Xsara - Nykii lämpimänä ja alakierroksilla (1.8i 16v vm. 1998)

Aloittaja j-mies, huhtikuu 01, 2012, 03:40:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

j-mies

Tervehdys!

Otsikon mukainen Saara, eli vm. -98, 1.8 16v, kone käsittääkseni tunnetaan merkinnällä XU7JP4.

Kun siinähän on nyt ollut semmosta että vajaa 10000 km ja alkaa nykimään lämpimänä ja alakierroksilla; tulpat vaihtoon niin taas mennään se vajaa 10000 km. Käsittääkseni tuossa koneessa tulpat pitäs kestää sen 60 tonnia.

Alkaa nykimään A) lämpimänä ja B) alakierroksilla = jotain <= 2000 rpm. Jos vain ajelee, nykitys pahenee ja tuo kierrosraja nousee, samoin aikaa myöten oireet pahenevat.

Aluksi tapahtuu semmosta että: risteyksestä kun lähtee ja antaa eka kertaa kaasua pitkän tyhjäkäynnin jälkeen (samalla ku kytkintä nostaa) niin ikäänkuin "nyökkää". Sitten kun aikaa myöten edelleen oireet pahenee, niin osakaasukiihdytyksessä käydä pörpöttää pitempiäkin pätkiä niinkuin kolmella pytyllä. Mutta sitten kun saa kierroksia niin kulkee ookoo.

Kun oireet pahenevat, niin lämpimänä kun antaa käydä hetken tyhjäkäyntiä ja polkaisee terävästi kaasua niin aluksi hörhähtää niinkö että ei oikein... Empii, räkii, röhähtää, ihan hetken verran ennekö kierrokset nousee.

Ei tosiaan ilmene kylmänä, vaan vasta kun mittariston lämpöneula nousee siihen ihan justiinsa keskelle ja normilämpöön, sitä alle käy ja vetää hyvin siellä alakierroksillaki.

Tulppia olen kokeillu nyt Eyquem:it (RFN58LZ), jotka toimii hyvin - siis tuon vajaan kympin, kunnes nykiminen taas alkaa, sekä nyt viimesenä Boschin kynttilät (FR7DC+) jotka nekin pelitti saman matkaa.

HUOM: Vaihdettaessa ne vanhat tulpat on aina olleet hyvän näköiset kaikki, yksikään ei eroa toisesta.

Nyt olen laittamassa kokeilun vuoksi Boschin nelikärkitulppaa (FR78X) koneeseen - ihan kokeilun vuoksi jotta olisko nuo yhtään kummemmat - mutta kyllähän tuossa nyt tietenkin joku syvällisempikin häiriö täytyy olla, ja sen tietysti haluaisin saada kiinni. Ettei käy niin että se sitten loppupeleissä joskus reissun päällä (pahimmillaan joulun pyhinä, pakkasta hirviästi jne...) iskee kokonaisuudessaan ja meno hyytyy laakista siihen.

Eräs ranskalaisista tietävä kaveri esitti pari näkemystä:
1) Tulppien lämpöarvo väärä.
2) Käy liian laihalla ---> kannattaa tarkistaa tai alkaa menemään venttiilejäkin.

1):een väittäsin että tuskin on väärät tulpat; yhdet tulpat on joskus aikoinaan merkkiliikkeestä ostettu, ja sieltä saatu mallinumero. Tuon valinnan Internet vahvistaa, ja tulppa (Eyquem RFN58LZ) pitäs olla justiinsa oikia tuolle koneelle.

2):een: en osaa sanoa mitään. Toisaalta, voisko vaikka olla? Jos kylmänä käy ok = sillon kun tietokone syöttää vähän rikkaampaa seosta = käy ok. Ja nykinä alkaa kun kone lämpiää = tietokone alkaa syöttää normaalia seosta = meneekin hieman laihan puolelle? Mutta milläs tuon kattoo, mistä johtuu ja millä korjaa? Katsastuksessa tuossa jokunen viikko sitten päästöt oli erittäinkin ookoo (tietysti lämpimänä mitattu), kertooko se sitte mitään se mittaus jotta käykö se laihalla..? Ja millä sitä tuota tietokonesysteemiä säätää jos se laihalla käviski, kun eihän siellä mittään seosruuvia ole?

Itte olen tuota (mittään tietämättömänä) pähkäilly jotta bensiinikäyttösen moottorihan on kuitenkin melko yksinkertainen kampe; se tarttee:
1) Kipinää
2) Bensaa
3) Ilmaa

No niin no, ehkä neljäntenä se että ilma vaihtuu, että palokaasut pääsee pois uuden tieltä.

Niinkö tuota jos kattoo niin mulla tulee mieleen:

- Ei saa bensaa? Saa liikaa bensaa?
- Ei saa kipinää?
- Ei saa ilmaa? Saa liikaa ilmaa?

Näihin omat mietteeni:
- Ei saa bensaa = PA-suodatin on vaihdettu viime kesänä, kyllä sieltä kai pitäs bensan huilata.
- Saa liikaa bensaa = ??!?
- Ei saa kipinää = Jos ei tulpat niin sitten puola? (Hui kauhia, kallis!) Tuossa on se puolahässäkkä suoraan siinä kannen ja tulppien päällä, sytkäjohtimia sun muita välikappaleita ei ole. Lisäksi olen antanut itseni ymmärtää että viallinen puola oireilisi selkeämmin; siis muutenkin kuin vain lämpimänä ja alakierroksilla.
- Ei saa ilmaa = Kyllä vain pitäisi saada, ilmanputsarin olen vaihtanut säännöllisesti, letkut eivät ole painuneet kasaan (tarkistettu viimeksi kesällä.)
- Saa liikaa ilmaa = ilmavuoto jossain, missä? Miten todetaan ja korjataan? Selittäisikö tämä samalla tuon mahdollisen laihalla käynnin?

Taustatietoa vielä kulkineesta sen verran että:

- MAP-anturi minulla joskus ongelmoi ja siitä stooria tuolla:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,8681
Nämä nykyiset oireet eivät täsmää tuolloin kokemaani, joten en osaa MAP-anturia epäillä - vaikkakin sen vaihdosta on jo aikaa ja tuolloin paikoilleen ruuvaamani korvikeosa oli joku halpis-korvike.

- Tuosta MAP-anturista silloin aikoinaan antoi vikakoodin, joten "itsevalvonta" nähtävästi kuitenkin toimii. Nyt ei ole vikakoodeja antanut.

- Yksi ongelmapaikka näissä vielä kai on kaasuläppäkotelo. Lukemani perusteella siellä on 1 kpl potentiometri ja jotain muuta sälää, ja ilmeisesti aikaa myöten se potikka p_skottuu/heittää vaan toimimasta, ja ne muut sälät vaan p_skottuu, ja että sen putsaus saattaisi auttaa jotain. Mutta tuonkaan oireet - mitä intterneetistä (=tältä palstalta) olen katsellut - eivät välttämättä ihan suorilta passais tuohon mitä minun kulkineessa on. Toki tulen tuon kaasuläppäkotelonkin tässä jollain aikataululla käyttämään auki, katsomaan mitä se on syöny, sekä putsaamaan - sitä kun ei varmasti sille ole tehty vielä koskaan eikä ikinä.

Näin ollen ja täten, olisiko teillä viisaammilla ajatuksia, ideoita? Auto on toki vanha, mutta oikeinkin rakas, mukava ja hyväkyytinen noin muuten, eikä luopumista ole ikävuosista huolimatta vielä edes harkittu. Kun eihän se ees ymmärrä ruostua. :)

j-mies

Tämähän meni ihan yksinpuheluksi, mutta siinäpähän menköön.  ;D

Nykiminen on nyt selätetty: puolakansi vaihdettu ja auto pelaa jälleen.

Löytyi tuolta sisarmerkin palstalta justiinsa osuva oirekuvaus, ja vieläpä hyvä selitys jotta miksi/miten se hajoaa.

Lyhyesti: aikaa myöten siellä puolakannen sisällä epoksi halkeilee ja niinpä sinne A) pääsee kosteutta B) siinä on samalla hyvä kanava jota pitkin kipinät pääsee räpsimään johtimesta toiseen.

Olivatpa tuota hurjimmat kokeilleet myös itse paikkailla (ilmeisesti jopa onnistuen), mutta minä laiskana miehenä hain suosiolla uuden mokkulan.

Tuota puolakannen vaihtoa ennen tarkistin/putsasin kaasuläppäkotelon, ilmamassa-anturin, tyhjäkäyntisäätimen, MAP-anturin, ja mittasin kaasun asentotunnistimen että se antaa järkeviä lukemia potentiometrin koko alueen läpitte. Vaan niissäpä ei mitään ihmeellisyyksiä ilmennyt - ja eipä niistä tuohon nykimisongelmaan mitään apuja ollutkaan.

Tulppien kestosta ei pysty vielä sanomaan, mutta ainakin käynti ja kulku parani sen seittemän pykälää.

Lambdan kun vielä vaihtais - jos ei muuten niin ihan vaikka varmuuden vuoksi taikka vaan huvikseen - niin jopa siinä ois kai melkoisen hyvästi käyty läpi mahdollisia käyntiin, kulkuun ja kulutukseen vaikuttavia kohteita.