Bussit

Aloittaja MikkoM, kesäkuu 06, 2013, 13:32:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MikkoM

Koska bussit saavat etuoikeudella tulla pysäkistä maantielle ??
Itse muistelisin 20v takaa että pitää olla taajamaalue ja 50 tai pienempi nopeusrajoitus. Pitääkö edelleen paikkaansa?

Eilen meinasi nimittäin dösä tulla kylkeen taajaman ulkopuolella ja 60 alueella. Paniikkijarrutus pelasti rakas citikkani :)  Muutama tuttava totesi että tuolta ne aina tulee suoraan eteen. Eli tuleeko ne ihan lain oikeudella, vai ihan vaan suuremman oikeudella? :)

Pasis

Muistat väärin.

Pysäkiltä lähtevän linja-auton pitää antaa päästä eteen mikäli tien nopeusrajoitus 60 km/h tai alempi.

MikkoM

Riippumatta siitä onko taajama aluetta vai ei?

MikkoM

Vastaan itelleni; googlauksen perusteella ei ole väliä onko taajamaaluetta vai ei.

kurtsi

Noin on, 60 km/h tai sitä alempi rajoitus, taajama-alue tai ei.  Kolmostiellä Hesan suuntaan koettanut huomioida dösiä kun pysäkiltä liikenteen sekaan tunkevat, perustellut sillä ,että kyydissä monta, minä yksin autossani.

Bussikuskeissa eroja, muutamaan ei liikennesilmää omaavaan lähes törmännyt.

Hyviä tyyppejä.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: Pasis - kesäkuu 06, 2013, 14:18:53
Muistat väärin.

Pysäkiltä lähtevän linja-auton pitää antaa päästä eteen mikäli tien nopeusrajoitus 60 km/h tai alempi.
Oikein.
Sitten pieni dilemma: Jos pysäkki on niin iso, että mahtuu kaksi linja-autoa peräkkäin: pitääkö takimmainen bussi antaa tilaa edessäolevaan lähtevään bussiin?
Nimim Melkein kolaroinnut bussilla
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

olli__o

Lainaus käyttäjältä: Joerkka - kesäkuu 06, 2013, 15:13:07
...Sitten pieni dilemma: Jos pysäkki on niin iso, että mahtuu kaksi linja-autoa peräkkäin: pitääkö takimmainen bussi antaa tilaa edessäolevaan lähtevään bussiin?
Nimim Melkein kolaroinnut bussilla
Periaatteessa kai täytyy, mutta jos on ehtinyt tielle asti niin on jo melkein kai rinnallakin, jolloin ei enää tarvitse? Mutta on myös sillä edestäkin lähtevällä bussilla on velvollisuus a) näyttää hyvissä ajoin suuntamerkkiä b) katsoa peilistä onko takaa tuleva liian lähellä pysähtyäkseen, jolloin se saa jatkaa ajoaan, oli bussi tai auto

Mutta toisaalta kun laissa todetaan: pysäkkiä lähestyvän on annettava tietä - niin mahtaakohan kumota koko tuon lain kohdan, kun takaakin lähtevä bussi pikemminkin loittonee eikä lähesty pysäkkiä :)

jtbo

Lainaus käyttäjältä: olli__o - kesäkuu 06, 2013, 17:13:00
Periaatteessa kai täytyy, mutta jos on ehtinyt tielle asti niin on jo melkein kai rinnallakin, jolloin ei enää tarvitse? Mutta on myös sillä edestäkin lähtevällä bussilla on velvollisuus a) näyttää hyvissä ajoin suuntamerkkiä b) katsoa peilistä onko takaa tuleva liian lähellä pysähtyäkseen, jolloin se saa jatkaa ajoaan, oli bussi tai auto

Mutta toisaalta kun laissa todetaan: pysäkkiä lähestyvän on annettava tietä - niin mahtaakohan kumota koko tuon lain kohdan, kun takaakin lähtevä bussi pikemminkin loittonee eikä lähesty pysäkkiä :)

Pysäkin määritelmä taisi olla pysäkin merkistä 12m eteen ja taakse, se koko alue on pysäkkiä, jolla siirtyminen ei ilmeisesti ole lähestymistä eikä loittonemista?

Olen pärjännyt oikein hyvin kun olen sovittanut nopeuden sellaiseksi, että aivoni kerkeävät raksuttamaan näköhävaintojen perusteella sen mitä kukainekin lähistöllä aikoo, toiset näyttää vilkkua tilanteen jälkeen, toiset ennen, toiset justiinsa tilanteessa.

Itse esimerkiksi tampereella jätän bussille raon, johon se voi lähteä vaikkei sillä vielä vilkku olisikaan päällä, ne kun ajaa bussikaistalla ja itse olen bussikaistalla koska käännyn niistä valoista joita ennen pysäkki on, valot tietty punaisena tuossa tilanteessa. Jos koko Tampereen reissulla menee minuutin pisempään moisten kohteliaisuuksien takia, niin en näe, että siinä tulisi maailmanloppu, muutoinkin se matkahan on tärkein, siitä pitää nauttia ja jos äkkiä suihkii menemään, niin siinähän parhaan osan jättää pois kokonaan.

Mulla ainakin tahtoo olla, että jonnekin matkustaa yleensä matkan takia, ei ole kovin huippuja olleet mitkään määränpäät vaikka kainuussa ja lapissakin tullut kuljettua, mutta monet matkat ovat olleet aivan loistavia. Samaan fiilikseen kuin lapissa pääsen kun ajan fillarilla 3km, suota, ötököitä, karuja maisemia korkeine mäkineen ja vähemmän kohtaa porukkaa kuin lapissa :D

Joten kyllä nykyään tulee enemmän katsottua mitä muut aikoo touhuta kuin mitään sääntöjä tai muitakaan, niin harvoin menee ihan kirjan mukaan nuo tilanteet. Tosin siihenkin meni kauan kunnes oppi erilaisen ajotavan, piti joutua äkkiä ja olla illasta niin hyperaktiivinen ettei unikaan tullut, niin turhaa loppupelissä.

Siispä, mun vinkki on, että katsoo rauhassa ja arvioi mitä tulee tapahtumaan, ajaa sen mukaan että vaikka tapahtuisikin ihan jotain muuta, niin ei tarvitse äkkiä stoppailla, kuin äärimmäisen eriskummallisissa tapauksissa, eli jättää ronskisti pelivaraa, moni ei ajattele muuta kuin omaa ajoaan(tai tunnetta että pitää äkkiä joutua) ja tempoilee ihan kummasti, tilanteissa siksi kannattaakin miettiä useampia "entä jos" vaihtoehtoa, sitten kun sovittaa omaa ajoaan vähän siten että kaikista tilanteista selviää, niin pystyy välttämään aika pitkästi tilanteen kuin tilanteen.

Vihreitäkin kun kuulemma ihmiset tekee, niin hyvä jättää sillekin vähän varaa, että joku mokaa oikein huolella, näitäkin on sattunut kohdalle, esimerkiksi rekka tuli vastaan, kun oli rekan keula melkein kohdalla niin bemari pomppaa takaa mun kaistalle, luojan lykky että olin hereillä olin varautunut, että niinkin voi käydä, joten sain väistettyä pientareelle, eli kannattaa se varautuminen liikenteessä.

Niin, meillä tosin ei näin kesäisin kulje mitkään bussit, eikä täällä ole oikein niitä 60 alueita tai alle joilta bussit lähtisivät, kun ei niissä sellaisia matkustajia ole, jotka noita muita pysäkkejä käyttäisivät, tienristeykseen bussi jättää matkustajia usein, kun se kulkee.