Kirjoittaja Aihe: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??  (Luettu 4730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 328
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« : Tammikuu 30, 2007, 10:34:09 »
Alkaa olla 200tkm mittarissa 2000 vuoden xsara hdi:llä eikä minulla ole tietoa onko tuohon vaihdettu hehkutulppia koska viimeksi vai onko koskaan. Joten olisiko jollain muulla vaihdosta tai kestoiästä kokemusta?

Mittaus taitaa olla aika hankalaa kun hehkuttaa vain n.sekunnin ajan..?

Kaikenlaisia muitakin kokemuksia ja mielipiteitä hehkuista voi esittää: mikä merkki on hyvä/huono? Hinnat? yms...
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa EFL605

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: -4
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #1 : Tammikuu 30, 2007, 11:54:45 »
Tuskin on mitään syytä vaihtaa, koska HDI käyttää hehkuja huomattavasti vähemmän kuin vanhemmat dieselit ja niissäkin hehkut kestää vähintään 200 tkm.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 328
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #2 : Tammikuu 30, 2007, 12:13:24 »
Niin...käynnistymisen kanssa ei ole kyllä ollut mitään ongelmia. Tosin lähes aina on (talvella) lämmitetty ennen lähtöä.
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

SaPeKa

  • Vieras
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #3 : Tammikuu 30, 2007, 13:03:07 »
Tuskin on mitään syytä vaihtaa, koska HDI käyttää hehkuja huomattavasti vähemmän kuin vanhemmat dieselit ja niissäkin hehkut kestää vähintään 200 tkm.

Ymmärtääkseni on juuri päinvastoin? (jälkihehkutus)

Pösö-palstalla enemmän juttua aiheesta... esim. tuossa yksi, klick

Poissa EFL605

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Peukkuja: -4
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #4 : Tammikuu 30, 2007, 14:00:28 »
No tarkoitin vähän uudempia vanhoja dieseleitä, joissa on jo jälkihehku. Esim. omassa 406:ssa vaihdoin vasta hehkutulpat 330 tkm:n kohdalla. Tiettävästi ensimmäinen vaihto tulpille.
Ja se jälkihehku menee pois päältä heti kun kierrokset ylittävät 2000 r/min eli ensimmäisessä kiihdytyksessä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2007, 16:00:58 kirjoittanut EFL605 »

JK

  • Vieras
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2007, 20:39:54 »
Tere

Vaihdatin hehkut tässä joku viikko sitten. Auto on xsara -04 2,0 hdi ajettu 115000 km. Kylmällä käynnistäessä savutus oli aika runsasta. Hehkut tarkastettiin ennen vaihtoa yks oli pimeenä mut vaihdettiin kaikki. Kyselin Veholta et onko hehkuilla jokin käyttöikä, meinasivat et ei pysty sanomaan mitä kestää. Hehkun hinta oli 25€ kpl ja työt päälle aikaa meni alle tunti.

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 429
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #6 : Maaliskuu 10, 2007, 00:05:41 »
Hehkut meni vaihtoon vuosi sitten muistaakseni lukemissa 245 tkm tai niillä hujakoilla. Oireena oli, että
-22C pakkasella ei käynnistynyt. Ongelmia ei ollut vielä lukemissa  -12C. Varmaan tuli ajettua piiitkäään rikkinäisillä hehkuilla, kun kone käynnistyi ja kävi moitteetta :)

Käsittääkseni koodautuu vikamuistiin, jos hehkut ei ole kunnossa (?)
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 712
  • Peukkuja: 4
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2007, 18:50:55 »
C5 2.0, 282tkm mittarissa ja kaikki hehkut pimeänä, en tiedä onko olleet kuinka kauan kun tämän talvea olen webastolla aina lämmittänyt ja käynnistymisongelmia ei juurikaan ole ollut.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 328
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2007, 13:12:42 »
Heh, ei sitten tullut viime talvena hehkuja tutkittua, kun ei ongelmaa ollut. Eilen sitten viimein rohkaisin mieleni ja käytin kaikki hehkut irti ja tarkistin toiminnan. Mittailin ensin yleismittarilla hehkujen vastuksia, mutta vastusarvo heitteli 1-5 ohmin välillä, joten päätin irrottaa hehkut ja testata toiminnan käytännössä. Laitoin hehkutulpan 'rungon' akun miinusnavan päälle ja johdonpätkän hehkun 'navasta' akun plusnapaan. Ja kaikki hehkut toimivat, joten en sitten vaihtanut niitä. :)

Hehkujen irrotus (/vaihto) on kohtuullisen simppeli homma, mutta niiden päällä kulkeva johdinkisko pitää irrottaa ja sen mukana muutama sähköliitin. Pösöpalstalta löytyy siihen tarkemmat ohjeet:
http://late.nwps.ws/smf/index.php?topic=13708.0;topicseen

Niin ja hehkut on sitten siellä vähän syvemmällä eikä esim. näy noissa kuvissa juurikaan ;D Tunnistaa siitä, että niiden välillä kulkee johdin, joka kiinnittyy tulppiin pienellä 7mm mutterilla
Ajossa: C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06 + 406 HDi (RHZ) -00
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 225
  • Peukkuja: 10
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #9 : Marraskuu 25, 2018, 23:16:04 »
Tossa olis muun remontin sivutuotteena hehkut pöydällä. Lähtivät kumman helpolla, liekö jossain vaiheessa vaihdettukin. Mites nuo vois parhaiten testata?

Piuha akusta yleismittariin ja sieltä hehkun liittimeen, ja hehkun runko toiseen napaan ja katsoo paljonko kukin tulppa vetää ampeereja (ja tietty, että lämpeneekö tulppa ja mistä kohtaa)?
C5-I 2.0i At -03, C5-I 2.2HDi At -03, Subaru Outback 2.0d Mt -10

Poissa sulo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Peukkuja: 1
Vs: Hdi:n hehkuista (hehkutulpat) mittaus/vaihto/kestoikä??
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2018, 10:58:51 »
Tossa olis muun remontin sivutuotteena hehkut pöydällä. Lähtivät kumman helpolla, liekö jossain vaiheessa vaihdettukin. Mites nuo vois parhaiten testata?

Piuha akusta yleismittariin ja sieltä hehkun liittimeen, ja hehkun runko toiseen napaan ja katsoo paljonko kukin tulppa vetää ampeereja (ja tietty, että lämpeneekö tulppa ja mistä kohtaa)?

Virranmittaus vaatii aika hyvää mittaria (ei normi mittarissa piisaa virrankesto tuohon), joten pelkkä "hehkumisen testaus" riittää.