C5 - Riesoja tälle vuodelle...

Aloittaja takku, toukokuu 25, 2012, 14:17:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takku

Tähän mennessä vuoden alusta tapahtunutta...
- Korkeudensäätöanturit sökönä, meni vaihtoon. Reilut satkun kipale ja työt päälle. Eli lähemmäs 4 sataa euroa.
- Seuraavaksi kusahti lämppärin etuvastus ja heti perään paukahti puhaltimesta savut pihalle. Hintalappu korjauksille taas likemmäs 5 sataa euroa.
- Tässä kuussa kyrvähti etujarrut. Satulat vaihtoon kun sylinterit ei inahtanetkaan enää. Hinta toista sataa kappale ja palat + hilut päälle + työt, hinta lienee likemmäs 5 sataa (lasku ei vielä saapunut).

Tälle vuodelle sitikka-ketutus alkaa olla huipussaan.   :x Noillekkin rahoille olisi tässä taloudessa ollut akuutimpaakin tarvetta. :o
Pitikö mun tämäkin vielä nähdä...
C5 2001 2.0 bensapatonki ja jokunen jenkkikatiska

Renee

Mutta jossain vaiheessa ihan oikeasti se peli kannattaa puhaltaa poikki.Osta korjaamo käsikirja ja korjaa itse siinä pääsee tuntipalkoille.Tämä vinkki ei maksa mitään

pimpelipompeli

Lainaus käyttäjältä: Renee - toukokuu 25, 2012, 18:25:43
Mutta jossain vaiheessa ihan oikeasti se peli kannattaa puhaltaa poikki.Osta korjaamo käsikirja ja korjaa itse siinä pääsee tuntipalkoille.Tämä vinkki ei maksa mitään

Alkuun tuossa itsekorjaamisessakin kirpaisee kyllä kovastikin; varsinkin jos jokaisen tarvittavan työkalun joutuu ennen remontin aloittamista hankkimaan kaupasta.

jarmot

Sitikka on harrastus ja harrastukseen palaa aina rahaa. Femma ei ole köyhän hupia.

Mutta vakavasti ottaen suosittelen minäkin harjoittelemaan pikku korjausten tekemistä itse. Työkaluihin ei niin hirmu summia uppoa. Biltemasta kohtuullinen hylsysatsi, kiintolenkkiavainsarja, torx-sarja ja hallitunkki. Noilla tekee jo valtaosan korjauksista ja mainittu peruskalusetti maksaa alle 150 e.
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

takku

Korkeudensäädön reistaamisen arpominen ei onnistune tällaiselta perusturaajalta, vaikka palstalta kaikki vinkit etsinkin.
Ton lämmpärin etuvastuksenkin korjasin palstan ohjeen mukaan vaihtamalla sen satiaisen siihen piirilevyyn. Ei auttanut, puhallin huusi täydellä teholla edelleenkin. Sittenpä tuo puhallin hetken päästä kyrvähti, oli laakerit ilmeisesti menneet.
Jarrupalat yritin vaihtaa myöskin itse, mutta torx-pultit oli niin tiukassa että normi räikällä ei lähtenyt auki ja mulla ei ole sähköisiä/paineilma-vehkeitä.
Lisäksi jos auto on jo pajalla valmiiksi, niin en sitä kyllä takaisin hae sen takia, että pääsen itse vaihtamaan jarrusatulat ja palat.
Näissä nykyajan vehkeissä pitää olla kaikenmaailman vikakoodinlukijaa ynnä muuta, jotta jotain tolkkua tosta masiinasta saa.

Vaikka nuo kaikki ylläolevat työt olisi tehnyt kotona, niin silti niihin olisi palanut osien muodossa useita satoja euroja.

Kyllä 20-30 vuotta sitten pääsi paljon helpommalla. Sytkän pystyi säätämään korvakuulolta ja katkojan kärkivälinkin silmällä.  :)
Ps. Ulkona pakkasessa auton korjaaminen tällä iällä ei ole enää mitään herkkua. Niin, kun ei ole tuota tallia. ;)

Mösjöö

Ei se ole herkkua sementtilattialla maata tallissa, olen kuitenkin vakavammilta selkä ym. kivuilta säästynyt.
Talli on melko matala joten nosturin saaminen on vähäsen hankalaa. Täytyypi koputella puuta ettei talvella
olis mitään isompaa remppaa...muutakuin nuo jäätyneet takajarrut prkle !.
Citroën c5 hdi break -02
Nykyinen Citroën c5 break v6 -01
ex. Peugeot 605 srti -94 ja 95
ex. Peugeot 406 td-hdi -97-99 4kpl

Renee

Tässä autoilussa voi tehdä ne hommat kahdellaa tavallaa kerron esimerkin Maakellari tarvitaan kalkita ostanko s rakennuskalkkia 40kg säkin maksaa 20€(10 vuoden tarpeet) ja teen itse sen vedestä ja kalkista sen maalin.Vai ostanko se 10 litran purkin valmiiksi sekoitettu ja maksan 50€.Valinnan vara täytyy olla jokaiselle ihmiselle oma,kun sitä oikeaa tapaa ei kukaan voi toisen puolesta kertoa

Citikka99

Ihmettelen, miten ihmeessä  etujarrujen sylinterit ovat jämähtäneet. Onko siihen olemassa muuta syytä kuin huoltamisen puute: jarrunesteet jääneet vaihtamatta - vetistyneet vuosien saatossa tai suojukset rikki jne.

Sitikkapuoskari

Olisko jäänyt kokeilematta männän kiertäminen samalla kun painaa mäntää sisään?
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

takku

Lainaus käyttäjältä: Sitikkapuoskari - toukokuu 29, 2012, 23:57:35
Olisko jäänyt kokeilematta männän kiertäminen samalla kun painaa mäntää sisään?
Juu ei jäänyt. Valistin tuosta asiasta ja korjaaja oli kyllä tietoinen miten sitikassa tuo homma toimii. :)