Kirjoittaja Aihe: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+  (Luettu 20279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« : Joulukuu 01, 2012, 07:07:59 »
Pakkasten tultua alkoi tulla Suspension fault vikailmoituksia mitkä johtuivat hydrauliikkapumpun sulakkeen palamisesta. Kokeilin vaihtaa 40A sulakkeen tilalle 50A mutta ei sekään kestänyt. Pumpun ääni on myös ollut jotenkin kankean tuskainen viime aikoina. Uusi pumppu on kohtuullisen kallis joten tuli mieleen tutkia potilasta ennen huollon tilaamista itse. Potilas siis C5 V6 2005, 155 tkm. Jousitusjärjestelmänä Hydractive 3+

Pumpun irroittaminen on helppo homma. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita (torx ruuvikärki puskurin irroittamiseen, 11 mm kiintoavain hydeputkien liittimille). Uudet letkuklemmarit tieten kannattaa varata. Aikaa minulta meni hissuksiin askarrellessa yksi ilta.

Tunkkasin ensin oikeaa etukulmaa vähän koholle ja nappasin hydepumpun sulakkeen pois. Pyörä irti, sisälokari pois ja puskuria etukulmasta vähän raolleen. Ajovaloumpionkin nappasin irti että tuli avarammat työskentelytilat.


Pyöräkotelon puolelta laskin LDS-nesteet pois. Säiliö on kiinni kahdella ruuvilla ja lähtee niiden ja parin kumiletkun irroittamisen jälkeen ihan nostamalla pois.


Kaksi sähköliitintä irti. Kaksi hydeputkea irti ja kahden mutterin avaus pyöräkotelon puolelta ja pumppu on irti.


Pumpun moottorin kansi on kiinni kahdella pultilla. Alta paljastui todella törkeä näky. Öljyisen kosteaa pistävän hajuista hiilipölymassaa hirveä määrä.


Ja samaa tietysti muuallakin moottorissa.


Roottorin käämit olivat käytännössä oikosulussa koska välit olivat täynnä hiiliharja/kuparimössöä. Kuvassa osa väleistä jo putsattu.


Puhdistukseen käytin mattoveistä.


Ruiskin raakasti moottoriin jarruosien puhdistussprayta ja puhalsin hurjan määrän paskaa pois paineilmalla. Ja näin puhtoinen tuli.


Ja sitten vain pumppu takaisin paikoilleen, valoumpio, puskuri ja sisälokari. Pyörä vielä kiinni. Tavalliseen tapaan kasaamiseen meni vain kolmasosa purkamisen ajasta.

Uudet LDS:sät säiliöön ja sulake paikalleen. Virrat avaimesta päälle ja pumppu alkoi hyristä iloisesti. Kumikorkki/paineilmavirityksellä vähän painetta säiliöön ja auto nousi vikkelästi ylös. Pumppu sirisee nyt iloisesti entisen junnaavan käynnin sijasta. Jos tuo nyt kuntoon tuli niin pääsin noin 250 e nettotuntipalkkaan kun uuden pumpun vaihdattaminen Veholla maksaa pitkälle toista tonnia.

Poissa kariseija1

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 310
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2012, 07:52:19 »
Loistavasti dokumentoitu operaatio, kiitos ja raikuvat suosionosoitukset! Odottelen tulevaan kesään, tehdäkseni saman työn omalle hydepumpulleni. Helpoltahan tuo näyttää ja kuulostaa, joten enköhän minäkin tuohon pysty. :)

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 702
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2012, 08:28:40 »
Tyhmä niin saa kysyä.  ???
Miksi se tuollaiseen kuntoon on päässyt?
PS. Hienosti dokumentoitu!

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 149
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2012, 11:42:05 »
Hienoa!

Oliko hiiliä vielä riittävästi jäljellä?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 017
  • Peukkuja: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2012, 12:34:10 »
Hienoa!

Oliko hiiliä vielä riittävästi jäljellä?
Viimeisestä kuvasta päätellen, enemmän kuin puolet mitasta. Ehkä jopa 2/3 uusista..?

Yksi mitä olisi voinut tehdä, kun noita lamellien välejä putsasi, olisi "piirtänyt" kuulakärkikynällä lamellien välit. Kuulakynän kuula on paljon kovempi kuin kupari, joten noin tehdessä reunat pyöristyy ja vähentää sen ansiosta hiilien kulumista...
(On siihen oikea työkalukin, mutta noinkin tulee vähintään riittävä)
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2012, 13:19:23 »
Oliko hiiliä vielä riittävästi jäljellä?

Hiiliä on hyvinkin 70% vielä jäljellä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 658
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #6 : Joulukuu 02, 2012, 09:22:24 »
Hyvä juttu! Myös kollektorin sorvaus, oikaisu, mikäli mahdollista, ennen lamellirakojen siivousta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2013, 08:33:30 »
Tuli tehtyä ko. ohjeilla pumpun putsaus ja hyvin onnistui. Ajovalon pois ottaminen ei välttämätöntä. Haasteellisin homma oli mielestäni irroittaa/kiinnittää pumpun kiinnitysmutterit jotka olivat pyöräkotelon puolella ja varsinkin se auton keulaa lähempi mutteri, tämä on varmasti helpompi I-koppaisessa jossa ei ole edessä sähköhydraulista ohjaustehostinta. Kannattaa myös huomioida kun ottaa ne kovat hydrauliputket irti että molemmissa putkissa on 2kpl o-rengasta. Autolla ajettu 230tkm. ja hiiliä jäljellä yli 50%. Seuraavaksi täytynee tehdä sama remppa tuohon I-koppaiseen ajettu yli 360tkm. ja alkuperäinen pumppu.

jarmot vieläkö hydepumppu toimii? ja kiitos ohjeista :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2013, 08:47:37 kirjoittanut powerage »
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #8 : Syyskuu 04, 2013, 09:30:31 »
Hyvin hyrisee pumppu. Itse asiassa tänään kun lähdettiin vaimon kanssa samaan aikaan töihin, niin itse hypätessäni Pikatsuniin kuuntelin mielihyvällä kun vaimon käytössä olevan femman pumppu hyrisi iloisesti. Korjauksen jäljiltä pumppu on toiminut täysin ongelmitta  :)

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 665
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #9 : Syyskuu 04, 2013, 10:01:15 »
Hiilien koot olisi myös hyvä kirjata tähän. Tuliko mitattua?
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2013, 13:08:49 »
Moro.
Ehkä hiukan toivoton ajatus mutta kysyn kuitenkin  :)

Onko pumpulle mahdollista tehdä pikapuhdistusta eli onko tuota pumppua mahdollista saada auki tuossa paikallaan?

Poltti eilen sulakkeen mun c5:sta ja huomenna kokeilen ensiksi vaihtaa sulakkeen mutta jos ei auta niin sitten pumpun kimppuun.

Rupesi ajossa herjaamaan jousitusta ja nyt sitten ei toimi ollenkaan ja sulake mennyt.


Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2013, 13:19:38 »
Ei välttämättä niinkään toivoton ajatus. Sähkömoottorin kansi on kiinni kahdella pitkällä ruuvilla, jotka irrottamalla kannen saa auki. Ainakin toinen ruuvi mahtunee poistumaan kokonaan joten kannen saa käännettyä sivuun. Ruuvi näkyy aloituspostauksen toisessa kuvassa.

Sitten vaan puhdistusainetta ja paineilmaa. Hyvinkin voisi noin onnistua.

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2013, 14:28:09 »
Kiitti infosta. Voisin kokeilla. Eli onko ne noi ruuvit tossa oikealla puolella eli auton moottorin puolella?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2013, 14:58:01 »
Sähkömoottori on kuvassa pumppuyksikön vasemmanpuoleisin osa. Kiinnitysruuvit tulee lokasuojan puolelta.

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #14 : Marraskuu 21, 2013, 17:58:50 »
No niin nyt on putsaus tehty ja pumppu toiminut jo pari päivää ;D
Olihan se sähkömoottori aikas likainen. Jouduin irroittamaan myös sen sisälokasuojan koska säiliö ei olisi noussut tarpeeksi pois tieltä ilman että irrotti sen yhden letkun.
Ihanata :)

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #15 : Marraskuu 21, 2013, 18:21:14 »
Eli moottorin putsaus onnistui irroittamatta pumppua autosta?

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #16 : Marraskuu 21, 2013, 18:40:41 »
Irrotin pumpun kiinnitysruuvit jotta sain vähän enempi tilaa mutta ei tarvinnut irroittaa niitä putkia ja letkuja, näin vältin pelkäämäni ilmausoperaation.

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #17 : Kesäkuu 11, 2014, 17:48:39 »
No niin. Nyt paloi hydepumpun sulake. Marraskuussa putsasin sähkömoottorin ja tänne asti pääästiin. Tänään irrottelin rengasta ja nostin auton yläasentoon ja tästä hän ei tykännyt. Osaako kukaan sanoa missä tuon sähkömoottorin tai hydepumpun huoltoja tehtäisiin? Etelä suomessa ?
Täytyypi ottaa uudestaan auki ja katsoa miltä siellä näyttää...

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #18 : Kesäkuu 11, 2014, 21:37:27 »
En ole varma mutta veikkaan, että noita pumppuja ei pahemmin korjailla vaan pannaan uutta (kallista) tilalle. Tuliko moottorin putsaus varmasti kunnolla tehtyä kun teit sen irroittamatta pumppua autosta? Hydeputkien irroitus pumpusta on aika pieni homma ja sen jälkeen pumpun saa pöydälle hoidettavaksi.

Itse en ole enää pitkiin aikoihin nostellut autoa yläasentoon renkaiden vaihdossa tai oikeastaan muunkaan alla tapahtuvan touhuilun yhteydessä. Tunkilla vaan ylös sen verran kuin tarvitsee ja pukkia alle.

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #19 : Kesäkuu 11, 2014, 22:16:04 »
Tuli tosiaan tehtyä ulkona marraskuussa joten ajattelin ottaa uudestaan auki sen viikonloppuna.
Kokeilin äsken vaihtaa sulakkeen ja pumppu hyrräsi kyllä mutta laiskasti ja poltti sulakkeen uudelleen ylös nostaessa.


Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2014, 07:56:12 »
Toivotaan että tulee huolellisesti puhdistettuna kuntoon. Omassa oli staattorin ja roottorin väli täynnä epämääräistä mönjää. Reilusti suihkutin bräkleeniä monta kertaa roottoriin/staattoriin ja puhalsin paineilmalla kunnes oli sieltäkin puhdas. Edelleen toimii pumppu terhakkaasti.

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #21 : Kesäkuu 12, 2014, 10:32:49 »
Kerrotko vielä tarkemmin miten tuon paineistuksen teit kun en löytänyt tuohon sitä pumppu ohjetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #22 : Kesäkuu 12, 2014, 15:49:17 »
Minulla oli joku epämääräinen kumin pala, jonka vuoleskelin sopimaan LDS-säiliön täyttöaukkoon. Tähän itse viritettyyn tulppaan tein reiän keskelle ja siitä puhalsin vähän paineilmaa säiliöön samalla kun pumppu pyöri. Painetta ei tosiaan tarvitse olla paljoa. Sen verran vain, että pumppuun menee vähän nestettä eikä pumppu pyöri tyhjää.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2014, 17:45:59 »
0.5 bar maksimissaan säiliöön. Polkupyörän sisuskumista voi esim rakentaa sopivan "painekorkin"
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 Hydrauliikkapumpun korjaaminen, 3+
« Vastaus #24 : Kesäkuu 13, 2014, 20:09:57 »
Olihan se aika likainen taas. Nyt putsasin kunnolla niin että oli irti autosta. Ei ainakaan heti polttanut sulaketta.
Hiilet oli mulla kulunut yli puolenvälin noin niinku arviolta, pystyyköhän niitä vaihtamaan?