Kirjoittaja Aihe: C5 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 9177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C-C5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« : Marraskuu 28, 2012, 01:12:38 »
Terve vaan tällekkin foorumille! Ensimmäinen viestini täälä... Tulipa tuossa viimevikolla hetken mielijohteesta ostettua vm.2001 C5 1.8bensa manuaali lodjulla. Ensimmäinen sitikka meikäläisellä. Aikasemmin oli C-Mersu.

Kaikkea pientä vikaa oli havaittavissa ostovaiheessa joista selkein oli takapyörän laakeri.

Aattelin listata tähän jotain vinkkejä/työvaiheita mitä tuon laakerin vaihdon aikana tuli havaittua.

-Takarengas irti
-Jarrusatula irti (16mm hylsy)
-Jarrulevy irti (torx 25?)
-Laakerin rasvakuppi irti
-Laakerin/Navan mutteri poois (40mm hylsy)

Sitten kaivetaan esim.2-koukkunen ulosvetäjä. Koukkujen väli ois hyvä olla jotain 150-200mm niin saa navasta kunnolla kiinni. Omani meinas käydä liian pieneks, mutta riitti just ja just.

Sitten kun napa on tempastu irti niin akselille tod.näk jää laakerin sisäholkki. Sekin lähtee ulosvetäjällä jota piti vähän avittaa vinkalla että leuat puri laakerin reunoihin..

Sitten vaan uutta laakeria paikoilleen. Kannattaa yrittää jäähdytää sitä akselia jollain kylmä-sprayllä ja laakeria taasen hieman lämmitää jollain hiustenkuivaajalla tms..

Itse naputtelin uuden laakerin vanhan laakerin sisäholkilla aluilleen kunnes sai uudella mutterilla kiristettyä laakerin pohjaan asti.
Aikaa meni ensikertalaiselta n.2h taukoineen.





Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 726
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2012, 07:06:33 »
Hyvät ja tarpeelliset ohjeet. Näitä soisi nähtävän enemmänkin. Remppaa tehdessä on niin pieni vaiva räppäistä muutama kuva ja apu muille voi olla todella iso.

Poissa C-C5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2012, 12:33:46 »
Juu ittekin huomasin että kovin vähän löyty ohjeita laakerin vaihtoon niin siks aattelin laittaa jotain listaa tänne tarvittavista työkaluista.

Eteenkin noi tarvittavien työkalujen koot ois mukava tietää ennen hommaan ryhtymistä.. Ei meinaan löytynyt meikäläiseltä 16mm hylsyä eikä 40mm hlysyä. Onneks napamutteri suostu aukeamaan 41mm hylsyllä.  :)


Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 223
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2014, 17:55:04 »
Tosta kuvasta tulikin mieleen, että kestääkö tuo jarruletku olla kiinni jos satulan irroittaa?
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2014, 19:22:07 »
Tosta kuvasta tulikin mieleen, että kestääkö tuo jarruletku olla kiinni jos satulan irroittaa?

Se on putkea, eikä sitä tarvitse irroittaa. Kestää roikotuksen hyvin, onhan satulan puolikas alumiinia.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 150
  • Peukkuja: 23
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2014, 08:14:13 »
Hyvät ohjeet, kyllä noilla olisi onnistunut. Korjaamo laskutti tunnin työn, kun en itse laiskuuttani alkanut tekemään.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2014, 12:23:25 »
Takalaakerin vaihto on kuin renkaan vaihtaisi. Ehdottomasti kannattaa suorittaa itse.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa porvoolainen

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2017, 09:08:23 »
Tervehdys!

Hyviä vinkkejä ja ohjeita. Tein video- ja autoharrastajana vielä videon, josta voi olla lisäapua projektin läpivientiin:


Yllättävän simppeli hommahan tuo oli, jos vaan varaa etukäteen kaikki tarvittavat työkalut hollille. Jouduin käymään kesken asennustyön kahdestikin Motonetissa, kun ensin puuttui 40-41 mm hylsy ja sen jälkeen piti hommata vielä isoa hylsyä varten sovituspala.

Kannattaa ilman muuta tehdä itse. Ainoa hankaluus saattaa tulla laakerin ulkopinnan jäämisestä paikoilleen vetoakseliin. Silloin pitää ottaa järeät keinot käyttöön.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2017, 00:33:12 »
Miten laikalla teit sisäkooliin sen hahlon? Siis eikö laikka syö "olka-akselista" pikkasen jos tarkoitus on tehdä lovi johon taltta kiilaa koolin irti? Itse olen leikannut vinosti hahlon ja sitten tuurnalla täräyttänyt niin että kooli murtuu eli tulee hiushalkeama. Kun se on halki, lähtee kevyesti pois.

Poissa porvoolainen

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #9 : Huhtikuu 30, 2017, 10:04:02 »
Joo, ehkä jollain taltalla olis voinut tehdä vähän turvallisemmin sen pikku loven. Saa olla tosiaan tarkkana, ettei laikka osu itse akseliin. Kellosepän tarkkaa työtä.. ;-)

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #10 : Heinäkuu 24, 2018, 23:31:51 »
Hei! Sopiikohan tämä Bilteman työkalu sisäkoolin poisvetoon loppuvaiheessa?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/korityokalut/irrotustyokalut/irrotustyokalut-2000019463

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #11 : Heinäkuu 25, 2018, 10:17:04 »
 Jos tarkoitit ulosvetäjän sijasta vetolevyä niin sillä saattaa irrota jos terävä reuna saa otteen koolista. Joskus kooli on kevyesti kiinni, silloin varmaan irtoaa. Tietysti laikalla voi tehdä lovet kooliin niin siitä saa paremman otteen.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 668
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #12 : Heinäkuu 25, 2018, 12:57:13 »
Joskus, ainakin BX:ssä, on takalaakerin sisäkoolin saanut irti sen verran, että ulosvetäjän leuat..   : Lyödään akselia vähän sisään*, sitten takaa ulospäin, taas lukitukseen asti. Näin voisi myös ottaa talteen jostain sopivasti, ehjän akselin, jos vanhassa olisi esim. päässyt sisäkoolit liikkumaan...  *Sopivalla, paksulla terästapilla/tuurnalla reiän pohjasta. Nämä akseliputket ovat puristustiukkuudella kiinni. Joskus, BX:ssä on tuo akseli alkanut pyöriä mukana kiristysvaiheessa. Siihen auttoi 2mm terästappi, viistosti porattuun reikään, navasta akseliin, takasivulta.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #13 : Heinäkuu 25, 2018, 13:54:30 »
Onko c5:ssä irtoakseli?

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 668
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #14 : Heinäkuu 25, 2018, 19:17:51 »
Koska tukivarsi on valuterästä, niin siihen on akseli pitänyt laittaa erikseen..... Samat on kuviot yhä. Ei se irtoakseli ole, vaan tiukasti kiinni. Eikä tule ulospäin, sokkarengas pitää siitä huolen. Näin on jo vuosikymmeniä...

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #15 : Heinäkuu 25, 2018, 19:27:32 »
Ahaa, no sitten se on lujasti kiinni enkä suosittele hakkaamista koska isku välittyy saranalaakereille. Pystyykö akselia prässäämään ulosvetäjällä?

Perinteinen tapa irrottaa sisäkooli on vissiin laikalla vinolovi johon annetaan tuurnalla täräys ja sitten se murtuu auki.

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #16 : Heinäkuu 25, 2018, 21:37:46 »
Jos tarkoitit ulosvetäjän sijasta vetolevyä niin sillä saattaa irrota jos terävä reuna saa otteen koolista. Joskus kooli on kevyesti kiinni, silloin varmaan irtoaa. Tietysti laikalla voi tehdä lovet kooliin niin siitä saa paremman otteen.
Siis juuri ulosvedin ja vetolevy on linkin takana. Tarkoitinkin että onko se riittävän iso. "Oteleveys: 6–35 mm" eli riittääkö tuo C5:n taka-akselitappiin? Nuo on yhteensä 25€ niin ei olisi kallis kokeilu.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #17 : Heinäkuu 25, 2018, 22:13:27 »
Tiukkaa tekee jos akseli on 32mm. Ja toiseksi ei ole takeita että paras Kukkokaan saa riittävää otetta.  https://www.klium.com/kukko-15-0-separation-ring-for-18-0-5-60mm-322499
Pelkkä vetolevy on jo lähes 50e ja siihen päälle hartiaulosvedin plus rahti

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 668
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2018, 07:50:45 »
Kyllä, rälläkkää olen yleensä käyttänyt. Toimii, kunhan rälläköi riittävästi, ei liikaa, jotta katkeaisi pienemmin iskuin.

Poissa IJN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #19 : Heinäkuu 26, 2018, 09:46:12 »
Tuollaisella vetolevyllä (olikohan IKHn sarjasta) olen kiskonut xantian sekä C 5:n takapyörälaakerin sisäkoolit ja hyvin lähtivät. Käytin kuitenkin vetolevyä "väärin" niin että sen poteropuoli oli taaksepäin, eri puolella kuin vedettävä laakeri. Palojen geometriasta johtuen silloin vetolevy kiristyy samalla kun vetoa lisätään, eikä lipsu pois paikoiltaan. Alkukiristys on oltava tietysti myös kohtuullinen.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 736
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #20 : Heinäkuu 26, 2018, 22:24:43 »
Mutterin momentti ja myös lukitus...olikohan jäänyt videolta pois.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #21 : Heinäkuu 27, 2018, 00:04:04 »
Alkukiristys on oltava tietysti myös kohtuullinen.

Hyvä jos jo alkukiristys nytkäyttäisi koolin liikkeelle, silloin ote paranee eikä veto ole ongelma. Jos ei nytkähdä, voi työkalun reuna pettää eikä kooli lähde kuin laikalla.

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #22 : Elokuu 03, 2018, 19:53:18 »
Laakeri vaihdettu. Apuna oli tämä sarja:
https://www.xn--tykalumarket-5ib.fi/product/123/laakerin-ulosvedin-sarja
Ei paha hinta 55€ plus postit.
Jarrusatulan kanssa kannattaa varoa jarruputkea. Omasta murtui putki ja nyt ei ole jarruja.
Pari kuvaa:
Sarja:

Navan poisveto:

Sisäkoolin poisveto:

Sisäkooli ei ihan noin lähtenyt mutta periaate on sama. Tuossa oli vielä pölysuoja paikoillaan.
kiristysmomentti on 250 nm +- 25 nm eli vedin jatkovarren kanssa tiukalle. Tarpeeksi iso momenttiavain olisi sekin maksanut lähes satasen.
Ei tässä hirveästi järkeä ollut itse vaihtaa jos hintaa miettii. Työkalut maksoivat
Ulosvedinsarja 55€
41 mm hylsy + 1/2" -> 3/4" adapteri 20€
Kylmäspray -55 astetta 10€
No, onpa työkalut valmiina seuraavaa puolta varten  :) Sinänsä homma on helppo.
E: Jarrulevy lähtee T30 torxilla.
E2: Laakeri NTN-SNR noin 70€ posteineen saksasta.