKoo Turust autona C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011

powerage

Molempiin 3 ja 3+  C5:siin on omat Comfortpallot
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Jalamari 53

Jalamari laittoi ihan Berlinen Hydro 3 Comfort pallot jotka ostin Sitroselta ja Autoartikkelista, eli I.F.H.S palloja.

Eli tyyppi on Berlineen taakse C5B COMF RN ja eteen C5 COMF FN. Etupallot ostin Autoartikkelista kun toiselta puuttui takapallot ja toiselta etupalllot.

powerage

joo! noi pallot on tarkoitettu Hydractive 3:seen eli sen takia ne eivät pelanneet 3+:ssa koska siihen on tarkoitettu erillaiset kuulat.
http://www.wien-vienna.at/images3/KATALOG_FEDERKUGELN_2005.pdf

C5 II 2.0 HDI Break AM6
C4 1.6 16v Berline man.

Ceeviitonen

Osaako Jalamari kertoa, ovatko I.F.H.S.n Comfort-pallot tuplakalvoilla niin kuin alkuperäiset? Tuplakalvollisista paine ei vähene käytännössä koskaan, mutta yksikalvoiset kestävät vain n.3 vuotta.
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

SEE5

Kiitos Jalamari kommenteista. Tilasin comfortit, samat,  ja autokin muuten sama mutta break, siis C5-II A hydractive 3. Viikon parin päästä pitäisi olla pallot asennettuna ja sitten voi kertoa kokemuksia.

sitröön

On se vaan jännä juttu tuo paineiden häviäminen palloista , varmaan pitäis olla parasta ennen päiväys palloissa ettei ostas jo valmiiksi vajaita! Eikä mikään vitsi. Markinnoilla alkaa olla tosi vanhaa palloa.

TeeKoo

SEE5: Tilasit Breakiin sedanin pallot?

Eikös siihen ole ihan omanlaisensa mokkulat. Autoissahan on erilainen jousitus, tai siis pallot ovat erilaiset.

Kerrohan sitten, kuinka sujui. Itelläkin harkinnassa.

Mitäs muuten hinta/pallo?

SEE5

IFHS kataloogin mukaan eteen tulee samat pallot berline ja break malleissa (C5 COMF FN) mutta taakse berlinessä C5 COMF RN ja breakissa C5B COMF RN. Eli Jalamarille olisi tullut breakin takapallot. Sitrosella taas on luettelossa vain hydractive 3 ja 3+ comfortpalloja. Siis berline ja break palloja ei siinä ole erikseen comfort versioina. Sitroselta tilasin niin varmaan tulee juuri nuo pallot. Ehkä breakin comfort takapallo on aavistuksen "jämäkämpi" koska breakissa on takana hieman enemmän massaa ja tuulipintaa. Ihan vaan oletus. 69€ oli luettelossa hintaa pallolla.

TeeKoo

Kiitos SEE5. Ei kun Ritikolle käymään ensi viikolla.

powerage

Kyllä kinnostaisi vaihtaa femmaan noi comfortit. Täytyy vain noi pallot itse vaihtaa (eihän täällä korvessa ole huoltoa) Ainut ongelma on miten saadaan järjestelmä paineettomaksi ei huvittaisi saada öljyjä silmille... Eli kysymys kuuluu miten pois paineet?

Ajoin tänään ex. Xantulla ai että on siinä eri mukava kyyti... (comfort pallot edessä ja takana tuplakalvolliset etu pallot)
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C4 1.6 16v Berline man.

Jalamari 53

Joku kysyi minulta onko Comfort pallot yksi kalvoiset vai muuta, sitä en kyllä osaa sanoa.

Minulle kyllä piti tulla taakse Berline Comfort pallot eli C5 COMF RH. Luettelon mukaan Breakillä on  B kirjain C5:n jälkeen.

Eli vielä kokemuksista. Takapään kolinat loistaa poissaolollaan. Jos joku ei halua liian pehmeää kyytiä niin suosittelen vaihtoa vain taakse, ainoastaan kolinat häviää silloin muuten kyytin jotakuin entisenlaista.

Joku kysyi miksi kolinat häviää ja miksi vanhemmissa C5:ssa ei ole tuota kolahtelua. Syy on yksinkertainen, vanhemmassa C5:ssa on 3 palloa joustamassa ja uudemmassa vain 2 palloa kireän iskunvaimennuksen kera (koska pitää olla niin saksalaista ajotuntumaa että).

Iskunvaimennus (levyt) siis estää jousituksen toimimaan riittävän nopeasti pienissä epätasaisuuksissa, rautatiekiskot, kaivonkannet jne. Jousisylinterin männänvarsi löystyy ja kilahtaa kun taas saa painetta vastaan. Myös jousisylinteri saattaa löystyä ja antaa äänen taas kiristyessään.

Tätä ei Veho ole vielä oivaltanut. Käykää vaikka koeajamassa V6 C5 niin voin taata ei kuulu samanlaista kilahtelua kuin kuuluu 2 litraisissa kahden pallon karvalakkiversioissa.

Ei muuta kuin nautiskelkaa niin kauan kuin Comforteissa painetta kestää.

Jalamari 53

Unohtui tuossa äsken sanoa että ei ne paineet ole mihinkään alkuperäisistä palloista karanneet vaan se iskunvaimennus on liian jäykkä.

Laitettiin nuo samat pallot vanhan malliseen C5:een eteen ja taakse ja niin vaan pehmeni senkin kyyti sen alkuperäisiin palloihin verrattuna, koska siellä joustaa 6 palloa yhteensä.

Sitten tuo paineen poisto järjestelmäst; anna koneen käydä ja laske kori ala-asentoon, anna käyydä vaikka 5 minuuttia tyhjäkäyntiä niin eiköhän ole paineet hävinneet.

Itse testasin takaa siten että viiden muutaman minuutin päästä kohotin pienellä hallitunkilla toista takapuolta niin että rengas nousi maasta merkein irti ja kun jousisylinterin männänvarsi heilui löysänä kumisuojuksen sisällä niin silloin oli paineet poissa.

Toki pallo aina kannattaa ensin löysätä  kori ylhäällä täydessä paineessa siten että pallo reilusti hieman pyörähtää niin lähtee sitten paineettomana helposti irti.

Ei muuta kuin pallottelemaan.