Kirjoittaja Aihe: Vetoakselin kannatinlaakeri  (Luettu 4193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vetoakselin kannatinlaakeri
« : Elokuu 25, 2012, 12:03:49 »
Moro,
Jalanpohjat alkaneet saamaan pientä tärinähierontaa autossani ja toisinaan kuuluu vaimeata naputusta.
Joten aattelin että vika voisi olla tuossa vetoakselin kannatinlaakerissa...

Eikös tuossa ekassa kuvassa osa nro.9 olekkin kannatinlaakeri?
Ja ilmeisesti laakeri on toisen kuvan osa nro.11:n reiässä?
Joten tarviiko kyseisen laakerin vaihtoon mitään erikoistyökaluja ja onnistuiskohan tuo ihan kotipihalla?
1.vetaripois
2.moottorin tuenta ja moottorituki (11) pois.
3.vanhan laakerin naputtelu irti moottorin tuesta
4.uusi tilalle (naputellen)
5.tuki takasin autoon
6.vetarin stefan vaihto
7.vetari paikalleen
ja onnellisia kilometrejä ilman ylimääräisiä ääniä
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa aaltosa

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 118
  • Peukkuja: 0
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2012, 15:51:50 »
Onhan vetonivelissä riitävästi rasvaa ja ehjät suojakumit?

Jos on, niin tuo laakeri on muistaakseni standardimittainen 6007, mutta tuossa paikassa käytetään usein jopa C6-välyksellistä laakeria, joten laakeriliikkeestä ei välttämättä saa oikeaa, vaan pitää hakea varaosaliikkeestä. Lisäksi laakeripesän sovite saattaa olla hyvinkin tiukka. Irrottamiseen tarvitsee siis todennäköisesti kunnollisen ulosvetäjän.

Asentamisessa naputtelua parempi olisi tasainen puristus koko ulkokehälle. Jos asennat naputtelemalla, käytä työkalua, jolla voima kohdistuu laakerin koko ulkokehälle. Ja jos saat lämmittettyä laakerin pesää ennen asennusta, niin sujahtaa paikalleen paljon helpommin.

Poissa jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2012, 16:12:10 »
Onhan vetonivelissä riitävästi rasvaa ja ehjät suojakumit?...
Suojakumit ovat ainakin ehjät, rasvan määrrästä ei ole tietoa.
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 646
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2012, 21:29:05 »
Laakerihan tulee vetoakselin mukana pois joten tuo ohje moottorinkannattimen irroituksesta on turha. Numero 11 on kumityyny... :-\
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #4 : Elokuu 26, 2012, 10:15:17 »
Laakerihan tulee vetoakselin mukana pois ...
Tuo oli tosi kiva tieto, muuten olisi ollut vähän paha tehdä kotipihalla tunkin ja pukin varassa tuo homma.
Pitääkin suunnata laakerikauppaan seuraavaksi..
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa Cituning

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 711
  • Peukkuja: 4
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #5 : Elokuu 26, 2012, 11:14:47 »
Ja laakeriahan ei akselille naputella missään nimessä ulkokehältä, vaan sisäkehältä.  Pienen lisämausteen laakerinvaihtoon tekee tietty tuo rymppirengas joka voi vaatia rälläkän tai kaasupillit. Uudelleenasentaminen edellämainittujen työkalujen jälkeen, voi olla kyseenalaista. Hyvässä lykyssä lähtee taltalla naputellenkin irti.
C6 3.0 Exclusive + C5 2.2HDi Tourer Exclusive 204 + BX 16Valve

exät - Dsuper, C5 2.2 HDi Break, GS Break, Berlingo 1.9D, XM 2.1TD,  BX VAN, C5 2.0 HDi, BX 16Valve mk2, XM TCT, CX 25 GTi Turbo2 Break, CX 25 GTi, BX 16GTi

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 646
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2012, 11:24:57 »
Itse en kyllä lähtisi tuota pihassa tekemään.. onkohan vikakaan siinä? Harvinaista on.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #7 : Maaliskuu 15, 2018, 19:27:08 »
Mahtaako 2002 hdi 2,0/80kw/ 5v manuaalin vetarin kannatinlaakeria saada laakerikaupasta vai onko erikoisuus jota saa ehkä vaan marmorilta?

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2018, 20:40:37 »
Puoskaria kompaten, enpä usko tukilaakerin aiheuttavan tärinää.
Silloin pitäis olla tuhannen paskana.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2018, 21:20:48 »
Puoskaria kompaten, enpä usko tukilaakerin aiheuttavan tärinää.
Silloin pitäis olla tuhannen paskana.

Puoskarin viesti oli vuodelta 2012 joten ei liity omaan ongelmaan. Omassa autossa on epämääräistä laakeriääntä ja ajattelin varuiksi ostaa uuden laakerin kun vaihdan ulemman vetonivelen. Jos laakeri on hyvä, ehkä en vaihdakaan sitä vaan palautan. Se vaan kun akseli on irti niin harmittaisi jos silloin puuttuu laakeri ja se pitäisi vaihtaa.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 360
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2018, 21:30:28 »
Sorry, en katsonut ketjun aikoja.
Silti ei ole vuosien aikana tullut PSA vehkeissä kannatinlaakerivikaa.  :o
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 667
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #11 : Maaliskuu 15, 2018, 21:39:15 »
Mahtaako 2002 hdi 2,0/80kw/ 5v manuaalin vetarin kannatinlaakeria saada laakerikaupasta vai onko erikoisuus jota saa ehkä vaan marmorilta?

Alkuperäinen on kooltaan 35x62-16 (osanro: 324706), hinta 43,20€. Laakerikaupasta saat vastaavan koossa 35x62-14 joka toimii yhtälailla, maksaa noin puolet tuosta. Krymppirengas kannattaa olla varuilla (osanro: 324810). Hintaa 21,20€.

Hinnat siis Peugeot/Citroen -varaosamyyjän hintoja.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #12 : Maaliskuu 15, 2018, 23:40:14 »
Sorry, en katsonut ketjun aikoja.
Silti ei ole vuosien aikana tullut PSA vehkeissä kannatinlaakerivikaa.  :o

Ok. Joo tiedän ettei pahemmin ole vikoja laakereissa. Muuten allekirjoituksesi osui ihan nappiin. :)

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #13 : Maaliskuu 15, 2018, 23:44:41 »
Mahtaako 2002 hdi 2,0/80kw/ 5v manuaalin vetarin kannatinlaakeria saada laakerikaupasta vai onko erikoisuus jota saa ehkä vaan marmorilta?

Alkuperäinen on kooltaan 35x62-16 (osanro: 324706), hinta 43,20€. Laakerikaupasta saat vastaavan koossa 35x62-14 joka toimii yhtälailla, maksaa noin puolet tuosta. Krymppirengas kannattaa olla varuilla (osanro: 324810). Hintaa 21,20€.

Hinnat siis Peugeot/Citroen -varaosamyyjän hintoja.

Kiitos, tätä vähän epäilin. Yhdessä Boxerissa oli muistaakseni sama juttu, laitoin 14 millisen laakerin simmien kanssa tilalle. Hyvä tietää hinnat, tuo paketti menee jo päälle 60e

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 680
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #14 : Maaliskuu 16, 2018, 08:24:30 »
Onhan ollut tiukassa. Yksi syy siihen on soviteruoste/-hapettuma. Sen kun kraapii pois, niin menee paremmin. Joskus onnistuin huoltamaan laakerin, kun vaikutti vain kuivalta. Laakerin tiiviste irti, putsaukset ao. spraylla. Uudet rasvat ja tiiviste takaisin. Tämä homma akseli irrotettuna. Onnistui, eikä enää murhetta.

Poissa chewitsi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 143
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Tampere C5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #15 : Maaliskuu 16, 2018, 19:47:41 »
250 tkm kesti laakeri.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #16 : Maaliskuu 16, 2018, 21:39:17 »
Onhan ollut tiukassa. Yksi syy siihen on soviteruoste/-hapettuma. Sen kun kraapii pois, niin menee paremmin. Joskus onnistuin huoltamaan laakerin, kun vaikutti vain kuivalta. Laakerin tiiviste irti, putsaukset ao. spraylla. Uudet rasvat ja tiiviste takaisin. Tämä homma akseli irrotettuna. Onnistui, eikä enää murhetta.

Jos tiivisteen saa ehjänä irti, saavutus mutta että takaisinkin vielä, se vasta vaikeaa.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 680
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #17 : Maaliskuu 17, 2018, 09:46:45 »
:)  Onnistuu, kun ei liikaa rasvaa..... Olen jopa metalliposkisia.... Eikä ole ensimmäinen kerta uudelleenvoitelut. Homma alkoi Warren vp-akselilaakereista (myös pyörien laakerit). SKF-tehtaan jäljiltä olevat uudet ZZ-laakerit ei kauan kestäneet. Kunnes avasin ja laitoin rasvaa...Alkuperäiset laakerit olivatkin avonaisia, irtosuojin. Ja ovat moottorin kannessa, hiukan lämmin paikka. Periaatteessa laakerin uudelleenvoitelu on aivan asiaa, kunhan laakeri on ok. Tästä hommasta on hiukan kokemusta. Siis rakennuksien huippareiden moottorilaakerit, paikan päällä..... Tietenkin avaten, pesten, syynäten jne. Myös puominkääntömoottoreiden ..... Nämä joskus 60-70-luvuilla.

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 5
Vs: Vetoakselin kannatinlaakeri
« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2018, 21:57:00 »
Vaihdoin c5 kannatinlaakerin vetämällä ulosvetäjällä sekä laakerin että krymppirenkaan irti. Käytin vetolevy tyyppistä ulosvetäjää. Oli huvittavan näköinen rakennelma, ensin hartiaulosvetimen napapultti kiinni ruuvipenkkiin, sitten vetolevy kiinni pitkillä kierretangoilla ja sitten akseli siihen väliin. Akselin toinen pää huiteli jossain 2,5m korkeudessa kun en katkaissut tripodin kohdalta. Vääntöä sai olla niin paljon hartioista riitti ja yhtäkkiä pamahti, tuli varmaan puoli senttiä kerralla. Loppu tuli helpommin.
Takaisin laitossa kuumensin krymppirenkaan kosanilla mutta siitä huolimatta sen joutui lyömää putkella perille. Jos liikaa kuumentaa, ei laakeri tykkää.

Ulemman vetonivelen löin liukuvasaralla irti, helposti lähti. Purin sen ja pesin. Oli kuin uusi vaikka oli 300 000 ajettu. Uudet rasvat sisään ja vanha suojakumi ja vanhat pannat kiinni PSA:n pantapihdeillä. Nippanappa jaksoi puristaa, oli tiukalla.

Koeajossa kyllä vieläkin nypytti kun nosti 3-korkeudelle mutta vähemmän kuin ennen. En ymmärrä miksi nivel on sisältä kuin uusi mutta nypyttää.