85-bensa

Aloittaja OskuK, marraskuu 21, 2012, 07:35:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

oddjob58

vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Prof. Dr. Holzauge

ukonvaaja

US jutun kommenteissa mainittiin saksalainen 25000km testi jossa havaittiin jotain vaurioita, tietääkö kukaan mihin testiin kirjoittaja viittaa? Itsellä alkaa olla 20tkm RE85 ajettu, olisi kiva saada vinkkejä mistä niitä vaurioita voisi alkaa etsimään. Kaikkia muoviosia mihin pääsee helposti käsiksi olen jo koittanut tökkiä, suuttimet olen irrottanut joku aika sitten ja kaasuläpän. Mitään muutoksia en noissa havainnut.

svc

Moni kehuu ajavansa erilaisilla E85 seoksilla. Tuntuuhan se halvalta ja moottorit todennäköisesti toimivatkin johonkin seosrajaan asti, mutta harva osaa loppujen lopuksi oikeasti laskea, paljonko halvemmaksi E85:n käyttäminen oikeasti tulee, paljonko kulutus nousee ja muutossarjojen kohdalla paljonko pitää ajaa, että sarja on maksanut itsensä takaisin?

Hyvä että testaajia riittää.  :)

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2,0 HDi -11, Seat León eHybrid -21

VTSBOY

itse menen tänään testaa kuinka toimin 40% seoksella pikkujouluissa. veikkaan kyllä et vikavalot syttyy jossain kohdassa ja akku hyytyy aamun mennessä :)

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: C4VTS - marraskuu 23, 2012, 13:47:17
itse menen tänään testaa kuinka toimin 40% seoksella pikkujouluissa. veikkaan kyllä et vikavalot syttyy jossain kohdassa ja akku hyytyy aamun mennessä :)

Jos meinaat 40% seoksella mennä koko illan, niin varmasti tulee myös öljyt yläkautta pihalle ja pahimmassa tapauksessa koneen sammumisen jälkeen lasket vielä hydraulinesteet allesi.

ukonvaaja

Lainaus käyttäjältä: svc - marraskuu 23, 2012, 13:30:59
Moni kehuu ajavansa erilaisilla E85 seoksilla. Tuntuuhan se halvalta ja moottorit todennäköisesti toimivatkin johonkin seosrajaan asti, mutta harva osaa loppujen lopuksi oikeasti laskea, paljonko halvemmaksi E85:n käyttäminen oikeasti tulee, paljonko kulutus nousee ja muutossarjojen kohdalla paljonko pitää ajaa, että sarja on maksanut itsensä takaisin?

Tuskin on peruskoulun käyneellä osaamisesta kiinni tuon laskeminen. Itsellä muunnosboksi tuli maksetuksi 3600km kohdalla. Siitä eteenpäin säästö 95E:hen verrattuna 14% tämän päivän hinnoilla. Ei kovin paljon, mutta pääpointti onkin kotimaisen uusiutuvan polttoaineen (RE85) käyttö.

jtbo

Brasiliassa kun siirtyivät etanoliin, niin syöpyi kaikki alumiiniset osat, tuhoten moottorin alumiinisilpulla suht nopeasti.

Sitten kehittivät pinnoitteen, joka hissukseen kuluu pois, mutta sillä saa moottorin kestämään pisempään.

Sitähän ei tiedä onko tuota pinnoitetta näissä täkäläisissä koneissa yhäkään, mutta etanoli liuottaa alumiiniä väitteiden mukaan. Olen johonkin linkittänyt jutunkin siitä.

Amerikassa joidenkin veneiden tankit ovat alumiiniä olleet ja niissä on havaittu syöpymää etanolin johdosta, veikeää ainetta se kuitenkin on, kun metalli syöpyy sen johdosta

.

ukonvaaja

Mistähän tuota alumiinisilppua voisi käydä etsimään? Löytyykö jos varovasti dekantoin seisoneen jäteöljykannun ja katson mitä pohjalle jää?

jtbo

Lainaus käyttäjältä: ukonvaaja - marraskuu 26, 2012, 12:45:54
Mistähän tuota alumiinisilppua voisi käydä etsimään? Löytyykö jos varovasti dekantoin seisoneen jäteöljykannun ja katson mitä pohjalle jää?

Minä lähtisin tutkimaan filtteriä, sieltä kai se suurin osa löytyisi, loput sitten hankautuneet mäntään, männänrenkaisiin, sekä kulkeutuneet pakoputkesta pihalle, tai jääneet kattiin.

Harrasteauton kaasarin kohokammion pohjalta löytää sellaista harmaata 'jauhoa' jos jättää nykybensan seisomaan kaasariin pitkäksi aikaa ja kohokammion seinämät ja pohjaa menee sellaiseksi vähän karheaksi. Tosi pieniä määriä, mutta eihän se kovin isoa murusta tarvitse joka seikkaillessaan sopivaan paikkaan syö vaikkapa laakerin.

Harrasteauto siis tyystin käyttämättä ja seisoo tallissa, jossa itsekkään en välttämättä käy muutamaan kuukauteen. Solexin kaasari toki on jotain ihmeen silumiinivalua, tosi pehmeää, joten ei ehkä täysin vertailukelpoista, mutta sama ilmiö vain hitaampana tapahtuu aluuminiosillakin.

Igor

Lainaus käyttäjältä: jtbo - marraskuu 24, 2012, 04:33:47
Brasiliassa kun siirtyivät etanoliin, niin syöpyi kaikki alumiiniset osat, tuhoten moottorin alumiinisilpulla suht nopeasti.
Mistähän autoista oli kyse? Kuplavolkkareista? Siellähän siirryttiin E20-litkuun joskus vuosikymmeniä sitten.

Lainaa
Sitähän ei tiedä onko tuota pinnoitetta näissä täkäläisissä koneissa yhäkään, mutta etanoli liuottaa alumiiniä väitteiden mukaan. Olen johonkin linkittänyt jutunkin siitä.
Etanoli syövyttää seostamatonta alumiinia. Missä moottoreissa sellaista käytetään?

- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa

Igor

Lainaus käyttäjältä: ukonvaaja - marraskuu 22, 2012, 12:50:09
US jutun kommenteissa mainittiin saksalainen 25000km testi jossa havaittiin jotain vaurioita, tietääkö kukaan mihin testiin kirjoittaja viittaa? Itsellä alkaa olla 20tkm RE85 ajettu, olisi kiva saada vinkkejä mistä niitä vaurioita voisi alkaa etsimään. Kaikkia muoviosia mihin pääsee helposti käsiksi olen jo koittanut tökkiä, suuttimet olen irrottanut joku aika sitten ja kaasuläpän. Mitään muutoksia en noissa havainnut.

Muistelen että bensapumppu olis hajonnu kun ajoivat 25000km E10:llä jollain ooppelilla, jolla ei tehtaan mukaan olis saanut ajaa E10:llä.

Xari

Lainaus käyttäjältä: Igor - marraskuu 28, 2012, 09:16:52

Muistelen että bensapumppu olis hajonnu kun ajoivat 25000km E10:llä jollain ooppelilla, jolla ei tehtaan mukaan olis saanut ajaa E10:llä.

Ja se bensapumppu ei kaiketi kestä noissa pelkällä bensallakaan kovin pitkään.

Basbarduu

Tiedän erään harraste auton josta särkyi aeromotiven pumppu suht nopeasti polttoaineen vaihduttua E85:een. Mut mulla on perus Walbro 255 jaksanu toimia hienosti myös etanolilla.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Jasu

Saas nähdä miten Pildeman Bosch-kopio jaksaa kasassa pysyä, kun alkaa viinan kanssa läträämään. Ja miten muuten mahtaa Rättärin moottori toimia, alkaako kannet syöpymään kun suoraan imukanavaan suihkuttelee...

Nimim. just maksettu Fuel composition sensor, ja ECU:n päivitystä seuraavaksi askartelemaan...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, C8 3.0 -05

Sekä Land-Rover Series 2a -63
Tulossa Land Rover 110 TD5 -01

ukonvaaja

Lainaus käyttäjältä: jtbo - marraskuu 27, 2012, 21:02:37
Minä lähtisin tutkimaan filtteriä, sieltä kai se suurin osa löytyisi, loput sitten hankautuneet mäntään, männänrenkaisiin, sekä kulkeutuneet pakoputkesta pihalle, tai jääneet kattiin.

Pahus kun on filtterit tullut nakeltua kasan päälle, öljyt olisi olleet tallessa. Noh, ensi kerralla otan purkinavaajan kouraan.

Onnistuivatkohan oikeasti yhdistämään hajoamisen siihen 5% etanolilisäykseen vai olisiko kuitenkin ollut satunnainen vika?

Igor

Lainaus käyttäjältä: ukonvaaja - marraskuu 29, 2012, 12:46:51

Onnistuivatkohan oikeasti yhdistämään hajoamisen siihen 5% etanolilisäykseen vai olisiko kuitenkin ollut satunnainen vika?

Hyvä kysymys. Hienoja otsikoita tosta ainakin saivat silloin 2011 alussa. :)

hyper

Oliskohan kyse tästä ADACin testistä: http://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/E10-Falschtank-Dauertest.aspx

Tuossa on ymmärtääkseni ajettu 27tkm Opel Signumilla ja sitten bensapumppu on ruvennut vuotamaan tms.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break