Perjantain liikennemysteeri

Aloittaja Jone2, tammikuu 27, 2012, 08:26:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jone2

Kun täällä Suomen eteläreunalla tulee päivittäin ajeltua työmatkaa 30 km suuntaansa, niin jatkuvasti ihmetyttää ja ilahduttaa liikenteen selvästi parempi sujuvuus perjantaisin, esim. kolmostiellä. Muutaman vaihtoehtoisen syyn olen kehitellyt perjantaisujuvuuteen:
A) Suuri osa ihmisistä tekee lyhennettyä työviikkoa eikä osallistu perjantaisin ruuhkien muodostamiseen
B) Suuri osa ihmisistä menee töihin perjantaisin tavallista aikaisemmin, jotta pääsee viikonlopun viettoon ajoissa
C) Autoilijoilla on perjantaisin "menemisen meininki", jotta pääsee ajoissa töihin ja sieltä taasen viikonlopun viettoon. Ei siis anneta jokaisen lumihiutaleen hidastaa vauhtia.
D) Jokin muu, mikä?

C5 Shadow

Pasis

Lainaus käyttäjältä: C5 Shadow - tammikuu 27, 2012, 08:56:42
A ja B

Tuon B:n huomaa vastaavasti iltapäivällä, kun perinteinen iltapäiväruuhkakin alkaa jo pari tuntia aikaisemmin.

MartyMcFly

Ilmiö toimii myös perjantai aamuisin, jolloin ainakin Lahdentietä saa yleensä ajella melkolailla vapaasti lähes Arabian liikennevaloihin saakka, kun taas muina päivinä liikenne tahmaa kävelyvauhdiksi monesti jo Viikin kohdilla. Tuo ilmiö ilmenee kellonajasta huolimatta, joten en niinkään usko ihmisten menevän perjantaina aikaisemmin, vaan että joko tekevät säännöllisesti lyhennettyä, tai osa ottaa silloin tällöin ns. "pitkän viikonlopun" (esim. allekirjoittanut). Ja kun pitkän viikonlopun ottajia on tarpeeksi niin se alkaa näkyä jo liikenteessäkin. Toki aina silloin tällöin poikkeuksiakin on.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

*  www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

jtbo

Meneeköhän ne aiemmin töihin, jos vaan lähtevät aiemmin, vai onko aamusta yhtä paljon sujuvampaa?

Ehkä sekin osaltaan voisi vaikuttaa, että perjai on iloinen päivä, on mukavaa kun tulee viikonloppu, liikenteessä osataan joustaa = sujuvuus paranee?

vibes

Täällä Turun suunnalla perjantain huomaa duunista päästessä Vehon nurkilta ohikulkutielle paukkiessa. Enemmän autoja liikenteessä ja viidakon lait voimassa.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

marx

Itse koukkaan perjantaisin vaimon kera neljän jälkeen tavallista suuremman kauppaliikekeskittymän kautta. Tuusulanväylällä olemme sitten tunti, puolitoista myöhemmin. Liikkeiden asiakasmääristä päätellen emme suinkaan ole ainoita, jotka näin tekevät.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

JarnoF

Koittakaapa haistella liikenteen sujumista aina kuun ensimmäinen maanantai. Jotenkin tuntuu, että tuolloin jumittaa tavallista enempi. Ilmeisesti maakunnissa sukkuloineet kaupparatsut palaavat tuona päivä konttorille raportoimaan ja palaverejaan pitämään.

jtbo

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - helmikuu 06, 2012, 11:38:47
Koittakaapa haistella liikenteen sujumista aina kuun ensimmäinen maanantai. Jotenkin tuntuu, että tuolloin jumittaa tavallista enempi. Ilmeisesti maakunnissa sukkuloineet kaupparatsut palaavat tuona päivä konttorille raportoimaan ja palaverejaan pitämään.

Täälläpäin on kanssa sellainen merkillinen ilmiö, että vähintään alkupuoli tammikuusta on todella sujuvaa, siitä se sitten pikkuhiljaa vilkastuu ja helmikuussa on taas suht tavanomaista. Puhutaan kuitenkin aivan selvästä erosta, ehkä jopa kolmannes vähemmän liikennettä tammikuussa.

KariM

Minä en ole onnistunut vieläkään muodostamaan kaavaa millä perusteella jonakin päivänä aamuruuhka on aivan toivoton, ja joskus taas täysin olematonta. Helppo vertailla, kun itse olen aina samoilla minuuttilukemilla liikenteessä. Sen olen huomannut, että koululaisten lomapäivinä(/-viikkoina/-kuukausina) autoliikennemäärä vähenee dramaattisesti.