Xantia - Pallojenvaihto-operaatio (Break)

Aloittaja pasi.r@pp.nic.fi, helmikuu 14, 2006, 22:48:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasi.r@pp.nic.fi

::)Eli joka tietää/on itse tehnyt breakin (2.0 bensa vm.1999)jousipallotus operaation, saiskos vinkkejä kuinka opastaa pallojen/xantian kanssa ensikertalaista remonttimiestä.Elikkä kunhan saan tilattua pallot niin laitatan ne ad-korjaamolla jonka remonttimieskään ei ole niitä koskaan vaihtanut, puhelimessa epäili kuinka saada entiset irti ja onkohan tarvittavia työkaluja, jos saan äijälle muutamia ok-vinkkejä vaihtotyöstä sehän vois lyhentää hieman työaikaa ja säästää näin vaikka äijän hermoja sekä minun maksettavaa tuntitaksaa, olis tarkotus vaihtaa myös tuo edessä oleva varaajapallo.jeeees comforttipalloja alle ja lipuminen voi alkaa ;)

Xanteri

Lukaisepa tuosta: http://groups.msn.com/sitruunapatonki/tekniikka.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=15878&LastModified=4675434668600369793&all_topics=1

Pallojen vaihto on sen verran helppo homma, että melkein kannattaisi tehdä se itse, eikä viedä kellekään korjaamojampalle, joka ei (ilmeisesti) ole sen viisaampi näissä hommissa. Siis jos remonttihommat vaan kiinnostaa itseä kiinnostaa.

pasi.r@pp.nic.fi

kiitos xanterille linkistä,vielä muutama tarkennus

1."paineet ruuvista ulos(n.1-1,5 kierrosta auki)" -missä paineensäätöruuvi, lähellä varaajapalloa?

2." käytellään ilmat pois?"-eikö lhm järjestelmän pitäisi ilmata itse itsensä vaikka tuon yllämainitun ruuvin on jo kiristänytkin vai ymmärsinkö oikein että tuon ruuvin kautta käytellään ilmat pois, ei kait sentään?

3."Etupallot on helppo nakki; keulan alle täytyy saada vain sen verran tilaa järjestettyä että pääsee ruuvamaan sitä paineenpäästöruuvia vaikka auto on ala-asennossa."-miten tuota tilaa saa kun ei ole monttua eikä autonosturia?

4."Varaajapallon vaihdossa täytyy sitä 12mm ruuvia aukaista" -on ilm. yllämainittu paineensäätöruuvi, onhan, on se.

vielä: jos jollakin on hyvä kapistus pallojen irroitustyökaluksi niin voisitteko antaa vinkkiä, taidan nimittäin hankkia sellaisen!

Tepi

Isot putkipihdit sopivat mainiosti pallojen aukaisuun. Toisaalta, jos pallo on oikealla tiukkuudella, mitään työkaluja ei tarvita...

BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

André Citroën

Jousipallonavain
Tällä avaimella saat jousipallot irti jousisylinterin kanssa tai ilman! Toimintavarma avain sopii myös ammattikäyttöön. Avaimen hinta 43 euroa

Sopii seuraaviin autoihin:

GS
CX
BX
XM
Xantia
Kysy myös avainta C5:n palloihin.
Tilaukset:
Timo Julkunen
02-763 1437

André Citroën

Jotkut käyttävät myös talttaa ja vasaraa pallon irroittamiseen.  ;)

pasi.r@pp.nic.fi

tepi: mistä osaa palloa putkipihdeillä saa otteen, ei taida pallon ympärille mahtua, auto ei ole nyt kotona joten ei voi tsekata ja missä se paineruuvi on?

Tepi

Lainaus käyttäjältä: pasi.r@pp.nic.fi - helmikuu 15, 2006, 11:32:25
tepi: mistä osaa palloa putkipihdeillä saa otteen, ei taida pallon ympärille mahtua, auto ei ole nyt kotona joten ei voi tsekata ja missä se paineruuvi on?

Itseasiassa isoimmat putkipihdit yltää pallon ympäri jopa siitä paksuimmasta kohdasta. Paineruuvihan on siinä varaajarungon liepeillä muistaakseni. Varovasti sitten auki, ettei singahda sieltä sitten kuulaa ja jousta pihalle... eli semmonen 0,5-1,5 kierrosta maksimissaan.
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

pasi.r@pp.nic.fi

kiitti tepi, mun mielestä järjestelmä ilmaa itse itsensä vai onko tuo paineruuvi jonkinmoinen ilmausruuvi?

Tepi

Sillä paineruuvilla vapautetaan hydraulijärjestelmästä kaikki paineet. Ei liity minun käsittääkseni mitenkään ilmaukseen. Pallojen vaihdon jälkeen ei tarvitse mitään ilmauksia tehdä.
BX Sport

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Tepi - helmikuu 15, 2006, 12:14:56
Sillä paineruuvilla vapautetaan hydraulijärjestelmästä kaikki paineet. Ei liity minun käsittääkseni mitenkään ilmaukseen. Pallojen vaihdon jälkeen ei tarvitse mitään ilmauksia tehdä.

Samaa mieltä, eli järjestelmä kyllä ilmaa itse itsensä. Eikä tuota paineruuvia tarvitse aukoa lainkaan, jos ei vaihda varaajapalloa. Muistaakseni faija vaihtoi omat pallonsa yksinkertaisesti siten, että auto nostettiin ensin ylimpään korkeuteen, jonka jälkeen palloa höllättiin hieman. Sen jälkeen ala-asentoon, pallo pois ja uusi tilalle. tiivisteet kannattaa voidella lhm:llä kiinnitysvaiheessa. Kun kaikki pallot oli vaihdettu, lhm:ää lisättiin hieman järjestelmään. Homma kävi kuulemma todella nopeasti: vähän yli tunnin urakka, josta n. 20 minuuttia meni hitsatessa/sorvaillessa pallonavaajaa moottorisahan ketjusta ;D).

ealab

Xanterin neuvo pätee hyvin takapalloihin. Edessä auto vaan alas ja paineruuvi auki.

Citikka99

Ennen pallojen irroittamista kannattaa auto nostaa yläasentoon ja vääntää putkipihdillä tms. palloja hieman auki ja vasta sen jälkeen laskea auto ala-asentoon. Löysääminen kannattaa tehdä yläasennossa, koska jos löysääminen tapahtuu ala-asennossa on vaarana, että jousisylinteri pyörii mukana.

Hessu

Pallojenirroitustyökaluna käytin itse Motonetissä (voi olla muuallakin) myytävää öljynputsariavainta, jossa on järeää kettinkiä ja 300mm varsi terävästi karhennetulla anturalla. Maksoi jotain 3,-  :)
Takapallojen avaamisessa hiukan haittasi se, että sylinteri pääsee kiertymään mukana. Kyllä siitäkin reippailla otteilla selvittiin.
DS 21 Pallas -66, ZX 1.9 -91, C6 3.0 -06

André Citroën

Takapallojen vaihdossa on tosiaan ainoa ongelma se, että sylinteri tahtoo helpolla lähteä pyörimään mukana.  8)

pasi.r@pp.nic.fi

mahtuuko 70cm pitkillä putkipihdeillä aukaisemaan xantia breakin etu varaajapallon ja taka vajoamisenestopallon, eli lähinnä mahtuuko työkalulla availemaan niitä

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: pasi.r@pp.nic.fi - helmikuu 16, 2006, 10:54:04
mahtuuko 70cm pitkillä putkipihdeillä aukaistua xantia breakin etu varaajapallon se takapallot, eli lähinnä mahtuuko työkalulla availemaan niitä

En osaa sanoa, mahtuuko tuon kokoisilla putkipihdeillä heilumaan kunnolla. Sen sijaan suosittelisin Hessunkin mainitsemaa ketjulla varustettua öljynsuodatinavaajaa: on halpa ja toimii. Kaikkein paras olisi luonnollisesti jo tuolla aiemmin esitelty varsinainen hommaan tarkoitettu työkalu, mutta se kyllä maksaa aika paljon.

ealab

Pieni kertaus: Etupää: auto alas ja paineet pois. Pallot vaihtoon. Takapää: auto ylös ja pallot löysälle. Syy on tullut jo mainittua. Ja auto alas, paineet pois, sekä pallojen vaihto. Kiristys käsin.

pasi.r@pp.nic.fi

teuvo_k

Meneekö C5:een samalla kaavalla pallojen vaihto?

Xari

Etupallot-auto alas ja paineet pois,takapallot-auto ylös ja palloja vähän löysälle,auto alas ja paineet pois.

Ainakin itse laskin nuo paineet aina pois ennen pallojen irroitusta,takapallot irtosi hyvin kun löysäsi niitä vähän auto yläasennossa.

Etupallot vaihdoin itse vartissa pihalla,loput vaati kyllä tee-se-itse hallin nosturin ja tunnin aikaa,vajoamisenestopallon jätin suosiolla kesään.

Työkaluna tukeva öljynputsariavain,tuollaisella hihnamallilla ei vaan saa terävää nykäisyä joten päävaraajapallo vaati vähän talttaa ja vasaraa,hyvä lyöntimeisseli kun oli niin lähti ihan kevyellä naputtelulla irti.

Palloiksi laitoin eteet comfortit ja taakse nuo vanhat 55 barin etupallot jotka ilmeisesti on jo tuplakalvoilla ja siten kestävät joten moisia en oikein mäkeenkään viitsinyt heittää.

Tulos oli mielestäni onnistunut,tuntuu ihan kuin ajaisi Citikalla :)

Perä niiaa kivasti lähdössä ja heijaa heitoissa mutta ei vielä liikaa,vaihtamalla kaikki pallot comforteiksi voisi päästä vieläkin parempaan lopputulokseen mutta tuolleen selviää vain 2 pallon ostolla ja nuo kestävämmät pallot jää sitten tuonne taakse.

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Xari - maaliskuu 17, 2006, 13:46:05
Palloiksi laitoin eteet comfortit ja taakse nuo vanhat 55 barin etupallot jotka ilmeisesti on jo tuplakalvoilla ja siten kestävät joten moisia en oikein mäkeenkään viitsinyt heittää.

Ihan täsmälleen samanlaisen ratkaisun teki faija omaan Xantiaansa. Kyydistä tuli todella pehmeä ja tasapainoinen 8)

pasi.r@pp.nic.fi

joo vaihdoin eteen jousipallot itse ja irroitettaessa päävaraajapalloa katkesi suodatinavaimen kettinki, vein sitten suosiolla suzuautoon jossa loputkin pallot uusittiin kohtuuhintaan, olivathan nuo varmaan 6-vuoden jäljiltä kaikki uusimisen tarpeessa, laitetiin muuten comfort(tilasin sitroselta) jousipallot alle ja ainakin minä olen tykännyt, aluksi hieman oudostutti, ajo on nimittäin kuin isommallakin jenkkipellillä, aika letkeää meininkiä

Xari

LainaaIhan täsmälleen samanlaisen ratkaisun teki faija omaan Xantiaansa. Kyydistä tuli todella pehmeä ja tasapainoinen

Aiemmasta jutustasi tuon luinkin,kiitoksia vaan vinkistä :)

Mitkähän nuo comfort-pallojen paineet mahtaa olla,moisissa kun ei paineista ole mitään tietoa.

Lähinnä kiinnostaa paljonko eroa tuolla 55 baarin etupallolla ja comfort-takapallolla on sekä mitenkä sama etupallojen vaihto taakse toimisi berlinessä jossa on alkujaan 30 bar takapallot breikin 40 barin pallojen sijasta.

Kumpaankin malliin kun käsittääkseni tarjotaan samoja comfort-palloja taakse.

Kun tuo innostus pehmeämpään menoon tuntuu olevan vähän helposti tarttuvaa ;D

Xanteri

Lainaus käyttäjältä: Xari - maaliskuu 21, 2006, 16:42:49
Mitkähän nuo comfort-pallojen paineet mahtaa olla,moisissa kun ei paineista ole mitään tietoa.

Lähinnä kiinnostaa paljonko eroa tuolla 55 baarin etupallolla ja comfort-takapallolla on sekä mitenkä sama etupallojen vaihto taakse toimisi berlinessä jossa on alkujaan 30 bar takapallot breikin 40 barin pallojen sijasta.

Noista comfort-palloista on kyllä aika vaikea mennä sanomaan mitään varmaa paineiden suhteen, kun niitä on tietääkseni myynnissä usealla eri paineella. Jotkut ko. palloja myyvät firmat eivät tiedä itsekään, jos kysyt niiltä  ::) Arvaukseni on, että useimmat comfort-nimikkeellä myytävät pallot ovat noin 70 barin luokkaa.

Jos vaihtaisit tällä hetkellä takana olevat 55 bariset tuplakalvot comfortteihin, kyyti muuttuisi todennäköisesti vielä astetta paria pehmeämmäksi.