Kirjoittaja Aihe: C5 II - Takajarrujen uusiminen  (Luettu 18561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
C5 II - Takajarrujen uusiminen
« : Huhtikuu 13, 2012, 16:57:57 »
Renkaita vaihtaessani huomasin, että takajarrulevyn sisempi reuna kulkee ihan jarrusatulaa hipoen ja päätin vaihtaa jarrupalat.

Jarrusatulan suojapelti irti ja alta paljastuu jarrupalat. Nippaisin dremelillä jarrupalojen kiinnityspultin parista kohtaa poikki sillä ajatuksella, että välttyisin jarrusatulassa olevien kiinnityskorvakkeiden murtumiselta.



Valitettavasti kyseiset korvakkeet olivat pelkkää hapertunutta höttöä, joten ne murenivat käsiin. Siispä suunnitelmien muutos ja varaosaliikkeeseen hakemaan jarrusatulat ja jarrulevyt.

Tarkemmin jarrusatulaa ihmetellessä huomasin, että totta tosiaan jarrulevy ottaa toisesta reunastaan jarrusatulaan kiinni. Ilmeisesti siis olisi odotettavissa jarrusatulan ja tukivarren välissä kuuluisaa hapettumaa.



Jarrusatulan kiinnityspultit olivat todella tiukassa. Olin ihan varma, että ohuehko kymppimillinen pultti katkeaa väännettäessä mutta se on hyvää ja kestävää materiaalia, joten pultit kestivät avaamisen. Irroitetusta jarrusatulasta näkee miten satulan ja tukivarren välinen hapettuma on vääntänyt satulan vinoon ja aiheuttanut jarrupalojen varsin epäsymmetrisen kulumisen ja jarrusatulan hankaamisen jarrulevyyn.



Kivettynyttä hapettumaa oli hyvinkin parin millin kerros. Se irtosi helposti ihan ruuvimeisselillä raapimalla.



Jarrulevy on kiinni kahdella torx-ruuvilla joiden irroittamisen jälkeen jarrulevy irtosi helposti kun vähän vasaralla naputteli.

Kalustin uuden jarrusatulan valmiiksi jarrupaloilla ja muilla hilppeillä liukastaen kaikki liikkuvat pinnat kuparitahnalla.

Uusi jarrulevy paikalleen ja jarrusatula perään. Laitoin satulan ja tukivarren väliin ohuesti kuparitahnaa, samoin kiinnityspultteihin sillä ajatuksella, että ne voi vaikka kerran vuodessa löysätä ja puhdistaa.

Vielä jarrujen ilmaus ja valmista tuli.

Loppujen lopuksi homma on suhteellisen helppo ja hissuksiin tekemällä aikaa kului noin 1,5 tuntia per puoli.



Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 13, 2012, 17:10:54 »
Hyvin tehty. Ja hyvät dokumentit.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2012, 13:34:39 »
Pelkää kuparitahnaa parempi on kupari(alumiinikin-)tahnan ja propelliakselirasvan cocktail. Eikä tätä laiteta kovin vähän. Mm. Jarrupalojen taus- ja ohjainpintoihin. Myös korkeussäätövivustoihin. Putkijunttureiden kierteisiin. Tuo rasvasekoite vedenkestävänä kestää myös suolavesisuihkuja kauemmin, kuin pelkkä tahna. Keraamitahnastakaan, talven jäljiltä ei ollut mitään jäljellä.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2012, 14:26:37 »
Noita vanhoja osia kun katselee, niin ei ole kyllä huollettu/putsattu jarruja vuosiin. Moni vannoo, että kyllä ne jarrut kunnossa pysyy kun jarruttelee. Kyllä ne silläkin paremmin kunnossa pysyy kuin höyhen jarrutuksilla, mutta tuota putsausta/herkistelyä vaatii jarrut vuosittain. Sen operaation jälkeen jarrut ovat aina selvästi paremmat ja kestää pitkään. Puhdistus/herkistely kannattaa tehdä vähintään vuoden välein ja mieluiten renkaiden vaihdon yhteydessä. Jarruosat kestävät tällöin yli 100tkm. Homma on helppo tehdä itse, eikä tahna ja työkalut paljoa maksa.

Jotkin kehuvat autonsa jarruja hyviksi ja sitten kun itse olen kokeillut kyseistä autoa, niin ollut aivan kamalat jarrut. Putsaus/herkistely jarruille ja on kuin uuden auton jarrut.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2012, 18:31:09 »
Sitten ko perustetaan C5-kerho ja korjausopastukset, niin uskaltais opastettuna ite tehä ja oppis siinä samalla seuraavaa kertaa varten..

Nimim. Uz Avudon

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 382
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2012, 13:48:13 »
Eikös nuo satuloiden kiinnityspulttien reikiin johtavat poraukset ole sitä varten että, sinne pitäisi pursottaa ruuvilukitetta suojaamaan pulttia ja satulaa syöpymiseltä?

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi Business -11, C5 2.0i 16V Exclusive -06.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 275
  • Peukkuja: 10
  • 2CV -70
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2012, 15:16:08 »
Älkää nyt hyvät ihmiset laittako tuota kuparitahnaa. Se kun palaa kiinni ni on taas jarrut jumissa. Tuohon on olemassa ihan vartavasten kehitettyjä lisäaineita.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota ettei kiristä liian kireelle osia etenkin levyä vaihdettaessa. Ja sisäänajo kannattaisi tehdä. Ei luulisi olevan liikaa vaivaa.
"Elämän virta kuljettaa kunnes se sekoittuu kuoleman virtaan. Näin käy meille kaikille ja nopeammin niille jotka jättävät teepussit lojumaan työpaikan tiskialtaaseen." Kalevi Tuoninen

Renee

  • Vieras
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2012, 16:05:07 »
Itse olen käyttänyt tuota jarrurasvaa valkoista ja ei paikat jymähdä kiinni.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2012, 22:08:01 »
Samoin, tuolla cocktaililla. Nyt on voinut pitää pidempiä (1/2v> 1v)huoltovälejäkin, kun ei laahaile...

Poissa c5kuski

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2012, 10:35:18 »
Kuparitahna jarrusatulan ja rungon välissä ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Satulan nopea hapettuminen johtuu alumiini-teräs-parista, ja kuparin tuominen mukaan kuvioon ei paranna tilannetta ollenkaan. Kannattaa käyttää joko metallivapaa tahna tai tahna jossa vähemmän jalo metalli kuin rakenteessa (esim sinkkitahna). Mainittu coktail voi toimia niin kauan kun rasva pitää kontaktipinnat hapettomana, mutta jos happi pääsee vaikuttmaan alumiini lähtee ekana.

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 382
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2012, 10:55:33 »
Kannattaa käyttää joko metallivapaa tahna tai tahna jossa vähemmän jalo metalli kuin rakenteessa (esim sinkkitahna). Mainittu coktail voi toimia niin kauan kun rasva pitää kontaktipinnat hapettomana, mutta jos happi pääsee vaikuttmaan alumiini lähtee ekana.
Alumiini ja sinkki ovat jännitesarjassa vierekkäin ja riippuu aivan alumiinin seoksesta, kumpi syöpyy enemmän. Esim C5:n alumiininen levypyörä syöpyy, jos se tasapainotetaan sinkkipainoilla.

Korjaamokäsikirja käskee laittamaan ainetta nimeltään "Loctite Formajoint". Suomessa Loctite 510
Tämä on siis ihan tiivistemassaa.

Ruuvit pitäisi ennen asennusta sumuttaa Loctite 7649:llä (Aktivaattori) ja asennuksen jälkeen satulassa olevista rei'istä pitäisi ajaa pulttien suojaksi Loctite 121078 ruuvilukitetta. Kuivumista voidaan nopeuttaaa lämmittämällä satulaa kaksi tuntia 75 asteessa. Huoneenlämmössä 12 tuntia.

Tuotesuositukset ovat siis PSA:n suosituksia. Vastaavia aineita löytyy varmasti muiltakin valmistajilta.
"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi Business -11, C5 2.0i 16V Exclusive -06.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #11 : Lokakuu 26, 2013, 11:45:06 »
Päätin vaihtaa kokeeksi uudet jarrupalat ja samalla oli hyvä tilaisuus putsailla jarrusatuloiden hapettumat. Jarrusatulat ovat olleet paikoillaan 1,5 vuotta. Kaksi kesää ja yhden talven. Nopeasti tuota hapettumaa tuntuu kertyvän, eli ei olisi pahitteeksi jopa vuosittain avata takajarrut. Alla olevat kuvat ovat siis samoista osista, jotka aloituspostauksessa kiiltävät uutuuttaan. Tällä kertaa laitoin kuparitahnan sijaan satulan kiinnityspintaan jotain rasvaista asennustahnaa.

Jarrusatulan korvakkeiden oksidoituminen:


Kiinnityspinnan hapettumat:


Uusien palojen asennus:
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 986
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #12 : Lokakuu 26, 2013, 15:48:43 »
Minä olen nykyään puhdistanut ja rasvannut joka kerta renkaan vaihdon yhteydessä jarrupalojen kiinnityspultin, korvalliset vielä ehjät (alkuperäiset satulat)tuossa vanhemmassa ja päälle 360tkm ajetussa femmassa. Hommassa ei mene kuin muutama minuutti puolessaan kun sen tekee 2 krt vuodessa (ei yhtään hapettumaa) ja satula irti 1-2v. Välein.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2013, 07:48:14 kirjoittanut powerage »
C5 II 2.0 HDI Berline AM6
C5 II 2.0 HDI Break AM6
C5 II 2.0 16V Berline man.
C4 1.6 16v Berline man.
ex C5  I 2.0 16V SX Berline, C5 I 2.0 16V Break,  Xantia 1.8 16V

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 932
  • Peukkuja: 6
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #13 : Marraskuu 19, 2013, 08:36:34 »
Entäs vanhan kunnon terva välissä ja kierteissä. Toiminee vähän lukitteenakin, kuivuessaan. Ja kun satulaa "käsissään pyörittelee", rasvaisin työjarruin, siitäkin suoja-ainetta...Käytän myös pyöränmutteritervasprayta. Olennaista on, että mikään paikka, rako, kierre, korvake ei jäisi "puhtaaksi".

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 237
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën ë-C4 50kWh Shine
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 26, 2014, 15:07:51 »
Renkaiden vaihto lähestyy ja siten myös jarrujen herkistely. Asiasta tuntuu olevan monta koulukuntaan, joten mitä rasvaa mihinkin väliin. Jarrurasvaako joka väliin vai myös kuparitahnaa?
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 265
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 26, 2014, 15:53:17 »

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #16 : Maaliskuu 26, 2014, 16:43:52 »
En ottaisi suurempaa stressiä rasvan laadusta. Tuskin sillä on kovin suurta merkitystä kunhan kerran vuoteen ottaa palikat irti, vähän putsaa ja rötjää uutta rasvaa tilalle. Itse vanhan koulukunnan miehenä käytän kuparitahnaa kun se on toiminut minulle riittävällä tavalla.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa toiras

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #17 : Maaliskuu 26, 2014, 19:02:48 »
Minä olen käyttänyt kaikissa ruostuvissa osissa myös hyd.putkissa Pinco ketju ja vaijeri molybdeeni seosteista spray rasvaa,hyvä tunkeutumiskyky ja pysyy kuin tauti.

Poissa MR 1

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 03, 2014, 13:38:36 »
terve.

meneekös tuo jarrupalojen vaihto ihan ilman erikoistyökaluja eli lähinnä se miten saa uudet palat takaisin paikalleen?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 762
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 03, 2014, 15:26:06 »
Ei tarvi mitään erikoistyökaluja palojen vaihto.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa

Poissa Mokko

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #20 : Elokuu 18, 2015, 16:11:14 »
Kiitos hyvistä neuvoista! Takajarrusatuloiden vaihto omaan 03 vuosimalliseen onnistui suht helposti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja pitkää vartta käyttäen. Vääntäessä kuului niin järjetön kirskunta että ihan hirvitti milloin napsahtaa. Onneksi pultti on kestävä ja lukitteet vissiin vain vaikersi. Vanhoja pultteja ei millään olisi lukitteen takia vetämällä saanut vanhoista satuloista irti mutta onneksi ne meni panttia vastaan. Lukitteet jätin suosiolla pois uusista satuloista. Satulat vaikuttaisi käyneen irti joskus aiemminkin, koska hapettumaa ei satulan ja tukivarren välissä auton ikään nähden kovin paksulti ollut. Poistin sen vähän teräsharjalla ja suihkautin alustamassaa väliin. Kuluja tuli sen kuumailmapuhaltimen verran 32€ plus satulat 89€ kappale Motonetistä ja aikaa meni se 3 tuntia perusteellisesti hommat tehden.

Mahtaako olla mitään haittaa jos ne lukitereiät jättää paljaaksi, vai pitäisikö ne tiivistää jollain?

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 188
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2016, 19:41:35 »
Vaihdoin tuossa jarrupaloja ja levyjä taakse omaan kiesiin niin oli hieman yllättävää että irroitettuani nuo kaksi satulan kiinnityspulttia oli kädessäni kaksi erillistä jarrusatulan puolikasta :o

Poissa jakew

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #22 : Helmikuu 21, 2016, 14:19:18 »
Ne jarrupaloja/suojapeltiä paikallaan pitävät ohuet pitkät pultit pitää laittaa palojen irrotuksen jälkeen takas paikoilleen ja kiristää. Näin ne puoliskot pysyy yhdessä kun ne satulan pultit ottaa irti.
C5 BlueHDI 180 Exclusive Sedan automaatti 2016 - Ex. C5 I 2.0i 100kW SX Berline -04 man., ZX 1.4i Monaco 1997, AX11 RE 1988.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 288
  • Peukkuja: 10
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2016, 18:59:22 »
Mutta varovasti menevät poikki helposti kun myös häipyvät suolan vaikutukssta.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 72
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 30, 2016, 22:33:24 »
Kyllä ne voi tosiaan olla oikeasti tiukassa nuo jarrusatulanpultit. Itse lämmitin kunnolla kuumailmapuhaltimella satulaa mutta ei toivoakaan että pultit olisi saanut ehyenä irti. Ylempi pultti napsahti poikki heti kannan juuresta vaikka kuinka varovasti yritin vääntää. Alempi irtosi jopa puoli milliä ennen kuin meni poikki. Jos näin käy niin lievää väkivaltaa käyttäen vääntää ulommaisen satulan puolikkaan pois ja siitä jatkaa hitsaamalla mutterin jäljelle jääneeseen pulttiin.

Ylempi lähti tällä menetelmällä helposti mutta alemman kanssa sai tälläkin menetelmällä askarrella aika kauan. Puhelin tarkensi mihin sattuun, anteeksi surkeasta kuvanlaadusta :(


Eipä ihme että pultit olivat kiinni.. Tässä kuva irrotetusta pultista:


Lopuksi pieni vihje. Ilmausnipan suojatutti sopii hyvin jarruputken päähän :) Ei valu kaikki nesteet kentälle.