Renkaita vaihtaessani huomasin, että takajarrulevyn sisempi reuna kulkee ihan jarrusatulaa hipoen ja päätin vaihtaa jarrupalat.
Jarrusatulan suojapelti irti ja alta paljastuu jarrupalat. Nippaisin dremelillä jarrupalojen kiinnityspultin parista kohtaa poikki sillä ajatuksella, että välttyisin jarrusatulassa olevien kiinnityskorvakkeiden murtumiselta.
Valitettavasti kyseiset korvakkeet olivat pelkkää hapertunutta höttöä, joten ne murenivat käsiin. Siispä suunnitelmien muutos ja varaosaliikkeeseen hakemaan jarrusatulat ja jarrulevyt.
Tarkemmin jarrusatulaa ihmetellessä huomasin, että totta tosiaan jarrulevy ottaa toisesta reunastaan jarrusatulaan kiinni. Ilmeisesti siis olisi odotettavissa jarrusatulan ja tukivarren välissä kuuluisaa hapettumaa.
Jarrusatulan kiinnityspultit olivat todella tiukassa. Olin ihan varma, että ohuehko kymppimillinen pultti katkeaa väännettäessä mutta se on hyvää ja kestävää materiaalia, joten pultit kestivät avaamisen. Irroitetusta jarrusatulasta näkee miten satulan ja tukivarren välinen hapettuma on vääntänyt satulan vinoon ja aiheuttanut jarrupalojen varsin epäsymmetrisen kulumisen ja jarrusatulan hankaamisen jarrulevyyn.
Kivettynyttä hapettumaa oli hyvinkin parin millin kerros. Se irtosi helposti ihan ruuvimeisselillä raapimalla.
Jarrulevy on kiinni kahdella torx-ruuvilla joiden irroittamisen jälkeen jarrulevy irtosi helposti kun vähän vasaralla naputteli.
Kalustin uuden jarrusatulan valmiiksi jarrupaloilla ja muilla hilppeillä liukastaen kaikki liikkuvat pinnat kuparitahnalla.
Uusi jarrulevy paikalleen ja jarrusatula perään. Laitoin satulan ja tukivarren väliin ohuesti kuparitahnaa, samoin kiinnityspultteihin sillä ajatuksella, että ne voi vaikka kerran vuodessa löysätä ja puhdistaa.
Vielä jarrujen ilmaus ja valmista tuli.
Loppujen lopuksi homma on suhteellisen helppo ja hissuksiin tekemällä aikaa kului noin 1,5 tuntia per puoli.