auton ostaminen kauempaa toiselta paikkakunnalta (autoliikkeestä)??

Aloittaja Marjo, heinäkuu 08, 2013, 15:00:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renee

Marjo kyllä se kauppias uudet suvikumit laittaa alle jos siitä kauppa meinaa jäädä kiinni.Itsellä sattui huvittavaa juttu viimeksi ostetussa autossa puuttui lämppärinjohto takakontissa .Kauppias osti uuden sanoin että osta vähän pitempi  kuin normi ,no taisi ollaa melkein 5m tuli se on hyvä,Palveleva autokauppias on ihan mukava asia.

Marjo

Varmasti juu saa autoliikkeeltä renkaat tingittyä, mutta ei siinä sitten todennäköisesti saa itse pahemmin valita millaset sinne alle tulee... :D Eli eiköhän ne halvimmasta päästä jotkut rinkulat sinne lykkää jyrisemään / muljahtelemaan tms... Ja mikä ärsyttävintä, tässä ko. autossa on kitkarenkaat talveksi!  >:( Sen verran "maalainen" olen vaikka pk-seudulla asunkin, että mieluummin ajan nastoilla ja koen ne turvallisemmiksi ja muutenkin paremmiksi ;)

Nopeasti kun vilkaisin Vannetukusta ja Camskillista niin kyllä helposti saa kesärengaskierrokseen menemään 500-700 euroa kun/jos ei halua ihan halpiksia pistää alle. Ja mulle se on jo aika paljon rahaa kerralla. Mites muuten, asettaako rengaspaineentunnistin jotain vaatimuksia renkaiden suhteen...??
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Marjo - heinäkuu 09, 2013, 19:36:56
Varmasti juu saa autoliikkeeltä renkaat tingittyä, mutta ei siinä sitten todennäköisesti saa itse pahemmin valita millaset sinne alle tulee... :D Eli eiköhän ne halvimmasta päästä jotkut rinkulat sinne lykkää jyrisemään / muljahtelemaan tms... Ja mikä ärsyttävintä, tässä ko. autossa on kitkarenkaat talveksi!  >:( Sen verran "maalainen" olen vaikka pk-seudulla asunkin, että mieluummin ajan nastoilla ja koen ne turvallisemmiksi ja muutenkin paremmiksi ;)

Nopeasti kun vilkaisin Vannetukusta ja Camskillista niin kyllä helposti saa kesärengaskierrokseen menemään 500-700 euroa kun/jos ei halua ihan halpiksia pistää alle. Ja mulle se on jo aika paljon rahaa kerralla. Mites muuten, asettaako rengaspaineentunnistin jotain vaatimuksia renkaiden suhteen...??

Mun nähdäkseni kesäkumeina menee halvempikin, ne halvatkin kuitenkin pitää paremmin kuin talvirengas talvikelissä, monesti kestävät pisempään kuin merkkirenkaat, mutta ääntä saattaa olla enemmän, joskus vähemmän. Talvirenkaisiin näen mielekkäämmäksi panostaa sitten jo enemmän, helsingissä on niin sitä liikennettä ja merellistä kosteutta, että ilman nastoja meno on haastavampaa, vaikkei ne nykyiset nastat paljoa tee, niin pikkaisen karheutta tuovat kumminkin ja noissa ei ole oikein kuin Nokia ja Conti vaihtoehtoja mun mielestä, ehkä parempiakin on, mutta varmoja valintoja jos hakee, niin ei nuo ainakaan yllättävän huonoja ole joissain tietyissä olosuhteissa, kuten joku Michelinin nastakumi, joka paskummassa lumessa ei toiminut yhtään, toki tämänvuoden mallit on ihan toista kuin 10 vuotta takaperin.

Jos haluaa mukavuutta ja hiljaisuutta, niin kitkat kesäkelissä on aika lyömättömät, mutta sporttisuutta ei ole ja kovia kanttailuja sekä reipasta ajovauhtia jos ajaa, niin on liian pehmeät ja on muuten kalliit kesärenkaiksi, mutta se mitä kukainenkin arvostaa.

Sitten halpakin voi olla hyvä, kesärengaskeskustelua ketju on tällä palstalla, samoin talvirengaskeskustelua, siellä on monia renkaita ja monia kokemuksia, monista näkökulmista, toiselle paras rengas kun on toiselle täysin paska.

Jos tykkäät junamaisesta menosta, niin katso, että renkaassa on pyöreät olkapäät, jos taas nopea ohjausvaste ja tien juoruaminen ohjaukseen kiinnostaa, niin sitten sellaiset missä on terävä se olkapää, se merkkaa enemmän kuin onko rengassarja 400 vai 600 hinnaltaan.

Voihan sitä kysyä ja ehdottaa tinkiä jne. jotain tiettyä rengasmallia laitettavaksi, palveleva autokauppias kuuntelee asiakasta ja osaa laskea sopivan hinnan, jolla kauppa syntyy ja kaikki on tyytyväisiä. Kaupan yhteydessä kuitenkin uskoisin, että saa rengasasian parhaimmalla hinnalla, kun kauppiaalla on vara vähän tiputtaa auton marginaalista, kun renkaista saa myös vähän marginaalia, asiakkaalle kokonaishinta voi silti muodostua edullisemmaksi kuin ostaa erikseen renkaat, kannattaa aina kysyä ja ehdottaa, ei siinä mitään menetä.

Rengaspaineentunnistimet on mulle ihan liian uutta teknologiaa, mulla on tuollainen 80-luvun rengaspainemittari ja toinen vähän uudempi, ymmärrän vain niistä jotain :)

Marjo

Joo noita rengasketjuja kahlailin urakalla reilu vuos takaperin kun piti nykyiseen C5:seen hommata uudet kesärenkaat. Päädyin sitten Nexeneihin ja toistaiseksi ollut niihin tosi tyytyväinen :) Jos oikein ymmärsin ton olkapää-homman, niin Nexeneissä on just sellaset pyöreät ja sopii siis mulle. Mutta harmi kun niitä ei Suomesta saa eli niitä en voi pyytää autoliikkeeltä! :D Ovat suht edulliset ja näköjään hyvät ja riittävän hiljaiset. Ihan harmittaa luopua niin hyvistä ja vielä täysin pelikunnossa olevista renkaista  :P Samoin kuin kaks talvea ajetuista Nokian nastarenkaista...

No, kysyn kesärengasasiaa myyjältä, eihän se mitään ota jos ei annakaan. Uusia talvirenkaita on varmaan vähän turha alkaa näin heinäkuussa tinkimään mukaan ;)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Marjo - heinäkuu 09, 2013, 20:09:51
Joo noita rengasketjuja kahlailin urakalla reilu vuos takaperin kun piti nykyiseen C5:seen hommata uudet kesärenkaat. Päädyin sitten Nexeneihin ja toistaiseksi ollut niihin tosi tyytyväinen :) Jos oikein ymmärsin ton olkapää-homman, niin Nexeneissä on just sellaset pyöreät ja sopii siis mulle. Mutta harmi kun niitä ei Suomesta saa eli niitä en voi pyytää autoliikkeeltä! :D Ovat suht edulliset ja näköjään hyvät ja riittävän hiljaiset. Ihan harmittaa luopua niin hyvistä ja vielä täysin pelikunnossa olevista renkaista  :P Samoin kuin kaks talvea ajetuista Nokian nastarenkaista...

No, kysyn kesärengasasiaa myyjältä, eihän se mitään ota jos ei annakaan. Uusia talvirenkaita on varmaan vähän turha alkaa näin heinäkuussa tinkimään mukaan ;)

Talvirenkaiden ostokausi alkaa jostain maaliskuulta, viimeistään elokuussa alkaa olla jo ohi ja kesärenkaiden ostokausi alkaa, joka kestää noin joululle saakka, siis jos on tälläinen nuuka, saita, kitupiikki, kuten meikäläinen ;D

Marjo

Lainaus käyttäjältä: jtbo - heinäkuu 09, 2013, 20:16:57
Talvirenkaiden ostokausi alkaa jostain maaliskuulta, viimeistään elokuussa alkaa olla jo ohi ja kesärenkaiden ostokausi alkaa, joka kestää noin joululle saakka, siis jos on tälläinen nuuka, saita, kitupiikki, kuten meikäläinen ;D

voihan ton kauniimminkin sanoa: edelläkävijä ;D

jarmot

Lainaus käyttäjältä: hyper - heinäkuu 09, 2013, 10:45:37
Tosiaan, ajoneuvorekisteristä omien tietojen antamisen muuhun kuin viranomaisten käyttöön voi kieltää.

Eipä voi itse moista kieltoa antaa. Osoitteen luovuttamisen voi kieltää, ja sekin kielto on voimassa vain puhelin-, tekstiviesti- ja internetkyselyissä. Nimen saa aina ellei henkilöllä ole turvakieltoa (mihin tavallisesti ei ole mahdollisuutta). Trafin sivuolla asiasta kerrotaan näin:

LainaaTietojenluovutuskiellot

Ajoneuvoliikennerekisteri on lähtökohtaisesti julkinen rekisteri, mutta luonnollinen henkilö voi halutessaan rajoittaa itseään koskevien henkilötietojen luovutusta. Yritykset ja yhteisöt eivät voi rajoittaa tietojensa luovutusta ajoneuvoliikennerekisteristä.

Osoitteenluovutus- ja markkinointikielto

Osoitteenluovutuskielto ei estä nimitietojen luovutusta. Osoitteenluovutuskielto kieltää osoitteen luovuttamisen
•puhelintiedusteluissa,
•tekstiviestikyselyissä ja
•internet-kyselyissä.

Markkinointikielto estää nimi- ja yhteystietojen luovutuksen
•suoramainontaan,
•puhelinmyyntiin ja muuhun suoramarkkinointiin,
•osoitepalveluun sekä
•mielipidetutkimuksiin.

Kielto on henkilökohtainen ja sen voi tehdä sähköisessä asioinnissa tai puhelimitse. Kiellot liitetään henkilötietoihin eikä niitä tarvitse uusia, vaikka henkilön ajoneuvotiedoissa tapahtuisikin muutoksia. Kiellot ovat voimassa toistaiseksi, ellei henkilö itse halua niitä poistaa.

Turvakielto

Henkilö, jolla on perusteltua syytä epäillä itsensä tai perheensä terveyden tai turvallisuuden tulevan uhatuksi voi hakea turvakieltoa maistraatin ylläpitämään väestötietojärjestelmään (VTJ). Väestötietojärjestelmään tallennettu turvakielto siirtyy automaattisesti myös Trafin ylläpitämään ajoneuvoliikennerekisteriin. Lisätietoja ja ohjeet turvakiellon hakemiseksi väestötietojärjestelmään löytyvät osoitteesta: www.maistraatti.fi

Ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain (541/2003) 20 §:n 2 momentin mukaan henkilölle voidaan merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin turvakielto, jos hänellä on perusteltua syytä epäillä itsensä tai perheensä terveyden tai turvallisuuden tulevan uhatuksi.

Perustellulla syyllä tarkoitetaan sitä, että terveyttä tai turvallisuutta koskevan uhan on oltava konkreettinen, yksilöitävissä oleva ja todennäköinen.

Turvakielto katsotaan poikkeukselliseksi turvaamistoimeksi eikä sitä lähtökohtaisesti voida myöntää pelkästään hakijan subjektiivisten tuntemusten perusteella.
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

Marjo

mä tilasin ton auton tiedot Trafilta ja sieltä tuli että 1. omistaja Yritys XXX Oy, 1. haltija yksityishenkilö (ei siis nimeä) ajalla se ja se ja 1. haltija Matti Meikäläinen ajalla se ja se ja osoitekin oli, joten sitten oli numerotiedustelusta helppo löytää puhnro hänelle. Mutta jostain syystä sen ekan haltijan nimeä ei ollut. Tämä on siis ollut firman omistuksessa työsuhdeautona kahdella peräkkäisellä henkilöllä.

Varmaan sitten jostakin sieltä Trafin asiakirjapalvelusta saisi tilattua vielä tarkemmat tiedot ja sen ensimmäisen henkilönkin nimen, mutta eipä ole niin väliksi.

Alpo Kieppi

Nykyisen autoni ostin Etelä-Savon autosta Savonlinnasta kolme vuotta sitten. Kaikki pisteet heille ja erityisesti liikkeen myyntipäällikölle, jonka kanssa kauppa tehtiin. Pösö- ja Toijotakauppa ainakin silloin.

Puuttuvaan viimasuojaan sain luvan hakea sellaisen myyjän piikkiin oman kaupungin merkkiliikkeestä. Pösömyyjä tietty tajusi tuon tärkeyden! Pari pientä vikaa korjattiin myöskin kotikaupunkini merkkihuollossa ja lasku meni myyjälle. Esimerkillistä toimintaa Etelä-Savon autolta!

Toinen asia tässä vieraan kaupungin kaupanteossa on sitten se, että en enää tee sitä virhettä, että annan arvottaa vaihtoon menevän autoni puhelimessa antamieni tietojen perusteella. Nimittäin aluksi oli kiikarissa V-kaupan C5-yksilö Turussa. He halusivat välttämättä tehdä tarjouksen ja arvioivat vaihdossa tulevan Toijotani noin 2 000 euroa alemmas kuin muut. No Oulun V-kauppa ei "tietenkään voi lähteä kilpailemaan oman ketjun toisia kauppoja vastaan" ja tarjous oli sama. Muuten olisi kuulemma tullut tuo kaksi tonnia enempi. "Mutta eihän pari tonnia nyt mitään ratkaise autokaupassa", sanoi myyjä viisaasti. Köyhälle kyllä ratkaisi...

No lopulta Savonlinnassa tarjottiin vielä 1 500 euroa enemmän kuin kuin yleinen taso oli ollut ja siis 3 500 enemmän kuin V-ketju. Ilmeisesti halusivat päästä eroon C5:stä ja saada riveihinsä oman merkin edustajan. Kysyin syytä hyvään hyvitykseen ja myyntipäällikkö sanoi, että Toijotat on niin haluttuja autoja ettei tuo kauaa odota uutta omistajaa ja kerta tuon C5:n kesärenkaat on finaalissa niin että käy kotikunnassasi sitten heti rengaskaupassa, kun meillä ei asentajia ole nyt tarpeeksi lomien takia laittamaan alle uusia kumeja.

Ja hyvinhän on C5 kyytiään tarjonnutkin!
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

Renee

Marjo

Renee

Ilmeisesti myyjä ei opastanut noissa jutuissa kun kysymyksiä pukkaa. Oliko jostain liiteristä vain ihan merkkiliikeestä.

Marjo

ei mistään yhden miehen liiteristä, ihan autoliikeketju mutta ei citroenin merkkiedustaja kuitenkaan. Veikkaan että paremmat vastaukset näihin kysymyksiin saa täältä palstalta :) Ja enhän mä siellä autoliikkeellä eilen kuitenkaan ihan kaikkea testaillut bluetoothista alkaen (tuli heti mieleen se Kummelin auton osto-sketsi)  ;D Webaston testaamisesta kysyin eilen paikan päällä ja myyjäheppu sanoi että eihän se lähde käyntiin näin lämpimällä...  ::) Siinä oli niin paljon kaikkea muutakin säätämistä meneillään sillon, joten sanoin sitten vaan, että no mä palaan asiaan viimeistään syksyllä jos totean ettei se toimikaan  :P Olin edelliseltä omistajalta kuitenkin kysellyt tuonkin asian alustavasti, että toimi ainakin kun hän autosta luopui.

Xari

Webaston toimivuuden kesällä saa testattua samoin kun ilmastoinnin talvella, lämmittää tai viilentää vaan oikeaa lämpöanturia sopivaan lämpötilaan.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 16, 2013, 18:57:29
Webaston toimivuuden kesällä saa testattua samoin kun ilmastoinnin talvella, lämmittää tai viilentää vaan oikeaa lämpöanturia sopivaan lämpötilaan.

...mitäköhän siinä tapahtuu jos täräyttää ilmastoinnin päälle kunnon pakkasella?
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-

Renee

Kuules ei mitään kun se kompressorin hihnapyörässä on magneettikytkin  kytkeytyy vasta +  asteissa Eli jos halutaan käyttää ilmastointia ihan normalisti autotalli tai lämmin parkkihalli on hyviä tuohon hommaan väh kuussa tai useammin jos mahdollisuus

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Renee - heinäkuu 17, 2013, 09:16:27
Kuules ei mitään kun se kompressorin hihnapyörässä on magneettikytkin  kytkeytyy vasta +  asteissa Eli jos halutaan käyttää ilmastointia ihan normalisti autotalli tai lämmin parkkihalli on hyviä tuohon hommaan väh kuussa tai useammin jos mahdollisuus
Pointti olikin se, että kun lämpöantureita huijaamalla saadaan ilmastointi käynnistymään pakkasessa.

Renee

Olen perusrehellinen kansalainen joten noista huijauksista ei havaintoa
Ps vein löytämäni kännykäm poliisilaitokselle toivottavast omistaja noutaa kun siihen otetaan yhteyttä.

Marjo

eikö se siis riitä, että pitää ilmastoinnin päällä kesät talvet, vaikkei talvikaudella käyttäisikään viilennystä...? Mä olen ymmärtänyt että kunhan vaan pitää ilmastoinnin päällä talviaikaankin, niin se pitää laitteen kunnossa ja on lisäksi paras kosteuden ja huurteen poistaja. Mutta että pitäisi vielä jostakin löytää lämmin sisätila autolle jossa käyttää viilennystä muutaman kerran talvessa...??

vibes

Se lämmin sisätila voi olla vaikka Sittarin parkkihalli kauppareissulla, riittää että se kompuroi vähän pyörähtää poislähtiessä.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Pasi A S

Lainaus käyttäjältä: Marjo - heinäkuu 17, 2013, 10:56:15
eikö se siis riitä, että pitää ilmastoinnin päällä kesät talvet, vaikkei talvikaudella käyttäisikään viilennystä...? Mä olen ymmärtänyt että kunhan vaan pitää ilmastoinnin päällä talviaikaankin, niin se pitää laitteen kunnossa ja on lisäksi paras kosteuden ja huurteen poistaja. Mutta että pitäisi vielä jostakin löytää lämmin sisätila autolle jossa käyttää viilennystä muutaman kerran talvessa...??
Epäilen että mulla on ilmastointi särkynyt siten että hotellin "kuumasta" autotallista ajoin -27 pakkaseen.Tilanne pääsi syntymään siten että liian lämmintä ilmaa hotellin autotallissa levitettiin tuloilma suuttimista. Autoni puskuri oli tuollaista tuloilma levitintä lähellä. Mulla on jokin kondensaattori citikan automaatti-ilmastointi elektroniikasta varmaan sökö, koska uudempana auto aina muisti automaatti-ilmastioinnin säädöt.Nykyisin auton kun käynistää automaatti-ilmastointi laitteessä lukee "auto", vaikak auton on sammuttanut "eco" asennossa. Auto tarkoittaa että ottaa ilmakompuran mukaan jos tarvii.Noh, autotallissa oli varmaan 25, sisäilmaksi oli pyydetty auto ja 20 C. Siitä sitten parkkihallista ulos pakkaseen kylmäilmakompura päällä ja ilmeisesti jokin sanoi poks. Kesällä ei kylmästöinti toiminut, mitään isompaa ei vissiin mennyt riki, huoltoliike kesällä oli kirjannut "pikku homma + kylmöaineen täyttö" Mikäköhän tuo "pikkku homma" sitten olikaan. Kompura jäi eheäksi.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Teuski - heinäkuu 17, 2013, 07:32:05

...mitäköhän siinä tapahtuu jos täräyttää ilmastoinnin päälle kunnon pakkasella?

Sieltä tulee varmaan pirun kylmää >:D järkeäänkin saa käyttää.

Teuski

Lainaus käyttäjältä: Xari - heinäkuu 18, 2013, 09:57:12
Lainaus käyttäjältä: Teuski - heinäkuu 17, 2013, 07:32:05

Sieltä tulee varmaan pirun kylmää >:D järkeäänkin saa käyttää.
Tottakai saa. Mutta kun kirjoitit että anturia lämmittämällä tuon voi testata talvella niin eihän sitä tiedä vaikka joku sen tekis :)