Kirjoittaja Aihe: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?  (Luettu 3827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -VJ-

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenilla vuodesta -94
C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« : Helmikuu 25, 2012, 23:46:44 »
Onko kukaan laittanut autoon lisälämmitintä siten, että se lämmittää vain moottorin. Ei mitään kytkentöjä auton tietokoneisiin eikä kelloja, vain kytkin josta moottorinlämmitys päälle ja pois. Auton sähköjärjestelmästä vain käyttövirta suoraan akulta eikä mitään muuta.

Olen pohtinut ettö onnistuisiko tällainen. Jääköön tehdasasenteinen tyhmä Webasto lämmittämään autoa käynnin aikana. Mutta pitäisi jollain saada auto käynnistyslämpöön ennen liikkeellelähtöäkin. Mihinkähän päin C5:ttä sopisi toinen Webasto tai Eberi?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2012, 10:11:21 kirjoittanut PicassoHDI »
C5 II HDi Break
C3 Aircross BlueHDi 100

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2012, 06:58:25 »
Onko kukaan laittanut autoon lisälämmitintä siten, että se lämmittää vain moottorin. Ei mitään kytkentöjä auton tietokoneisiin eikä kelloja, vain kytkin josta moottorinlämmitys päälle ja pois. Auton sähköjärjestelmästä vain käyttövirta suoraan akulta eikä mitään muuta.

Olen pohtinut ettö onnistuisiko tällainen. Jääköön tehdasasenteinen tyhmä Webasto lämmittämään autoa käynnin aikana. Mutta pitäisi jollain saada auto käynnistyslämpöön ennen liikkeellelähtöäkin. Mihinkähän päin C5:ttä sopisi toinen Webasto tai Eberi?

Webasto/eberi+mahdollisesti kiertovesipumppu jos ei integroitu lämmitinyksikköön+pari relettä+kytkin+reilusti letkua+pari liitoskappaletta+pakoputki+ilmanotto+sähköt+asennuspaikan etsintä+asennus paikalleen yms.

vs.

Alkuperäinen webasto+vesipumppu+releet+kytkin

Mikä vika alkuperäisessä webastossa on? Ei taida kellokytkin sarja kustantaa kovin montaa euroa, varsinkin jos ostaa käytetyn kellon ja antaa sen kautta signaalia alkuperäisen webaston käynnistysnastaan (en nyt äkkiseltään muista mihin pinniin piti tarjota jännitettä). Tai sitten laittaa kellon tilalle pelkän on/of kytkimen jos ei koe ajastusmahdollisuutta tarpeelliseksi. Mikäli alkuperäinen värkki tarvitsee vielä signaalin että auto käynnissä (joskus nähnyt tälläisenkin virityksen), niin haaroittaa sähkön sillekin nastalle. Lisäksi vielä sähköinen kiertovesipumppu.

Tulisi huomattavasti halvemmaksi ja helpommaksi virittää vanhaa, kuin ostaa yksi erillinen lisälämmitin ja kytkeä se. Mutta ainahan saa harrastaa  :)

Poissa apaija

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2012, 09:11:10 »
Jos haluat Webaston käyntiin niin tarvitset yhden sähkökytkimen ja yhden vesipumpun. Kytkentä riippuu siitä onko I vai II mallin auto (thermo-top C tai V).
TT V: pinni 3 maadoitetaan ja kytkimellä (releellä) kytketään sähköt vesipumpulle.
TT C: pinni 3 kytketään 12V ja releellä tai Webaston omalla ohjauksella tuodaan sähköt vesipumpulle.
Sen vesipumpun on syytä sitten pumpata; sähköt oikeinpäin että pyörii oikeaan suuntaan, pumppaa kyllä pyöriessään väärinpäin mutta huonosti.
C5 Hdi break aut

Poissa -VJ-

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenilla vuodesta -94
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2012, 15:35:24 »
Ehkä sen alkuperäisenkin saisi helpommin toimimaan itsenäisesti. Pari vuotta sitten kyselin ja noin 800 eur olisi ollut muutossarja itsenäisesti toimivaksi. Mutta siinä tulee paljon turhaa kuten kello ja kytkentä auton lämmityslaitteeseen puhaltamaan sisälle lämmintä. Ja sitten täällä palstalla olleet esimerkit auton lämmityslaitteen säätöjen renklauksista.

Minulla oli aiemmin -99 Mondeo jonka alkuperäisEberi oli muutettu itsenäisesti toimivaksi. Ongelmia oli:
- Lämmintä vettä ei tullut juurikaan auton lämmityslaitteelle ellei Eberin vesipumppu ollut käynnissä ja sitä ei saanut käyntiin ellei auton moottori ollut käynnistäessä täysin kylmä. Autossa paleli kun pakkasta oli yli 10 astetta.
- Lämmityslaitteen puhallin toimi vain miniminopeudella ajonkin aikana jos Eberi oli käynnissä. Autossa paleli edelleenkin jos pakkasta oli yli 10 astetta.
- Eberille ei oltu vedetty omaa polttoaineletkua tankista vaan se otti litkun suuttimien paluupuolelta. Oli polttoaineensaantihankaluuksia kun auto ei ollut käynnissä. Auton ennakkolämmitys onnistui vain joka toinen kerta.
C5 II HDi Break
C3 Aircross BlueHDi 100

Poissa Topelius

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 478
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #4 : Helmikuu 27, 2012, 15:56:01 »
Mitään noita samoja ongelmia ei ole ainakaan meikäläisessa C5:ssa. webasto toimii ihan hyvin omana yksilönä. Mitään automaatti käynnistyksiä ei ole enään päällä, webasto toimii ainoastaan kellokytkimen kautta. Muistaakseni hinta oli jokus 600-700e välillä tuolle operaatiolle.
ex: C5 2.2HDI -05, 309 1.9i -91

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #5 : Helmikuu 27, 2012, 21:29:52 »
Ehkä sen alkuperäisenkin saisi helpommin toimimaan itsenäisesti. Pari vuotta sitten kyselin ja noin 800 eur olisi ollut muutossarja itsenäisesti toimivaksi. Mutta siinä tulee paljon turhaa kuten kello ja kytkentä auton lämmityslaitteeseen puhaltamaan sisälle lämmintä. Ja sitten täällä palstalla olleet esimerkit auton lämmityslaitteen säätöjen renklauksista.

Minulla oli aiemmin -99 Mondeo jonka alkuperäisEberi oli muutettu itsenäisesti toimivaksi. Ongelmia oli:
- Lämmintä vettä ei tullut juurikaan auton lämmityslaitteelle ellei Eberin vesipumppu ollut käynnissä ja sitä ei saanut käyntiin ellei auton moottori ollut käynnistäessä täysin kylmä. Autossa paleli kun pakkasta oli yli 10 astetta.
- Lämmityslaitteen puhallin toimi vain miniminopeudella ajonkin aikana jos Eberi oli käynnissä. Autossa paleli edelleenkin jos pakkasta oli yli 10 astetta.
- Eberille ei oltu vedetty omaa polttoaineletkua tankista vaan se otti litkun suuttimien paluupuolelta. Oli polttoaineensaantihankaluuksia kun auto ei ollut käynnissä. Auton ennakkolämmitys onnistui vain joka toinen kerta.

Citikan saa kytkettyä toimimaan itsenäisesti alle 100e sijoituksella, riippuen miten kalliin vesipumpun ostaa. Mondeon eberi on kyllä tuon kertomuksen mukaan ollut ihan väärin kytketty, ja lisäksi vielä eberin termostaatti ollut rikki.

Poissa apaija

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 200
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2012, 08:46:13 »
Mitään noita samoja ongelmia ei ole ainakaan meikäläisessa C5:ssa. webasto toimii ihan hyvin omana yksilönä. Mitään automaatti käynnistyksiä ei ole enään päällä, webasto toimii ainoastaan kellokytkimen kautta. Muistaakseni hinta oli jokus 600-700e välillä tuolle operaatiolle.
Vaikuttaako Webaston vesipumppu paljonkin vesikiertoon lämmittimen kennolle? Tuo lenkki on aika pitkä ja kun siihen tulee vielä vesipumppu vastustamaan kiertoa niin onko pakkasella sisääntuleva ilma kuinkakin viileää? Tai onko olemassa 'erikois' pumppua joka vastustaa kiertoa vähemmän? Motonet vesipumppu oli muistaakseni jossain 55 euron tietämillä joten ei tuo muutos aivan järkyttävän kallis ole.

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2012, 10:31:31 »
Vaikuttaako Webaston vesipumppu paljonkin vesikiertoon lämmittimen kennolle? Tuo lenkki on aika pitkä ja kun siihen tulee vielä vesipumppu vastustamaan kiertoa niin onko pakkasella sisääntuleva ilma kuinkakin viileää?

Tuota minäkin olen aprikoinut. Minullahan on siis jälkiasennuswebasto lämmityslaitteen kennolle menevässä letkussa. Kyllähän siinä letkulle tulee noin pari metriä lisää pituutta.

Mielestäni autoni lämpeämisnopeus on aika hidas. Tuolla mittailujani: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,10467.msg68958.html#msg68958

Poissa -VJ-

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenilla vuodesta -94
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #8 : Helmikuu 28, 2012, 21:44:28 »
http://www.preheat.eu/uploads/images/hydronics.pdf

Tässä sivun 20 alempi kytkentä tai sivun 21 kytkentä. Sitä viimeistä ei enää perehtymättä tajua.

Kuitenkin on mahdollisuus kytkeä siten, että lämmittimen pumpp ei jarruta veden kulkua ollessaan pysäyksissä.
C5 II HDi Break
C3 Aircross BlueHDi 100

Poissa #timo#

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #9 : Helmikuu 29, 2012, 07:27:12 »
Hydronic ohjeesta lainattua: Vesipumpun vedenläpäisevyys 0,1 bar:ssa 800l/h
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 29, 2012, 07:45:35 kirjoittanut #timo# »
Peugeot 406 2.0 HDi ST SW autom. -03

Poissa inssinööri

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #10 : Helmikuu 29, 2012, 09:37:54 »
Joskus 70-luvulla meillä oli autotalli, tosin kylmä kuin piru talvella. Laitoimme kotoa lämminvesikraanan auki ja siihen puutarhaletkun (punainen), vedimme sen autotalliin ja kiedoimme muutaman "kiekan" moottorin ympärille (Rät-Citikka), kyllähän lähti moottori kivasti kehrää aamuisin vaikka autotallissa oli yli -30C pakkasta. Muuten se oli kyllä kylmä ajella talvella kun ei se oikein pitännyt lämpöä sisällä ajossa.

Ainoa haitta oli se että viemäri meni tukkoon kun vesi pääsi jäähtymään päivisin.

Kyllä sitä maalla keinot keksitään  ???

Poissa Tarde

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2012, 11:06:47 »
Ostin vanhan rintterin, jossa oli toimiva Webasto. Omassa kulmaraudassani ei Weba ole toiminut missään vaiheessa, joten päätinpä siirtää polttimen siihen.  :)
Sain myllyn eilen peuhaamaan, mutta nyt on ongelmana saada auton puhallin surisemaan.
Eli tarttis tietää miten/mihin puhaltimen johdot kytketään. Webastolta tulee sitä varten kaksi johtoa (musta ja punainen).
Vaatii vissiin myös jonkun ohjausjohdon liittämisen vanhasta webanjohtosarjasta?
Vaatiiko jotain lisäreleitä / diodeja / vastuksia?  ???

Nii juu ja. Autohan on C5 2.0 HDi automaatti ilmastoinnilla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2012, 13:21:01 kirjoittanut Tarde »
C5 2.0 HDi Break automaatti -02.

Poissa Tarde

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #12 : Joulukuu 18, 2012, 09:27:16 »
Mahtaako täällä olla tietämystä noista johdoista?
Seottaako automaatti-ilmastoinnin, jos kytkee suoraan puhaltimeen?  ???
C5 2.0 HDi Break automaatti -02.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #13 : Joulukuu 18, 2012, 10:18:38 »
Sun pitää erottaa se puhallin releillä auton alkuperäisestä johdotuksesta: Releiden lepoasennossa sähkö puhaltimelle tulee webastolta (tarvitset myös etuvastuksen, webasto myy), ja auton sytytysvirran ollessa päällä sähkö tulee auton alkuperäisestä johdotuksesta. Itse laittaisin releet tosiaan sekä plussa- että miinusjohtoihin.

Tuolla kytkennällä auton ollessa sammuksissa webasto ohjaa puhallinta, ja käynnissäollessa ohjaus tulee auton omalta automatiikalta.

II-koppaisen tapauksessa pitää vielä erikseen kikkailla ettei automatiikka kääntele lämmityslaitteen läppiä omin päin vääriin asentoihin. I-koppaisessa ne jäävät siihen missä olivat sammuttaessa.

Poissa Tarde

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #14 : Joulukuu 18, 2012, 11:52:50 »
Siirsin tosiaan weban kaikkine kilkkeineen rintteristä. Siellä on jo yksi rele. Webasto toimii täysin itsenäisesti, eli auton oma johtosarja on käyttämättömänä.

Entä jos laittaa webalta auton puhaltimeen tuleviin johtoihin diodit?
Mihin ja minkä kokoinen vastus sinne pitäisi laittaa?
C5 2.0 HDi Break automaatti -02.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #15 : Joulukuu 18, 2012, 13:24:52 »
Etuvastus siihen johtoon joka syöttää Webastolta sähköä puhaltimelle. Muuten puhallin pyörii täysillä.

Kaha listaa kahta erikokoista Webaston vastusta, 0,9ohm (varaosanro kw 939910) ja 1,4ohm (kw 939913), hinnat 9,20e/kpl.
Sivu 21 osanro 9: http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarusteet/Webasto/Luettelot/WEBASTO1_Thermo_Top.pdf

Entä jos laittaa webalta auton puhaltimeen tuleviin johtoihin diodit?

Puhaltimelle kulkee aika isot virrat, sellaisen kestävät diodit taitavat maksaa jonkun verran? Lisäksi pitäisi estää se tilanne, että webasto syöttää ilmastoinnille päin sähköä, eli sinnekin pitäisi lisätä diodeja. Mielestäni vaihtoreleet on helpompi ratkaisu.


Poissa Tarde

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #16 : Joulukuu 19, 2012, 13:40:59 »
Ok.
Vastus ja releet olis nyt hankittuna.

Nälkä kasvaa syödessä.  :P
Entä, jos haluan myös auton oman järjestelmän ohjaamaan Webastoa.
Mikä johto alkuperäisestä liittimestä täytyy johtaa Webastolle ja mihin pinniin?
C5 2.0 HDi Break automaatti -02.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #17 : Joulukuu 19, 2012, 14:43:35 »
Tuohon en osaa sanoa mitään. Monet päinvastoin yrittävät keksiä keinoja joilla tehdasvarusteisen webaston saa olemaan käynnistymättä automaattisesti pätkäajossa.

Poissa viikka-07

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #18 : Joulukuu 19, 2012, 15:16:56 »
Hyppynaru hanskalokeroon. Otetaan käyttöön tarvittaessa. :)

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #19 : Joulukuu 19, 2012, 18:33:15 »
Hyppynaru hanskalokeroon. Otetaan käyttöön tarvittaessa. :)

Se hyppynaru ei kyllä mieltä lämmitä, eikä kyllä kestä hinauskäytössäkään, kun yrittää vetää hehkuvammaista, liian kauaksi sähkötolpasta parkattua hdi:tä käyntiin -16 asteen pakkasella.  :)

Poissa Tarde

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #20 : Joulukuu 20, 2012, 09:31:02 »
Mun kosla ei lähde käymään, jos on yli 10°C pakkasta. :( Hehkut ja suuttimet on kunnossa, eikä missään ole vuotoja. :( Paineensäätimeen vaihdoin uudet tiivisteet, mut en saanut roskasihtiä karan päästä puhdistettua kunnolla. Tarttis varmaan ostaa ultraäänipesuri. Joku täällä oli ottanut koko roskasihdin pois. Tiedä sitten uskaltaisiko moisen tempun tehdä?  ??? Kuulin, että joku Volvon commonrail-kone ei käy pakkasilla kun arktisella laadulla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2012, 10:45:50 kirjoittanut Tarde »
C5 2.0 HDi Break automaatti -02.

Geijo

  • Vieras
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #21 : Joulukuu 21, 2012, 08:34:23 »
Citikan saa kytkettyä toimimaan itsenäisesti alle 100e sijoituksella, riippuen miten kalliin vesipumpun ostaa. Mondeon eberi on kyllä tuon kertomuksen mukaan ollut ihan väärin kytketty, ja lisäksi vielä eberin termostaatti ollut rikki.
100€ sijoitus tuollaiseen kuullostaa melko hyvältä. Itsellä kun on tuo automatiikalla, enkä kyllä pidä siitä että se toimii automatiikalla. Kello olisi hyvä, mutta riittäisi on/off kytkinkin. Aamulla pitää hurtta muutenkin viedä lenkille niin siinä samalla kävisi painamassa tuon päälle. Samalla pääsisi siitä eroon että lyhyellä ajomatkalla se webasto ei käynnistyisi.

Joten onko tuohon jotain ohjeistusta mitä pitää tehdä ja mitä pitää ostaa? Joku vesipumppu, rele sun muuta, mutta onko jotain suosituksia?

Poissa Tarde

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 132
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
C5 2.0 HDi Break automaatti -02.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 308
  • Peukkuja: 24
Vs: C5 - Yksinkertainen lisälämmittimen asennus?
« Vastaus #23 : Joulukuu 21, 2012, 11:59:44 »
Kas, tuollahan ne joskus piirtelemäni kaaviot olivatkin. Siinä siis aukipiirrettynä tässä ketjussa sanallisesti selittämäni ehdotus.