C5 Tourer kokemuksia

Aloittaja Selmer, maaliskuu 04, 2012, 23:36:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Selmer

Ostin Vehon esittelyauton lokakuun lopussa ja nyt sitten ensimmäisen kymppitonnin ajaelun jälkeen vähän kokemuksia. Niin siis kyseessä on 204 hv Tourer. Auto on minulle siinä mielessä työväline, että ajan viikoittain pari kolme pitempää työmatkaa, eli vietän autossa vähintään yhden työpäivän tunnit joka viikko.
Ajotietokoneen kulutuslukema ensimmäiseltä kympiltä oli 6,1 l/100 km. Vastaa aika hyvin todellista kulutusta ja autossa on Webasto, jota on käytetty lähes joka aamu. Matka-ajoa tuosta on noin puolet. Talvinopeusrajoituksella siististi vakkarilla ajellen mennään maantiellä alle 5 litran kulutuksella. Ja voi veljet sitä kyytiä! Tiet tasoittuivat taas vallan mahdottomasti, vaikka entisessä E-mallin Mersussakaan ei ollut huono kyyti. C5 on huomattavasti hiljaisempi ja tällä on helpompi ajaa talviolosuhteissa kuin Mesellä. Suorituskykyä voisi kuvata riittäväksi. Vääntöä on mahtavasti ja tarvittaessa myös huipputehoja. Moottorin ääni muuttuu oikein mukavan raa'aksi, kun pääsee joskus kunnolla kiihdyttämään. Talvella ei vain oikein pito riitä, nastarengas tuntuu luistavan aina, jos yrittää käyttää täysiä tehoja ainakin näissä meillä sallituissa nopeuksissa.
Teknisiä ongelmia ei ole toistaiseksi ilmennyt, lukuunottamatta yhtä aamua, jolloin Webasto vei virran ja startti ei enää jaksanutkaan pyörittää, ennenkuin latasin akkua tunnin verran. Lohkolämmitintä autossa ei ole.  Parkkitutka tietysti talvella oikkuilee, mutta niin se tekee kaikissa merkeissä, kun sensorit jäävät jään/loskan/lian alle. Automaatti ei toimi ihan yhtä huomaamattomasti kuin Mesessä, varsinkin kylmänä automaatti herkästi nykäisee 50 vauhdissa, vaikka koittaisi ajaa tasaisesti. Lämpimänä ei haittaa. Sisätilat ovat ahtaammat kuin Mesessä, mutta kun useimmiten liikun yksin, niin eipä tuosta isoa murhetta synny. Tavaratila on välillä kokonaan käytössä kyllä.
Koeajoin useita kilpailevia merkkejä ennen ostopäätöstä, mutta kyllä C5 on täysin omassa luokassaan. Vanhastaan Xantian ja ZX:n kokemuksesta osasin odottaa sekä hyvää ajettavuutta että huippuluokan mukavuutta, mutta kyllä täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen ja työmatkat maistuvat taas paljon mukavammilta, kuin aikoihn. Auto tuntuu huojahtelevan jonkin verran kaasunestejousituksen takia, mutta ei kyllä minua millään tavalla haittaa. Renkaat pysyvät hyvin alustassa kiinni ja tässähän leijaillaan kuin pilven päällä. Sport-asentoa jousituksessa ei tee mieli käyttää silti.
Pahaa sanottavaa ei oikeastaan ole, muutamia pikkujuttua toki. Esimerkiksi mukiteline on kätketty etuistuimien väliseen lokeroon ja sitä käyttääkseen pitää se lokero tyhjentää. Lisäksi pahvimuki liiskaantuu siihen telieenseen eikä sitä meinaa saada irti. Käyttökelvoton varuste. Ei taida ranskalaiset nauttia kahvia pahvimukista autoillessaan.
Ensinäkemältä kojetaulussa nappuloita on kuin DC9:ssä, mutta aika pian niihin tottuu. Vakinopeussäätimen opettaminen vaimolle on vielä vaiheessa...  Rengaspaineen varoitin kilkuttaa 45 km päästä, että on talvirenkaat alla ja niissä ei ole paineen tunnistimia. Takaluukun avaus ei aina kovalla pakkasella toimi, vaan sen joutuu reutomaan käsin auki. En ole vielä ihan vakuuttunut tuon varusteen välttämättömyydestä. Muutamien toimintojen käyttäminen menujen kautta on vaivalloista ja vaatii käyttöohjekirjan tuekseen.
Automaatti-ilmastointi puhaltaa sen verran pienellä teholla, että sivulasit meinaavat vähän huurtua, tosin huurteenpoistopuhallus onkin sitten sellaista teholuokkaa, että vaimo kutsuu sitä fööniksi, kuivattaa kuulemma tehokkaammin kuin Philips kylppärissä. Lämmintä riittää vielä -35 asteen pakkasillakin. Xenonit ja kääntyvät apuvalot ovat hyvät, ehkä voisi toivoa hieman pitempää kantomatkaa lyhyisiin valoihin ja kieltämättä sumuvalot kytkee mielellään esim. moottoritiellä synkimmän syksyn aikaan avuksi. Lasin- ja lampunpesimet toimivat oikein mainiosti, tosin automaattista sadetunnistinta ei voi oikein suolavellissä ajaessa käyttää, pesunestettä kuluu liikaa ja säiliö on turhan pieni. Kaiken kaikkiaan ehdottomasti parhaat valot, mitä minulla on missään autossa ollut.
Enpäs muista, milloin olisin viimeksi ollut autooni yhtä tyytyväinen, kuin nyt.

Folkke

Pari asiaa pisti tässä silmään, joihin on helppo yhtyä. Ei pysty ymmärtämään, miten ei kuskille ole yhtään mukitelinettä käytännössä. Se kyynärnojan teline on ihan vitsi. Onkohan tähän saatavilla jonkun lokeron tilalle lisävarusteena tai jotain. Edellisessä c4 picassossa (R.I.P)oli edessä 4 mukitelinettä, kaikki vaikka tarvittaessa kuskin käyttöön.

Toinen asia on noi ajovalot. Mun mielestä ne on surkeimmat xenon valot mitä olen tavannut. Pitäisi varmaan kokeilla toisilla polttimoilla ,sillä vaikee kuvitella että tällaista oli umpion valmistaja suunnitellut. Kääntyminen on kiva plussa tosin.

Folkke
nolnelnolnolkaxkolseitnolkuuskolme

dieselflosse

Lainaus käyttäjältä: Folkke - maaliskuu 05, 2012, 08:27:11

Toinen asia on noi ajovalot. Mun mielestä ne on surkeimmat xenon valot mitä olen tavannut. Pitäisi varmaan kokeilla toisilla polttimoilla ,sillä vaikee kuvitella että tällaista oli umpion valmistaja suunnitellut. Kääntyminen on kiva plussa tosin.

Oletko kokeillut noita uutena? Mielestäni olivat uutena oikein mallikkaat, mutta nyt kolmen ja puolen vuoden ja liki 120tkm:n jälkeen ovat menettäneet suuren osan tehostaan. Ja valojen kirkastuminen täyteen tehoon sytytyksen jälkeen ottaa pitkän ajan.

nimim. citka vs. mersu 11-7  ;D
Terveisin
Tëro

Vintage-autoilija

Folkke

En ole näitä uutena kokeillut, siksi varmaan tarttiskin vaihtaa polttimot, mut kai se on ensi syksyn juttuja, kesä tulee :)

Folkke
nolnelnolnolkaxkolseitnolkuuskolme

Selmer

Noniin - mittarissa on ensimmäinen satanen muutamaa kilometriä vaille täysi. Kulutus on edelleen samoissa lukemissa, Keskikulutus on tasan 6,0 viimeisimmäin päivityksen jälkeen Yhdet kesärenkaat piti vaihtaa, oikeastaan osittain sen  takia, että halusin niistä leveistä 245 vanteista eroon. Turhan kovat renkaat näin mukavaan autoon ja noissakin 225 levyisissä riittää pito kesäkumeillakin meikäläisissä nopeuksissa. Tekniikkapuolella ei isompia, yhdet pallonivelen vastikkeet piti vaihtaa eteen, samoin takaa alkoi kuulua kolinaa ja sinne joku linnunluu vaihdettiin. Äänekkäämmässä autossa ei varmaan olisi haitannut sekään kolina. Veho teki joitain takuuhuoltojuttuja, oisko ollut polttoainepuolen tiivisteiden vaihtoa ja jotain muuta. Ai niin, pitihän siihen reilu vuosi sitten vaihtaa parkkitutkan tunnistimet, sekin meni takuuseen. Ja tavalliseen veholaiseen tapaan onnistui jo toisella kerralla. Mikäänhän siinä talossa ei tule kerralla kuntoon. Parkkitutka rupesi huutamaan virhettä korjauksen jälkeen jo ennenkuin pääsin 50 km matkan kotiin. Sitten tuli veholta kysely, että olinko tyytyväinen huoltoon. Ja jostain syystä vielä kyselivät lisää, kun vastasin, että en ollut.
Katsastusmies yritti tänä talvena väen väkisellä löytää jotain vikaa ja kun ei muuta keksinyt, niin rutkutti automaattisesta käsjarrusta ja siitä, että alustassa on niin paljon muovia, ettei pääse pieksämään lekalla pohjaa. No se oli maanantaiaamu...
Matkanteko on edelleen juhlavaa, valot toimivat, mutta ehkä pitäisi vaihtaa xenon-polttimot lyhyisiin. Yksi lisä-ärsytys on löytynyt, istuinlämmittimen kytkimestä ei näe, onko lämmitin päällä vai pois. Tuntee sen tietysti jonkin ajan päästä omalla penkillä, mutta silloin kun apumiehen (vai pitäisikö sanoa apunaisen?) puolella lämmitin jää päälle, niin sitähän ei voi tietää mistään, kun ei ole merkkivaloa tms. Ja arvatkaas, muistaako vaimo sen ottaa aina kauppareissun jälkeen pois päältä.
Edelleen olen tyytyväinen autooni, vaikka kyllä noi alustan osat meni vähän turhan aikaisin, Meneehän niitä tosin muissakin, mutta kyllä alustan pitäisi mennä lähemmäs 200 tuhatta ilman isompia kolinoita ja osien vaihtoja. Sähkö- ja elektroniikkakomponentit tulee samoilta valmistajilta kaikille autontekijöille, joten niistä ei voi automerkin laatua päätellä. Mesessä piti vaihtaa vuosittain joitain Boschin komponentteja, yleensä noin 300 /laaki töineen. Niiltä on tässä vielä säästytty.

verskisetä

Kiitokset selmerille kokemuksista! itse vasta citroenilla alotellut kilometrejä.Huojentavaa kuulla että noinkin vähillä huolilla mennyt
itse samaa mieltä kyydin mukavuudesta itsellä ollut eri kulkineita kymmeniä ja kyllä sitikka matkustusmukavuudessa pesee kaikki tähän asti. tuota juuri itse ihmetellyt rengaspaineen hälytystä saako sen jotenkin talviajaksi pois käytöstä . mukavaa nautikelun jatkoa selmerille.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: verskisetä - helmikuu 28, 2014, 19:36:00
tuota juuri itse ihmetellyt rengaspaineen hälytystä saako sen jotenkin talviajaksi pois käytöstä

Jos ei muuta, niin Lexialla sen saa disabloitua kokonaan ja keväällä taas uudelleen aktivoitua. Ei ole kummoinen juttu :)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Jarski

Minäkin vasta aloitin kilometrien kartuttamisen uudella C5 Tourerilla. Mukava lukea Selmerin raporttia. Kohtalaisen huolettomia ja mukavia kilometrejä on vielä paljon edessä. Kyllä uusi C5 kulkee kokonaan ilman kolinoita kuoppaisemmallakin tiellä. Ja kuoppia riittää kotiseudulla. Siksi Citroën  :)

Minulla on nyt alla kesärenkaat. Talvikumit ovat vielä kaupassa. Niihinkin tulee rengaspaineanturit. Mukana olivat tulleet väärän malliset ja nyt odotellaan vielä, että saadaan toimivat anturit paikoilleen. Autoliikkeen mukaan anturit ovat pakolliset uusissa autoissa. En laittanut hanttiin. Varustelistauksessa ne olivat eri hintaan. Olen tässä toivonut, ettei talvikumeja ennen ensi syksyä tarttis laittaa alle ollenkaan.

THP156-moottori tuntuu väännökkäältä. Silti olen hämmästellyt, kuinka nopeasti automaatti tarjoaa suurimpia vaihteita sisään. Pienillä kierroksilla yrittää ajaa. Vaihdot tapahtuvat huomaamattomasti. Pitää aina mittaristosta tarkistaa mikä vaihde on menossa.

Olen päättänyt tehdä autooni huolenpitosopimuksen. Luulen, että tienaa hintansa jo jos parkkiantureita menee samaan tahtiin kuin edellisessä 05-mallisessa vitosessa. Rengaspaineanturit lienevät myös potentiaaalinen, "ylimääräinen" vikakohde.
C5 THP 156 Premium Tourer Automaatti

Citikka99

Lainaus käyttäjältä: Jarski - maaliskuu 10, 2014, 20:22:17
Minäkin vasta aloitin kilometrien kartuttamisen uudella C5 Tourerilla. Mukava lukea Selmerin raporttia. Kohtalaisen huolettomia ja mukavia kilometrejä on vielä paljon edessä. Kyllä uusi C5 kulkee kokonaan ilman kolinoita kuoppaisemmallakin tiellä. Ja kuoppia riittää kotiseudulla. Siksi Citroën  :)

Olen päättänyt tehdä autooni huolenpitosopimuksen. Luulen, että tienaa hintansa jo jos parkkiantureita menee samaan tahtiin kuin edellisessä 05-mallisessa vitosessa. Rengaspaineanturit lienevät myös potentiaaalinen, "ylimääräinen" vikakohde.

Onnea ja turvallisia kilometrejä uudella autolla. Oliko niihin parkkitutkan antureiden rikkoontumiseen syy jossakin muualla kuin itse tutkan antureissa. Omassani -07 vitosessa ovat kestäneet hyvin. Tähän mennessä ei ensimmäistäkään vikaa.

Tepi

Lainaus käyttäjältä: Jarski - maaliskuu 10, 2014, 20:22:17
Minulla on nyt alla kesärenkaat. Talvikumit ovat vielä kaupassa. Niihinkin tulee rengaspaineanturit. Mukana olivat tulleet väärän malliset ja nyt odotellaan vielä, että saadaan toimivat anturit paikoilleen. Autoliikkeen mukaan anturit ovat pakolliset uusissa autoissa. En laittanut hanttiin. Varustelistauksessa ne olivat eri hintaan. Olen tässä toivonut, ettei talvikumeja ennen ensi syksyä tarttis laittaa alle ollenkaan.

Rengaspaineen tunnistimet tulee pakolliseksi 1.9.2014 jälkeen rekisteröitävissä autoissa. Itsehän tein kaupat autosta ja vasta luovutuksen jälkeen selvisi, ettei koko rengaspainetunnistinta saa kytkettyä pois päältä. Minulle tarjottiin kyllä, että maksahan 700 eur lisää, että saat talvirenkaisiin tunnistimet (joita en halunnut kun ei ollut pakollisuudesta puhettakaan). Aluksi myös huollon/maahantuojan kanta oli se, että kyseistä toimintoa ei saa näistä -14 malleista lainkaan pois päältä, mutta myyjän kautta sai maahantuoja välitettyä huollolle ohjeen miten se onnistuu... :)
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

kurtsi

Ompikos väellä pysyneet etusumuvalot kuivina sisäpuolelta?
Omani tänään sai Vehon hellässä huomassa vaivaan ihan tehtaalta asti tullutta tietotaitoa , tiedä sitten mitä tehty. Aika näyttää tepsikö toimi vaivaan.

Toisekseen tuo öljymäärän mittaus pääsääntöisesti ollut invalid, sitä korjaavat ensi viikolla jälleen tehtaan opeilla.

Keulan pomppiminen muutaman tunnin seisonnan jälkeen kuulemma normaalia, toiset tekevät sitä ja toiset ei. Autot siis. Vajoaa aika alas , mutta vuotoja ei ole.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kurtsi - maaliskuu 11, 2014, 19:18:07
Keulan pomppiminen muutaman tunnin seisonnan jälkeen kuulemma normaalia, toiset tekevät sitä ja toiset ei. Autot siis. Vajoaa aika alas , mutta vuotoja ei ole.

Juuri tätä tuolla toisessa topicissa itsekin omassa Tourerissani pähkäilen - ja samaan lopputulokseen olen tässä tullut jotta olkoon tuon yksilön "ominaisuus", ainakin toistaiseksi, tuo liike kun ei ole kuin parin sentin luokkaa 8)
BMW R 1200 ST -05

kurtsi

Piti jo viime viikolla kirjoitella, mutta unohtui. Nyt kun Lumia 820 luuri sai cyan päivityksen, alkoi se toimia Citikan radion kera, eli enää ei tarvitse laittomasti puhelin kädessä korvalla ajella. Sen kun näprää ratin keskiötä ja höpöttelee.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kurtsi - syyskuu 03, 2014, 20:50:20
Sen kun näprää ratin keskiötä ja höpöttelee.

Tuo on kyllä semmoinen varuste että kun kerran sen makuun pääsee, on se oltava kaikissa seuraavissakin autoissa ;D Ja tuo C5 versio kun on vielä varsin monipuolinen, sillä kun pääsee näpsästi myös puhelinluetteloon ja viimeksi soitettuihin käsiksi. Ei siis pelkkä dummy hands-free 8)
BMW R 1200 ST -05

JPL

Vai Dummy BT, Nokian 616 oli aikaansa edellä, clever, mutta Symbian lopahti  :).

Zego

Viimeksi soitetut eivät jostain syystä toimi (löytyy vain Directory) omassa vm 2011 C5:ssa (työ iLuuri 5 ja vanhempi kotiluuri 4S) vaikka toimii pösön 308:ssa?

Uudessa Honda Civicissä oli hakemistossa fiksumpaa se että ensin valittiin yhteistiedon alkukirjain (näkyi vain ne alkukirjaimet jossa oli tietoja) ja vasta sen jälkeen itse henkilö jolle soitetaan. -> Paljon nopeampaa löytää oikea jos on hirveästi puhelinnumeroita kännykässä.

Rommitommi

Lainaus käyttäjältä: Zego - syyskuu 03, 2014, 21:14:43
Viimeksi soitetut eivät jostain syystä toimi (löytyy vain Directory) omassa vm 2011 C5:ssa (työ iLuuri 5 ja vanhempi kotiluuri 4S) vaikka toimii pösön 308:ssa?

Uudessa Honda Civicissä oli hakemistossa fiksumpaa se että ensin valittiin yhteistiedon alkukirjain (näkyi vain ne alkukirjaimet jossa oli tietoja) ja vasta sen jälkeen itse henkilö jolle soitetaan. -> Paljon nopeampaa löytää oikea jos on hirveästi puhelinnumeroita kännykässä.

Itselläkin löytyy vain directory ja (työ)puhelin iPhone 5S, mutta 508:ssa näkyi myös edelliset..

Citikassa ja Pökötissä ei kuitenkaan onneksi tarvitse koko directorya käydä lävitse, vaan painaa nuolta alaspäin(vai oliko se nyt sivulle) niin menee aakkosten seuraavaan kirjaimeen, jossa nimiä.
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

Zego

Tuota minäkin käytän, en vaan hoksannut jos toimii samoin kun Hondassa. Täytyypä tarkistaa, nimiä mulla on pirusti. :)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Zego - syyskuu 03, 2014, 21:14:43

No itsellä on tuo allekirjoituksen -09 ja puhelimena Lumia 800. Hyvin toimii niin puh.luettelo kuin vimosimmatkin ja mp3:tkin voi soitella phonesta auton kajareille tuolla BT-yhteydellä 8)
BMW R 1200 ST -05

c5tomaatti

[quote
Citikassa ja Pökötissä ei kuitenkaan onneksi tarvitse koko directorya käydä lävitse, vaan painaa nuolta alaspäin(vai oliko se nyt sivulle) niin menee aakkosten seuraavaan kirjaimeen, jossa nimiä.
[/quote]

Mitä nuolta tarkoitat?

HiTec

Lainaus käyttäjältä: c5tomaatti - lokakuu 08, 2014, 06:39:52
Mitä nuolta tarkoitat?

Luultavasti mankassa olevaa pylpyrää, jonka keskellä OK-nappi on ???

BMW R 1200 ST -05

Rommitommi

Mitä nuolta tarkoitat?

Tuota minkä Hi-tec juuri laittoi.

Toimii itsellä myös ratin napeista: Menen puhelimen luetteloon ja painan eteenpäin/kappaleen vaihto nappia, niin hyppää aakkosten seuraavaan kirjaimeen luettelossa.
Tesla Model S P85D -15, Passat GTE -18, BMW 530e -18, Volvo V70 2.5T -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Rommitommi - lokakuu 08, 2014, 08:55:43
Toimii itsellä myös ratin napeista: Menen puhelimen luetteloon ja painan eteenpäin/kappaleen vaihto nappia, niin hyppää aakkosten seuraavaan kirjaimeen luettelossa.

Haa! Tuotapa en itse ollutkaan hokannut, thnx ;)
BMW R 1200 ST -05

c5tomaatti

Lainaus käyttäjältä: Rommitommi - lokakuu 08, 2014, 08:55:43
Mitä nuolta tarkoitat?

Tuota minkä Hi-tec juuri laittoi.

Kiitoksia vinkistä. Toimii todella hyvin.

Tepi

No eipä tuota ole tullut koskaan kokeiltuakaan... :D
BX Sport
ex C5X 225 Shine Pack Launch Edition -22, C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14, C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85