Kirjoittaja Aihe: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+  (Luettu 20318 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 677
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #25 : Kesäkuu 14, 2014, 08:01:59 »
Kollektorin ja hiilien kestävyyttä lisäisi kollektorin hionta tai sorvaus ja hienohionta. Sopivalla smirkelistuukilla. Hiomanauhasta repäisee sopivan levyisen kaistaleen...Uusien hiilien mitat, materiaali ja johtimien poikkipinta samansorttiset. Hiilien johtimet vaan asiallisesti juottamalla samaan kohtaan, mistä alkuperäiset repäisty pois. Ja kollektorin sorvaus....

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #26 : Lokakuu 28, 2014, 22:01:55 »
Ohjeiden mukaisesti tein pumppuhuollon omaan 330tkm ajettuun 2004 -vuosimalliseen femmaan. Oireita ei vielä ollut mutta miksi niitä edes odottaisin?


Homma oli helppo. Öljyt ulos alaletkun kautta, pumpun irroitus muutamalla mutterilla ja säiliö ja yhteet irti. Etuvaloa ei I-koppaisessa tarvitse missään tapauksessa irroittaa


Luulen että pumppu on jo kertaalleen vaihdettu? Tämän näköistä oli:
https://onedrive.live.com/redir?resid=77738C3CCC030DD8!12464&authkey=!AOJRYk4SIwbzPd4&v=3&ithint=photo%2cjpg

Hiiliä oli 2/3 jäljellä, pölyä nimeksi.
Hiilien koot on suurinpiirtein: 6,8 x 7,8 x 25.

Ei siinä, pumpun kannen tiivistys ja paketti kasaan ja uudet LDS:t sisään. Nyt on mielenrauha tältä osin ja matka jatkuu...
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #27 : Toukokuu 11, 2015, 22:20:17 »
Tämän hankkeen aijon tehdä, pumppu alkanut pitää outoa (turhan kovaa) hörinää..
Pari kysymystä:

Otetaanko auto ala-asentoon ennen öljyjen tiputusta vai onko mitään merkitystä?
Eikös sähköttömäksi tekemiseksi riitä että nyppii johdot irti pumpulta, vai pitääkö tehdä jotain muuta?

Miten käyttökuntoon asennus? Palikat ja putket paikoilleen. Öljyt pesään, painetta pesään ja kovaa ajoa? Vähän ylös alas ajoa ennen lähtöä??

Paljonko öljyä suurin piirtein pumpulta tulee? Ts. Paljonko pitää ostaa uutta nestettä?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2015, 10:14:44 »
Laittaisin auton ala-asentoon varmuuden vuoksi.

Johdot irti pumpulta riittää.

Käyttökuntoon kuvaamallasi tavalla. Liekö jumppaaminen ylös-alas tarpeen? Ei siitä haittaakaan varmaan ole.

Öljyä tullee jokunen desi putkista. Tosin kun säiliön joutuu tyhjentämään niin samalla vaivalla vaihtaa litkutkin. Itse en säästäisi muutamaa kymppiä ja laittaisi vanhoja liemiä takaisin.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 240
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #29 : Toukokuu 12, 2015, 20:31:05 »
Varaa 3 litraa LDSää jos säiliön tyhjäät
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #30 : Toukokuu 13, 2015, 21:18:32 »
No niin, auto purettu ja pumppu matkustaa huomenna töihin, jossa putsaan sen. Todella paskamainen irroittaa se pumpun kiinnitysmutteri puskurin ja pumpun välistä, muuten näppärä homma.. Virtaliitinkotelo oli näppärästi jollain sikaflexin kaltaisella kiinni niin tuli ylimääräistä puuhaa sen kanssa..

Mites tuon kolmen litran nestemääräntoleranssi?
Ja kelpaako ad-tarvikkeen citikkaan tarkoitettu, vai pitääkö hakea marmoriosastolta? Autolla/pumpulla/järjestelmällä rullattu nyt se 310 tkm, joten sisäänajo takana.

Paineilmaa ei ole saatavilla, niin ajattelin hakea pyörän sisäkumin, naittaa sen letkuklemmarilla tiiviisti ja pumpata sisälle ilmaa. Käsittääkseni ei tarvitse olla paljon painetta??

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 743
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #31 : Toukokuu 13, 2015, 21:33:59 »
Motonetista pitäis saada ihan virallista Totalin litkua. Tarttis itekin tää homma tehdä joskus, hitto vie.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #32 : Toukokuu 13, 2015, 22:06:08 »
Nyt on se tilanne et lähin motonet on 700 km:n päässä. Jokunpaikallinen tarvikemyymälä täällä on, uskaltaako niihin luottaa jos purkin kyljessä lukee sitikka tms...

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 743
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #33 : Toukokuu 13, 2015, 23:09:45 »
^En tiennyt noin pitkän matkan Motonettiin olevan edes mahdollinen Suomen rajojen sisäpuolella. Elän selvästi kuplassa.

Tässä tapauksessa itse hakisin litkua marmorilta, ellei se sitten maksa tyyliin satasta litralta. Ei sitä kuitenkaan mene kun muutama litra.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #34 : Toukokuu 13, 2015, 23:14:03 »
Pari valtiota välissä ennen suomen rajoja.. Menen ad:n kautta marmorille.. Saattaa ad:lläkin olla totalia myynnissä..

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 743
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #35 : Toukokuu 14, 2015, 11:57:07 »
Ok... Ei tullut mieleenkään että AD on kansainvälinen ketju :D

Toi on varmasti hyvä marssijärjestys.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #36 : Toukokuu 14, 2015, 12:22:22 »
Minä en antanut säiliölle lähtöpainetta ollenkaan. Auto nousee aika pitkän, ehkä muutaman minuutin odottelun jälkeen ylös.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 296
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #37 : Toukokuu 14, 2015, 15:00:36 »
Eikös ne paineet saa säiliöön hyvin kun korkki auki nostaa auton yläasentoon ja sitten korkki kiinni. Kun auton laskee normaalikorkeuteen, niin säilöön kertyy painetta kun säiliö täyttyy.
Onko tuohon varaajapalloon saatavana mitään korjausosia, vai onko se ikuinen? Onko ne suunnitellut sen niin että kun varaajapallo hajoaa, niin kohta hajoaa pumppu ja sitten vaihdetaan koko pumppu - varaajapallo yhdistelmä.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 240
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #38 : Toukokuu 14, 2015, 16:36:34 »
Mikä varaajapallo ? Ei C5ssa moista oo.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 296
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #39 : Toukokuu 14, 2015, 16:58:42 »
No ei se oikeastaan mitään varaa, mutta kyllä siellä pumpun sisällä on pallo mikä ottaa paineiskut vastaan.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #40 : Toukokuu 14, 2015, 19:01:20 »
Säiliön "paine", miten se siellä pysyy kun korkissa on huohotusreikä..?  ::)

Se pieni paine, säiliön tyhjennyksen ja uudelleentäytön jälkeen on lähinnä siksi että pumppu varmemmin pumppaamaan lähtee. Pumppu kun ei käytännössä ime juuri mitään, ja varsinkin jos pumppuun jää ilmaa niin se estää se vähäisenkin toiminnan...

Ja joo, on siellä pumpun kaverina varaajapalloksi verrattava laite, kumikalvo jonka takana typpeä, tietääkseni se on lähinnä paineiskuja tasaamassa, C5:n systeemissä kun ei paineenvaraajalle vastaavaa tarvetta kuin aiemmissa missä jarrut on hydraulipaineen takana...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 240
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #41 : Toukokuu 14, 2015, 19:52:31 »
Siis tavallinen paineakku jota hydrauliikassa käytetään paineiskuja tasaaman. "Tavallinen"
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #42 : Toukokuu 15, 2015, 07:46:20 »
Sain ad:ltä 3 litraa totalia. Auto kasaan, pyörän sisäkumi nippusiteillä kiinni ja pumppasin kevyesti.. Piuhat kiinni, aito pomppas 20s ylös. Pelaa hienosti, tuntuu että pumppukin käy harvemmin. Hymy korvissa leveni.

Annan remontille kaksi jakoavainta, puskurin takaiselle kiinnitysmutterille täydet viisi.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 152
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #43 : Toukokuu 15, 2015, 08:20:12 »
Annan remontille kaksi jakoavainta, puskurin takaiselle kiinnitysmutterille täydet viisi.

Puskuri siis kannattaa irrottaa, jos se on operaationa jo tuttu? Siinä samalla vauhdilla sitten lähtisi jo ajovaloumpiokin, jos sillä saa yhtään lisää tilaa.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #44 : Toukokuu 15, 2015, 10:27:37 »
Umpio on kolmella ruuvilla kiinni ja sen irroittaminen on vain muutaman minuutin juttu. Kantsii irrottaa kun tilaa tulee pumppuhommalle reilusti lisää.

Poissa abel

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 171
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #45 : Toukokuu 15, 2015, 13:57:53 »
Mun mielestäni ei kannata ottaa puskuria pois.. Näin ollen umpiokin jää paikoilleen.. Sen pumpun mutterin saa jos on kärsivällinen. Eli ennen mutterin irroitusta hommakalja, kessu, kahvi tms.. Niin irtoaa huomattavasti helpommin.

On kyllä hyvä mieli tästä remontista, suosittelen.

Poissa huophe-1

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 98
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #46 : Kesäkuu 20, 2015, 20:32:17 »
Tälläisiä  dokumentteja muiltakin Citroen-foorumin käyttäjiltä.Kuvat olivat loistavia  :)

Poissa tarttis

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #47 : Heinäkuu 31, 2015, 13:20:08 »
Nyt ei auto nouse pumpun moottorin putsauksen jälkeen, painetta annan säiliöön. Kuinka kauan uskaltaa pummppu käyttää tyhjänä?
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #48 : Heinäkuu 31, 2015, 14:02:37 »
Minulla kesti ehkä puolisen minuuttia kun nousi.

Poissa tarttis

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 305
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #49 : Heinäkuu 31, 2015, 14:45:24 »
Nousi se lopulta, kesti kyllä aika kauan, aikaa en osaa sanoa mutta odottavan aika on pitkä, nyt toimii niinkuin pitääkin.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Citroen C5 2007
2.0 HDi 136 Exclusive Berline 5d A