Grand C4 Picasso - Avain ei toimi

Aloittaja Mr-Citroen, lokakuu 02, 2012, 21:40:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mr-Citroen

Terve,

Oli käyttöavain hukassa, ja kiireessä ajattelin lähteä vara-avaimen avulla, mutta eipä toiminut. Ei toiminut napista kaukosäädin, eikä tapahtunut mitään, kun laitoin avaimen lukkoon ja käänsin.
Onko tyypillistä ja vaatiiko ohjelmointia vai mikä kiikastaa?
Mr

Basbarduu

Jos nyt ensiksi kertoisit mistä autosta on kyse.

Vara-avain saattaa olla ns "huolto avain", jolla pääset autoon mutta et voi ajaa. Siitä voi puuttua ajonestolaitteen siru joka antaa käynnistää auton. Vaikkakin yleensä ajonesto estää käynnistymisen mutta voit koittaa startata. Jos kaukosäädin ei toimi napista niin vaihda patterit siihen ja koita jos se toimisi sitten ja ehkä voisit ajaakin sillä. Mikäli tuokaan ei auta niin sit on mentävä varmaan maahantuojalle ja todistettava että omistat kyseisen auton ja he voivat auttaa siitä eteenpäin mutta mitään tee-se-itse auton varastus juttuja en ainakaan minä rupea täällä puimaan.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Mr-Citroen

Kiitos vastauksesta, auto on tuollainen Grand picasso. Täytyy ajaa Veholle kokeilemaan tuota ohjelmointia. En ajatellut tee-se-itse varastaa omaa autoani, enkä edes sinun.

Aladobix

Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - lokakuu 03, 2012, 09:48:51
Mikäli tuokaan ei auta niin sit on mentävä varmaan maahantuojalle ja todistettava että omistat kyseisen auton ja he voivat auttaa siitä eteenpäin mutta mitään tee-se-itse auton varastus juttuja en ainakaan minä rupea täällä puimaan.

Ehkei tällaiseen kyselyyn kannata ottaa noin tylyä asennetta. Käsittääkseni tässä kysyttiin vain apuja tilanteeseen.
Kukaan muukaan foorumin jäsenistä tuskin antaa murto-ohjeita muttei myöskään huutele sitä täällä erikseen.

Minulla ainakin C4GP:n vara-avain on "perinteinen" kalikka, ei kauko-ohjainnappeja, ei taittuvaa terää.
Silti normaali käynnistyksenestosirulla varustettu, eli voi käyttää jokapäiväisenä avaimenakin.
Toki näissä voi olla eroja vuosimallien tai varustelutason välillä.

Mr-Citroen, oletko ostanut auton uutena vai käytettynä?
Käytetystähän on voitu vaikka hukata alkuperäinen kakkosavain ja autokauppiaalle on tuupattu mukaan vanha kajahtanut "ykkösavain" jotta autoon on ollut tarjota kahdet avaimet. Tällöin tietysti avain ei kättele auton kanssa millään tasolla.

Joerkka

Lainaus käyttäjältä: Aladobix - lokakuu 05, 2012, 15:41:37
Lainaus käyttäjältä: Basbarduu - lokakuu 03, 2012, 09:48:51
Mikäli tuokaan ei auta niin sit on mentävä varmaan maahantuojalle ja todistettava että omistat kyseisen auton ja he voivat auttaa siitä eteenpäin mutta mitään tee-se-itse auton varastus juttuja en ainakaan minä rupea täällä puimaan.

Ehkei tällaiseen kyselyyn kannata ottaa noin tylyä asennetta. Käsittääkseni tässä kysyttiin vain apuja tilanteeseen.
Kukaan muukaan foorumin jäsenistä tuskin antaa murto-ohjeita muttei myöskään huutele sitä täällä erikseen.

Minulla ainakin C4GP:n vara-avain on "perinteinen" kalikka, ei kauko-ohjainnappeja, ei taittuvaa terää.
Silti normaali käynnistyksenestosirulla varustettu, eli voi käyttää jokapäiväisenä avaimenakin.
Toki näissä voi olla eroja vuosimallien tai varustelutason välillä.
Kyselin uutta kumipintaa C4GP:N avaimeen, ei ole vieläkään. Uusi avain maksaa n 75 egeä + koodauksen, eli ei pitäis olla kynnyskysymys, vai?

Mr-Citroen, oletko ostanut auton uutena vai käytettynä?
Käytetystähän on voitu vaikka hukata alkuperäinen kakkosavain ja autokauppiaalle on tuupattu mukaan vanha kajahtanut "ykkösavain" jotta autoon on ollut tarjota kahdet avaimet. Tällöin tietysti avain ei kättele auton kanssa millään tasolla.
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Mr-Citroen

Patterit vaihdettu kahteen avaimen, nyt ei toimi enää kumpikaan, edes se joka vielä aamulla toimi.
Ei itse lukosta eikä nopeista...

Mr-Citroen

Tilanne on nyt muuttunut, eli on kaksi avainta, jotka molemmat käynnistävät auton, mutta kumpikaan ei avaa ovia ovien lukosta. Toisen avaimen kaukosäädin toimii, aukaisee ja sulkee napeista. Toisen ei toimi näinkään.

maximi

Lainaus käyttäjältä: Mr-Citroen - marraskuu 10, 2012, 18:38:55
Tilanne on nyt muuttunut, eli on kaksi avainta, jotka molemmat käynnistävät auton, mutta kumpikaan ei avaa ovia ovien lukosta. Toisen avaimen kaukosäädin toimii, aukaisee ja sulkee napeista. Toisen ei toimi näinkään.

Sinulla on kaksi keskuslukon kauko-ohjausavainta, kyllä/ei?
Auto käynnistyy molemmilla avaimilla, kyllä/ei?
Kahdesta kakesta toinen toimii kuten pitääkin, kyllä/ei?
Toimivatko molemmat avaimet "manuaalisesti", eli avaavat ovet avainta avainreiässä käännettäessä, kyllä/ei?

Olethan jo katsonut tämän hieman aiheeseen liittyvän säikeen?
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,16817.msg113590.html#msg113590

Mikäli ei kaken parittaminen auton kanssa onnistu kotikonstein, niin avaimet joutunee merkkiliikkeessä koodaamaan uudestaa auton kanssa, on puolen tunnin homma ja kustantanee luokkaa viitisenkymppiä. Minulla meni kaken koodaus paristoa vaihtaessa, ei onnistunut "parittaminen" täältä löydettyjen ohjeiden avulla. Merkkiliikkeessä koodasivat avaimet uudestaan, pitää vaan muistaa ottaa KAIKKI avaimet mukaan operaatioon... varoittivat huollossa että voi muuten käydä ns. "vanhanaikaisesti", jolloin toinen avaimista lopettaa toimintansa (ei ohita ajonestoa, eli autoa ei saa enää käyntiin sillä avaimella).

Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

Mr-Citroen

Lainaus käyttäjältä: maximi - marraskuu 12, 2012, 08:14:31
Lainaus käyttäjältä: Mr-Citroen - marraskuu 10, 2012, 18:38:55

Sinulla on kaksi keskuslukon kauko-ohjausavainta, kyllä/ei?

Kyllä.

Auto käynnistyy molemmilla avaimilla, kyllä/ei?

Kyllä.

Kahdesta kakesta toinen toimii kuten pitääkin, kyllä/ei?

Kyllä.

Toimivatko molemmat avaimet "manuaalisesti", eli avaavat ovet avainta avainreiässä käännettäessä, kyllä/ei?

Ei, kumpikaan ei avaa ovesta.

Olethan jo katsonut tämän hieman aiheeseen liittyvän säikeen?
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,16817.msg113590.html#msg113590

Kiitos tästä, täytyy yrittää.

Mikäli ei kaken parittaminen auton kanssa onnistu kotikonstein, niin avaimet joutunee merkkiliikkeessä koodaamaan uudestaa auton kanssa, on puolen tunnin homma ja kustantanee luokkaa viitisenkymppiä. Minulla meni kaken koodaus paristoa vaihtaessa, ei onnistunut "parittaminen" täältä löydettyjen ohjeiden avulla. Merkkiliikkeessä koodasivat avaimet uudestaan, pitää vaan muistaa ottaa KAIKKI avaimet mukaan operaatioon... varoittivat huollossa että voi muuten käydä ns. "vanhanaikaisesti", jolloin toinen avaimista lopettaa toimintansa (ei ohita ajonestoa, eli autoa ei saa enää käyntiin sillä avaimella).

ealab

Ei siis manuaalisesti? Vikaa ehkä oven lukossa, tai johdotuksissa lähinnä saranakohdilla*. Toisen avaimen painikekytkimet ehkä irti piirilevyltä/paristovika? *Lukolle tulevat komennot ok, mutta lukolta lähtevät eivät pääse keskuslukkoboxille. ?

Mr-Citroen

Ei toimi manuaalisesti. Täytyy yrittää tuota "naittamista", kun auto saapuu pihaan. Jos ei toimi niin kaipa se on pakko viedä Veholle saamaan valohoitoa.

maximi

Lainaus käyttäjältä: Mr-Citroen - marraskuu 12, 2012, 19:54:15
Ei toimi manuaalisesti. Täytyy yrittää tuota "naittamista", kun auto saapuu pihaan. Jos ei toimi niin kaipa se on pakko viedä Veholle saamaan valohoitoa.
Siis eikös ovien lukot ole ihan mekaanisia? Epäilisin että sontaa täynnä, ellei pysty avainta väääntämällä aukaisemaan, tai sitten ne on ihan "oikeasti rikki". Kutsuisin tätä kahden kaken kiroukseksi, eli ovien lukkoja ei aukaista ikinä normaalisti, jolloin ne keräävät likaa ja jumittavat lopulta. Ruuttaa lukkoöljyä tai aseöljyä avainreikään, ja rämplää lukkoa avaimella, jolloin se ehkä aukeaa. Tai jätä öölit muhimaan yön yli. On halpa korjaus jos tällä alkaa pelittää....
...minulla on Xsarassa muuten vain yksi kake (=minun),  ovien lukkojen herkistelyn olen delegoinut vaimolle ;D
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara Break 2.0i Excl. X4 -02

C4GP

Omassa grand picassossa kaukosäädin hajosi siten, että ei avannut/sulkenut ovia juuri koskaan. Tilasin Veholta uuden avaimen, hintaa oli 76e + 40e konffaus. En pitänyt hintaa kovin pahana ja toimitusaikakin (tilasivat Ranskasta) oli suht lyhyt. Nyt taas pelittää hienosti ja eipähän tarvitse öljytä lukkopesiä talvea varten :-)