C4 - Tuulilasi hajosi

Aloittaja C4 Lady, helmikuu 09, 2007, 13:52:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PicassoHDI

Itse epäilisin kyllä asennusvirhettä. Kauanko liima on kuivunut, kun auto on otettu takaisin ajoon?

sevä

1. lasi. Halkeama sivusta. Ei näkyviä iskuja. Takuuseen
2. lasi. Sadetunnistimen vierestä lasin sisäpuolelta lohjennut pala. Takuuseen
3. lasi. Halkeama alhaalta keskeltä. Ei näkyviä iskuja. Takuuseen.
4. lasi. Halkeama alaoikealta keskellepäin. Merkkiliikeen edustaja väitti kiven iskemäksi. Vakuutustarkastuksen kaveri katsoi luupilla ja sanoi että ei jälkiä. En jaksanut ruveta tappelemaan joten maksoin lasivakuutuksen omavastuun. Lasin hajoamisen syy käy ilmi aikaisemmasta viestistä tässä ketjussa.
5. lasi. Halkeama alaoikealta. Kiven tai nastan isku melko reunassa.

Oman kokemuksen mukaan yleensä noi lasiin kunnon jäljen jättävät lentävät esineet on tulleet aika kaukaa. mm moottoritien vastaantulevien kaistalta. Kakkoslasin takuu päätöksen jälkeen kävi just niin. Se on aika veikeä tunne kun näkee, että sieltä se kivi tulee, mutta ei pysty mitenkään väistämään.

sevä

Asennusvirhe ei tule kyseeseen. Kuten aikaisemmin sanoin asentaja on läheistä sukua, eli oma isä, joten tiedän työn laadun ja voin luottaa siihen, että tekee varsinkin mulle kaiken viimeisen päälle. Ja on se noita laseja enemmänkin vaihtanut ja myös muihin nelkkuihin... Varuilta vielä vaihdettiin eri merkkiseen liimaan, jotta jos se vaikka olisi auttanut.

EDIT: auto on ollut pajalla joka kerta yön yli kuivumassa tasaisella alustalla ja sen jälkeen olen muutaman päivän parkkeeranut vain tasaiseen paikkaan

Kutarallaa

Minulla oli aikanaan C5 II:n kanssa vähän vastaavaa. Pilkingtonin lasit hajoili ja sadetunnistin liimat ei pysyny jne. Alkuperäinen lasi ei ollut Pilkington ja kun merkki vaihtui alkoi lasikin kestämään...

sevä

Meinasinkin varmistaa että seuraava lasi ei ole BillClinton...

haki48

Muutamia totuuksia.
Korjasin joskus tuulilaseja sivutyökseni. Usein asiakkaat sanoivat että eikö sen ja sen merkkisten autojen lasit hajoa helpommin, asiaa mietittyäni vastasin aika useita korjaavani kyseisen merkkisen auton laseja, mutta en sen enempää kuin muun merkkisiä. Toinen, hyvin yleinen maininta oli, ettei lasiin ole osunut mitään ja silti on halkeama. No josku on tosiaankin niin, mutta kyllä lähes 100% varmuudella löytyy sieltä halkeaman alusta, parin sentin päässä reunasta pienen pieni kiven murusen tekemä jälki (nuppineulan terävän pään kokoinen). Pieni kiven murunen ja siinä se on, pahimmillaan muuta ei tarvita. Kuljettajan näkyviin halkeama voi tulla vasta tuntien, ehkä jopa vuorokausien päästä.

Näin kävi itselleni eilen (auto C5, reilu vuoden ikäinen) aamulla, hyvin heikko napsahdus jossain päin lasia, ajoa sen jälkeen n. 50 km, kunnes päivällä huomasin kuskin edestä ylöspäin lähtevän ja siitä oikealle kaartuvan halkeaman joka kasvoi koko ajan (jo niin pitkä ettei voi korjata). Halkeamasta löytyi neulanpään kokoinen osuma jälki n. 2 cm päässä alareunasta, turvaurien alapuolella. Onneksi on autossani tuulilasivakuutus.

Lisäksi, kun saat kiveniskemän, on se sitten halkeama tai muu, peitä vauriokohta heti teipillä tai vastaavalla (ei missään tapauksessa mitään liimoja tai sellaisia, on ne sitten tarkoitettu lasille tai ei). Sitten niin pian kuin mahdollista yhteys johonkin Lasinkorjaajaan.

Petech

Vänkärin puolelta tuulilasin alareunasta pari vuotta sitten paikattu kiven iskemä ratkesi tässä eräänä päivänä ilman näkyvää syytä n. 30cm kiemurellen ylöspäin. Ei varmaankaan haittaa katsastusmiestä vielä, mutta haljennee lisää viimeistään ens talven pakkasissa.

Lasi menee siis kohta vaihtoon. Kuinka paljon keskimäärin C4 vm. 2005 tuulilasin vaihto tulee kustantamaan?

Renee

Citroen C4           04-10               275,00e  kun en mainosta en laita liikettä näkyviin.

Hinnat alkaen, ellei toisin mainittu. Hintaan vaikuttavat mahdolliset lisävarusteet kuten sadetunnistin ja solana-kalvo.

Noilla tuulilasin korjaajilla on katevää tarranauhaa jossa noita paikkoja on jos siihen lasiin tulee se kiverniskemä ja paikan haluaa pitää puhtaana.
Muistakaa hommata sellainen sinne haskakoteloon

fsol77m

noniin... oma huono onni jatkuu... nyt hajosi tuulilasi.
tai no ei se vielä kokonaan rikki ole mutta onpahan vain yläoikealta 25cm halkeama ala vasemmalle päin...
285e luvattiin minulle uusi asennuksineen oulun glassdrivessä kun ei ole sadetunnistinta.
hajoamisesta ei ole mitään käsitystä mutta oletan että kiveniskemähän sen on hajoittanut... illalla ei ollut mitään ja aamulla parkkiksella olikin jo iso halkeama. itse iskemästäkään ei ole koloa tms niinkuin yleensä.

mutta sitten itse kymysys : olin lukevinani että tuon tuulilasin ja moottorin välissä on jotkin lämpöeriste pahvit niin minulla ne ainakin ovat märkiä ja roikkuvat kokonaan moottorin yms päällä.. samaten nyt vasta huomasin että se tiivistenauha/tiiviste muovi osa siinä päällä joka pitäisi olla kiinni ilmeisesti tuulilasin alaosassa niin itselläni on kyllä niin että on 5mm rako tuulilasin ja tuon tiivisteen välissä (siitähän ne vedet ovat menneet pahveihin saakka)... ilmeisesti tuon kuitenkin pitäisi olla kiinni tuulilasissa ? ja voiko nuo märät pahvit poistaa vai kuinka tarpeellisia ovat ?

ilmeisesti tuo muoviosa on itsestään lähtenyt valumaan kun sen verran kun katoin niin se ei taida olla kovin tukevasti muutenkaan kiinni missään...
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Aakku

Tuon tuulilasin muovilevyn kiinnikkeet ovat väsähtäneet. Omassani oli retkahtanut huollon yhteydessä Veholla. Oli ilmeisesti nojattu siihen jossain työvaiheessa. Yrittivät ensin kiinnikkeitä jotenkin tukea, mutta huonolla menestyksellä. Lopulta vaihdettiin koko muovi, koska kiinnikkeet olivat kuulemma murtuneet.
Tämä muoviosa voi särkyä ja painua myös talvella painavan suojalumen painosta.
Citroën 2CV AZ Berline -56

PicassoHDI

Kannattaa vaihtaa uusiin ne rintapellin äänieristeet. Samalla tiivistää se kaukalon ja tuulilasin väli, ettei vesi valu eristeiden päälle.

Petech

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - heinäkuu 11, 2012, 09:39:57
Kannattaa vaihtaa uusiin ne rintapellin äänieristeet. Samalla tiivistää se kaukalon ja tuulilasin väli, ettei vesi valu eristeiden päälle.

Pystyyköhän tätä operaatiota tekemään itse ilman suurempia vaivoja vai pitääkö viedä pajalle? Omassa C4:ssä samalla tavalla repsottavat vällyt ja tiivisteet kuin nimim. fsol77m.

PicassoHDI

Voi vaihtaa itse jos saa pyyhkijät irti.

Bobcat

Lainaus käyttäjältä: PicassoHDI - heinäkuu 11, 2012, 09:39:57

Näkyy täälläkin olevan tuo tuulilasin tiivistesauma alareunasta raollaan, joten kai tuollainen RTV-silikoni auttaa vaivaan?  ???
Citroën C4 2.0i 16V manuaali VTR -05

fsol77m

minulla tiiviste vika korjaantui nyt samalla kun tuulilasi vaihdettiin pilkingtoniin raision autolasissa niin olivat massanneet tiivisteen kiinni tuulilasiin.
ehdin jo kyselemään sitroselta vastaavan muovikaukalon ja sitä tukevan nelikantti tukipalkkikiinnikkeen (tuossa on samassa jarruneste säiliö kiinni) saatavuutta ja suomessa ei kuulemma ole mutta tilauksesta saadaan tulemaan.
kaukalo oli joku 170e ja tukipalkki 60e.
ilmeisesti uudella osalla ei tarvitsisi liimata mutta lienee varminta liimata sekin tms.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Bobcat

Lainaus käyttäjältä: Aakku - heinäkuu 11, 2012, 00:10:31
Tuon tuulilasin muovilevyn kiinnikkeet ovat väsähtäneet. Omassani oli retkahtanut huollon yhteydessä Veholla. Oli ilmeisesti nojattu siihen jossain työvaiheessa. Yrittivät ensin kiinnikkeitä jotenkin tukea, mutta huonolla menestyksellä. Lopulta vaihdettiin koko muovi, koska kiinnikkeet olivat kuulemma murtuneet.

Eipä auttanut minulla edes tuon liimaavan Permatex Clear RTV Silicone -massan laittaminen tuulilasin alaosan kumitiivisteen sisään, vaan tuo muovinen hyllyosa jossa tuulilasintiiviste sijaitsee valahti taas alaspäin niin että tuulilasintiivisteen ja tuulilasin alareunassa on edelleen rako. Näyttää vahvasti siltä että tuo muovinen hyllyosa ei ole kiinni kuin molemmista päistään, joten se on varmaan väsähtänyt ajan saatossa kaarelle. Itse aion korjata tuon vaivan siten, että rakennusmiesten käyttämällä käsikuumailmapuhaltimella lämmitän tuota muovihyllyä yläpuolelta sen jälkeen, kun olen venttiilikopan kannen ja sen hyllyosan väliin asettanut pönkäksi riittävän määrän sopivankorkuisia lasipurkkeja tukemaan tuota hyllyä oikeaan asentoon. Kun sitten tuota hyllyä sopivasti lämmittelee, niin se varmaan myötää niin paljon että se viilennyttyään asettuu oikeaan muotoonsa. Yksi pulma tuossa hommassa kuitenkin on, nimittäin akku pitää kaiketi irroittaa varmuudeksi pois tieltä ennen hyllyosan lämmitystä, joten nuo toimenpiteet kuskin ikkunan alaslaskemisineen plus muine kommervenkkeineen ennen akun irroitusta vähän arveluttavat.  :-\

Bobcat

No tarkemmin asiaa tutkiskeltuani, niin tuota ikkunan alushyllyä kannattelee kovamuovinen käyrä poikittaistukipalkki, jota tulisi käyristää kuumentamalla vähän lisää. Tuon käyristyksen jälkeen tuo ikkunan alatiiviste nousee kyllä vähän lisää ylös.  ??? Tietysti jos tuon kovamuovisen poikittaistukipalkin osaa rakentaa uusiksi alumiinista/teräksestä, niin varmaan se on parempi loppuratkaisu pidemmän päälle.  :-\

Muuten, tuo ikkunan alushylly tuppaa menettämään muotoaan ja se alkaa sulamaan, jos sitä kuumentaa sillä kuumailmapuhaltimella noin 420 °C:een lämmöllä, nimimerkillä kokemusta on!!!  :) Niin ja tuossa halpa mutta toimiva kuumailmapuhallin Honkkarista, jossa tuota puhallusilman lämpötilaa voi kätevästi säätää 10 °C:een välein ja puhalluksen voimakkuutta myös.

Pasi A S

Huhua: "Pilkington laseissa ei ole lyijyä ympäristöystävällisistä syistä" Lyijy tuo lasiinkestävyyttä.

Bobcat

Lainaus käyttäjältä: Aakku - heinäkuu 11, 2012, 00:10:31

Tarkemmin tuota ikkunan alaosan raon syntyä tutkiskeltuani, havaitsin että konepelti kiinni ollessaan painaa siinä hyllyssä olevaa konepellin kumitiivistettä alaspäin niin, että samalla ikkunan alaosaan jää rako. Eli ei auta jos sitä hyllyä nostaa jollain keinolla ylöspäin, mutta itse tukin tuon raon siten, että porasin tuon muovihyllyn puoliväliin aivan sen etureunaan reiän, johon ruuvasin noin 40 milliä pitkän ruuvin joka asettui sen muovihyllyn kannatinpalkin taakse matkustamoon päin työntäen koko muovihyllyä taaksepäin nostamatta siinä olevaa konepellin kumitiivistettä liikaa ylöspäin, jolloin ikkunan alareuna jäi tiiviiksi myös konepellin ollessa kiinni.