C5 - Takapään kolinat

Aloittaja C5power, helmikuu 12, 2007, 18:11:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

C5power

Avaan taasen keskustelun vinkkien/kokemuksien toivossa. Kyseessä olisi C5 2003 Berline, kolinan lähde oikea puoli takaata. Pallot kaikki kolme vaihdettu, täyttöputki "pehmustettu" olen käynyt pohjamuovit läpi ja putsannut vuosien keräytymät mutta ei niin ei.
Eli onko tuomio takatukivarrenlaakeri? On väännelty ja käännelty väljyytä ei todellakaan löydy!
Te ketkä olette painineet saman ongelman kanssa ja saaneet jopa kolinan joka tuntuu pienissäkin töyssyissä  poistumaan. Kertokaa vinkkinne ja toimenpiteet niin ehkä minäkin pääsisin taas nautimaan letkeästä ja äänettömästä menosta.
Kiitos etukäteen!

Ego

Eipä siinä sun koslassa enää paljon muuta vaihtoehtoa kolinan aiheuttajalle ole kuin tukivarren laakeri. Mulla korjaantui kolina (todella kova metallinen kalahtelu) tukivarren laakerin vaihdolla.

Edit: ja 80tkm oli vasta mittarissa vian ilmetessä..

C5power

Jep! mittarissa 74 000 ja kevyellä kuormalla ajettu mutta eihän se siitä loppu pelissä ole kiinni. Kiitos vastauksesta.

58Make

Tuohon vaivaan auttoi kun laitoin sisälokasuojat kunnolla kiinni, ovat muovisilla hempulikiinnikkeillä joiden reikä lokarissa on hyvin suuri ja siten pääsevät liikkumaan ja kolisemaan. Jos ne laakerit ovat menneet aivan loppuun niin kyllä sen kitinän kuulee kun autoa painelee perästä tai nostaa ja laskee sitä. Lokarien kiinnittämiseksi tökkää sopivan tiukka muovitulppa korissa olevaan reikään ja sen läpi sitten peltiruuvilla kunnolla kiinni niin ei ainakaan se paikka kolise.

C5 Shadow

Ja yksi "utopia" paikka lisää.
Katso ettei takapenkin selkänoja kolise kiinnitystappia vasten > väljää.
Aja penkit alhaalla ja jos kolisee niin vika ei ole siinä. Helppo kokeilla.
Näinkin on joskus jollekin käynyt.....

ealab

Tämä takaselkänojan/penkin kiinnitys on eräässä muussa merkissä myös ollut kolinan aiheuttaja. Siihen auttoi salpojen säätö. Automerkkiä en mainitse.

C5 Shadow

Minäpä kerron. Ja minäpä kerron että miten mainio väline on tuo search toiminto.
http://www.citroen-foorumi.com/forum/index.php?topic=418.0

Fanisti

Mielenkiinnosta alaa kohtaan, olen tutkinut tuota kolinan aiheuttajaa.
Takatukivarren laakerointi vaihdettu ja kolina ei poistunut sillä. Takapenkin selkänoja testattu, lokarit kiinnitetty uudelleen ja polttoaineputki eristetty, mutta kolina vain jatkuu...

Nyt on tutkinnan kohteena taka-akselin kiinnitys runkoon, olettaisin tuon kumilaadun menevän kylmillä ilmoilla niin kovaksi, että tuntuu väljyytenä. Tuohon teoriaan ei vain käy se, että kolina tuntuu tulevan vain oikealta puolelta.

Vielä yksi mahdollinen juttu olis tuo itse tankin kiinnitys, tutkinta ja testaus jatkuu.

Ego

Lainaus käyttäjältä: Fanisti - helmikuu 13, 2007, 09:52:30
Mielenkiinnosta alaa kohtaan, olen tutkinut tuota kolinan aiheuttajaa.
Takatukivarren laakerointi vaihdettu ja kolina ei poistunut sillä. Takapenkin selkänoja testattu, lokarit kiinnitetty uudelleen ja polttoaineputki eristetty, mutta kolina vain jatkuu...

Nyt on tutkinnan kohteena taka-akselin kiinnitys runkoon, olettaisin tuon kumilaadun menevän kylmillä ilmoilla niin kovaksi, että tuntuu väljyytenä. Tuohon teoriaan ei vain käy se, että kolina tuntuu tulevan vain oikealta puolelta.

Vielä yksi mahdollinen juttu olis tuo itse tankin kiinnitys, tutkinta ja testaus jatkuu.

Onko pallot vaihdettu? Ne on ne todennäköisimmät syyt tukivarrenlaakereiden ohella.

jalittam

Lainaus käyttäjältä: C5power - helmikuu 12, 2007, 18:11:54
...Eli onko tuomio takatukivarrenlaakeri? On väännelty ja käännelty väljyytä ei todellakaan löydy!...

Kallistuksenvakaaja irti (tai ne torxit löysälle), paineet pois - painetta on myös siellä ala-asennossa.
Sitten yrittää löytää sitä välystä, muuten tuntuu kuin tukivarsi olisi yhtä puuta...

C5power

No niin! Tukivarren laakeri ja tarvittavat osat vaihdettu. Kolina jatkuu. Ei muuta vaihtoehtoa kuin tosiaan takaakselin kiinntys koriin ja tankki.
Pikku hiljaa alkaa nypyttämään. Loistava auto muuten mutta tällaiset kolinat kuuluu mielestäni vieteriautoihin.

Fanisti

Olen seurannut edelleen tuota kolinan esiintymistä. Lämpimästä tallista lähdettäessä, kolinaa ei juuri kuulu, mutta ulkoa pakkasesta lähdettäessä kolina kuuluu erittäin hyvin.

Yhteen aikaisempaan kokemukseeni perustaen, epäilen todella vahvasti tuon taka-akselin kiinnitystä koriin.

Seuraavaksi tarvis jostain tuon taka-akselin räjäytyskuvan, jotta vois tutkia asiaa hiukan tarkemmin. Samaan liittyen, olisko akselin kiinnityskumeilla ollut useampi alihankkija?? Se taas selittäisi sen, miksi saman vuosimallin autoissa toisissa kolina kuuluu ja toisissa ei. Lisäksi noiden kiinnityskohtien kiristystiukkuus voisi olla yhtenä selityksenä.

Nämä em. asiat eivät siis ole faktatietoa vaan perustuvat olettamuksiin.

Strombi

Itselläni myös kolahtelee. Toisinaan selvemmin, toisinaan taas ei. Pienessä kiharassa tulee selvimmin esille, kun taas isommissa ei välttämättä kuulu ollenkaan. Mutta mutta? Miksi nämä kolinat kuuluu aina oikealta puolelta? Kaikki joilla on ollut kolinaa, on se aina kuulunut oikealta puolelta. Eihän tuo tukivarren laakeri voi olla oikealla puolella heikompi kuin vasemmalla. Joku muu syy tähän täytyy olla. Eli tuo vika on kaikille yhteinen. Itsekkin kiristelin lokarin muoveja, pehmustin polttoaineputkia jne jne.... Hetken luulin, että se auttoi. Mutta ei. Kolina jatkuu. Kunhan nyt saisi selville tuon aiheuttajan, niin ihankin varmasti tulisi monta C femmaa kuntoon.

cviitonen

Onko kenellekään tullut mieleen tarkastaa varapyörän kiinnitys.Yksi nauha renkaan yli ei kiristä pyörää tiukasti.Sijaitsee oikealla,josta äänikin tulee.

Strombi

Sekin on tehty. Samoin tavaratilan välipohja on eristetty solukumilla, kaikki varapyöräkotelon irtoesineet pehmustettu ja kiinnitetty. Turhaan. Ääni tulee oikealta ja auton ulkopuolelta. >:(

Ego

No, mulla se oli se tukivarren laakeri. Kolina tuli oikealta ja äänestä ei ole ollut jälkeäkään korjauksen jälkeen. Ei ole mitään luulotautia vaan vika on todella poissa.

Lainaus käyttäjältä: Strombi - helmikuu 21, 2007, 14:47:53
Itselläni myös kolahtelee. Toisinaan selvemmin, toisinaan taas ei. Pienessä kiharassa tulee selvimmin esille, kun taas isommissa ei välttämättä kuulu ollenkaan. Mutta mutta? Miksi nämä kolinat kuuluu aina oikealta puolelta? Kaikki joilla on ollut kolinaa, on se aina kuulunut oikealta puolelta. Eihän tuo tukivarren laakeri voi olla oikealla puolella heikompi kuin vasemmalla. Joku muu syy tähän täytyy olla. Eli tuo vika on kaikille yhteinen. Itsekkin kiristelin lokarin muoveja, pehmustin polttoaineputkia jne jne.... Hetken luulin, että se auttoi. Mutta ei. Kolina jatkuu. Kunhan nyt saisi selville tuon aiheuttajan, niin ihankin varmasti tulisi monta C femmaa kuntoon.

sitröön

Oisko kellään ohjetta tukivarren laakerin vaihtoon ois varmaan monelle tarpeen.Jotain ohjeita olen nähnyt mutta en C5:seen!

58Make

Lainaus käyttäjältä: sitröön - helmikuu 21, 2007, 21:14:12
Oisko kellään ohjetta tukivarren laakerin vaihtoon ois varmaan monelle tarpeen.Jotain ohjeita olen nähnyt mutta en C5:seen!
Tuollapa jotain, ei mikään kinkkinen homma ole.
http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=90755&LastModified=4675597957922800447

C5power

No niin!
Vanha sanonta "kolmas kerta toden sanoo" päti myös tässä tapauksessa. Oikea takapallo vaihdettiin toisen kerran uuteen ja kesti jopa pari päivää kunnes kolinat palasi.
Kolmannen kerran Veholle toteamaan että ei se kestäny. Katsoivat pitkään että kyllä se vika on jossain muualla. Kysyin missä? Ei tullut viisasta vastausta ja niinpä pistettiin kolmas pallo. Johan alkoi toimimaan. Pari viikkoa paukuteltu menemään niin eipä kolkota eikä pauku oikea puolikaan.
Kuulema pallojen laatu "heikkeni" kun siirtyivät C5:n kanssa "littanoihin" palloihin perinteisistä vihreistä kuulista.
Mene ja tiedä. Mutta nyt toimii niinkuin taikamaton kuuluukin.   

Xanteri

Mulla kolisee alle 1000 kilsaa ajetun C5:sen peräpää. Kolisi heti liikkeen pihasta lähtiessä. Täytynee varmaan aloittaa osienvaihtorumba, ehdotan kyllä Veholle että aloittavat noista palloista.

C5 Shadow

Minä ehdoitin että jos takatukivarren laakeri niin Vehon kloppi siihen että pallot me taakse vaihdetaan ja sitten kuunnellaan uudestaan eli eivät (edes ainakaan minulla) aja ennen vaihtoa. Hmmm... omituista itsevarmuutta, sillä jos vaikka siellä olisi jotain muuta vikaa, mutta eiköhän tässä ole kysymys takuusta.
Veho tms. laskuttaa maahantuontia aivan surutta.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: C5 Shadow - maaliskuu 02, 2007, 08:34:18
pallot me taakse vaihdetaan ja sitten kuunnellaan uudestaan[/i] eli eivät (edes ainakaan minulla) aja ennen vaihtoa. Hmmm... omituista itsevarmuutta, sillä jos vaikka siellä olisi jotain muuta vikaa, mutta eiköhän tässä ole kysymys takuusta.

Varasin ajan ensihuoltoon ja sanoin samalla tuosta kolinasta. Huoltojamppa totesi, että he aloittavat kolinan tutkimisen/korjaamisen ajamalla koeajon siten, että kyytiin menee kaksi asentajaa kuulostelemaan, että mikä siellä kolkottaa. Eli näköjään vaihtelee tuomintatavat Vehollakin. Toivottavasti saavat kolinan pois, kun muuten menee kosla kuin sukkasillaan.

C5 Shadow

LainaaHuoltojamppa totesi, että he aloittavat kolinan tutkimisen/korjaamisen ajamalla koeajon siten, että kyytiin menee kaksi asentajaa kuulostelemaan, että mikä siellä kolkottaa. Eli näköjään vaihtelee tuomintatavat Vehollakin.
Niinhän ne sanovat..... :)

Jasse

Mulla lopetti takatukivarsien laakereiden vaihto kolinat.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Xanteri - maaliskuu 02, 2007, 20:10:50
Varasin ajan ensihuoltoon ja sanoin samalla tuosta kolinasta. Huoltojamppa totesi, että he aloittavat kolinan tutkimisen/korjaamisen ajamalla koeajon siten, että kyytiin menee kaksi asentajaa kuulostelemaan, että mikä siellä kolkottaa. Eli näköjään vaihtelee tuomintatavat Vehollakin. Toivottavasti saavat kolinan pois, kun muuten menee kosla kuin sukkasillaan.

Jep, auto kävi huollossa ja kolina saatiin pois. Olivat kuulemma ajaneet 10 minuutin lenkin autolla ja epäilleet sen perusteella äänen johtuvan rikkinäisistä jousipalloista. Takapallot testattiin, ja niinhän sieltä oli molemmat pallot sökönä (uudesta autosta!). Vaihdettiin uudet pallot ja lisättiin lds-nestettä, ja nyt kulkee hienosti.