C5 - Parkkipolttimoiden vaihto

Aloittaja Tunari, joulukuu 23, 2006, 11:28:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KariM

Rikoinpa sitten parkkipolttimon pidikkeen (C5 I Valeon umpio) :( Vaihdoin polttimot, kun vanhat olivat höyrystäneet lasinsa hopeisenvärisiksi. Siinä sitten ei meinannut toinen parkki jäädä koloonsa, joten arvelin varovasti ruuvarilla vääntää kiinnityskynsiä leveämmälle. Poikkihan se muovikynsi meni, eikä pidike pysy nyt kolossaan perillä asti. Saa nyt nähdä pysyykö se siellä ollenkaan, vai tipahtaako tärinästä umpion perälle.

Olisiko ideoita kuinka tuon kiinnityksen voisi ranettaa kuntoon? Kokeilin jo kutistesukkaa pidikkeen ympärille, mutta kolo on niin tiukka ettei paksunnettu pidike enää mahtunut sinne. Mikään liima- tai teippiratkaisu ei tule kyseeseen, liimahöyryt eivät ole hyväksi umpion sisällä. Varaosana tuota pidikettä ei saa. Olisikohan missään muussa autossa sopivaa pidikettä? Tai kellään sopivasti hajonnutta C5:n umpiota josta muutamalla rahalla saisi tuon polttimonpidikkeen?

vibes

Ei v*ttu voi olla näin p*rseestä tämä homma! C4:n parkit vaihdoin pariinkin kertaan ja siinä se oli Maailman helpoin homma. Tässä vehkeessä suunnitteluosastolla on ollut itse Saatana töissä. Ei mitään järkeä.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

vibes

Joo o. Sitikka 1 Ville 0. Miten sen liittimen olis tarkoitus lähteä sieltä? Pistäkää nyt joku pliis ihan sellaiset for dummies -ohjeet :D

Toisen puolen polttimon sain itseasiassa vaihdettua kun siitä oli edellinen omistaja ilmeisesti suutuspäissään pistänyt lukitussysteemin pskaksi.

Geijo

Onkohan meikäläisellä jotenkin erilainen kiinnitys noissa umpion polttimoissa kun ei parkkivalojen vaihto mikään ongelma ollut. Pari minuuttia ja ne oli vaihdettu. Yhtä helppoa näyttäisi olevan pitkien ja lyhkästen vaihto. Itse olen viskannut kaikki konehuoneen muovihärpäke suojat mäkeen sieltä. Niillä tee siellä yhtään mitään. Vain koneen päällä on suoja ja laitoin sen siihen ihan sitä varten kun siinä menee kaikenmoisia piuhoja sun muita niin ehkä se jotain voisi suojata.

vibes

Itselläkin tuossa nyt ehkä kusee ainoastaan se, kun en pääse jyvälle siitä, mihin suuntaan pitää kääntää/nitkuttaa/vetää. Ohjekirjan neuvotkin olivat aika kryptisiä.

hyper

Lainaus käyttäjältä: vibes - lokakuu 29, 2012, 13:36:07
Itselläkin tuossa nyt ehkä kusee ainoastaan se, kun en pääse jyvälle siitä, mihin suuntaan pitää kääntää/nitkuttaa/vetää. Ohjekirjan neuvotkin olivat aika kryptisiä.

Mitkä ihmeen neuvot? Siellä muistaakseni näytetään vain missä ne polttimot on. Ai niin, siinä oli kuvassa (C5-II)  joku lärpäke mitä vetämällä polttimon muka saa pois paikaltaan mutta jota ei oikeasti siellä ole. Ja joka ei kuitenkaan auttaisi takaisin laittamisessa...

Hitto kun olisinko jo 4 kertaa vaihtanut kummankin parkkipolttimon ja operaation siis suorittaneenakin siihen menee vielä noin puoli tuntia per polttimo. Jos hyvin menee.  Joka kerta saa ihmetellä samat asiat että miten hitossa tämä muka onnistuu...  :-\
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

Geijo

Ahtaissa tiloissa olen tehnyt niin että työnnän luurin sinne väliin ja otan sillä kuvan miltä se näyttää. Sen jälkeen soveltamaan. Paljon helpompaa kun näkee edes jostain minkä näköistä siellä on.

Jarppa

Mulla sammuivat molemmat parkit just sopivasti katsastuksen jälkeen (C5II). Eipä haitannut ja ajelin hymyssäsuin pääosin sumareilla. Nyt pakkasten tultua toinen puoli alkoi toimimaan...vedin polttimon poijjes ja taas hymyilyttää, mutta vähempi ehkä sitten, kun katsastusaika lähentelee... :o

Onko noitten sumareiden paikalle kukaan vaihdellut ledejätaimuutavastaavaa..?
Entäps onko tuolle parkkipoltinongelmalle mitääääään ratkaisua...kestävämpää vaihtoehtoa..?

jarmot

Helpottaisiko kuva hahmottamista? Polttimo lähtee aika sutjakasti kun vain vetää johdoista SUORAAN ulospäin. Jos vähänkään nyhtää sivulle niin eipä silloin polttimon kanta millään paikaltaan irtoa. Takaisin menee helposti myös.

Pelkääjän puolelle saa lisää tilaa kun irroittaa jäähdyttimen paisuntasäiliön kiinnitysruuvin ja hydesäiliön ruuvin. Näin toimien säiliöitä voi painaa taaksepäin ja saa pari tuumaa lisätilaa.

Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

vibes

Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa :) Pitääpä mennä heti nyhtämään.

Kiitos.

vibes

No nyt onnistui! Järjetön systeemi kun pitää johdoista nyhtää liitin irti umpiosta, pitäis koittaa viritellä tuohon joku patenssi.

takku

Noi etupään valot (lamput) on aika hanurista vaihtaa ens alkuun ennenkuin oppii.
Parkit vaihtaa parissa minuutissa ja ajovalot viidessä. Onneksi tuo oma räpylä on ns. girurgi-kokoa eli 9. :)
Jep, se parkki lähtee todellakin nyppäämällä irti. Ens alkuun sai tuotakin hieman ihmetellä.
Pitikö mun tämäkin vielä nähdä...
C5 2001 2.0 bensapatonki ja jokunen jenkkikatiska

Kenguru

Ei ollut mikään temppu saada tuota lamppua esiin mutta irti kannasta ei meikäläisen femmassa lähtenyt. Sitten kun molemmat johdot oli poikki, kanta kokonaisuudessaan kädessä ja lamppu räjähtänyt silmille sai metalliosat ronkittua pihdeillä kannasta ulos.. En lähtenyt kokeilemaan enään toiselle puolelle.

Otan umpiot pöydälle ihan suosiolla katsastuksen jälkeen kun menee kolvailuhommiksi noiden johtojen kanssa muutenkin :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

jarmot

Itse vaihdoin kokeeksi halogeeniparkit vastaaviin normihehkuihin pari vuotta sitten. Vähän on valo keltaisempi xenonien kyljessä, mutta eipä tuo minua ole haitannut. Toinen polttimon kannassa ollut nypy piti viilalla pyyhkäistä sileäksi että mahtui halogeenin kantaan. Normihehkupolttimo ei käy niin kuumana kuin halogeeni, joten se ei kärähdä puolen vuoden välein kuten halogeeni. Pari vuotta nyt ovat nuo parkit keulalla ehjänä pysyneet.
Perheen autot:
MeganeII 1.9 dci 2008, Grand Scenic 1.5 dci 2011, Pulsar 1.2 2017, C5 Aircross 1.6 2020, Corolla hybrid 2022

vibes

Mä ostin aikanaan Motonetista ledipolttimot, hyvin ovat kestäneet. Katsastusmies niistä viimeksi motkotti, mutta ei pistänyt vaihtamaan.

Kenguru

Nyt tuoreemmilla silmillä kun alkaa asiaa tutkimaan niin näkee kuin kiva homma tuon eilen tapahtuneen tuhon korjaaminen on...
Taidankin lähteä tutkimaan varaosaliikkeiden hyllyjä jos samalla ulkohalkasijalla saisi jonkun toisenlaisen kannan minkä laittaisi tuon tilalle.

Oli nimittäin täällä meidän pikkukaupungissa aikamoisen työn takana että edes löysi noita hiton hallogeenipolttimoita ja maksaa ihan helvetisti.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

Alpo Kieppi

Mulla hajosi kanssa se parkkilampunpidike. Tein uuden televisioantennin pistokkeesta. Mahtuu juuri sinne putkeen umpiossa. Porasin pistokkeeseen reiän ja laitoin sinne viiden millin ledin varustettuna vastuksella. Juotin lediin parkkilampun johdot jättäen johtoihin sopivasti pelivaraa. Hyvin toimii eikä katsuri napissut. Eikä tarvi vaihtaa koko ajan polttimoita ehjiin.
ë-C4 Shine -22
3008 Active Puretech 130 Mt6 -18
C4 Puretech 130 At Intensive -16

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

hyper

Lainaus käyttäjältä: jarmot - huhtikuu 16, 2014, 21:10:35
Itse vaihdoin kokeeksi halogeeniparkit vastaaviin normihehkuihin pari vuotta sitten. Vähän on valo keltaisempi xenonien kyljessä, mutta eipä tuo minua ole haitannut. Toinen polttimon kannassa ollut nypy piti viilalla pyyhkäistä sileäksi että mahtui halogeenin kantaan.

Ääni tälle. Itselläkin nyt suunnilleen pari vuotta ollut tuolleen ja toimii.
Nykyinen kulkuneuvo: Mustang Mach-E GT  Ex: Kia Optima, Honda CR-V,  Citroen C5-II Break

mrc5hdi

Lainaus käyttäjältä: hyper - huhtikuu 17, 2014, 21:02:05
Lainaus käyttäjältä: jarmot - huhtikuu 16, 2014, 21:10:35
Itse vaihdoin kokeeksi halogeeniparkit vastaaviin normihehkuihin pari vuotta sitten. Vähän on valo keltaisempi xenonien kyljessä, mutta eipä tuo minua ole haitannut. Toinen polttimon kannassa ollut nypy piti viilalla pyyhkäistä sileäksi että mahtui halogeenin kantaan.

Ääni tälle. Itselläkin nyt suunnilleen pari vuotta ollut tuolleen ja toimii.

Peesataan tätä. Omassa sama viritys, lamput kestää eikä maksa mansikoita..

Kenguru

Nyt on meikäläsen femmassa lasikantapolttimot parkeissa ja pitemmillä johdoilla.
Katsotaan kuin hyvin nuo kestävät. Ainkin vaihtaminen on nyt helppoa :)

C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T

jarmot

Lainaus käyttäjältä: Kenguru - huhtikuu 20, 2014, 18:37:44
Nyt on meikäläsen femmassa lasikantapolttimot parkeissa ja pitemmillä johdoilla.
Katsotaan kuin hyvin nuo kestävät. Ainkin vaihtaminen on nyt helppoa :)

Järkitemppu. Nyt ei sinun tarvitse muutamaan vuoteen huolehtia parkkituikuista  :)
Perheen autot: