dieselpolttoaineissa eroja?

Aloittaja Marjo, heinäkuu 23, 2013, 09:17:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marjo

Mitenkäs on dieselin kohdalla, onko eri valmistajien aineissa eroja? Vastaavasti kun on bensapuolella Shellin V-Power (ainakin olevinaan erilaista) ja joskus kuullut joitain muitakin laatueroja olevan eri yhtiöiden välillä... Ja kait jotain eettisiäkin näkökantoja joskus kuullut joistakin firmoista, en vaan muista tarkemmin. Bensa-auton kanssa pyrin hinnasta huolimatta aina suosimaan just V-Poweria ja vältin sitä laimennettua E10-litkua. Mutta onko diesel aina samanlaista firmasta huolimatta?
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Zego

Itse olen huomannut että Neste Pro Diesel toimii meidän autoissa kuten luvattu eli pienentää kulutusta hitusen ja samoin hitusen lisää potkua moottoriin. Autoina 1.6 diesel ilman FAP ja 2.0 FAP. Tämä ero huomattu mm. siten että vahingossa/pakosta joku tankannut normaalia dieseliä tankkiin niin olen eron huomannut ilman että olen tätä tiennyt sekä todellisten kulutusmittausten kautta.

pimpelipompeli

Laatueroja löytyy, varsinkin sitten talvella  :)

Marjo

pimpelipompeli, tarkentaisitko? Toi talvitankkaus kiinnostaa muutenkin, esim vieläkö käytetään jotain "lisäainetta" polttoaineen seassa parantamaan talvikestävyyttä tms...? Näitä hämäriä muistikuvia taas vuodelta kivi ja miekka ;D

pimpelipompeli

Polttoaineen samepiste sekä suodatettavuus vaihtelevat eri asemien välillä, ja varsinkin eteläsuomesta saa kesälaatua myös pakkasten aikaan... Kovemmalla pakkasenkestolla varustettu diesel on sitten heikommin voitelevaa, kuin kesälaatu.

ST1, Teboil, ABC ja Neste tekevät vissiin kaikki omat seoksensa, ainakin jos vertaa tolpassa esillä olevia suodatettavuuslukemia.

Ei sinne tarvitse "lisäainetta" (bensaa...) laittaa sekaan, Citroen kyllä kestää kesälaadullakin käynnissä, olettaen että sen saa jotenkin kesäkamalla käyntiin -35 asteen lämpötiloissa  >:(

Marjo

kesälaatua talvella??? Miksi ihmeessä? Sen paremman voitelevuuden vuoksiko? Mua on aina peloteltu, että pitää sitten pitää tarkasti huoli että on tankissa vain talvilaadun dieseliä kun alkaa olla pakkasia, ettei suunnilleen moottori hajoa tai vähintään jää tienposkeen...

Mitä tarkoitetaan suodatettavuudella, käytännössä?

pimpelipompeli

Joskus on käynyt omalle kohdalle sellainen kämmi, että olen etelästä saanut huoltsikalta kesälaadun dieseliä ja sitten ajellut tuonne ylöspäin pakkaseen...

Alinta lämpötilaa, missä polttoaine vielä on juoksevaa. Sen lämpötilan alla diesel muuttuu parafiinimöykyksi, joka ei kyllä tule minkään polttoainesuodattimen läpi

Ranex

Talvilaatukin Dieselissä ulkomuistista luokkaa -16 tai -17 asteeseen. Siitä kylmempää niin Arktinen laatu tarvitaa. Suodatin taitaa olla se mikä ensin tukkoon menee.
Vesiongelmat onkin sitten asia erikseen. Niistä ei ole paljoa kuulunut, olisiko menneen talven lumia?
Kyllä taitaa bensassakin olla eroja vaikkei paljoa puhuta, vai olisiko muuttunut sekin. Kesäbensan joku höyrystymispiste, tai jotain, korkeampi ettei kaasariin tule kuplia helteellä. Ruiskut kai erikseen.

Marjo

no tuo arktisen rajahan menee helposti rikki ihan täällä eteläisimmässä Suomessakin :)

jtbo

Arktinen on -40C luokkaa, talvilaatu -30C luokkaa, välikausi taisi olla -18C ja kesälaatukin jotain pikkupakkasia kestää, tosin nesteen nettisivuilta näkee mitä heidän aineet kestää eikä tarvitse luottaa mun huonoon muistiin:
http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2699

tarttis

Neste Pro;ta on kovasti kehuttu. Kokeilin sitä itsekkin keväällä muutaman tankillisen ,enkä huomannut mitään eroa muualla tankattuihin.
Paras hyöty tulee mielestäni ilmansuodattimen vaihdosta (vaikka onkin melko hankalaa C4 ;ssa) tottelee kaasua huomattavasti herkemmin.
On muuten naurettavan pitkä vaihtoväli 1,6Hdi;ssä.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

kurtsi

Tuosta Prodieselistä.
Renun 1,9 turbodieselissä FAP:in kanssa, tuntui täysin mutulla keskikulutusta seuratessa menevän hitusen vähemmällä, samoin pidensi hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoväliä. Samaa huomannut C5:en 2-litraisessa HDI:ssä .  Voi olla, että jalka hivellyt kaasutinpoljinta hellästi Prodieseliä tankattuani.

Käynnistyvyydessä ei eroa, mutta kiihtyvyydessä ehkä,samoin väännössä. No , miksi höpisen moisesta ilman todisteita, fiilis Nesteen litkun paremmuudesta hyvin vahva.

Kauan sitten Shellin bensiiniä käytin muutaman tankillisen, en saanut eroa muihin bensoihin, tosin rakkineessa kaasutin ja jakaja kärjillä.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Ranex

Ylhäällä viitataan että nesteen sivuilta näkee dieselin pakkaskestävyydet... ei tuolla kauheasti merkitystä ole.
Nuo muistaakseni luvut on katsottu huoltoasemilla mittareista ja vuoden takaisia. Suosittelen seuraamaan syksyllä, koska kesälaatua myydään vaikka lähipäiviksi on luvatu kovaakin pakkasta.
Suositeltavaa on tankata silloin vajaaksi että voi laittaa "talvilaatua" sekaan kun sitä vihdoin saa.
Talvilaatuna tätä keskilaatua myydään ja jos reklamoi niin arktinen aseman mielestä on seuraava laatu. Hinnan takia varmaan viivytetään, pakkaskestävät kalliimpia.
Näin siis etelässä.
Taitaa olla sarjaa hevosta ollaan myyty sikana

jtbo

Mun mielestä ne tarrat mittareilla vaihtuu vasta sitten kun vähintään pari säiliöautollista talvilaatua on tankkeihin uitettu, tai mitä tankkeihin sitten meneekin, kun laittavat ne vasta sitten kun sen voi taata, että on sitä talvilaatua.

Täällä meillä tahtoo olla keskellä maata sellaista, että on vain talvilaatua, vaikka joka talvi on viikko pari niin kylmää, että kovemman keston tavaraa saisi olla.

HiTec

Ihan winkkinä kannattaa ajella tankillinen, pari Nesteen Pro:lla ennen leimalle menoa. Tekee tuosta disun päästömittauksesta meinaan aika turhaa, lähes mikä tahansa nokivasara menee leimasta läpi jotta heilahtaa, sen verran pientä on tuon Pro:n hiukkasmuodostus - ihan kokemuksesta jopa tuolla 300tkm kelatulla 2.5 vaparilla :) Vaan laitappas tankkiin about minkä tahansa muun ketjun tavis-dieseliä ja polkase tuo raskas matkakoppi jyrkkään ylämäkeen niin kyllä tulee peilistä katseltuna putkesta sellasta jöötiä että takana tulijat jättää suosiolla jonkun verran väliä - ja tuuppaavat ohi heti ekan mahd. paikan tullessa ;D Tuossa lomareissulla meinaan tuli ihan tarkoituksella kokeiltua tankillinen siltä, toinen tältä ketjulta vs. Nesteen Pro:ta joku tankki siinä välissä 8)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

black_van

Enpä ole huomannut mitään eroa tankkasinpa prota tai tavallista. Jos säästöjä hakee niin kaasujalan hienosäätöä ja tuloksia tulee.

Zego

Tarvii sitä Neste Pro Dieselilläkin ajattaa pienillä kierroksilla jos ajaa FAP:ttomalla ekoillen. Nm. "Kokemusta on" :)

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: pimpelipompeli - heinäkuu 23, 2013, 12:39:24
Joskus on käynyt omalle kohdalle sellainen kämmi, että olen etelästä saanut huoltsikalta kesälaadun dieseliä ja sitten ajellut tuonne ylöspäin pakkaseen...

Alinta lämpötilaa, missä polttoaine vielä on juoksevaa. Sen lämpötilan alla diesel muuttuu parafiinimöykyksi, joka ei kyllä tule minkään polttoainesuodattimen läpi

Käytä sitä neste proota kesät talvet, niin ei ole noita ongelmia. Proon jähmepiste on muistaakseni jotain -37 astetta. Luulisi riittävän.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - tammikuu 24, 2014, 09:26:42
Lainaus käyttäjältä: pimpelipompeli - heinäkuu 23, 2013, 12:39:24

Käytä sitä neste proota kesät talvet, niin ei ole noita ongelmia. Proon jähmepiste on muistaakseni jotain -37 astetta. Luulisi riittävän.
Samassa pihassa, josta yleensä tankkaan on tarjolla kolmea dieseliä.
ABC Smart diesel
Neste diesel
Neste diesel Pro

Näistä kolmesta valitsen aina edullisimman.
Neste Pro:n käyttölämpötila on ilmoitettu -37 astetta. Tavallisen Neste dieselin -34 astetta. Ei ainakaan mulle ole mitään merkitystä tuolla 3 asteen erolla.
Citroën 2CV AZ Berline -56

HiTec

Tänäkin aamuna mittari näytti -22 ja niin oli Rellu tulilla pupu & paukku vaikka oli tolpatta seissyt jo muutaman pv (autossa ei edes ole koko lohkaria). Kyllä, tankissa on Nesteen Prota, joten sitä klassista disun pakkas-startin mustaa pölläytystäkään ei putkesta tullut tallin eteen tyyneen pakkaskeliin leijailemaan = erittäin miellyttävä aamun startti. Ja vieläpä kun tuon 2.0dCi:n käyntiääni jäisenäkin on varsin miellyttävä, niin kyllä oli :) taas duuniin cruisaillessa 8)
BMW R 1200 ST -05

Aakku

Lainaus käyttäjältä: HiTec - tammikuu 24, 2014, 10:14:30
Tänäkin aamuna mittari näytti -22 ja niin oli Rellu tulilla pupu & paukku vaikka oli tolpatta seissyt jo muutaman pv (autossa ei edes ole koko lohkaria). Kyllä, tankissa on Nesteen Prota, joten sitä klassista disun pakkas-startin mustaa pölläytystäkään ei putkesta tullut tallin eteen tyyneen pakkaskeliin leijailemaan = erittäin miellyttävä aamun startti. Ja vieläpä kun tuon 2.0dCi:n käyntiääni jäisenäkin on varsin miellyttävä, niin kyllä oli :) taas duuniin cruisaillessa 8)
Varmaan ihan hyvä tuo Pro, jos hiukka enempi haluaa maksaa.
Minulla on tosiaan halvinta dieseliä aina tankattuna. FAP autoni ei kyllä ole savuttaneet koskaan. Savumittaus vanhemmastakin autosta antoi tuloksen 0, jota kyllä hiukka ihmeteltiin, mutta hyväksyttävä se oli.
Sitten vanhemmassa kalustossa pienen ajotauon jälkeen pölläyttää vaikka tankkaisi mitä. Kokeiltu on. Tiedä sitten mistä johtuu, vai liekö Volkkarissa joskus säädetty hiukka tehoja ylemmäs.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Aakku - tammikuu 24, 2014, 10:29:19
Varmaan ihan hyvä tuo Pro, jos hiukka enempi haluaa maksaa. FAP autoni ei kyllä ole savuttaneet koskaan.

No itse asiassa tuo Pro on täälläpäin vain 2c/l kalliimpaa kuin lähimpänä oleva Ysi5 tai ST1 kylmäasemilla ja tuosta Nesteeltä saa lisäksi PlopPlop:it. Tai jos ABC-hintoja (ja S-Bonareita) vertaa niin tuo Pro on jopa 5c/l halvempaa :) Mainittakoon myös että tuossa -08 Rellussani ei ole FAP:ia, sillä silloin sitä ei vielä vaadittu 8)
BMW R 1200 ST -05

Aakku

Lainaus käyttäjältä: HiTec - tammikuu 24, 2014, 10:40:20
Lainaus käyttäjältä: Aakku - tammikuu 24, 2014, 10:29:19
Varmaan ihan hyvä tuo Pro, jos hiukka enempi haluaa maksaa. FAP autoni ei kyllä ole savuttaneet koskaan.

No itse asiassa tuo Pro on täälläpäin vain 2c/l kalliimpaa kuin lähimpänä oleva Ysi5 tai ST1 kylmäasemilla ja tuosta Nesteeltä saa lisäksi PlopPlop:it. Tai jos ABC-hintoja (ja S-Bonareita) vertaa niin tuo Pro on jopa 5c/l halvempaa :) Mainittakoon myös että tuossa -08 Rellussani ei ole FAP:ia, sillä silloin sitä ei vielä vaadittu 8)
Kyllä minä ostan vaikka Teboilista, jos sopivasti saa. ST-1 asemaa en koskaan käytä talvella. On sen verran huonot muistot.
Kyllä mun mielestäni samalla asemalla Neste Pro on kalliimpaa, kuin tavallinen Neste dieseli. Saahan niistä kummastakin plussapisteitä. :)
Teboilistakin olen jotain alennuksia kortilla saanut. Nuo pienet hintaerot sinänsä on yhtä tyhjän kanssa.

keijokos

Olen huomannut että tb dieseli nostaa hieman kulutusta verrattuna neste pro dieseliin. Auto 08 laguna 1.5 ilman fap

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Aakku - tammikuu 24, 2014, 11:08:58
Kyllä mun mielestäni samalla asemalla Neste Pro on kalliimpaa, kuin tavallinen Neste dieseli. Saahan niistä kummastakin plussapisteitä. :)

No yleensä näin onkin, mutta tuolla pääasiassa käyttämälläni Nesteen asemalla (Neste Oil -automaatti Vantaa Hakkila) se ainut myytävä diesel on Pro => oletan että sitä myydään aikalailla normi-dieselin hinnalla, varsinkin kun hintaa tosiaan noihin kilpaiija-asemiin vrt 8)
BMW R 1200 ST -05