Että tämmönen päivä tänään

Aloittaja samu30, tammikuu 31, 2013, 22:22:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samu30

Etujarruja pytsailin tänään. Kivasti lähti paineilmalla mäntä pesästään. Sitten laittelin takaisinpäin. Vähän ihmettelin niitä koloja siinä männän ulkopäässä. Takaraivossa oli jonkinlainen kuva, että jotenkin pitäisi sitä kiertää. On melko pitkä aika kun edellisen kerran olen niitä roplannut. Mutta en ole ennemmin kajonnut V6:n vastaaviin.

No siinäpä tuli sitten voimaa käytettyä enemmän kuin tarpeeksi. Eikä mäntä kiertynyt enää pohjaan asti. Soittelin Sitikkapuoskarille, mutta virhe oli jo tapahtunut. Se käsijarrusysteemin tappi johon mäntä kierretään oli mennyt mutkalle.

Eikä tässä vielä kaikki. Lähdin pajalta kiihtyneessä mielentilassa ja parin kilsan päässä muistin, että se kirottu tappi oli jäänyt sinne pöydälle. Vielä kiihtyneemmässä tilassa lähdin sitä hakemaan, ja adrenaliini kohotti vauhtia siinä määrin että loskaisessa kaarteessa vedin suoraan päin kohtalaista puuta. Keskelle nokkaa ja ihan paskaksi koko hoito. Itse sentään hengissä, selkää vähän  kolottaa. Taitaa vikonloppu mennä kokovartalopuudutuksessa. Pitää laittaa kuva kun ens kerran käyn.

Ihmetyttää millaiseen kallioon pitää ajaa, ennenkuin nuo airpägit toimii.

Onneksi ei tartte autokaupoille, kun tuo toinen odottaa tallissa.
Nyt vain olisi mukava tietää ONKO MISSÄÄN MUUSSA mallissa samoja jarruja kuin tuossa -99 V6:ssa. Esim. C5???
Siihen riittäisi se pelkkä käsijarrua kiristävä, harvalla kierteellä oliva tappisysteemi. Luultavasti joutuu ostamaan koko satulan, jos nyt ylleensä jostain löytyy.

Onko muilla ollut koskaan mitään ongelmia ????????????? Hyvä MINÄ: ???

ealab

Taitaa olla kaikissa hydesitikoissa. Myös ainakin C3:n takajarruissa.

CelaVii5

Xantioista HDi 110 ja TD 2,1 on ymmärtääkseni samat jarrut kuin V6-koneisessa. Ainakin samat levyt ja vetarit käy.

samu30

Tämmösestä tapista olis kysymys. Ei mitään ongelmaa, se löytyy Ranskanmaalta.
Siihen tulee vielä oikein satulakin mukana ja hinta 400-500 ekua. Elämä on???

Lisään tähän. Kuvahaulla löytyi ihan samannäköinen satula, mallia XM. Olisko siinä sama?

vastaan itse itseäni komentaen= XM:n ja I-koppaisen Xantian, näyttäis sopivan yhteen, ei uudempaan.

Kenguru

Eli tilasit jo uuden satulan ranskasta?
Meinaan jos on sama kun hodareissa niin eiköhän noita nyt olisi ihan kotimaastakin saanut jos ei nyt tehdasuutta halua. Mullakin pari noita satuloita tallin lattialla irrallaan...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

samu30

Moro

En todellakaan ole tilannut. Jos sulta löytyy, otan/ostan mielihyvin. Se on siis tärkein, että on se käsijarru sydeemi mukana.

Kenguru

Juu siis ostin itselleni remontoitavat satulat joten en koko satulaa viitsisi myydä. Mutta jos tuo käsijarrun systeemi lähtee helpolla irti ja on käypäinen niin joutaa kyllä. Saan itselleni sitten noista autossa olevista sen tapin.

Missäs päin suomea on tarve? Nää on Luumäellä / Kouvolassa ja varmaan samanlaisia satuloita löytyy kyllä ympäri suomen :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

samu30

Se olis enemmän kuin mahtavaa, jos siitä sun satulasta liikenisi se kässäriosa.
Se on sen mustan kumisuojan alla. Kun sen ottaa pois, niin näkee systeemin.
Vähän pitää painaa siellä olevaa jousta ja sitten lähtee se koko hoito irti. Ei isompi homma.

Luulen kyllä ettei niitä loju ympäri maata, ja mielestäni Hodarin omistaneena, ei ollut samat systeemit.
Tässä ne on kyllä järeämmät kaikin puolin.

Pistä Yv:nä, niin annan tiedot.

Kenguru

Niin siis hodarin satulat mulla tuolla on irrallaan. Otan huomenna valokuvan millainen on kyseessä kun tallipäivä on muutenkin tulossa. Sittehän myö tiedetään varmuudella :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

CelaVii5

Mätänet tarjoaa samaa 288mm levyä ja palaa noihin malleihin jotka edellisessä viestissä ilmoitin. Eikä toi uusi jarrusatula tohon 110-koneiseen maksanut Suomestakaan kuin n. 200€ pari vuotta sitten. Ja siis 90-heppaisessa HDissä on sitten eri jarrut, eli siihen ei kannata vertailla.

samu30

Kommenttina tähän, eli pitäisi saada todellista faktaa, missä malleissa on käytetty samaa jarrusatulaa.
Ennen vanhaan, ei ollut mitään ongelmaa, selvittää näitä. Nykyään tuntuu, että menee mututuntumalta.
Minäkin olin armeijasta päästyäni hommissa huoltokorjaamossa, ja kaikki löytyi mikrofilmiltä.
Tuntuu että tietokoneaikana ei pystytä siihen.

CelaVii5

Nettiaikana selvittäminen vasta onkin helppoa. Tossa vielä pari linkkiä joista selviää missä malleissa käytetään samaa satulaa kuin tuossa kuuvetoisessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/BRAKE-CALIPER-RIGHT-FRONT-CITROEN-XANTIA-CA1855R-/200776028943?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ebf2f130f

http://www.aepdirect.com/front-brake-caliper-left-hand-p5507?category_id=751

http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremssattel-Bremszange-Bremsen-Sattel-24-3572-1703-7-/360568081926?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AXantia&hash=item53f3884e06

Ja Englannista ei sitten kannata jarrusatulaa tilata, jostain syystä noissa usein mainitaan että käy vain oikealta ohjattaviin autoihin. Mulle ei kyllä koskaan ole valjennut miten ratin puoli vaikuttaa jarrusatuloihin...

KariM

Lainaus käyttäjältä: samu30 - helmikuu 01, 2013, 23:08:44
ja kaikki löytyi mikrofilmiltä.
Tuntuu että tietokoneaikana ei pystytä siihen.

Et vain osaa ;) Tietokoneaikana kaikki varaosakuvat löytyvät netistä ihan kenen tahansa katsottavaksi.

Xantia II V6:n etujarrusatuloiden varaosanrot ovat 4400J0 ja 4400J1. Samoja satuloita käytetään seuraavissa Sitikoissa:

Xantia II:
DW10ATED
INJECTION XU10J4R AND 5 DOOR SALOON AND WITH ACTIVE ANTI-ROLL SINCE RPO 08001
TURBO DIESEL XUD11BTE SINCE RPO 08001
TURBO DIESEL XUD9TE AND BVA
TURBO INJECTION XU10J2TE SINCE RPO 08001

Xantia I:
V6 ES9J4

XM II:
V6 ES9J4
TURBO DIESEL DK5ATE SINCE RPO 07476

samu30

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 01, 2013, 23:41:06
Nettiaikana selvittäminen vasta onkin helppoa. Tossa vielä pari linkkiä joista selviää missä malleissa käytetään samaa satulaa kuin tuossa kuuvetoisessa:

http://www.ebay.co.uk/itm/BRAKE-CALIPER-RIGHT-FRONT-CITROEN-XANTIA-CA1855R-/200776028943?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2ebf2f130f

http://www.aepdirect.com/front-brake-caliper-left-hand-p5507?category_id=751

http://www.ebay.de/itm/ATE-Bremssattel-Bremszange-Bremsen-Sattel-24-3572-1703-7-/360568081926?pt=DE_Autoteile&fits=Model%3AXantia&hash=item53f3884e06

Ja Englannista ei sitten kannata jarrusatulaa tilata, jostain syystä noissa usein mainitaan että käy vain oikealta ohjattaviin autoihin. Mulle ei kyllä koskaan ole valjennut miten ratin puoli vaikuttaa jarrusatuloihin...

Voi olla etten osaa. Kun en vielä ole perehtynyt kaikkin mahdollisuuksiin mitä netistä löytyy Citikoiden osalta. Muttä kyllä mä tilasin goldwingiin osia ympäri maapalloa, ihan varaosanumeroilla. Etten mä nyt ihan tumpelo ole.

No, tuosta ylläolevasta listasta, ei ainakaan sovi V6:een, kuin tuo keskimmäinen. Ja se on Engelsmannien firma. Ei minusta mainittu, tuosta kätisyydestä mitään. Pitää vielä tarkistaa.

samu30

Heitämpä sitten tähän kysymyksen, niille jotka löytää nuo alkuperäiset varaosanumerot.
( voisi antaa vinkkiä, mistä löytyy parhaat räjäytyskuvat, ja ne numerot )
Tuohon vehkeeseen, kun ei saa edes kirjaa.

Eli onko sitä käsijarrutappia, käytetty muissa malleissa. Koska en mä sitä satulaa tarvitse.
Se on ihan kondiksessa. Eli erilaisissa satuloissa, saattaa tuo tappi olla kuitenkin sama??

KariM

Tehtaan omat räjäytyskuvat ja osaluettelot löytyy service.citroen.com. Siitä keskustelua tuolla: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2741.msg17433.html#msg17433

Ilman rekisteröitymistä toimii joku venäläinen saitti, sieltäkin löytyy samat kuvat ainakin useimpiin malleihin: http://www.auto-parts.spb.ru/cat/ci/ci2.mycat

Nyt kun katsoin tarkemmin, näyttäisi satulaan saavan korjaussarjan käsijarrumekanismiin. Siinä on mm. juuri tuo kaipaamasi tappi. Osanro sarjalle 442781 ja hinta voisi servicen mukaan olla 112e. Muiden satuloiden vastaava sarja on eri numerolla, eikä itse tapille ole numeroa, joten näistä ei selviä kävisikö jonkun muun satulan tappi.

Kuvassa osakokonaisuus nro 6:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/ci/pics%5CV4512250.gif

samu30

Kiitos KariM, sieltähän alkoi pukkaamaan tietoutta. Tuon saman kuvan löysin, mutta mistä näkyy hinta. Pitääkö siitä maksaa, että näkyy? Onko tuo sivusto alkuperäisiä osia myyvän liikkeen, vai ihan tehtaan.
Myyvätkö ne tuolta suoraan?

Vastaan taas itselleni: HOKSASIN, MITEN NÄEN HINTATIEDT

KariM

Tietääkseni tuo on ihan tehtaan ylläpitämä sivusto. Periaatteessa siellä pitäisi näkyä suomalaiseksi kirjautuneille se hinnasto mitä virallisilla varaosatiskeillä on käytössä. Heittoja kyllä on havaittu suuntaan ja toiseen.

Hinnan saat näin:
Tuplaklikkaa varaosanumeroa listasta, jolloin osa siirtyy "ostoskoriin".
Sitten klikkaa pääikkunan oikeassa yläkulmassa olevaa ostoskärryä.
(Tämä kohta saattaa tulla tai ei tule: saat listan "kansioista". Arvaa mihin kansioon tavara meni ja klikkaa sitä.)
Nyt pitäisi näkyä rivi isoja kuvakkeita joista yksi on nuoli ostoskoriin, klikkaa sitä.
Nyt näkyy koriin klikatut tavarat ja niiden hinnat. Joillekin osille ei näy hintaa vaan vain tähtiä. En tiedä miksi.

Noilla klikkailuilla ei vielä synny mitään tilausta, joten ei vaaraa siitä.

Kenguru

Kyllähän tuo näyttää ihan samanlaiselta kun tuossa 110 HDi:ssä.
Mulla on nyt vaan semmoinen tilanne että nuo irrallaan olevat satulat on niin hyväkuntoiset että laitan ne tuollaisena omaan yksilööni. Tämän operaation jälkeen kyllä joutaa tuo tappi tai koko satula mutta sinulla olisi varmaan asian kanssa kiire?
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

samu30

Kiitos näistä vastauksista kaikille. Kiire on, kun ruttasin sen käyttöXantun. Eli jalkamiehenä tällä hetkellä.
Tuo patonkimaan korjaussarja on nyt ainakin jonkinlaisessa järkihinnassa.